Το μεγάλο κόλπο των ιδιωτικοποιήσεων – Σελίδα 2 – The Analyst
ΑΠΟΨΕΙΣ & ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ

Το μεγάλο κόλπο των ιδιωτικοποιήσεων

.

Περιγραφές Εταιριών που Αποκρατικοποιήθηκαν ήδη

ΔΕΣΦΑ

ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου Α.Ε.): διαθέτει και εκμεταλλεύεται, το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και τον τερματικό σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) στο νησί της Ρεβυθούσας κοντά στον Πειραιά. Ιδρύθηκε το 2007, ως 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ Α.Ε., ως μέρος της απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου. Η πρώτη προσπάθεια πώλησης του 66% της ΔΕΣΦΑ (31% που κατείχε η ΤΑΙΠΕΔ και 35% που κατείχε η ΕΛΠΕ) έγινε το 2012-2013 και ανέδειξε πλειοδότη την εταιρεία SOCAR του Αζερμπαϊτζάν με €400 εκατ. Τον Νοέμβριο του 2016, η SOCAR αποσύρθηκε και ο διαγωνισμός επανακηρύχθηκε. Η δεύτερη διαδικασία κατέληξε τον Δεκέμβριο του 2018 με την μεταβίβαση του 66% στην Ευρωπαϊκή κοινοπραξία «SENFLUGA Energy Infrastructure Holdings S.A.» (των Snam S.p.A. (Ιταλίας), Enagás Internacional S.L.U. (Ισπανίας) και Fluxys S.A., (Βελγίου)) έναντι €535 εκατ. Το υπόλοιπο 34% των μετοχών θα επιστραφεί στο Ελληνικό Δημόσιο.

ΕΛΠΕ

ΕΛΠΕ (Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε.): είναι η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρία στα Βαλκάνια και φυσικά στην Ελλάδα. Στις δραστηριότητες της περιλαμβάνονται:

  • Διύλιση πετρελαίου: κατέχει τρία από τα τέσσερα διυλιστήρια στην Ελλάδα (Ασπρόπυργο, Ελευσίνα και Θεσσαλονίκη) και το 65% της ελληνικής χονδρικής αγοράς
  • Λιανικό εμπόριο καυσίμων: μέσω της θυγατρικής «Ελληνικά Καύσιμα Ορυκτέλαια ΑΒΕΕ», (ΕΚΟ ΑΒΕΕ) κατέχει ηγετική θέση στην Ελλάδα με δίκτυο 7.100 πρατηρίων βενζίνης στη λιανική όπως και πωλήσεις υγροποιημένου αερίου, βιομηχανικών, αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων και λιπαντικών.
  • Έρευνα και Ανάπτυξη (E&Α) ενεργειακών πηγών: συμμετοχή στην ανάπτυξη πεδίων φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα σε συνεργασία με Total και Edison.
  • Παραγωγή Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές: μέσω της ΕΛΠΕ Ανανεώσιμες (φωτοβολταϊκά, αιολικά πάρκα)
  • Παραγωγή πετροχημικών (χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται στην παρασκευή πλαστικών, συνθετικών ινών κ.α.): μοναδικός παραγωγός πετροχημικών προϊόντων στην Ελλάδα, με εξαγωγές στο 70% και μερίδιο αγοράς πάνω από το 50%
  • Δραστηριότητες ηλεκτροπαραγωγής και εμπορίας: μέσω της Elpedison, μιας κοινοπραξίας με την ιταλική EDISON. Επίσης διαθέτει επίσης και εκμεταλλεύεται δύο μονάδες παραγωγή ηλεκτρισμού CCGT (μονάδα συνδυασμένου κύκλου, φυσικού αερίου/ατμού)) στην Ελλάδα.
  • Διεθνής παρουσία: κατέχει το μοναδικό διυλιστήριο στα Σκόπια, την ΠΓΔΜ (ΟΚΤΑ) καθώς και αγωγό αργού πετρελαίου που συνδέει με το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη. Επίσης διαθέτει δίκτυο 295 πρατηρίων καυσίμων στην Κύπρο, τη Σερβία, τη Βουλγαρία και το Μαυροβούνιο και μέσω της ΟΚΤΑ και στην ΠΓΔΜ.

