Top-10 αλυσίδες λιανικής / χονδρικής, 2012 – Σελίδα 2 – The Analyst
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ & ΑΓΟΡΕΣ

Top-10 αλυσίδες λιανικής / χονδρικής, 2012

ΑΒ Βασιλόπουλος Λογότυπο

Η ΑΒ Βασιλόπουλος, θυγατρική του πολυεθνικού Ομίλου Delhaize με έδρα το Βέλγιο, κατά την διάρκεια της τελευταίας τριετίας, με την έντονη οικονομική κρίση και την ραγδαία συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης στην Ελλάδα, αύξησε τον αριθμό των καταστημάτων της περισσότερο από 20%: Από 223 καταστήματα στις 31/12/2010 έφθασε τα 268 καταστήματα στις 31/12/2012 (σχετικό είναι το άρθρο μας 18ης Απριλίου 2013 με τίτλο Αλυσίδες λιανικής / χονδρικής το 2012: Ο συνολικός αριθμός καταστημάτων των Top-10, η πορεία της Ελληνικής αγοράς και οι τιμές στα ράφια των καταστημάτων).

Η σημαντική αυτή επέκταση σε αριθμό καταστημάτων, σε συνδυασμό με ένα ιδιαίτερα έντονο διαφημιστικό πρόγραμμα το οποίο προωθούσε προσφορές φθηνότερων τιμών καθ΄ όλη σχεδόν τη διάρκεια του 2012 (τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έφθασαν στο 25% του συνολικού τζίρου της αλυσίδας), οδήγησαν σε αύξηση του κύκλου των εργασιών της κατά 4,4% στα 1,697 δις Ευρώ πλησιάζοντας ακόμα περισσότερο την πρώτη θέση της Ελληνικής αγοράς. Τον Μάιο μάλιστα του 2013, ανώτερα στελέχη του Ομίλου στην Ελλάδα διέρρεαν στον τύπο την εκτίμηση τους πως η αλυσίδα βρίσκεται πλέον στην πρώτη θέση της Ελληνικής αγοράς, τουλάχιστον από πλευράς μεριδίων μεταξύ των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ.

Κάτι ανάλογο είχε συμβεί και το 2011, όταν με την προσθήκη 28 νέων καταστημάτων σε συνδυασμό με τις σημαντικές απώλειες της δεύτερης μέχρι τότε Lidl Ελλάς, η ΑΒ Βασιλόπουλος βρέθηκε στην δεύτερη θέση της Ελληνικής αγοράς με την Lidl Ελλάς να υποχωρεί στην τρίτη θέση.

