Top-10 αλυσίδες λιανικής / χονδρικής, 2012 – Σελίδα 3 – The Analyst
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ & ΑΓΟΡΕΣ

Top-10 αλυσίδες λιανικής / χονδρικής, 2012

Σκλαβενίτης

Με το «φαινόμενο» της Νότιας Ελλάδας του Σκλαβενίτη (πως δημιουργήθηκε, πως αναπτύχτηκε, σε ποιες βάσεις στηρίζεται κ.α.), έχουμε ασχοληθεί αναλυτικά στο άρθρο μας 16ης Οκτωβρίου 2010  με τίτλο Σκλαβενίτης: Η δεύτερη γενιά της οικογένειας τα πάει εξ ίσου καλά, αν όχι καλύτερα ….

Η αλυσίδα και το έτος 2012 συνέχισε σταθερά την πάγια, επιτυχημένη της συνταγή η οποία  διατηρήθηκε ανέπαφη και από την διοίκηση της δεύτερης γενιάς της οικογένειας: Χαμηλό προφίλ, αποφυγή κάθε θετικής ή (πολύ περισσότερο) αρνητικής δημοσιότητας, περιορισμός στα γεωγραφικά όρια της Αττικής χωρίς επέκταση σε άλλες πόλεις ή περιοχές, παντελής έλλειψη οποιασδήποτε διαφημιστικής δαπάνης ή προβολής (ακόμα και η ιστοσελίδα της αλυσίδας βρίσκεται από το 2006 συνεχώς «υπό κατασκευή») με την διάθεση των σχετικών κονδυλίων στην υπηρεσία του συνθήματος της αλυσίδας «τόσο φθηνά όσο πουθενά», συντηρητική ανάπτυξη – μέσα στο 2012 λειτούργησαν τρία νέα καταστήματα ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των καταστημάτων της αλυσίδας σε 86 (κατά την διάρκεια του 2013 αναμένεται να λειτουργήσουν άλλα πέντε – ήδη από τον Μάιο 2013 λειτουργεί στον Κολωνό το 87ο κατάστημα της αλυσίδας), σχολαστικά άψογη συμπεριφορά σε εκατοντάδες ελληνικές επιχειρήσεις – προμηθευτές και διατήρηση ενός εξαιρετικά υψηλού κύκλου εργασιών ανά κατάστημα (14,3 εκατομμύρια Ευρώ / κατάστημα για το έτος 2012) – όχι απλά σε Ελληνικό, αλλά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο!

Με όλα αυτά τα «εφόδια» η αλυσίδα κλήθηκε το 2012 να αντιμετωπίσει την συρρίκνωση της συνολικής αγοράς, την μείωση της καταναλωτικής δαπάνης, τον έντονο και πολύ θορυβώδη «πόλεμο τιμών» των βασικών ανταγωνιστών της αλλά και την δικαίωση αυτών που την θεωρούν (όχι άδικα κατά την γνώμη μας) από τις πιο υγιείς επιχειρήσεις στον τομέα των αλυσίδων λιανικής (και όχι μόνο) με πολύ ισχυρές αντιστάσεις απέναντι στην οικονομική κρίση που διέρχεται η χώρα. Όπως προκύπτει και από τον σχετικό πίνακα 4 με βασικά οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας που παρατίθενται, η αλυσίδα συγκράτησε τον κύκλο εργασιών της σε χαμηλότερα  επίπεδα από το μισό της συνολικής πτώσης της αγοράς, χωρίς να «αποξενωθεί» καθόλου από διαχρονικές δραστηριότητες που συνθέτουν το κοινωνικό της πρόσωπο τόσο απέναντι στην κοινωνία και το περιβάλλον όσο και απέναντι στους 7.500 εργαζόμενους της.

ΠΙΝΑΚΑΣ 4: I & Σ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ ΑΕ (ΑΡΜΑΕ  58892)

ΕΤΗ Κύκλος Εργασιών  Μικτά κέρδη  Καθ. κέρδη προ φόρων   Σύν. υποχρεώσεων
2008

1.088.652.000

269.019.000

15.967.000

644.443.000

2009

1.153.499.000

286.804.000

22.559.000

652.645.000

2010

1.191.253.000

296.384.000

30.631.000

645.360.000

2011

1.260.864.000

308.376.000

19.287.000

640.343.000

2012

1.230.031.000

305.398.000

 14.530.000

613.374.000

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης

.

