Ελλειμματική ευημερία – Σελίδα 2 – The Analyst

Ελλειμματική ευημερία

678 total views, 2 views today

ΕΥΡΩΠΗ

Η S&P μείωσε την αξιολόγηση της ΕΕ στο ΑΑ+, εξισώνοντας την με αυτήν των Η.Π.Α. – αιτιολογώντας την απόφαση της με τις εντάσεις που δημιουργήθηκαν, όσον αφορά τον προϋπολογισμό της Ένωσης. Στην πραγματικότητα όμως, ήταν το μάλλον αναπόφευκτο αποτέλεσμα της μείωσης της πιστοληπτικής ικανότητας της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Μάλτας, της Σλοβενίας, της Κύπρου και της Ολλανδίας, οι οποίες προηγήθηκαν.

Βέβαια, η απόφαση αυτή δεν κοστίζει υπερβολικά στην ΕΕ, όσον αφορά τα επιτόκια δανεισμού της – επειδή έχει εκδώσει ομόλογα ύψους μόλις 56 δις €, για τη χρηματοδότηση της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας. Η κατάσταση όμως όλων των χωρών δεν φαίνεται να καλυτερεύει – οπότε η ΕΕ δεν μπορεί να γνωρίζει το ποσόν των χρημάτων που θα χρειαστεί στο μέλλον. Επιγραμματικά δε είναι η κατωτέρω:

(α)  Ισπανία: Οι επισφάλειες των τραπεζών της αυξάνονται συνεχώς, παρά την παραποίηση των στοιχείων του ισολογισμού τους, εκ μέρους των περισσοτέρων – στο 13% του ΑΕΠ τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Στον τομέα των ενυπόθηκων δανείων, οι επισφάλειες έχουν φτάσει στο 5% του ΑΕΠ – από 3,5% το 2012 και 0,7% πριν από την κρίση.

Στο διάγραμμα που ακολουθεί συγκρίνονται τα οικονομικά μεγέθη της Ισπανίας (μπλε) με τη Γερμανία (γκρίζο) – όσον αφορά την εξέλιξη του δημοσίου χρέους, του ρυθμού ανάπτυξης, της ανεργίας, καθώς επίσης των επιτοκίων των δεκαετών ομολόγων.

.

Στοιχεία Ισπανίας
Οικονομικά Στοιχεία Ισπανίας:
(από αριστερά πάνω προς τα δεξιά, το μπλε χρώμα αντιπροσωπεύει την Ισπανία, το γκρι τη Γερμανία) 1. Κρατικό χρέος ως % επί του ΑΕΠ, 2. Ρυθμός ανάπτυξης ως % επί του ΑΕΠ, 3. Ποσοστό ανεργίας, 4. Εξέλιξη αποδόσεων των 10ετή ομολόγων.

.

Στα πλαίσια της αναχρηματοδότησης των ενυπόθηκων χρεών των νοικοκυριών, οι τράπεζες προσέφεραν μεγάλες περιόδους χάριτος στους οφειλέτες τους, έναντι υψηλών χρηματικών προστίμων και συμβολαιογραφικών εξόδων – με αποτέλεσμα οι περισσότεροι Ισπανοί να χρωστούν σήμερα πολύ μεγαλύτερα ποσά, σε σχέση με το αρχικό κεφάλαιο δανεισμού τους.

Οι τιμές των ακινήτων συνεχίζουν να μειώνονται, 150.000 οικογένειες έχουν χάσει ήδη τα σπίτια τους, ενώ 350.000 ιδιοκτήτες ακινήτων απειλούνται με κατασχέσεις – όταν το ΔΝΤ προβλέπει «σταθεροποίηση» της ανεργίας στο 25%, έως και το 2018.