Μέχρι τα τέλη του 2018, κατείχε και ποσοστό 35% στη ΔΕΠΑ (το οποίο μεταβιβάστηκε με διαδικασία αποκρατικοποίησης της τελευταίας).

Η ΕΛΠΕ ελέγχεται από τον Όμιλο Λάτση (που συνείσφερε την πάλαι ποτέ Πετρόλα το 2003) και κατέχει το 45.5% (μέσω της Paneuropean Oil & Industrial Holdings), το Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) 35.5% ενώ τα υπόλοιπα ανήκουν σε θεσμικούς και ιδιώτες επενδυτές μέσω του ΧΑΑ όπου είναι εισηγμένη. Το ΤΑΙΠΕΔ και Όμιλος Λάτση πρόκειται να μεταβιβάσουν το 50,1% σε στρατηγικό επενδυτή και να κρατήσουν μειοψηφία.

ΑΔΜΗΕ

Η ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) προέκυψε από τη διάσπαση της ΔΕΗ το 2017 και διαχειρίζεται το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρισμού υψηλής τάσης (το δίκτυο χαμηλής τάσης (λιανικής) το διαχειρίζεται η ΔΕΔΔΗΕ)..

Η εταιρεία κατασκευάζει επί του παρόντος μια υποθαλάσσια καλωδιακή σύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδας με τις Κυκλάδες και σχεδιάζει μια ανάλογη σύνδεση με τη Κρήτη. Συζητά επίσης μια μεγάλη σύνδεση με το Ισραήλ και την Κύπρο κατά μήκος της ανατολικής Μεσογείου (Interconnector EuroAsia).

Τον Οκτώβριο του 2016, μετά από διεθνή διαγωνισμό, η Κινεζική εταιρία State Grid International Development Ltd απέκτησε το 24% του μετοχικού της κεφαλαίου για € 240 εκατ. Μετά από αυτή τη συναλλαγή το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 51% των μετοχών και τα υπόλοιπα είναι εισηγμένα στο χρηματιστήριο.

14 Αεροδρόμια

Τα 14 πιο τουριστικά περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας:

  • Ομάδα Α:Άκτιο, Χανιά, Καβάλα, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, και
  • Ομάδα Β: Κως Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος

παραχωρήθηκαν τον Απρίλιο του 2017 για 40 χρόνια σε κοινοπραξία της Γερμανικής Fraport και της Slentel Limited του ομίλου Κοπελούζου (Ελλάδα). Στο τέλος του 2017 το 10% από το ποσοστό της τελευταίας μεταβιβάστηκε στην Ευρωπαϊκή εταιρία συμμετοχών Marguerite Fund (συμμετέχουν η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) και πέντε άλλα Ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα). Η διαδικασία υποβολής προσφορών ξεκίνησε το 2013 και ολοκληρώθηκε το 2014 αφού προσέλκυσε τρεις προσφορές.

Η μετοχική σύνθεση της παραχωρησιούχου (που είναι οι δυο εταιρίες Fraport A, Fraport B που διαχειρίζεται από μια ομάδα με 7 αεροδρόμια η κάθε μια) διαμορφώνεται σήμερα σε 73,4% για τη Γερμανική Fraport AG, 16,6% για τη Slentel (Κοπελούζος) και 10% για το Marguerite Fund. Η Fraport είναι εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρομίου της Φρανκφούρτης και κάποιων άλλων αεροδρομίων διεθνώς (Περού(Λίμα), Τουρκία (Αττάλεια), Ρωσία (Αγ.Πετρούπολη), Βουλγαρία (Μπουργκάς, Βάρνα), Σλοβενία(Λιουμπλιάνα)). Η Fraport είναι δημόσιων συμφερόντων με συμμετοχή του Γερμανικού ομόσπονδου κρατιδίου της Εσης (31,35%), του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Εσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%) και η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited.)

