(2) ΜΥΘΟΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ
Η ιστορία της Μύθος Ζυθοποιία ξεκίνησε το 1968 με την ίδρυση της Ζυθοποιίας Henninger Hellas ΑΕ στην Θεσσαλονίκη η οποία το 1992 εξαγοράστηκε από τον Όμιλο Μπουτάρη και μετονομάστηκε σε Ζυθοποιία Βορείου Ελλάδος ΑΕ. Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Κωνσταντίνος Μπουτάρης κυκλοφόρησε το 1997 την μπύρα Mythos που γνώρισε αμέσως μεγάλη επιτυχία. Πέντε χρόνια αργότερα (2002) η Ζυθοποιία Βορείου Ελλάδος ΑΕ που μετονομάστηκε σε «Μύθος Ζυθοποιία» εξαγοράστηκε από την Βρετανική Scottish & Newcastle η οποία με την σειρά της (2008) εντάχτηκε στον Όμιλο Carlsberg – τον τέταρτο μεγαλύτερο Όμιλο ζυθοποιίας στον κόσμο, με καθαρά έσοδα της τάξεως των 10 δις Ευρώ (2013), τα προϊόντα του οποίου πωλούνται σε περισσότερες από 150 αγορές του κόσμου.
Σήμερα η Μύθος Ζυθοποιία διατηρεί στην Θεσσαλονίκη εγκαταστάσεις παραγωγής καθώς και κέντρα διανομής σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη, κατέχοντας την δεύτερη θέση της Ελληνικής αγοράς με μερίδιο το οποίο βρίσκεται στα επίπεδα του 15%, το οποίο αναμένεται να διπλασιαστεί (περίπου) μέσα στο 2015 μετά την συγχώνευση με την «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» (Μπύρα Φιξ).
Η Μύθος Ζυθοποιία παράγει στην Ελλάδα την μπύρα Mythos και Mythos Radler καθώς και τις μπύρες Kaiser, Kaiser Blonde, Kaiser Double Malt και Henninger. Παράγει επίσης σειρά ζύθων με ιδιωτική ετικέτα για τις ανάγκες σημαντικών αλυσίδων λιανικής της χώρας μας. Η Μύθος Ζυθοποιία διανέμει επίσης στην ελληνική αγορά πλήθος εισαγόμενων ζύθων (Carlsberg, Corona Extra , Kronenbourg 1664, Shneider Weisse Guinness & Kilkenny της Diageo, τους μηλίτες (οίνοι από μήλα) Magners και Somersby). Απασχολεί 380 περίπου εργαζόμενους και εξάγει την ελληνική μπύρα Mythos, βραβευμένη κατ΄ επανάληψη σε διεθνείς διαγωνισμούς, σε περισσότερες από 40 χώρες του κόσμου.
Η Μύθος Ζυθοποιία μέσα στο 2014 παρουσίασε την Mythos Radler με λεμόνι, η οποία είναι χαμηλή σε περιεκτικότητα αλκοόλ (2%) και αποτελεί έναν συνδυασμό ξανθιάς μπύρας αναμεμειγμένης με χυμό από επιλεγμένα ώριμα λεμόνια καθώς επίσης και τον ανθρακούχο μηλίτη Somersby Blackberry που προέρχεται από την ζύμωση χυμού μήλων με την προσθήκη φυσικής γεύσης βατόμουρου, χωρίς τεχνητά γλυκαντικά αρώματα ή χρώματα, με περιεκτικότητα 4,5% σε αλκοόλ. Η Μύθος Ζυθοποιία υποστήριξε την πρωτοβουλία του ΣΕΒ «Μαζί στην Εκκίνηση» που έχει σαν στόχο να στηρίξει νέους επιχειρηματίες ώστε να κάνουν τα πρώτα τους βήματα αναδεικνύοντας το ταλέντο τους, ενώ σημαντική ήταν και η παρουσία της σε δράσεις που θέτουν στο επίκεντρο την μεταλαμπάδευση πολύτιμων γνώσεων και τη δημιουργία έμπνευσης όπως είναι το TEDx Αcademy.
