2014: Το πανόραμα της ελληνικής αγοράς μπύρας – The Analyst

2014: Το πανόραμα της ελληνικής αγοράς μπύρας

Email this page.
Print Friendly, PDF & Email

Πανόραμα-μπύρας-2014

Οι εισαγωγές μπύρας το 2013 υποχώρησαν, ενώ η τάση μείωσης των εισαγωγών επιταχύνθηκε το 2014. Παρ΄ όλα αυτά, οι εισαγωγές μπύρας παραμένουν υπερδιπλάσιες των εξαγωγών μας.

(To άρθρο αποτελείται από 4 Σελίδες)

.

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά της Ελληνικής αγοράς μπύρας το έτος 2014 μπορούν να συμπυκνωθούν:

  • στην (νέα) υποχώρηση της αγοράς (2% – 3% περίπου) διατηρώντας την τάση μείωσης της συνολικής αγοράς μπύρας της τελευταίας πενταετίας παρά τον αυξημένο τουρισμό – ρεκόρ ο οποίος σε συνδυασμό με το καλοκαιρινό Μουντιάλ της Βραζιλίας δημιούργησαν ευκαιρίες αυξημένης κατανάλωσης ζύθου,
  • στην συγχώνευση της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας» (Μπύρα ΦΙΞ) με την εν Ελλάδι θυγατρική της Carlsberg, του τέταρτου μεγαλύτερου ομίλου ζυθοποιίας του κόσμου (η έγκριση της συγχώνευσης αυτής εκκρεμεί ενώπιον της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού),
  • στην δημιουργία ολοένα και περισσότερων προϊόντων Ελληνικού ζύθου και στην διαρκή ενίσχυση των ανά την Ελλάδα μικροζυθοποιείων τα οποία παράγουν εξαιρετικά προϊόντα τα οποία ικανοποιούν ακόμα και τους πιο απαιτητικούς καταναλωτές.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά:

Η εσωτερική αγορά μπύρας διαχωρίζεται στην ζεστή και στην κρύα αγορά όπου η πρώτη αφορά τις πωλήσεις μέσω του λιανικού εμπορίου (Σ. Μάρκετ, κάβες κλπ) και η δεύτερη τα τελικά σημεία κατανάλωσης (ταβέρνες, εστιατόρια, μεζεδοπωλεία, καντίνες, καφετέριες κλπ). Η δεύτερη αυτή κατηγορία υπερτερούσε μέχρι το 2010 απορροφώντας το 60-65% της συνολικής κατανάλωσης μπύρας, αλλά υπολογίζεται ότι τα επόμενα χρόνια θα επέλθει πλήρης ισορροπία αφού η σχετική διαφορά έχει ήδη μειωθεί από τον περιορισμό που επέβαλε η οικονομική κρίση στην εκτός σπιτιού εστίαση (54% κρύα αγορά, 46% ζεστή αγορά).

Η κατά κεφαλή κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα υπολογίζεται σε 34 περίπου λίτρα ετησίως και εξακολουθεί να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με την κεντρική Ευρώπη, η οποία παρά το πολύ πιο ψυχρό κλίμα καταναλώνει υπερδιπλάσια (κατά κεφαλήν) ποσότητα μπύρας: 75 λίτρα ετησίως!

Οι εισαγωγές μπύρας το 2013 υποχώρησαν, έστω και λίγο, αλλά η τάση μείωσης των εισαγωγών επιταχύνθηκε το 2014 (Πίνακας 1). Παρ΄ όλα αυτά, οι εισαγωγές μπύρας παραμένουν υπερδιπλάσιες των εξαγωγών μας και είναι απορίας άξιο πως ο Έλληνας επαγγελματίας (κυρίως της τουριστικής αγοράς) αλλά και ο τελικός καταναλωτής, συνεχίζουν να πληρώνουν εισαγόμενες μπύρες, όταν υπάρχουν σήμερα στην Ελληνική αγορά κάπου 100 ετικέτες μπύρας Ελληνικής παραγωγής, εξαιρετικής ποιότητος, από πολύ χαμηλές (τελικές) τιμές που ξεκινούν λιγότερο από 0,50 Ευρώ και φθάνουν μέχρι τα 6 Ευρώ!! (Σχετικό με το γενικότερο αυτό θέμα, είναι το άρθρο μας 6ης Ιανουαρίου 2014 με τίτλο «Ελληνικό προϊόν»: Η απαραίτητη ένδειξη σε κάθε προϊόν που αγοράζουμε).