Η εξαιρετική πορεία του 2012 οφείλεται σε μια πληθωρική δραστηριότητα της ΑΒ Βασιλόπουλος, σε πολλά και διαφορετικά «μέτωπα», η οποία περιελάμβανε μεταξύ άλλων: Τα εγκαίνια των καταστημάτων Νο 252 στην Ξάνθη και Νο 253 στο Γαλάτσι (Αθήνα) με τον νέο τύπο καταστημάτων ΑΒ Shop & Go, την εναρμόνιση όλου του δικτύου των καταστημάτων της ΑΒ Βασιλόπουλος για τη χρήση προσωπικής κάρτας αποδείξεων δηλαδή την φοροκάρτα, συμμετοχή στην «Earth Hour 2012» με το σβήσιμο των εξωτερικών, φωτεινών πινακίδων των καταστημάτων της, την ανακαίνιση του ιστορικού καταστήματος της Κηφισίας (Κασσαβέτη και Λεβίδου) μετά από 38 χρόνια λειτουργίας (Μάρτιος 2012), την βράβευση από τον Διεθνή Οργανισμό Superbrands με το βραβείο Κορυφαίας Εταιρικής Επωνυμίας των Corporate Superbrands Greece 2011 – 2012, τα εγκαίνια των καταστημάτων Νο 254 &  Νο 255 (ΑΒ στην Θεσσαλονίκη), Νο 256 & Νο 257 (AB Food Market στην Πρέβεζα), Νο 258 & 259 (ΑΒ City Θεσσαλονίκη), την επαναφορά τιμών σε 600 προϊόντα στα επίπεδα τιμών του έτους 2008 (Απρίλιος 2012), τα εγκαίνια του καταστήματος Νο 260 (ΑΒ Καβάλα) και Νο 261 (ΑΒ Ακτή Κονδύλη, Πειραιά), η έναρξη του μεγάλου αφιερώματος στους  Έλληνες παραγωγούς και στην συνεργασία μαζί τους, το βραβείο «Green Leader – Υπολογισμός & Μείωση του Αποτυπώματος Διοξειδίου του Άνθρακα», η πιστοποίηση για το πρώτο πράσινο κτίριο στην Ελλάδα AB Green Store με την διεθνή πιστοποίηση Breeam και η διάκριση στην κατηγορία Βιοκλιματικό Κτίριο κατά την τελετή απονομής των βραβείων «Σελφ Σέρβις Excellence Awards», οι δεκάδες δράσεις εθελοντισμού την Κυριακή 27 Μαΐου 2012 σε ολόκληρη την Ελλάδα με την συμμετοχή 3.500 εθελοντών από 140 καταστήματα της αλυσίδας  (Μάιος 2012),  η γνωστοποίηση του πέμπτου κατά σειρά  Εταιρικού Κοινωνικού Απολογισμού του Ομίλου Delhaize στον οποίο ανήκει η ΑΒ Βασιλόπουλος από το 1992, τα εγκαίνια του καταστήματος Νο 262 (ΑΒ στο Μενίδι) και Νο 263 (ΑΒ Food Market στην Ζαχάρω Ηλείας), η βράβευση από τα Famous Brands για τα 73 χρόνια προσφοράς της ΑΒ και από το συμπόσιο του ΣΒΕΤ για τα 100 χρόνια ιστορίας της Ελληνικής Αγοράς Τροφίμων και Ποτών (Ιούνιος 2012), τα εγκαίνια του καταστήματος Νο 264 στον Βόλο στην Θέση Μαχαιρίτσα (Αύγουστος 2012), η φθινοπωρινή καμπάνια «Φθηνούπολη», τα εγκαίνια τριών νέων καταστημάτων στην πρωτεύουσα (Νο 265 στην Κυψέλη – Καυκάσου, Νο 266 στου Ζωγράφου – Τραυλαντώνη, Ρ. Φεραίου & Αμμοχώστου και Νο 267 στο Κουκάκι – Μπέλλες & Γ. Ανδρούτσου) – όλα AB Shop & Go (Σεπτέμβριος 2012), η χειμωνιάτικη συνέχεια της καμπάνιας «73 Χρονιά Στηρίζουμε τον Έλληνα Παραγωγό», η εκστρατεία προσφοράς 1 λεπτού (0,01€) σε κάθε αγορά προϊόντος ιδιωτικής ετικέτας για περίοδο 4 εβδομάδων προκειμένου να δημιουργηθούν καλάθια με τρόφιμα για το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, η ανακοίνωση του Κοινωνικού Απολογισμού της ΑΒ Βασιλόπουλος για το έτος 2011 (Νοέμβριος 2012) για να κλείσει το έτος 2012 με την Χριστουγεννιάτικη καμπάνια «Φθηνούπολη», τέσσερις τιμητικές διακρίσεις («True Leaders» της ICAP Group, Retail Business Awards, Environmental Awards, 2ο Ευρωπαϊκό Βραβείο Περιβάλλοντος του Πανελληνίου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Προστασίας Περιβάλλοντος και Retail Βusiness Awards του οργανισμού «Direction») και το Νο 268 κατάστημα της αλυσίδας – AB Shop & Go, στην Ελευθερίου Βενιζέλου, στον Πειραιά (Δεκέμβριος 2012).