Μέσα στον ίδιο χρόνο κέρδισε τον τίτλο του Εθνικού Πρωταθλητή (National Champion) στον διαγωνισμό European Business Awards ενώ (για 3η συνεχή χρονιά) αναδείχθηκε ως True Leader του ελληνικού επιχειρείν, ξεχωρίζοντας ανάμεσα σε 22.200 επιχειρήσεις και ομίλους και αποτέλεσε έναν εκ των πρωταγωνιστών του ξεχωριστού αυτού θεσμού. Παράλληλα, βραβεύθηκε ως μία εταιρεία που συγκαταλέγεται στα «Διαμάντια» της Ελληνικής Οικονομίας στον επιχειρηματικό οδηγό «Diamonds of the Greek Economy 2013» που δημοσίευσε η Statbank και βραβεύθηκε για 3η φορά στο πλαίσιο των Superior Taste Awards, που διοργανώνονται από το διεθνώς αναγνωρισμένο οργανισμό International Taste & Quality Institute (iIQi), κερδίζοντας και πάλι το βραβείο Ανώτατης Γεύσης 3 αστέρων για την ξεχωριστή της γεύση.
Η Μύθος Ζυθοποιία ξεκίνησε από την 1η Ιανουαρίου 2015, την δραστηριοποίηση της στην κατηγορία των αναψυκτικών προχωρώντας στην υλοποίηση επένδυσης ύψους 2 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της μονάδας παραγωγής της στη Σίνδο. Παράλληλα, μέσα από την ανάθεση μέρους της παραγωγής αναψυκτικών στην ΕΠΑΠ, την Ένωση Παρασκευαστών Αεριούχων Ποτών και παραγωγό της Green Cola που αποσπάει αξιόλογα μερίδια αγοράς από την πανίσχυρη Coca–Cola, συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη των τοπικών παραγωγών στην ευρύτερη περιοχή της Ορεστιάδας.
Kατά την διάρκεια του 2014 εκτιμάται ότι η συνολική παραγωγή της Μύθος Ζυθοποιία διατηρήθηκε στα επίπεδα των 600.000 εκατόλιτρων περίπου, ενώ η (εξαιρετική) οικονομική της πορεία την πενταετία 2009-2013 (τα οικονομικά στοιχεία του 2014 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες) αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί:
.
ΜΥΘΟΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ (ΑΡΜΑΕ 1220/62/Β/86/1480)
ΕΤΟΣ | Κύκλος Εργασιών € | Μικτά κέρδη € | Καθαρά κέρδη προ φόρων € | Σύνολο υποχρεώσεων |
2009 | 65.545.885 | 36.640.924 | 7.538.412 | 11.611.652 |
2010 | 74.473.737 | 39.115.155 | 5.077.612 | 11.573.144 |
2011 | 84.980.887 | 41.850.717 | 4.406.372 | 14.085.742 |
2012 | 84.751.092 | 41.209.030 | 3.216.624 | 13.717.136 |
2013 | 92.176.904 | 44.758.052 | 6.084.404 | 15.783.481 |
Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης
.
(3) ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ:
Το μακρύ ταξίδι της «Fix Hellas» ξεκίνησε, εδώ και ενάμιση περίπου αιώνα, από το «αριστοκρατικό» Κολωνάκι της πρωτεύουσας το έτος 1864.
Μέχρι την κατάρρευση της αυτοκρατορίας που έχτισε ο Κάρολος Φιξ το έτος 1982 η «Fix Hellas» κυριάρχησε στην Ελληνική αγορά μπύρας για πάρα πολλές δεκαετίες, απέναντι σε άλλες Ελληνικές μπύρες (Πέτρος Μάμος, Μιλτιάδης Κλωναρίδης).
Το 1995 η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος (μεγαλύτερος πιστωτής και ιδιοκτήτης των σημάτων της Φιξ) πούλησε όλα τα σήματα της μπύρας Fix στην «Δ. Κουρτάκης ΑΕ» (σημερινή επωνυμία «Ελληνικά Κελάρια – Δ. Κουρτάκης ΑΕ») έναντι ποσού 120 εκ. δραχμών πλέον 1,5% επί του τζίρου από την κυκλοφορία της μπύρας.
Το έτος 2000 ο Βασίλης Κουρτάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της «Δ. Κουρτάκης ΑΕ», κυκλοφόρησε την «Fix Hellas» με την ξεχωριστή εταιρία που είχε ιδρύσει («Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ») χωρίς όμως να ανταποκριθεί στις πολύ απαιτητικές συνθήκες της Ελληνικής αγοράς στην οποία, την εποχή εκείνη, κυριαρχούσε η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία».