 .

Πίνακας 1: ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΜΠΥΡΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

ΕΤΟΣ

ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ

ΛΙΤΡΑ

ΑΞΙΑ/ΛΙΤΡΟ

2011

50.739.570

75.119.734

1,48 Ευρώ

2012

43.960662

65.605.860

1,49 Ευρώ

2013

42.039.465

57.954.120

1,38 Ευρώ

ΙΑΝ-ΟΚΤ 2013

39.916.722

51.888.661

1,30 Ευρώ

ΙΑΝ-ΝΟΕ 2014

31.147.363

40.898.416

1,31 Ευρώ

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης – Στοιχεία: ΕΛΣΤΑΤ (Προσωρινά, Ιανουάριος 2015)

 .

(4)  Οι ελληνικές εξαγωγές ζύθου, αν και σε υψηλότερη μέση τιμή ανά λίτρο σε σχέση με τις εισαγόμενες, δεν πήγαν καλά τόσο το 2013 όσο και το 2014 (Πίνακας 2).

 .

Πίνακας 2: ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΜΠΥΡΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

ΕΤΟΣ

ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ

ΛΙΤΡΑ

ΑΞΙΑ/ΛΙΤΡΟ

2011

19.730.029

31.523.532

1,60 Ευρώ

2012

21.224.812

41.013.655

1,93 Ευρώ

2013

19.486.962

36.419.569

1,69 Ευρώ

ΙΑΝ-ΟΚΤ 2013

16.730.685

29.281.205

1,75 Ευρώ

ΙΑΝ-ΝΟΕ 2014

13.648.045

21.365.955

1,56 Ευρώ

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης – Στοιχεία: ΕΛΣΤΑΤ (Προσωρινά, Ιανουάριος 2015)

.

Η συνολική κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα (εγχώρια παραγωγή και εισαγωγές) υπολογίζεται για το έτος 2014, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ζυθοποιών, σε 3.900.000 εκατόλιτρα περίπου.

Τέλος, η έντονη «αναδιανομή» μεριδίων που παρουσίασε η Ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια για διάφορους λόγους (μείωση της συνολικής αγοράς λόγω της οικονομικής κρίσης, εμφάνιση πολλών ανταγωνιστικών προϊόντων, δημιουργία μικροζυθοποιείων σε όλη την Ελλάδα κ.α.π) και εν όψει της συγχώνευσης της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας» με την «Μύθος Ζυθοποιία» (μέλος του Ομίλου Carlsberg), το 2015 η μερίδα του λέοντος της συνολικής «πίτας» της Ελληνικής αγοράς μπύρας πρόκειται να «μοιραστεί» μεταξύ των θυγατρικών δύο κορυφαίων πολυεθνικών: Του ομίλου Heineken NV, τρίτου σε παγκόσμιο επίπεδο (μετά τις AnheuserBusch InBev και SAB Miller) και του ομίλου Carlsberg τέταρτου σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι εν Ελλάδι θυγατρικές των δύο κορυφαίων ομίλων το 2015 αναμένεται να συγκεντρώσουν μερίδια αγοράς της τάξεως του 80-85% κάτι που δείχνει τις μεγάλες ανακατατάξεις που έλαβαν χώρα στην Ελληνική αγορά – ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι στο πρόσφατο ακόμα παρελθόν η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» μόνη της, είχε μερίδια αγοράς που ξεπερνούσαν ακόμα και το… 90%!