Βερόπουλος

Με το ιστορικό του Ομίλου Βερόπουλου, ο οποίος αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη ελληνικών συμφερόντων αλυσίδα λιανικής της χώρας μας, είχαμε ασχοληθεί το 2010 με το άρθρο μας 28ης Μαΐου 2010 και τίτλο Βερόπουλος: Μια ιστορία που ξεκίνησε τον 19ο αιώνα και συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας….

Ο Όμιλος «Βερόπουλος», παραμένει πέμπτος στον κατάλογο των 10 κορυφαίων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας μετά τις 100% Ελληνικών συμφερόντων Μαρινόπουλος και Σκλαβενίτης και τις 100% πολυεθνικών συμφερόντων ΑΒ Βασιλόπουλος / Delhaise και Lidl Ελλάς.  Με την έναρξη της περιόδου της οικονομικής κρίσης, ο Όμιλος δημιούργησε έγκαιρα μια «στρατηγική αντίστασης» την οποία ακολουθεί με συνέπεια και η οποία κινείται σε διάφορους άξονες όπως η εξωστρέφεια που πρώτος εγκαινίασε (και μέχρι πρότινος μόνος) στις γειτονικές Βαλκανικές χώρες, η βελτιωμένη κυκλοφοριακή ταχύτητα των  αποθεμάτων παρά την συνεχιζόμενη ανάπτυξη τομέων του Ομίλου (Χαλκιαδάκης, Σερβία, Σκόπια), η προσεκτική επανεξέταση καταστημάτων εντός Ελλάδος που περιλαμβάνει το κλείσιμο ελάχιστων, νέες ανακαινίσεις  (μόνο το 2012 έγιναν πέντε) αλλά και την δημιουργία νέων καταστημάτων (το 2013 προγραμματίζονται δύο – το ένα σε ιδιόκτητους χώρους), την επανεξέταση και ενίσχυση του προϊοντικού μείγματος τόσο για την βελτίωση της κερδοφορίας όσο και για την διεύρυνση των προσφορών σε ακόμα μεγαλύτερο κύκλο προϊόντων κ.α.

Ήδη ο Όμιλος «Βερόπουλος» διαθέτει μια πλούσια σειρά προϊόντων «ιδιωτικής ετικέτας» σε πάρα πολλές κατηγορίες προϊόντων με ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση σε προϊόντα ελληνικής παραγωγής τα οποία προωθεί και σε όλα τα εκτός Ελλάδος καταστήματα του, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των Ελλήνων παραγωγών – προμηθευτών της αλυσίδας. Φυσικά, εδώ και 30 χρόνια κυρίαρχο ρόλο παίζουν 400 περίπου προϊόντα καθημερινής χρήσης που συνδυάζουν χαμηλές τιμές και εγγυημένη ποιότητα, με το γνωστό σήμα «Spar».

Το κοινωνικό πρόσωπο του Ομίλου περιλαμβάνει ένα κατάλογο με σημαντικές πρωτοβουλίες όπως το Πολιτιστικό Κέντρο με πολλές και ποικίλες δραστηριότητες, η έκδοση της  εφημερίδας των χιλιάδων εργαζομένων «Μεταξύ μας», διάφορες εκθέσεις, διαλέξεις, συνεστιάσεις προσωπικού, θεατρικές εκδηλώσεις από ερασιτεχνικό θίασο των εργαζομένων κ.π.α. Φυσικά, η κατασκήνωση για τα παιδιά των εργαζόμενων στον Όμιλο που λειτουργεί από το 1986 σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στην περιοχή Αϊ Μάμας (Μαγούλιανα της Γορτυνίας κοντά στη Βυτίνα), με την φροντίδα παιδαγωγών και ειδικευμένου προσωπικού, συνεχίζει το κοινωνικό της έργο φιλοξενώντας κάθε χρόνο παιδιά ηλικίας 6 έως 11 ετών από την Κρήτη έως την Σερβία και τα Σκόπια.

