Top-10 αλυσίδες λιανικής / χονδρικής, 2012 – The Analyst
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ & ΑΓΟΡΕΣ

Top-10 αλυσίδες λιανικής / χονδρικής, 2012

Μάχη με την ύφεση και ένταση του ανταγωνισμού για την συγκράτηση μεριδίων.

 Top10-2

(To άρθρο αποτελείται από 4 Σελίδες)

Η εικόνα της Ελληνικής αγοράς  στον τομέα των κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας το έτος 2012 δεν παρέκκλινε καθόλου από την αναμενόμενη πορεία που επέβαλλε η σφοδρή οικονομική κρίση και η ύφεση: Η συνολική αγορά μειώθηκε σημαντικά (υπολογίζεται στα επίπεδα 8 έως 10%, φυσικά μόνο για το 2012) ενώ η συνολική υποχώρηση του όγκου των λιανικών πωλήσεων το έτος 2012, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, έφθασε στο 12%.

Οι «Top-10» αλυσίδες λιανικής / χονδρικής της Ελληνικής αγοράς προκειμένου να αντιμετωπίσουν την μείωση της συνολικής «πίτας» και να συγκρατήσουν τα μερίδια τους στην ελληνική αγορά, ακολούθησαν και το 2012 έντονα επιθετική πολιτική είτε με διαδοχικές προσφορές χαμηλών τιμών και προσφορών, είτε με πολυδάπανες διαφημιστικές εκστρατείες, είτε με την δημιουργία νέων καταστημάτων εν μέσω οικονομικής κρίσης, είτε με συνδυασμό των παραπάνω αλλά και με πολλά άλλα. Ο οικονομικός αυτός «πόλεμος» αφ΄ ενός μεν εξακολουθεί να μεταφέρει μεγάλη πίεση στα  μικρότερα καταστήματα και στις μικρότερες αλυσίδες, αφ΄ ετέρου δε επιβαρύνει (από ελάχιστα έως σημαντικά) τα οικονομικά αποτελέσματα του 2012 των κορυφαίων αλυσίδων της χώρας μας.

Με τα παραπάνω δεδομένα, όπως ήταν αναμενόμενο, οι «Top-10» αλυσίδες λιανικής / χονδρικής της χώρας μας προσπάθησαν να «ανακατώσουν την τράπουλα» επιδιώκοντας την μεγιστοποίηση πιθανών ωφελειών και την ελαχιστοποίηση των βέβαιων απωλειών μέσα σε μια έντονα πτωτική αγορά. Η εικόνα για το 2013 δεν διαφοροποιείται σημαντικά, αν και υπάρχουν σαφή σημάδια βελτίωσης στους ρυθμούς επιβράδυνσης της πτωτικής τάσης της Ελληνικής αγοράς. Ας δούμε όμως αναλυτικά, την πορεία κάθε μιας από τις δέκα κορυφαίες αλυσίδες λιανικής της χώρας μας κατά την διάρκεια του 2012 και τις προοπτικές για το 2013:

Carrefour Μαρινόπουλος

Το 2012 υπήρξε μια πολύ καθοριστική χρονιά για την «Μαρινόπουλος Α.Ε.»: Μετά από μια αρκετά σημαντική περίοδο «δύσκολης επώασης» (μόνο το 2011 ο Όμιλος άλλαξε τρείς φορές Διευθύνοντα Σύμβουλο), ανακοινώθηκε η εξαγορά, στις 15 Ιουνίου 2012,  από την δεύτερη σε μέγεθος αλυσίδα λιανικής του κόσμου («Carrefour»), του μεριδίου που κατείχε ο πολυεθνικός όμιλος από το έτος 2000 στην «Carrefour – Μαρινόπουλος», η οποία μετατράπηκε πλέον σε 100% ελληνική επιχείρηση – μια ελληνική επιχείρηση που προγραμμάτισε, σε μια ιδιαίτερα δυσμενή οικονομική συγκυρία, συνολική επένδυση της τάξεως των 350 εκατομμυρίων Ευρώ! Με την συμφωνία που επιτεύχθηκε, η «Carrefour – Μαρινόπουλος» κατέστη ο αποκλειστικός δικαιοδόχος (franchisee) της Carrefour στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Βουλγαρία, την Αλβανία και άλλες Βαλκανικές χώρες. (Σχετικό με το θέμα αυτό είναι το άρθρο μας της 15ης Ιουνίου 2012 με τίτλο Carrefour- Μαρινόπουλος: Η συμφωνία που μας αποκαλύπτει πως η οικονομική κρίση προσφέρει και μεγάλες επιχειρηματικές ευκαιρίες όχι μόνο από «έξω» προς τα «μέσα» αλλά και το αντίθετο).