Στην χώρα μας από το έτος 2004 λειτουργεί η Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών, μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ζυθοποιών, η οποία περιλαμβάνει τις μεγαλύτερες ζυθοποιίες της χώρας (Αθηναϊκή, Calsberg, EZA), χωρίς την συμμετοχή των μικροζυθοποιίων της χώρας μας, με Πρόεδρο τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Ζωούλλη Μηνά. Πάντως συζητείται έντονα η δημιουργία Ελληνικής Ένωσης Μοκροζυθοποιών η οποία και θα συγκεντρώνει όλες τις ανά την Ελλάδα μικροζυθοποιίες, συντονίζοντας όλα τα σημαντικά θέματα που αντιμετωπίζουν.

Ας δούμε όμως αναλυτικά το πανόραμα της Ελληνικής αγοράς μπύρας για το έτος 2014 με παράθεση βασικών οικονομικών μεγεθών όλων των εταιριών με κύκλο εργασιών μεγαλύτερο των 10 εκατ. Ευρώ.

Η Ελληνική αγορά διαθέτει πλέον εκατοντάδες ετικέτες μπύρας Ελληνικής παραγωγής (όχι εισαγόμενες). Οι εξαιρετικής ποιότητας μπύρες που παράγονται σε κάθε γωνιά της Ελλάδος περιμένουν τους Έλληνες καταναλωτές αλλά και τους επαγγελματίες κάθε κατηγορίας (μαζικής εστίασης, τουρισμού, λιανικών πωλήσεων) να τις επιλέξουν και να τις διαθέσουν στα εκατομμύρια των ξένων επισκεπτών μας. Άλλωστε, όλοι γνωρίζουμε πως η διάθεση προϊόντων Ελληνικής παραγωγής αποτελεί βάλσαμο για την Εθνική μας οικονομία, για την δοκιμαζόμενη Ελληνική κοινωνία αλλά, τις περισσότερες φορές, και για την …. τσέπη μας!

.

(1)  ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ 

1. Αθηναϊκή Ζυθοποιία

Η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» αποτελεί την μεγαλύτερη εταιρία παραγωγής και εμπορίας μπύρας έχοντας ήδη συμπληρώσει περισσότερο από μισό αιώνα παρουσίας στην Ελλάδα (ιδρύθηκε το 1963) και λειτουργώντας τέσσερις συνολικά παραγωγικές μονάδες (τρείς μονάδες παραγωγής ζύθου και μια μονάδα για την παραγωγή του φυσικού μεταλλικού νερού ΙΟΛΗ).

Η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» παράγει και συσκευάζει στην Ελλάδα 25 προϊόντα μεταξύ των οποίων τα σήματα Amstel, Amstel Pils, Amstel Bock, Heineken, ΑΛΦΑ, Fischer, Buckler, BIOΣ 5, από το 2014 την Amstel Free με % αλκοόλ, την Amstel Radler με χυμό λεμονιού και 2% αλκοόλ, την ΑΛΦΑ Strong (Lager με 7% αλκοόλ), ΑΛΦΑ σταρένια Weiss, την Heineken σε νέα φιάλη 25 cl. καθώς και τα σήματα Zorbas,  Marathon   και  Athenian μόνο για εξαγωγικές αγορές.  Παράλληλα, εισάγει και δεκάδες ετικέτες μπύρας που παράγονται και συσκευάζονται σε διάφορα μέρη του κόσμου όπως Amstel Light, McFarland, Erdinger, SOL, Murphy’s, Duvel, Chimay, Kirin,  Moretti,  Desperados, Krusovice, Affligem κ.π.α.