Το τίμημα για την παραχώρησε ανήλθε σε (i)  €1.234 εκατ. άμεσα (ii) ετήσιο ενοίκιο ύψους €22,9 εκατ. και (iii) 28,6% επί των λειτουργικών κερδών EBITDA. Κατά τα αναφερόμενα στον ισολογισμό της μητρικής Fraport η υποχρέωση για την Fraport ανέρχεται σε €1.741,9 εκατ (μαζί με μελλοντικές υποχρεώσεις). Εκτός αυτών θα υπάρχουν μελλοντικά κέρδη στον βαθμό που θα αυξηθεί η κίνηση πολύ πέραν των σημερινών δεδομένων (υπεράνω της 15% απόδοσης των κεφαλαίων του παραχωρησιούχου) κάτι που αμφιβάλλουμε εάν είναι εφικτό με βάση τα σημερινά δεδομένα των αεροδρομίων ακόμα κι αν αυξηθεί η δυναμικότητα τους. Συνεπώς το συνολικό όφελος για το Δημόσιο δεν φαίνεται να έχει σχέση με τα €10 δις που αναφέρθηκαν από κάποιους. Να σημειώσουμε ότι τα 14 αεροδρόμια είχαν κίνηση 22 εκατ το 2014 και 27 εκατ το 2017 και κέρδη που σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της Fraport ανέρχονταν αμέσως μετά την μεταβίβαση το 2017 σε €118 εκατ. (σε επίπεδο EBITDA). Για την σύγκριση του τιμήματος με αυτό που δόθηκε για την επέκταση της χρήσης του Ελ.Βενιζέλος και το Καστέλι βλέπε τον πίνακα με τους συγκριτικούς δείκτες.

Επίσης σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του παραχωρησιούχου θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις για την αναβάθμιση των αεροδρομίων ύψους €400 εκατ (αύξηση δυναμικότητας σε κάποια και καλλωπισμοί) . Κι ενώ αυτό εμφανίζεται πανηγυρικά ως μέρος της συναλλαγής στην πραγματικότητα οι επενδύσεις αυτές καλύπτονται από το ταμείο Γιούνκερ (δηλ. ΕΣΠΑ)!! Αλλά και αν γίνουν οι αναβαθμίσεις θα αυξηθεί το τέλος χρήσης κάτι που ίσως επηρεάσει και τον τουρισμό.  Τέλος σημαντικό μέρος του τιμήματος καλύφθηκε από δάνεια €688 εκ. που έδωσαν η Alpha Bank! και άλλες Ευρωπαϊκές τράπεζες και διεθνείς οργανισμοί (Black Sea Bank, EBRD, IFC).

Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος

Η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (AIA) ιδρύθηκε το 1996 με σκοπό την ανέγερση, συντήρηση και λειτουργία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος” με παραχώρηση 30 ετών που έληγε το 2026. Τον Ιούνιο του 2017 συμφωνήθηκε η παράταση της παραχώρησης για 20 ακόμα χρόνια (μέχρι το 2046) μετά από διαπραγμάτευση με τους υπάρχοντες μετόχους. To αντίτιμο που προσφέρθηκε αρχικά το 2017 ήταν € 600 εκατ. (€ 483,87 εκατ. προ ΦΠΑ) και €894 εκατ. από συμμετοχή στα έσοδα. Τα έσοδα από φόρους υπολογίζονταν σε € 1,47 εκατ. Αυτό αποτελούσε δε και βελτιωμένη προσφορά. Όμως μετά από έλεγχο στην ΕΕ και την υπηρεσία DG Comp το τίμημα διπλασιάστηκε στα €1.2 δις! (€1.4 μετά από ΦΠΑ) το 2018. Οι μέτοχοι ευθύς συμφώνησαν και κατέβαλλαν το τίμημα το 2019.

Oι μέτοχοι του AIA σήμερα είναι το Ελληνικό Δημόσιο (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η Καναδικών συμφερόντων AviAlliance με 40% και ο Όμιλος Δ. Κοπελούζου με 5% (η συμμετοχή της AviAlliance συνίσταται στις AviAlliance GmbH (26,7% συν 8 μετοχές) και AviAlliance Capital GmbH (13,3%), που ελέγχονταν από Hochtief Airport και μεταβιβάστηκαν το 2013 στο Καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP από την κατασκευάστρια του αεροδρομίου Γερμανική Hochtief).

Η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση μέσω της πώλησης του μεριδίου του ΤΑΙΠΕΔ (30%) θα εξεταστεί σε μεταγενέστερο στάδιο. Η Fraport είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον και για το αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος από το 2010.