Το κατάστημα Νο 269 του Ομίλου (AB Shop & Go, Δημητρακοπούλου & Δράκου, Κουκάκι) λειτούργησε ελάχιστες μέρες του 2012 και θα συνυπολογιστεί στα νέα καταστήματα του έτους  2013, τα οποία θα είναι τουλάχιστον 15.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Βελγικός Όμιλος Delhaize εκτός από την Ελλάδα, επενδύει και σε άλλες Βαλκανικές χώρες κάτω από το management της Ελλάδος: Στην Σερβία ελέγχονται 360 καταστήματα με το σήμα Maxi, στην Βουλγαρία 43 καταστήματα με το σήμα Piccadilly (τα 8 μέσα στο 2012), στην Ρουμανία 193 καταστήματα με το σήμα Delhaize (τα 89 μέσα στο 2012), στην Βοσνία – Ερζεγοβίνη 41 καταστήματα με τα σήματα Maxi & Tempo, στο Μαυροβούνιο 24 καταστήματα με τα σήματα Maxi & Tempo, ενώ στην Κύπρο διατίθενται μέσα από την αλυσίδα «Άλφα Μέγα» (ιδιοκτησίας Παπαέλληνα) σημαντικές ποσότητες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Ο Βελγικός Όμιλος Delhaize διατηρούσε το 2012 δραστηριότητα και στην γειτονική μας Αλβανία (23 καταστήματα με το σήμα Euromax) όταν αποφάσισε να αποσυρθεί από την Αλβανική αγορά, κάτι που ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο 2013 με την πώληση της αλυσίδας Euromax (εταιρία Balfin) στην Ελληνική αλυσίδα «Μαρινόπολουλος Α.Ε.» (σχετικό είναι το άρθρο μας 28ης Μαρτίου 2013 με τίτλο Μαρινόπουλος Α.Ε.: Σημαντική επένδυση στην Αλβανία με την εξαγορά 23 καταστημάτων της αλυσίδας Euromax)

Εξ άλλου, όπως ανακοινώθηκε στις 8 Μαΐου 2013, ο PierreOlivier Beckers,  Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Delhaize, ο οποίος εργάζεται στον Όμιλο από το έτος 1983 (Πρόεδρος & Δ. Σύμβουλος ανέλαβε από 1/1/1999), θα αποχωρήσει από τα καθήκοντα του στο τέλος του 2013 αλλά θα παραμείνει στον Όμιλο σαν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και απλός Διευθυντής. Ο διάδοχος του Frans Muller, μέχρι τώρα μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Metro AG και CEO της Metro Cash & Carry (740 καταστήματα σε 29 χώρες – πωλήσεις αξίας 31,6 δισ. Ευρώ), θα αναλάβει καθήκοντα CEO, από τις 8 Νοεμβρίου 2013 αλλά θα καθοδηγείται από τον PierreOlivier Beckers μέχρι το τέλος του 2013.

Τα βασικά οικονομικά μεγέθη της τελευταίας πενταετίας της ΑΒ Βασιλόπουλος, μέλους του Βελγικού Ομίλου Delhaize, παρουσιάζονται στον πίνακα που ακολουθεί:

ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ / DELHAIZE  (ΑΡΜΑΕ  13363)

ΕΤΗ Κύκλος Εργασιών  Μικτά κέρδη  Καθ. κέρδη προ φόρων   Σύν. υποχρεώσεων
2008

1.337.073.535

302.644.392

40.982.621

482.352.419

2009

1.473.130.158

350.094.460

52.160.545

522.074.483

2010

1.574.429.424

376.666.598

54.762.397

554.467.898

2011

1.625.196.126

400.129.083

55.681.320

607.007.863

2012

1.697.062.006

422.280.277

58.950.955

524.071.349

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκη

.