Ό Όμιλος «Βερόπουλος» με περισσότερους από 6.000 εργαζόμενους, συνέχισε και το 2012 να προβάλλει ισχυρή αντίσταση στην τρέχουσα αρνητική οικονομική συγκυρία, όχι μόνο διατηρώντας την θέση του στην Ελληνική αγορά αλλά επιτυγχάνοντας και σημαντική ανάπτυξη εκτός Ελλάδος, όπως προκύπτει από τον παρακάτω ΠΙΝΑΚΑ 5 με την κατανομή του κύκλου εργασιών του Ομίλου στους διάφορους τομείς δραστηριότητας του:

ΠΙΝΑΚΑΣ 5:  ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΚΥΚΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΑΝΑ ΧΩΡΑ ΟΜΙΛΟΥ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ 2009-2012* 

ΕΤΟΣ ΤΖΙΡΟΣ ΕΛΛΑΔΑ ΤΖΙΡΟΣ ΣΚΟΠΙΑ ΤΖΙΡΟΣ ΣΕΡΒΙΑ ΣΥΝΟΛΟ ΤΖΙΡΟΥ
2009

871,2

45,4

28,1

944,8

2010

887,2

49,2

27,2

964,2

2011

853,2

57,4

30,0

940,7

2012

755,7

59,1

35,3

850,3

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης . *Αναπροσαρμοσμένα μεγέθη  – μαζί με ενδο-εταιρικές συναλλαγές.

Τα αποτελέσματα του 2012 προήλθαν όχι μόνο από την συρρίκνωση της Ελληνικής αγοράς με διψήφια ποσοστά αλλά και από μειωμένο (συνολικό) αριθμό καταστημάτων σε σχέση με το 2011, όπως προκύπτει από τον παρακάτω ΠΙΝΑΚΑ 6 με τις διάφορες κατηγορίες και τον συνολικό αριθμό των καταστημάτων του Ομίλου:

ΠΙΝΑΚΑΣ 6:  ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΟΜΙΛΟΥ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΕΝΤΟΣ & ΕΚΤΟΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

31/12/2009

31/12/2010

31/12/2011

31/12/2012

Αθήνα  (Βερόπουλος)

86

89

86

81

Εκτός Αθηνών (Βερόπουλος)

87

92

92

89

Κατ/τα ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ*

173

181

178

170

Κατ/τα ΤΡΟΦΙΝΟ

11

11

11

11

Κατ/τα ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ

36

38

38

38

Κατ/τα ΣΚΟΠΙΑ

 8

 9

 9

 9

Κατ/τα ΣΕΡΒΙΑ (ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ)

 3

 3

5

5

ΣΥΝΟΛΟ κατ/των ΟΜΙΛΟΥ

231

242

241

233

* Αφοί Βερόπουλοι ΑΕΒΕ (ΑΡΜΑΕ 53467) – Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης

Τέλος, όπως προκύπτει από τον παρακάτω ΠΙΝΑΚΑ 7 με βασικά οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας (ενδεχόμενες διαφορές μεταξύ του συνολικού κύκλου εργασιών ανά χώρα και του κύκλου εργασιών που εμφανίζεται στον πίνακα 7, οφείλονται στις ενδο-εταιρικές συναλλαγές οι οποίες δεν υπολογίζονται), η επιθετική πολιτική τιμών των κορυφαίων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας που συνεχίστηκε  και καθ΄ όλη σχεδόν την διάρκεια του 2012, σε συνδυασμό με την συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης και τις (αναμενόμενες) επιπτώσεις των επενδύσεων των προηγούμενων ετών στην FYROM (9 καταστήματα από τα οποία 6 στα Σκόπια, 2 στην Μπίτολα και ένα στο Τέτοβο) και Σερβία (5 καταστήματα Υπερμάρκετ στο Βελιγράδι), υποχρέωσαν και τον Όμιλο «Βερόπουλου» σε πολιτικές περιορισμού των περιθωρίων κέρδους για την συγκράτηση των μεριδίων του στην Ελληνική αγορά.