ΟΛΠ

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), είναι η εταιρία που έχει το δικαίωμα εκμετάλλευσης του λιμανιού του Πειραιά μέχρι το 2052.Ο Πειραιάς είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Το λιμάνι εξυπηρετεί εμπορευματοκιβώτια, ξηρό φορτίο, δεξαμενόπλοια, επιβατικά και κρουαζιερόπλοια. Καλύπτει συνολική έκταση 35.000 στρεμμάτων. Διαθέτει τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (τρεις προβλήτες χωρητικότητας 6,7 εκατομμυρίων TEU), τερματικό σταθμό αυτοκινήτων (χωρητικότητας 670.000 ετησίως), αποβάθρες ξηρού φορτίου χύδην, εγκαταστάσεις επισκευής πλοίων και επιβατικό τμήμα. Συνδέεται με το σιδηροδρομικό και διεθνές οδικό δίκτυο. Έχει επίσης εγκαταστάσεις αποθήκευσης 180.000 τ.μ. και απασχολεί 1.000 άτομα περίπου.

Το 2016 από τον ΟΛΠ μετακινήθηκαν 5,4 εκατομμύρια τόνοι φορτίου (εκ των οποίων 375.000 τόνοι υγρά) και 3,7 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια (TEU)). Από το 2009, όταν η COSCO επένδυσε για πρώτη φορά, η κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων αναπτύχθηκε ταχύτατα καθώς ο Πειραιάς αποτελεί βασικό μέρος του νέου Κινεζικού δρόμου του μεταξιού (πρωτοβουλία One Belt One Road) δηλ. της σύνδεσης Κίνας με Ευρώπη.

Σύμφωνα με τον Lloyd’s, ο Πειραιώς είναι το 8ο σημαντικότερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη και το 3ο στη Μεσόγειο με στοιχεία 2015.  Ο Πειραιάς όμως είναι και σημαντικό επιβατικό κέντρο. Με στοιχεία 2014, ο Πειραιάς αποτελούσε το πιο πολυσύχναστο επιβατικό λιμάνι στην Ευρώπη. Το 2016 η συνολική κίνηση επιβατών του ήταν 15 εκατομμύρια (8 εκατ. χωρίς το πορθμείο Σαλαμίνας) 460.000 μετακινήσεις αυτοκίνητων και 205.000 φορτηγών. Επίσης έχει 1 εκατομμύριο επιβάτες από κρουαζιερόπλοια.

Τον Απρίλιο του 2016, το 67% του ΟΛΠ μεταβιβάστηκε στην Κινεζική COSCO Group Limited μετά από διεθνή διαγωνισμό που ξεκίνησε το 2014 και προσέλκυσε αρκετούς επενδυτές. Η συνολική αξία της συμφωνίας εκτιμήθηκε σε €1,2 δισ. (€368 εκατ. αρχικά, €410 εκατ. έσοδα από την παραχώρηση και €400 εκατ. από μερίσματα για το υπόλοιπο 7% του ΤΑΙΠΕΔ). Επίσης θα γίνουν επενδύσεις €350 εκατ. Η αρχική επένδυση της COSCO στον ΟΛΠ, το 2008 για την λειτουργία του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων είχε εκτιμώμενη αξία €498 εκατ (για 35 + 5 χρόνια) ενώ συμφώνησε να επενδύσει και €350 εκατ. Εν συνεχεία προχώρησε στη σύναψη συμφωνίας για περαιτέρω επενδύσεις ύψους €230 εκατ. με στόχο την αύξηση της δυναμικότητας του λιμένα (οπότε το όφελος εκτιμώταν τελικά μεταξύ €860 και €1δις κατά τα αναφερόμενα στα δημοσιεύματα).

ΟΛΘ

Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) είναι η εταιρεία που εκμεταλλεύεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με παραχώρηση έως το 2051. Το λιμάνι εξυπηρετεί εμπορευματοκιβώτια, ξηρό φορτίο, δεξαμενόπλοια, επιβατικά και κρουαζιερόπλοια. Καλύπτει συνολική επιφάνεια 1.500 στρέμματα. Διαθέτει έξι προβλήτες, που συνδέονται με το σιδηροδρομικό και εθνικό οδικό δίκτυο και διεθνή αγωγό πετρελαίου των ΕΛΠΕ που συνδέει με την ΠΓΔΜ. Έχει επίσης εγκαταστάσεις αποθήκευσης 6.000 τ.μ. και απασχολεί 400 άτομα προσωπικό.

Είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια φορτίου στην Ελλάδα και το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων(container). Εκτός από τη Βόρεια Ελλάδα, εξυπηρετεί και την ΠΓΔΜ, τη Νότια Σερβία και τη Νοτιοδυτική Βουλγαρία. Το 2016 η ΟΛΘ κατέγραψε 1.800 αφίξεις πλοίων με 19,5 εκατομμύρια gross tonnage εκ των οποίων το 70% προέρχονταν από το εξωτερικό. Διαχειρίστηκε 14 εκατομμύρια τόνους φορτίου εκ των οποίων 7 εκατομμύρια υγρό, 2,9 εκατομμύρια ξηρό, και 344,277 TEU εμπορευματοκιβώτιων, συνεπώς πολύ πιο πάνω από την κίνηση εμπορευμάτων στον Πειραιά αν εξαιρέσει κανείς τα εμπορευματοκιβώτια. Η κυκλοφορία των επιβατών του ΟΛΘ το 2016 ήταν 69.500 (πολύ κάτω από τα 1,5 εκατ στα μέσα της δεκαετίας του 2000).

Τον Απρίλιο του 2017, μετά από διεθνή διαγωνισμό, το 67% του ΟΛΘ μεταβιβάστηκε σε κοινοπραξία αποτελούμενη από τις Deutsche Invest Equity Partners GmbH (Γερμανίας), την Belterra Investments Ltd (συμφερόντων Σαββίδη) και την Terminal Link SAS (CMA CGM της Γαλλίας-Κίνας). Η προκαταβολικό τίμημα ανήλθε σε €232 εκατ. ενώ ακόμα αναμένεται να καταβληθούν μελλοντικά € 170 εκατ και άνω ως αντάλλαγμα παραχώρησης (3,5% στο τζίρο) και μερίσματα για το υπόλοιπο 7,22% που παραμένει στο ΤΑΙΠΕΔ. Επίσης θα πρέπει να γίνουν και επενδύσεις ύψους €180 εκατ. (τα επόμενα επτά έτη).

ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ιδρύθηκε το 2005 μετά την διάσπαση του ΟΣΕ, ως θυγατρική του. Αποτελεί σιδηροδρομική εταιρία που παρέχει υπεραστικές, προαστιακές και διεθνείς επιβατικές μεταφορές και την μεταφορά εμπορευμάτων.  Με στοιχεία 2013 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πραγματοποιεί το 1/3 των εγχώριων μετακινήσεων. Ο ΟΣΕ που παραμένει κατά 100% στο κράτος είναι ιδιοκτήτης της σιδηροδρομικής υποδομής και είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση και συντήρηση της, κατασκευή και ανάπτυξη νέων υποδομών, ρύθμιση και ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας και άλλες σχετικές ευθύνες. Ο ΟΣΕ κατέχει επίσης την ΕΡΓΟΣΕ την εξειδικευμένη εταιρεία κατασκευής σιδηροδρομικών έργων του ομίλου.

Το ΤΑΙΠΕΔ μεταβίβασε το 100% του μετοχικού κεφαλαίου, στην ιταλική κρατική σιδηροδρομική εταιρία Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. (Trenitalia) τον Ιανουάριο του 2017 για €45 εκατομμύρια μετά από διαδικασία υποβολής προσφορών που είχε προσελκύσει μόνο αυτή την προσφορά.

ΕΕΣΣΤΥ

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΤΡΟΧΑΙΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Α.Ε. (ΕΕΣΣΤΥ) αποχωρίστηκε από τον εθνικό σιδηροδρομικό φορέα ΟΣΕ το 2013. Αποτελεί ουσιαστικά την εταιρία συντήρησης του σιδηροδρομικού υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σήμερα είναι ο μοναδικός προμηθευτής σιδηροδρομικών κινητήρων και υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής σιδηροδρομικών οχημάτων στην Ελλάδα, με μακροχρόνια σύμβαση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Οι εγκαταστάσεις της ΕΕΣΣΤΥ αποτελούνται από δύο εργοστάσια βαριάς συντήρησης, πέντε μονάδες ελαφριάς συντήρησης και δύο σταθμούς στάθμευσης που βρίσκονται στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Πελοπόννησο και Αλεξανδρούπολη. Το 2018 η εταιρία (ποσοστό 100%) μεταβιβάστηκε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά από διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, έναντι €22 εκατ.