(β)  Αυστρία: Το πρόβλημα των τραπεζών της κλιμακώνεται – με την ενδεχόμενη χρεοκοπία της Hypo Group Alpe Adria να υπολογίζεται επίσημα πως θα κοστίσει στο δημόσιο 6 δις € (έχει λάβει μέχρι σήμερα δάνεια ύψους 3,8 δις € και εγγυήσεις 1,2 δις €). Εν τούτοις, η χρεοκοπία φαίνεται πως θα κόστιζε πολύ περισσότερο, επειδή θα παρέσυρε ενδεχομένως το κρατίδιο «Kaernten», καθώς επίσης άλλες τοπικές τράπεζες της χώρας – ενώ θα οδηγούσε στην υποτίμηση της πιστοληπτικής ικανότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος, οπότε της χώρας και τελικά της Ευρώπης.

(γ)  Ιταλία: Το «πολιτικό θέατρο» των τελευταίων μηνών δεν επέτρεψε καθόλου την καλυτέρευση των οικονομικών της χώρας – αν και προβλέπεται να επιστρέψει στην ανάπτυξη το 2014 (0,7%), λόγω των προσδοκιών καλυτέρευσης των συνθηκών σε ολόκληρη την Ευρωζώνη. Η αύξηση της φορολογίας φαίνεται να περιορίζει το έλλειμμα κάτω από το 3% – αν και το δημόσιο χρέος συνεχίζει να κλιμακώνεται, ξεπερνώντας ακόμη και το 133% (2015). Εάν σκεφθεί βέβαια κανείς πως η Ελλάδα οδηγήθηκε στο ΔΝΤ με χαμηλότερο δημόσιο χρέος, θα κατανοήσει καλύτερα το παιχνίδι που παίχθηκε εις βάρος της.

Η Ιταλία απλά συντηρείται τεχνητά στη ζωή από την ΕΚΤ – η οποία, αγοράζοντας τα ομόλογα της, διατηρεί χαμηλά τα επιτόκια δανεισμού της. Με δεδομένο όμως το ότι, οι τράπεζες της έχουν στους ισολογισμούς τους μεγάλες ποσότητες δημοσίων ομολόγων, ενώ κρύβουν πολλές επισφάλειες, κανένας δεν μπορεί να προβλέψει τι θα συμβεί το 2014.

(δ)  Γαλλία: Το έτος που πέρασε ανέδειξε τη χώρα ως το «προβληματικό παιδί» της Ευρωζώνης – σύμφωνα τουλάχιστον με την πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ. Με βάση μία δημοσκόπηση (Ifop), το 72% των επιχειρήσεων που απασχολούν έως 19 εργαζομένους (αποτελούν το 97% όλων των επιχειρήσεων της χώρας, η οποία έχει παραπλήσιες δομές με την Ελλάδα), δεν θα προβεί σε επενδύσεις το 2014, λόγω της υψηλής φορολογίας – ενώ το 50% δεν θα κάνει καμία πρόσληψη.

Το χρέος της προβλέπεται να αυξηθεί στο 96% του ΑΕΠ της το 2014, από 91% σήμερα – με τους Πολίτες να ενοχοποιούν τη σοσιαλιστική κυβέρνηση (80%), επιλέγοντας το πατριωτικό μέτωπο στις ευρωεκλογές (24%), με δεύτερο το σοσιαλιστικό κόμμα (19%).

(ε) Πορτογαλία: Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού της, θα εγκαταλείψει το «μηχανισμό» το επόμενο έτος, αφού δεν θα χρειαστεί περισσότερα δάνεια από την Τρόικα (έχει λάβει 78 δις €) – ενώ στις αρχές Δεκεμβρίου κατάφερε να επιμηκύνει το χρόνο αποπληρωμής ομολόγων της, ύψους 6,5 δις €. Στον διάγραμμα που ακολουθεί φαίνονται ορισμένα οικονομικά της μεγέθη.

.

Στοιχεία

.