ΠΙΝΑΚΑΣ 7: ΟΜΙΛΟΣ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ / ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών 

Μικτά κέρδη 

Καθαρά κέρδη προ φόρων  

Σύνολο υποχρεώσεων

2008

922.926.196

211.902.086

4.318.57

396.605.100

2009

931.723.592

214.084.656

2.974.052

416.297.915

2010

948.604.064

222.107.230

2.399.477

426.249.926

2011

930.840.046

222.469.806

-2.369.238

401.357.939

2012

838.855.449

207.618.457

-5.264.413

399.120.153

Πίνακας: Λ. Κουμάκης 

Τέλος, η συνεχιζόμενη, παρά την οικονομική κρίση, ιδιαίτερα θετική πορεία όχι μόνο των επενδύσεων σε Σκόπια και Σερβία αλλά και της αλυσίδας «Χαλκιαδάκης» στην Κρήτη, (πλειοψηφικά ανήκει στον Όμιλο), επαναφέρουν κατά τακτά χρονικά διαστήματα διάφορα σενάρια πώλησης τους από τον Όμιλο «Βερόπουλου»   στον Όμιλο Delhaize ο οποίος συνεχίζει την έντονη πολιτική ανάπτυξης στην χώρα μας με το σήμα «ΑΒ Βασιλόπουλος» χωρίς όμως τα σενάρια αυτά, παρά την επιμονή τους, να έχουν επιβεβαιωθεί. Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως κυκλοφορεί επίσης το (αντίθετο) σενάριο επέκτασης του σήματος «Χαλκιαδάκης» και εκτός Κρήτης, με την λειτουργία του πρώτου καταστήματος με το σήμα «Χαλκιαδάκης» στην Αθήνα ίσως και μέσα στο επόμενο εξάμηνο!

 .μασούτης

Με το «φαινόμενο» του Ομίλου «Μασούτης» της Βόρειας Ελλάδας (πως δημιουργήθηκε, πως αναπτύχτηκε, σε ποιες βάσεις στηρίζεται κ.α.), έχουμε ασχοληθεί αναλυτικά στο άρθρο μας 16ης Μαρτίου 2010  με τίτλο  Μασούτης: Ένα ελληνικό διαμάντι λάμπει στην Βόρεια Ελλάδα στον χώρο των αλυσίδων λιανικής…

Την διαχρονική επιτυχία του Ομίλου, ο οποίος αποτελεί αναμφισβήτητα τον «πρωταθλητή του 2012» και μάλιστα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά,  δεν αγγίζει ούτε η σφοδρότητα της οικονομικής κρίσης, ούτε η συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης. Μέσα στην χειρότερη (μέχρι σήμερα) χρονιά της οικονομικής κρίσης, ο Όμιλος Μασούτης,  όχι μόνο αύξησε τον αριθμό των καταστημάτων του (243 στις 31/12/2012 έναντι 234 της 31/12/2011), αλλά και τον κύκλο των εργασιών του σε ποσοστό πολύ μεγαλύτερο από το ποσοστό αύξησης των καταστημάτων και μάλιστα σε μια αγορά που συρρικνώθηκε με διψήφια ποσοστά!

Το «φαινόμενο» βέβαια αυτό δεν είναι καθόλου συμπτωματικό. Στηρίζεται, μεταξύ άλλων, στην αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη που έχει εμπνεύσει στους καταναλωτές – πελάτες του, στους πολύ ισχυρούς δεσμούς αφοσίωσης / σεβασμού μεταξύ 5.800 εργαζομένων και Διοίκησης, στο πληθωρικό «κοινωνικό πρόσωπο» που επιδεικνύει, στην εξαιρετική συνέπεια που διατηρεί απέναντι στους προμηθευτές και τους συνεργάτες του, στην σταθερή προώθηση Ελληνικών προϊόντων  κάθε κατηγορίας κ.α.π.