ΟΠΑΠ

Κυριότερη εταιρεία τυχερών παιγνιδιών στην Ελλάδα και η 4η μεγαλύτερη επιχείρηση στην Ελλάδα με στοιχεία 2016. Κατέχει την αποκλειστική άδεια εκμετάλλευσης όλων των αριθμολαχείων (7 παιχνίδια), του αθλητικού στοιχηματισμού (4 παιχνίδια), άδεια για 35.000 παιγνιομηχανήματα (VLTs) και ιπποδρομιών. Λειτουργεί, επίσης, αποκλειστικά τα Λαχεία και Ξυστό στην Ελλάδα μέσω κοινοπραξίας (με ποσοστό 67%). Το δίκτυο πρακτορείων της ξεπερνούν τις 4.000 και έχει 3.800 ακόμα σημεία πώλησης. Δραστηριοποιείται επίσης στην Κύπρο.

Ελληνικό

Το Ελληνικό είναι οικόπεδο, κατά μήκος της Ριβιέρας της Αθήνας, όπου βρισκόταν το παλιό Διεθνές Αεροδρόμιο. Εκτείνεται σε έκταση 6.200 στρέμματα περίπου.

Το αναπτυξιακό έργο του οικοπέδου περιλαμβάνει:

  • 600 στρέμματα ανάπτυξης ακινήτων (εμπορικά και πολυτελείς κατοικίες)
  • 000 στρέμματα έκταση για πάρκο (Metropolitan Green and Recreation Park),
  • υπάρχουσες εγκαταστάσεις (αθλητικές), κοινόχρηστους χώρους και δρόμους.

Ο διεθνής διαγωνισμός για την αξιοποίηση του οικοπέδου με παραχώρηση 99 ετών είχε αρχικά πέντε ενδιαφερόμενους συμπεριλαμβανομένης της Trump International του Donald Trump αλλά κατέληξε το 2014 με μια προσφορά από την Lamda Development (του ομίλου Λάτση)) στην οποία συμμετέχουν επίσης ο Όμιλος Fosun της Κίνας (Club Med, Thomas Cook) και ο Eagle Hills του Αμπού Ντάμπι (Al Maabar) ενώ στην Lamda συμμετείχε και το Αμερικανικό Fund Blackstone προτού αποχωρήσει το 2017 και πάρει τη θέση του ο Όμιλος Γερμανός και η VNK Capital (οικογένεια Κάτσου).

Το άμεσο χρηματικό όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο ανέρχεται σε €915 εκατ. σε χρονικό ορίζοντα 10 ετών από τα οποία €300 εκατ άμεσα μετά την παραχώρηση. Το τίμημα σε παρούσα αξία εκτιμάται μεταξύ €580 και €710 εκατ. Ο ανάδοχος αναλαμβάνει επίσης όλα τα έξοδα κατασκευής. Ανακοινώθηκε ότι οι συνολικές επενδύσεις υπολογίζονται σε € 7,5 δισ. και θα δημιουργήσει 50.000-70.000 θέσεις εργασίας. Επίσης σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις η έκταση θα περιλαμβάνει και άδεια δημιουργίας καζίνο.

ΑΣΤΗΡ Βουλιαγμένης

Η μεταβίβαση του ΑΣΤΗΡ Βουλιαγμένης περιλαμβάνει την εμβληματική και μεγάλου κάλους χερσόνησο του Λαιμού Βουλιαγμένης μαζί με τα τρία ξενοδοχεία πολυτελείας (350 δωμάτια 700 κλίνες) και τις λοιπές εγκαταστάσεις εκεί (μαρίνα, πλαζ κλπ). H χερσόνησος, εκτείνεται σε περίπου 300 στρέμματα από τα οποία 75 πευκόδασος και θα περιλαμβάνει εκτός των ξενοδοχείων, πολυτελή καταστήματα και εστιατόρια και πολυτελείς κατοικίες στη θέση ενός κατεδαφισθέντος ξενοδοχείο. Το σχέδιο ανάπλασης περιλαμβάνει την πλήρη ανακαίνιση των ξενοδοχείου, την αναβάθμιση της μαρίνας Βουλιαγμένης, την ανέγερση έως και 13 πολυτελών κατοικιών και τη δημιουργία πάρκου αναψυχής.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Συντάξτε την άποψή σας

Σχόλια

Don`t copy text!