Lidl

Όπως είναι γνωστό ο Γερμανικός Όμιλος Lidl & Schwarz, με έδρα το Neckarsulm της Βάδης Βυρτεμβέργης, είναι εξαιρετικά φειδωλός στην δημοσιοποίηση οικονομικών πληροφοριών που αφορούν τις παγκόσμιες δραστηριότητές του, όπως και οι ανά τον κόσμο θυγατρικές του. Ο Όμιλος,  σύμφωνα με τον κατάλογο του SN βρίσκεται στην πέμπτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης για το έτος 2011 , λειτουργούσε 11.029 καταστήματα (31/12/2011)  με συνολικές πωλήσεις  90,6  δισεκατομμύρια Δολάρια.

Εκτός Γερμανίας δραστηριοποιείται σε 27 ακόμα χώρες της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα στην οποία διατηρείται σε κορυφαίες θέσεις (Σχετικό άρθρο μας 7/9/2012 με τίτλο Lidl Hellas, στην τρίτη θέση της ελληνικής αγοράς με συνεχή επέκταση αλλά και σημαντικές απώλειες). Όπως και στις άλλες χώρες, έτσι και στην Ελλάδα, το απόλυτο «πέπλο μυστικότητας» που καλύπτει τα διάφορα οικονομικά στοιχεία της Γερμανικής αλυσίδας πληρώνεται πανάκριβα: Άγνωστος αριθμός ανεξάρτητων Ομορρύθμων Εταιριών, με υψηλό κόστος λειτουργίας, ελέγχου και συντονισμού, καλύπτει τα 221 καταστήματα της Lidl στην Ελλάδα (31/12/2012) ώστε να είναι εξαιρετικά δύσκολη η συγκέντρωση ασφαλών οικονομικών αποτελεσμάτων καθώς και άλλων πληροφοριών.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ανεξάρτητων παρατηρητών, ο κύκλος εργασιών της Lidl στην Ελλάδα υποχώρησε και το 2012 σε μέγεθος ανάλογο με εκείνο της μείωσης της συνολικής αγοράς και υπολογίζεται πλέον σε 1,306 δις Ευρώ. Η Lidl παραμένει και το 2012 στην τρίτη θέση της Ελληνικής αγοράς, αν και η απόσταση από την τέταρτη αλυσίδα της κατάταξης («Σκλαβενίτης») έχει μειωθεί αισθητά.

Μπορεί ο μέσος «τζίρος» ανά κατάστημα στην μητρική αγορά της  Lidl (Γερμανία) να κυμαίνεται στα 7 εκατομμύρια Ευρώ, στην Ελλάδα όμως η κατάσταση, παρά την οικονομική κρίση, δεν είναι καθόλου άσχημη: Με μέσο ανά κατάστημα τζίρο που πλησιάζει τα 6 εκατομμύρια Ευρώ (υπολογίζεται πλέον σε 5,9 εκ.) η Lidl εφάρμοσε και το 2012 όλες τις «τεχνικές» των πωλήσεων που είχε στην διάθεση της, διευρύνοντας σημαντικά την άγνωστη σε άλλες εποχές εξωστρέφεια της. Η συγκράτηση της μείωσης των πωλήσεων της Lidl στα επίπεδα της συνολικής μείωσης της αγοράς –και μάλιστα με τον ίδιο σχεδόν αριθμό καταστημάτων-  δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση.