Όπως ήταν φυσικό, η περίοδος προσαρμογής και μετάβασης σε μια οικεία μεν για την οικογένεια Μαρινοπούλου αλλά σίγουρα νέα κατάσταση, δεν μπορούσε να είναι εντελώς «αναίμακτη», ιδιαίτερα μέσα σε ένα τόσο έντονα προβληματικό οικονομικό περιβάλλον. Η άμεση ανάγκη συγκράτησης μεριδίων της ελληνικής αγοράς μέσα στο 2012 ήταν εξ ίσου επιτακτική με την ανάγκη νοικοκυρέματος ανοικτών «εκκρεμοτήτων» μετά την εξαγορά του μεριδίου της «Carrefour» όπως π.χ. η ολοκλήρωση της (από το 2010) «ενσωμάτωσης» 381 καταστημάτων Dia και η υποχρεωτική επίλυση προβλημάτων «καραμπόλας» (δύο καταστήματα σε υπερβολικά μικρή απόσταση), η αποκατάσταση των κανονικών πληρωμών  προς τους προμηθευτές, η στρατηγική επέκτασης εκτός Ελλάδος κ.ο.κ.ε.

Η 100% πλέον Ελληνική «Μαρινόπουλος ΑΕ», έχοντας στην διάθεσή της όλα τα σήματα της Carrefour στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια, έδωσε προτεραιότητα στην προσθήκη προϊόντων Ελληνικής παραγωγής στην σειρά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της αλυσίδας (κυρίως με το σήμα «Carrefour Discount») με τον καλύτερο δυνατό συνδυασμό ποιότητας και χαμηλής τιμής. Το εγχείρημα θεωρείται ιδιαίτερα πετυχημένο αν υπολογίσει κανείς πως το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της αλυσίδας πλησιάζει πλέον το 40%, ενώ η αύξηση τους μόνο μέσα στο 2012 ξεπέρασε το 20%!

Επί πλέον, ο Ελληνικός πλέον Όμιλος πέρα από την διεύρυνση του προγράμματος Ελληνικών προϊόντων με ιδιωτική ετικέτα και πολύ χαμηλές τιμές, ακολούθησε κατά την διάρκεια του 2012 μια έντονα επιθετική πολιτική τιμών, με πλήθος προωθητικών ενεργειών όπως π.χ. οι εκπτώσεις έως…80% σε είδη ένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και είδη οικιακού εξοπλισμού και έως 50% σε επιλεγμένα είδη διατροφής όλων των κατηγοριών (16-18/1/2012), η έκπτωση 80% στο δεύτερο ίδιο προϊόν σε εκατοντάδες προϊόντα μεταξύ των οποίων  κατεψυγμένα και τυποποιημένα τρόφιμα, γαλακτοκομικά, απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής κ.α. ή 1+1 δώρο σε άλλα επιλεγμένα είδη (28/02/12 – 10/03/12), συνεχείς μειώσεις τιμών σε εβδομαδιαία βάση με το σύνθημα «Κάτω οι τιμές» και ειδικές μειώσεις τιμών σε 500 είδη (Απρίλιος 2012), η παροχή σημαντικής έκπτωσης 10% σε όλα τα φρέσκα προϊόντα, ειδικά για ανέργους, ηλικιωμένους και πολύτεκνους, η δωροεπιταγή ύψους 5 € με την αγορά επιλεγμένων προϊόντων σε μία συναλλαγή συνολικής αξίας 12 Ευρώ (4 – 16 Ιουνίου 2012), η δωροεπιταγή ύψους 5 € με την αγορά επιλεγμένων προϊόντων σε μία συναλλαγή συνολικής αξίας άνω των 15 Ευρώ (1 Νοεμβρίου έως 8 Δεκεμβρίου 2012) κ.α.

Στον τομέα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης η «Μαρινόπουλος ΑΕ» έχει κερδίσει ένα πολύ σημαντικό know-how από την πολυετή συνεργασία της με τον δεύτερο σε μέγεθος λιανοπωλητή του πλανήτη μας («Carrefour») εμπλουτίζοντας την σημαντική προσφορά της στον τομέα αυτόν, μια προσφορά που –μεταξύ άλλων- περιλαμβάνει τρία «Κοινωνικά Παντοπωλεία της Ελλάδας», σε συνεργασία με τους Δήμους Αθήνας, Πειραιά και Θεσσαλονίκης, (λειτουργούν 2 ημέρες την εβδομάδα και εξυπηρετούν 200 οικογένειες – δικαιούχους του προγράμματος σε κάθε Δήμο), την υιοθέτηση από κάθε ένα Υπερμάρκετ της αλυσίδας και μιας οικογένειας των Παιδικών Χωριών SOS στα οποία παρέχεται με διάφορες μορφές (επικοινωνία, φυσική παρουσία, δωρεά τροφίμων, σχολικών ειδών, παιχνιδιών) αμέριστη υποστήριξη και φροντίδα, η υιοθέτηση προληπτικής προσέγγισης για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προκλήσεων με πολλές πρωτοβουλίες περιβαλλοντικής υπευθυνότητας και ενίσχυσης της εφαρμογής φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών και τεχνολογιών, η χορηγία της ανά την Ελλάδα περιοδείας της παράστασης του Θεατρικού Οργανισμού «Αιχμή» με το αριστούργημα του Αισχύλου «Πέρσες» κ.π.α.