Το έτος 2009 η ΑΕ «Ελληνικές Μικροζυθοποιίες» (ιδρυτές αδελφοί Γκρέκη το έτος 2005 – από το έτος 2008 η πλειοψηφία των μετοχών (51%) μεταβιβάστηκε στον Γιάννη Χήτο, ένα εκ των ιδιοκτητών και πρόεδρο ΔΣ της «ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ») απορρόφησε την «Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ».
Την πρώτη ημέρα του έτους 2010 η ΑΕ «Ελληνικές Μικροζυθοποιίες» μετονομάστηκε σε «Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ» αποκτώντας πλέον όλα τα σήματα της ιστορικής μπύρας FIX.
Τον Νοέμβριο του 2014, η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» που επανέφερε στο τραπέζι μας, μέσα σε λίγα χρόνια, το ιστορικό σήμα της «Fix Hellas» συγχωνεύτηκε με την εταιρεία Μύθος Ζυθοποιία του ομίλου Carlsberg. Η νέα «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» ελέγχεται πλέον από τον όμιλο Carlsberg σε ποσοστό 51% και 49% από τους παλαιούς μετόχους (Γιάννης Χήτος, αδελφοί Γκρέκη) ενώ διοικείται από επταμελές Εποπτικό Συμβούλιο (Πρόεδρος Lars Lehmann, Αντιπρόεδρος Γιάννης Χήτος, Διευθύνων Σύμβουλος Αλέξανδρος Καραφυλλίδης ο οποίος είναι και Διευθύνων Σύμβουλος της «Μύθος»).
Περισσότερα για την ιστορική διαδρομή της Φιξ μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο μας 9ης Φεβρουαρίου 2009 με τίτλο Μπύρα Fix: Άλλαξαν χέρια τα σήματα της ιστορικής ελληνικής μπύρας με σχετική επικαιροποίηση του κειμένου –στο τέλος του άρθρου- τον Φεβρουάριο 2010.
Το σύγχρονο εργοστάσιο της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας ΑΕ» η οποία απασχολεί 205 εργαζόμενους, βρίσκεται στη Ριτσώνα Ευβοίας με παραγωγική δυνατότητα που αυξάνεται συνεχώς με νέες επενδύσεις. Διαθέτει τα προϊόντα της σε ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό ξένων χωρών οι οποίες ήδη έφθασαν τις 20. Η «FIX Hellas» διατίθεται στην ελληνική αγορά σε συσκευασίες επιστρεφόμενων φιαλών (500 & 330 ml.), αλουμινένιων κουτιών (500 & 330 ml.), βαρέλι των 30 lt., καθώς και σε παραδοσιακή φιάλη μιας χρήσης (330 ml) ενώ από το 2012 κυκλοφορεί στην Ελληνική αγορά η περιορισμένης παραγωγής μπύρα Fix Dark . Τον Φεβρουάριο του 2014 κυκλοφόρησε στην ελληνική αγορά η FIX Royale, μια λευκή, σταρένια μπύρα με ελληνικό κριθάρι, πλούσια σε θρεπτικές αξίες.
Το έτος 2014 η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ» εκτιμάται ότι διέθεσε την ίδια περίπου ποσότητα ζύθου, της τάξεως των 470.000 εκατόλιτρων, στην εγχώρια και διεθνή αγορά. Το ίδιο έτος απέσπασε τη διάκριση του «National Champion» στα European Business Awards 2014-2015, στην κατηγορία «The Business of the Year with Turnover € 26-150 million», ενώ συνέχισε με συνέπεια το πρόγραμμα δράσεων εταιρικής υπευθυνότητας που εστιάζει στην ενίσχυση ευπαθών κοινωνικών ομάδων, τόσο σε τοπικό όσο και σε πανελλαδικό επίπεδο.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της τετραετίας 2010-2013 της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας ΑΕ» (τα τελευταία αποτελέσματα του έτους 2014 που έγινε η συγχώνευση με την Carlsberg θα γνωστοποιηθούν σε μερικούς μήνες) αποτυπώνονται στον πίνακα που ακολουθεί:
.
ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ (ΑΡΜΑΕ 58184/012/Β/05/003)
ΕΤΟΣ | Κύκλος Εργασιών € | Μικτά κέρδη € | Καθαρά κέρδη προ φόρων € | Σύνολο υποχρεώσεων |
2010 | 11.603.558 | 4.520.396 | – 636.340 | 26.717.659 |
2011 | 25.009.392 | 11.099.885 | -3.988.249 | 28.639.943 |
2012 | 45.015.523 | 19.913.714 | 165.632 | 32.187.804 |
2013 | 52.478.765 | 21.858.265 | 387.335 | 43.441.048 |
Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης
.
(4) ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ
Η «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε» ιδρύθηκε στην Κομοτηνή το 1998 ξεκινώντας τις δραστηριότητες της (παραγωγή, εμφιάλωση και εμπορία μπύρας) τον αμέσως επόμενο χρόνο (1999). Η μπύρα «Βεργίνα» αποτελεί το βασικό προϊόν της Ζυθοποιίας (Premium, Κόκκινη – ανήκει στην κατηγορία των Special Beers και Weiss). Κυκλοφορεί σε φιάλες (330 ml & 500 ml), κουτάκι (330 ml & 500 ml) και βαρέλι (30 & 50 λίτρων). Η Ζυθοποιία παράγει επίσης την μπύρα Edelsteiner (Premium Pilsner) σε φιάλη ή κουτί.
Η «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε» από την ίδρυση της εξάγει τα προϊόντα της στις Η.Π.Α επεκτείνοντας σταδιακά τις εξαγωγές της και σε άλλες χώρες (Αυστραλία, Κύπρο, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Πολωνία, Αλβανία κ.α) ενώ ανανεώνει και αναβαθμίζει συνεχώς τον μηχανολογικό της εξοπλισμό γεγονός που της επέτρεψε (μεταξύ πολλών άλλων) να υπερ-διπλασιάσει, εν μέσω οικονομικής κρίσης, τον κύκλο των εργασιών της.
Η «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε» εκτιμάται ότι διατηρεί σταθερά τον συνολικό όγκο της ετήσιας παραγωγής της στα επίπεδα των 200.000 εκατόλιτρων βελτιώνοντας την κερδοφορία της – όπως είναι γνωστό, κάθε ανεξάρτητη ζυθοποιία της οποίας η ετήσια παραγωγή δεν ξεπερνάει τα 200.000 εκατόλιτρα, τυγχάνει ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης όσον αφορά τον φόρο ζύθου.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι, μετά την συγχώνευση της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας» με την «Μύθος Ζυθοποιία» του ομίλου Carlsberg, η «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε» είναι πλέον η μεγαλύτερη, 100% Ελληνικών συμφερόντων, ζυθοποιία της χώρας μας με δεύτερη, σε «απόσταση αναπνοής», την ΕΖΑ.
Παράλληλα, ο ιδρυτής της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε Δημήτρης Πολιτόπουλος αναδεικνύει τις αγνές πρώτες ύλες της Ελληνικής γης παρουσιάζοντας στην αγορά ένα καταπληκτικό προϊόν χωρίς συντηρητικά και χωρίς τεχνητά χρώματα ή αρώματα. Πρόκειται για το προϊόν με σήμα tuvunu και τον επεξηγηματικό υπότιτλο «Greek Mountain Tea», δηλαδή κρύο τσάι του βουνού με φρεσκοστυμμένα λεμόνια, ανθόμελο και μαύρη ζάχαρη!
Η εξαιρετική οικονομική πορεία της «Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε» προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα με οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας (τα οικονομικά στοιχεία του 2014 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες):
.
ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ ΑΕ (ΑΡΜΑΕ 35100/67/Β/96/Β003)
ΕΤΟΣ | Κύκλος Εργασιών € | Μικτά κέρδη € | Καθαρά κέρδη προ φόρων € | Σύνολο υποχρεώσεων |
2009 | 10.246.472 | 2.977.117 | 32.472 | 7.092.425 |
2010 | 14.097.477 | 5.608.186 | 313.275 | 6.911.299 |
2011 | 16.061.871 | 7.272.803 | 948.323 | 6.778.098 |
2012 | 16.479.141 | 7.429.759 | 622.482 | 6.140.409 |
2013 | 16.595.745 | 8.253.980 | 1.905.797 | 7.916.338 |
Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης
.