Είναι βέβαια ευρύτερα γνωστό πως ο Όμιλος της Lidl θεωρείται παγκοσμίως σαν πολύ «κακός» εργοδότης  χωρίς να λείπουν κατά καιρούς οι σφοδρές επιθέσεις εναντίον του ακόμα και από Γερμανικά μέσα. Στην Ελλάδα όμως, η Lidl Hellas, προφανώς με πολύ σκληρή και εντατική δουλειά, κατάφερε να συμπεριληφθεί το 2012 μέσα στις 5 πρώτες κοινωνικά υπεύθυνες εταιρίες, σύμφωνα με έρευνα για την «Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και την Υπεύθυνη Κατανάλωση 2012» που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας σε συνεργασία με το Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και τη δημοσκοπική εταιρία MRB. Παράλληλα,  όλοι οι συνεργάτες της Lidl Hellas  για τρίτη συνεχόμενη χρονιά καλούνται να συμμετάσχουν σε μια μεγάλης κλίμακας έρευνα εκφράζοντας ανώνυμα την άποψή τους σε ερωτηματολόγιο για τον εργασιακό τους χώρο, για την εταιρεία και για την ικανοποίησή τους από αυτήν, ενώ στο πλαίσιο των βραβείων Σελφ Σέρβις Εxcellence Αwards 2012   η Lidl Hellas βραβεύτηκε για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη της στον τομέα του περιβάλλοντος (μαζί με την εταιρία Βιοανακύκλωση).

Επί πλέον, μέσα στο 2012 η Lidl, πέρα από τις τακτικές διαφημιστικές καμπάνιες, κυρίως σε τηλεόραση και τύπο, καθώς και την δημιουργία ειδικής σελίδας στο facebook, προχώρησε και σε πολλές άλλες δράσεις όπως το πρόγραμμα «Άθληση & Διατροφή στη γειτονιά μου» για παιδιά ηλικίας 6 έως 14 ετών με στόχο την γνωριμία τους με δημοφιλή Ολυμπιακά και Παραολυμπιακά αθλήματα σε πραγματικές συνθήκες, με πραγματικό επαγγελματικό εξοπλισμό και εξειδικευμένο προσωπικό. Το πρόγραμμα που ξεκίνησε από το Πανόραμα της Θεσσαλονίκης στις 12 Μαΐου 2012 (μια εβδομάδα αργότερα στον Εύοσμο, ο  Παραολυμπιονίκης  Συμεών Παλτσανιτίδης συνάντησε παιδιά που συμμετείχαν) επεκτάθηκε σε ολόκληρη την Ελλάδα (26 & 27 Μαΐου 2012 Απολλώνια Πολιτεία, 2 & 3 Ιουνίου Καβάλα, 9 & 10 Ιουνίου Μυτιλήνη, 16 & 17 Ιουνίου Χίος) κ.α.  με την «συμπληρωματική» υποστήριξη του Σεφ Στάθη Πασσαλίδη ο οποίος, στην υπαίθρια κουζίνα του προγράμματος δημιουργούσε μαζί με τα παιδιά μπάρες δημητριακών, καθοδηγώντας τα στην υγιεινή διατροφή.

Άλλες δραστηριότητες μέσα στο 2012 υπήρξαν η υποστήριξη της εκστρατείας Προληπτικής Ιατρικής του Σωματείου Φίλων Κοινωνικής Παιδιατρικής και Ιατρικής «Ανοιχτή Αγκαλιά» (12 – 22 Μαρτίου 2012 στους νομούς Ξάνθης & Ροδόπης), η οργάνωση «Εβδομάδων Ελληνικών Προϊόντων» (Ιούλιος 2012) σε όλα τα καταστήματα της Lidl Hellas (δυστυχώς μόνο για το Ελληνικό πρόγραμμα «ιδιωτικής ετικέτας» που διαθέτει η Lidl), ο διαγωνισμός μαγειρικής με προϊόντα της αλυσίδας και έπαθλο ένα τριήμερο ταξίδι στο Κίεβο για την παρακολούθηση του τελικού του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος 2012, ο «μήνας οικονομίας» με την προσφορά δημοφιλών προϊόντων με 1 μόνο Ευρώ (Οκτώβριος), η συνεισφορά, με τη βοήθεια και την ενεργή συμμετοχή των πελατών, περισσότερων από 6.000 καροτσιών με τρόφιμα αξίας άνω του 1 εκατομμυρίου Ευρώ μέσα σε ένα χρόνο για το πρόγραμμα αλληλεγγύης «Όλοι μαζί μπορούμε»  στους αναξιοπαθούντες συνανθρώπους μας,  η συμπληρωματική προσφορά από την ίδια την αλυσίδα 60 καροτσιών γεμάτων με προϊόντα πρώτης ανάγκης για τη στήριξη των καθημερινών συσσιτίων των Μητροπόλεων και 20 καροτσιών για την υποστήριξη της εκστρατείας βοήθειας της Αντιπεριφέρειας Θεσσαλονίκης, ο διαγωνισμός (1/10-3/11/2012) στον οποίο συμμετείχαν όλοι οι πελάτες που έκαναν αγορές άνω των 10 Ευρώ με έπαθλο 15.000 Ευρώ σε πέντε τυχερούς και η υποστήριξη (από 31/10/2012) του ΜΚΕΟ «Το Χαμόγελο του Παιδιού» με 0,25 Ευρώ ανά συσκευασία, με σχετική σήμανση, μελομακάρονων και κουραμπιέδων.