 Η «Μαρινόπουλος ΑΕ» το 2012 βραβεύτηκε σε τρείς διαφορετικές κατηγορίες του πολύ σημαντικού για το λιανεμπόριο θεσμού Σελφ Σέρβις Excellence Awards («Πρότυπο Κατάστημα» για το Carrefour Planet, «Rebranding» για την ανανέωση – μετατροπή του δικτύου των καταστημάτων DIA και «Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης» για τα Κοινωνικά Παντοπωλεία που πρώτος ξεκίνησε ο Όμιλος στην χώρα μας), ενώ τον Δεκέμβριο 2012 παρουσίασε ένα νέο σύστημα με την ονομασία «Drive Through» από το μεγάλο κατάστημα Αμαρουσίου της πρωτεύουσας, με το οποίο προσφέρεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να αγοράζουν τηλεφωνικά (από σταθερό στο 801 802 3000 ή από κινητό στο 214 2147239) και να παραλαμβάνουν την παραγγελία τους έτοιμη από το κατάστημα την ώρα που επιθυμούν.

Τέλος, τον Ιούνιο του 2012  εγκαινιάστηκε ένα κατάστημα – πρότυπο τεχνολογίας τελευταίας γενιάς  από πλευράς φιλικότητας προς το περιβάλλον στην Μήλο, ενώ τον αμέσως επόμενο μήνα ολοκληρώθηκε η ριζική ανανέωση του ιστορικού καταστήματος του Ομίλου στον Άλιμο, δημιουργώντας μια νέα εμπειρία αγορών για τους καταναλωτές.

Παρ΄ όλα αυτά όμως, το  «τίμημα» της μετάβασης της «Μαρινόπουλος Α.Ε.» σε μια νέα εποχή μέσα από ένα ταραγμένο όχι μόνο οικονομικό αλλά και επιχειρηματικό τοπίο, τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 2012 προκάλεσε,  κατά πάσα πιθανότητα, απώλεια εδάφους στην εσωτερική αγορά, κάτι που φαίνεται έμμεσα και από την έλλειψη επίσημης ενημέρωσης για τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους 2012 τα οποία δεν είχαν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της.

Η εκτίμηση μας πάντως είναι πως η «Μαρινόπουλος Α.Ε.» παραμένει στην πρώτη θέση του καταλόγου των «Τop 10» και το 2012 με τον ορθό, κατά την γνώμη μας, υπολογισμό των πωλήσεων του δικτύου των καταστημάτων της σε Βαλκάνια και Κύπρο, το οποίο ελέγχεται πλέον κατά 100% από την «Μαρινόπουλος ΑΕ».

Το εκτός Ελλάδος δίκτυο καταστημάτων της «Μαρινόπουλος Α.Ε.» αποτελείται  από 23 καταστήματα στην Αλβανία (17 καταστήματα στα Τίρανα και ένα Υπερμάρκετ με το σήμα «Carrefour» στο εμπορικό κέντρο TEG, δύο στο Δυρράχιο και από ένα στις πόλεις Fier, Vlora και Elbassan), στην Βουλγαρία (17 καταστήματα), στην Κύπρο (16 καταστήματα) και στα Σκόπια (1 κατάστημα).

Το εντός Ελλάδος  δίκτυο καταστημάτων της «Μαρινόπουλος Α.Ε.»  διαθέτει (31/12/2012) 742 καταστήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα με διάφορες επωνυμίες («Carrefour» 35 καταστήματα, «Carrefour Μαρινόπουλος» 266 καταστήματα, «Carrefour Express» 250 καταστήματα, «Smile» 98 καταστήματα και «OK Anytime Markets» 93 καταστήματα).

ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕ (ΑΡΜΑΕ  51368)

ΕΤΗ Κύκλος Εργασιών  Μικτά κέρδη  Καθ. κέρδη προ φόρων   Σύν. υποχρεώσεων
2008

1.994.599.708

431.516.716

25.162.058

806.472.739

2009

1.934.652.270

420.252.480

55.457.148

827.852.991

2010

1.875.672.328

369.034.545

-48.761.042

1.009.535.252

2011

1.832.940.025

321.850.180

-167.877.099

1.115.739.422

2012*

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης * Τα οικονομικά στοιχεία έτους 2012 δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστά (Οκτ. 2013)


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.