Αξίζει να σημειωθεί ότι περισσότερο από το 50% των Ελληνικών εξαγωγών μπύρας (σε ποσότητα και σε αξία) πραγματοποιούνται από την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» σε 25 χώρες (μεγαλύτερες Κύπρος και Αλβανία), ενώ αποτελεί την πρώτη εν Ελλάδι επιχείρηση η οποία ακολουθεί το διεθνές πρότυπο ISO 26000 ως πλαίσιο ενσωμάτωσης των αρχών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στην λειτουργία της. Απασχολεί 900 περίπου εργαζόμενους συνεχίζοντας να επιδεικνύει ένα εξαιρετικό (και πολυβραβευμένο) «κοινωνικό πρόσωπο» ενώ ικανοποιεί των 100% των αναγκών της παραγωγής της από Ελληνικό κριθάρι συμβάλλοντας  καθοριστικά  στη δημιουργία 830 θέσεων εργασίας. Η εταιρία το 2014 κατέκτησε την Διαμαντένια διάκριση του Εθνικού Δείκτη Εταιρικής Ευθύνης (CR Index) και αναδείχτηκε True Leader στον ομώνυμο θεσμό του Ομίλου ICAP. Ταυτόχρονα, διατήρησε υψηλούς στόχους βελτιώνοντας τις περιβαλλοντικές της επιδόσεις με μετρήσιμους στόχους σε κάθε στάδιο της παραγωγικής της διαδικασίας.

Η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» αποτελεί μέλος του μεγαλύτερου Ευρωπαϊκού Ομίλου Ζυθοποιίας (και τρίτου μεγαλύτερου στον κόσμο – Heineken N.V.) ο οποίος δραστηριοποιείται σε 178 χώρες του κόσμου, διαθέτοντας 200 περίπου διαφορετικά σήματα, ενώ παράγει μπύρα σε 140 ζυθοποιία, 71 χωρών. Το έτος 2013 ο όμιλος πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 19,2 δις Ευρώ με κέρδη (operating profit) 3,1 δις Ευρώ.

Η σημαντική απώλεια μεριδίων στην Ελληνική αγορά την τελευταία πενταετία οδήγησε την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» το έτος 2013, για πρώτη φορά τις τελευταίες δεκαετίες, σε αρνητική οικονομική χρήση με ζημιές. Η εταιρία, στα ευρύτερα πλαίσια αντιμετώπισης του ανταγωνισμού, συνεχίζει να εφαρμόζει το επενδυτικό της πρόγραμμα (19 εκατομμύρια Ευρώ για το 2014 και 50 εκατομμύρια Ευρώ για την επόμενη τριετία) προγραμματίζοντας –μεταξύ άλλων- την δημιουργία Κέντρου Καινοτομίας με μονάδα μικροζυθοποιίας μέσα στις εγκαταστάσεις της.

Η οικονομική πορεία της «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας» την περίοδο 2008-2013 (τα οικονομικά στοιχεία του 2014 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες) αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί:

.

ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ (AΡMAE 7727/01ΔΤ/Β/86/29)  

ΕΤΟΣ Κύκλος Εργασιών  Μικτά κέρδη  Καθαρά κέρδη προ φόρων   Σύνολο υποχρεώσεων
2009 448.320.418 102.467.248 64.861.632 164.561.816
2010 440.794.375 78.076.057* 29.791.715* 167.449.934*
2011 389.331.938 61.401.692 48.613.685 154.642.926
2012 341.033.558 29.169.603 24.244.850 140.957.741
2013 314.512.108 -6.368.797 -10.910.766** 123.068.763

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης   *=Αναπροσαρμοσμένα ποσά.  **=Ζημιές μετά φόρων

 .

Συνεχίστε στη 2η σελίδα (…)
Ανοιχτή Συνδρομή
Εμείς την ορεξη και την εργατικότητα την έχουμε. ‘Οραμα διαθέτουμε. Γνώσεις αρκετές. Στηρίξτε τη προσπάθειά μας να γίνουμε ο καταλύτης, για τη συλλογική εξέλιξη της κοινωνίας και της χώρας μας.
*Σχεδιάζουμε να "ανταμείψουμε" τους Συνδρομητές μας σύντομα για την υποστήριξή τους.
Αντιαμβανόμαστε πως δεν μπορεί ο καθένας να γίνει συνδρομητής. Για το λόγο αυτό, όσοι από εσάς είσαστε σε θέση να υποστηρίξετε το όραμά μας, θα βοηθάτε και εκείνους που δεν μπορούν να συνδράμουν άμεσα.
×