(5) ΕΖΑ ΠΡΟΤΥΠΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ
Μετά από μια δεκαετία περίπου κυκλοφορίας στην Ελληνική αγορά, η Γερμανική «Lowenbrau» ίδρυσε την θυγατρική της στην Ελλάδα («Lowenbrau Hellas») το έτος 1989, δημιουργώντας ένα εργοστάσιο Ζυθοποιίας στην Αταλάντη. Η εταιρία αυτή το 1998 μετονομάστηκε σε «Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης ΑΕ (ΕΖΑ)» και το 2003 πέρασε σε ελληνικά χέρια (οικογένεια Συριανού). Το 2011, η αναδιάρθρωση της ΕΖΑ περιέλαβε και την αλλαγή της εταιρικής της ονομασίας σε «ΕΖΑ Πρότυπος Ελληνική Ζυθοποιία» καθώς και του σήματός της. Τον Δεκέμβριο του 2012 η ΕΖΑ ενέταξε στην δύναμη της την ΑΕ Crystal Beverages κατά 97,98%. Τον Φεβρουάριο του 2013, ο πλουσιότερος «άνεργος – βιομήχανος» της χώρας (Δημήτρης Δασκαλόπουλος), αποφάσισε να εξαγοράσει το ένα τρίτο της ΕΖΑ (33,9%) με την επενδυτική του εταιρία Damma Holdings (συμμετέχει με δυο μέλη της στο νέο 7μελές Δ.Σ. της εταιρείας) προσθέτοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην συνολική αγορά μπύρας.
H «ΕΖΑ Πρότυπος Ελληνική Ζυθοποιία» διαθέτει στην εγχώρια (κυρίως) αγορά, τα σήματα Berlin Premium Lager (παράγεται με μία εντελώς νέα συνταγή και ζυμώνεται για 21 ολόκληρες μέρες πριν διατεθεί στην κατανάλωση), Pils Hellas (μια μπύρα την οποία η ΕΖΑ εμπνεύστηκε από το 1996) καθώς και το «καλοκαιρινό» σήμα Blue Island σε μια μοντέρνα και εξαιρετική συσκευασία που υποκαθιστά επάξια αντίστοιχες μπύρες εισαγωγής στην τεράστια τουριστική αγορά (και όχι μόνο). Η «ΕΖΑ Πρότυπος Ελληνική Ζυθοποιία» προγραμματίζει επένδυση ύψους 5,5 εκ. Ευρώ για μια πλήρη γραμμή κουτιών αλουμινίου η οποία θα της επιτρέψει την παραγωγή προϊόντων μπύρας ανάμεικτων με διάφορους χυμούς κ.α. (beer mixes) καθώς και αναψυκτικών. Η εταιρία διαθέτει επίσης διάφορα σήματα εισαγόμενης μπύρας (Krombacher, Bavaria Premium, Arcobrau, Μοναστηριακή Augustijn, Gulden Draak). Απασχολεί 100 περίπου εργαζόμενους και εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαδικασιών παραγωγής και περιβαλλοντικής φροντίδας προηγμένης τεχνολογίας.
Ο εκτιμώμενος όγκος παραγωγής της «ΕΖΑ Πρότυπος Ελληνική Ζυθοποιία» το 2014 πλησιάζει το όριο των 200.000 περίπου εκατόλιτρων ενώ η οικονομική της πορεία την πενταετία 2009-2013 (τα οικονομικά στοιχεία του 2014 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες) αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί:
.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΤΑΛΑΝΤΗΣ (ΑΡΜΑΕ 17626/14/Β/88/7)
ΕΤΟΣ | Κύκλος Εργασιών € | Μικτά κέρδη € | Καθαρά κέρδη προ φόρων € | Σύνολο υποχρεώσεων |
2009 | 13.515.621 | 4.474.915 | -79.447 | 5.025.923 |
2010 | 12.319.315 | 3.546.260 | -163.377 | 5.962.761 |
2011 | 10.734.674 | 3.884.598 | -194.519 | 7.955.734 |
2012 | 13.488.191 | 3.757.000 | 577.000 | 13.327.000 |
2013 | 16.721.000 | 4.607.000 | 770.000 | 13.773 |
Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης – Τα στοιχεία 2012 & 2013 αφορούν τον Όμιλο «Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης ΑΕ» (μαζί με την ΑΕ Crystal Beverages).
.