Το 2013 πάντως δεν θα πετύχει ξανά τους στόχους της – αφού θα εμφανίσει έλλειμμα υψηλότερο ή ίσο του 5,5% του ΑΕΠ, έναντι 6,4% το 2012. Η χώρα είναι βυθισμένη στην ύφεση ενώ, παρά τις αισιόδοξες προβλέψεις της Κομισιόν, σύμφωνα με τις οποίες το 2014 θα έχει ανάπτυξη 0,8%, δύσκολα μπορεί να το πιστέψει κανείς.

Η ενδεχόμενη έξοδος πάντως της χώρας από το «πρόγραμμα», θα απαιτήσει τη χρηματοδότηση της από τις αγορές, με βιώσιμα επιτόκια – γεγονός που σημαίνει πως τότε θα μπορεί κανείς να συμπεράνει, εάν οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού της είναι «ευχολόγια» ή όχι. Εάν βέβαια η Ευρωζώνη βυθιστεί στον αποπληθωρισμό, τότε τα επιτόκια δανεισμού όλων των χωρών-μελών της θα μειωθούν, ενώ η ισοτιμία του ευρώ θα αυξηθεί – οπότε η Πορτογαλία θα καταφέρει να χρηματοδοτηθεί από τις αγορές.

(στ) Σλοβενία:  Η κατάσταση των τραπεζών της μικρής αυτής χώρας είναι κρίσιμη – ενώ το τεστ βιωσιμότητας που διεξάχθηκε πρόσφατα, έδειξε πως απαιτείται η χρηματοδότηση τους με 4,8 δις €. Το αστείο της αξιολόγησης είναι το ότι, εάν αποδεικνυόταν πως χρειάζονταν 5 δις €, τότε η χώρα θα έπρεπε να υπαχθεί στο μηχανισμό στήριξης της Ευρώπης – κάτι που τόσο η ίδια, όσο και η Ευρώπη ήθελε να αποφύγει, για να μην προκληθούν αρνητικές εντυπώσεις.

Τα επιτόκια δανεισμού της μειώθηκαν για πρώτη φορά κάτω από το 6% (από 7% που πλήρωνε μέχρι σήμερα), ενώ παραμένει σε ύφεση (- ,5% το 2012 και -2,7% το 2013). Η ανεργία είναι της τάξης του 10%, ενώ το έλλειμμα της προβλέπεται στο 2,9% του ΑΕΠ το 2014, καθώς επίσης στο 2,4% το 2015.

(ζ)  Κύπρος: Οι προοπτικές της οικονομίας του νησιού είναι σκοτεινές – παρά το ότι θεωρείται πως είναι «εντός σχεδίου», έχοντας εγκριθεί η επόμενη δόση του συνολικού πακέτου των 10 δις €.¨Η ύφεση το 2013 προβλέπεται οδυνηρή (-8,7% του ΑΕΠ), ενώ το επόμενο έτος υπολογίζεται να μειωθεί στο -3,9%. Κατά πολλούς, οι προβλέψεις είναι πολύ αισιόδοξες, με την ύφεση να φτάσει στο -8% το 2014, συνεχίζοντας να υφίσταται μέχρι το 2017.

Το δημόσιο χρέος της προβλέπεται να πλησιάσει στο 116% του ΑΕΠ της το 2013, στο 124,4% το 2014 και στο 127,4% το 2015 – με την κυβέρνηση να επιλέγει τη μείωση των δαπανών αρνούμενη, πολύ σωστά να αυξήσει τη φορολογία.

Ολοκληρώνοντας έχουμε την άποψη ότι τόσο στην Ιρλανδία, όσο και στο Βέλγιο ή στην Ολλανδία, η κατάσταση επιδεινώνεται – παρά τους αντίθετους ισχυρισμούς. Το ίδιο συμβαίνει και στη Φιλανδία, καθώς επίσης σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, χωρίς να είναι ακόμη φανερό – εκτός εάν αλλάξει εκείνη την πολιτική λιτότητας η τευτονική Ευρωζώνη, η οποία οδηγεί τη μία μετά την άλλη χώρα στην ύφεση και στην ανεργία.

Advertisements

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.
Don`t copy text!