Εξ άλλου, το 2012 η Lidl Ελλάς, ολοκλήρωσε μια σημαντική εξαγορά την οποία αναγγείλαμε από τις 25 Οκτωβρίου 2011 σε σχετικό άρθρο μας. Εξαγόρασε το μεγαλύτερο Logistics – Center λιανικού εμπορίου της Ελλάδος στην περιοχή Σίνδου Θεσσαλονίκης από τον Aldi, τον μεγάλο της ανταγωνιστή που αποχώρησε από την Ελλάδα το 2010 (σχετικό άρθρο μας 13ης Ιανουαρίου 2011 με τίτλο Η Aldi έβαλε λουκέτο σε όλα τα καταστήματα της στην Ελλάδα, η Lidl αξιοποιεί την ευκαιρία και επεκτείνεται με σημαντικές επενδύσεις). Επί πλέον τον Νοέμβριο του 2012 η Lidl Ελλάς προανήγγειλε σημαντικές επενδύσεις «με σκοπό την επέκταση & την ανακαίνιση του δικτύου των καταστημάτων και των αποθηκευτικών της εγκαταστάσεων, καθώς και την βελτίωση της προσφοράς προς τα εκατομμύρια των πελατών της, κάθε βδομάδα».

Το 2012, συνεχίστηκε η ιδιαίτερα εντυπωσιακή εξαγωγική «επίδοση» της Lidl Hellas αφού πραγματοποίησε εξαγωγές  ελληνικών προϊόντων αξίας 600 (και πλέον) εκατομμυρίων Ευρώ σε 24 Ευρωπαϊκές αγορές, γεγονός που την κατατάσσει στους σημαντικότερους εξαγωγείς ελληνικών προϊόντων!

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η Lidl Ελλάς μαζί με την «Ε. Παπαδόπουλος ΑΕ» (μπισκότα Παπαδοπούλου) υπήρξαν οι χορηγοί του 1ου Πανελλήνιου Πολιτιστικού Ανταμώματος στη Θράκη (Ξάνθη, 5-7 Ιουλίου 2013) για το οποίο εργάστηκαν εκατοντάδες εθελοντές από ολόκληρο τον κόσμο για την προβολή των πολιτιστικών θησαυρών της ακριτικής μας Θράκης.

ΠΙΝΑΚΑΣ 3: ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΚΥΚΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ  LIDL HELLAS ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΤΡΙΕΤΙΑΣ

ΕΤΟΣ Εκτίμηση συνολικού κύκλου εργασιών Ευρώ Εκτίμηση κύκλου εργασιών ανά κατάστημα
2010

1.625.000.000  Ευρώ

7,8 εκατομμύρια Ευρώ

2011

1.451.000.000  Ευρώ

6,5 εκατομμύρια Ευρώ

2012

1.306.000.000  Ευρώ

5,9 εκατομμύρια Ευρώ

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.