Ο Όμιλος Μασούτης, (224 καταστήματα Σούπερ Μάρκετ, 2 «πράσινα» καταστήματα καθώς και 17 καταστήματα Cash Carry / χονδρικής) το 2012 βραβεύτηκε ως το 4ο καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στα βραβεία Best Workplaces 2012 από την έρευνα Best Workplaces που διεξάγει το Great Place to Work Institute (η μεγαλύτερη έρευνα αξιολόγησης εργασιακού περιβάλλοντος στην Ελλάδα). Βραβεύτηκε επίσης σε τρεις κατηγορίες στα σελφ σέρβις Εxcellence Αwards 2012 (στις κατηγορίες «Ανάπτυξη / Επενδυτική Δραστηριότητα»,  «Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού» και «Customer Segmentation»). Πάντα μέσα στο 2012, με αφορμή την προσφορά σημαντικής οικονομικής βοήθειας στα παιδιά του Παπάφειου Ορφανοτροφείου Θεσσαλονίκης & του Ελληνικού Παιδικού Χωριού στο Φίλυρο, κατέκτησε το βραβείο Γκίνες για τον μεγαλύτερο αριθμό αντρών που ξυρίστηκαν ταυτόχρονα ενώ βρίσκεται ανάμεσα στις 28 κορυφαίες εταιρείες που προκρίθηκαν ως National Finalist για να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στην επόμενη φάση των European Business Awards 2012/13.

Στον τομέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης εφαρμόζει ολοκληρωμένη στρατηγική Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης  τόσο σε επίπεδο εσωτερικό όσο και σε επίπεδο  εξωτερικό (15ετής λειτουργία Διεύθυνσης Ανθρώπινων Πόρων, με σκοπό τη συνεχή βελτίωση των εργασιακών συνθηκών και σχέσεων, δημιουργία πράσινων καταστημάτων σε Καστοριά και Λάρισα με βιοκλιματική αρχιτεκτονική, ενέργειες στα πλαίσια του προγράμματος «Αγαπώ & φροντίζω την κοινωνία», ενίσχυση και βοήθεια παντοπωλείων αγάπης σε δήμους, τοποθέτηση καλαθιών στα καταστήματα της αλυσίδας μας για συγκέντρωση τροφίμων για ευπαθείς ομάδες, συμμετοχή στην Εκστρατεία του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΪ «Όλοι μαζί μπορούμε», πρόγραμμα χορηγιών για φιλανθρωπικούς & πολιτιστικούς σκοπούς, σχολεία, πολιτιστικούς συλλόγους, δήμους κ.α., συμμετοχή στην εκστρατεία ΣΤΟΧΟΣ «Η μόδα βάζει στόχο τον καρκίνο του στήθους», χορηγίες σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης, στήριξη του Κινήματος Πολιτών «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε», ενέργειες στα πλαίσια του  προγράμματος «Αγαπώ & φροντίζω το περιβάλλον» όπως δενδροφυτεύσεις & αναδασώσεις, καθαρισμός ακτών, χορηγία στο εθνικό θαλάσσιο πάρκο βόρειων Σποράδων, τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης, σύστημα ανταποδοτικής ανακύκλωσης στο κατάστημα Grand Μασούτης στην Καλαμαριά, συμμετοχή στο συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης συσκευασιών, τοποθέτηση αυτοματοποιημένων υπόγειων κάδων απορριμμάτων στην πόλη της Έδεσσας, σε συνεργασία με το Δήμο, συμμετοχή στην «ώρα της γής» με σβήσιμο των εξωτερικών φώτων των καταστημάτων, η «Τράπεζα αίματος Μασούτη» που λειτουργεί εδώ και δύο δεκαετίες, οι ομάδες μπάσκετ και ποδοσφαίρου των εργαζομένων, η δυνατότητα ανακύκλωσης χαρτιού, μαγειρικού λαδιού, λαμπτήρων, μπαταριών, γυαλιών οράσεως & ηλίου, ηλεκτρικών μικροσυσκευών σε όλα τα καταστήματα Μασούτης και βέβαια το πρόγραμμα «Αγαπώ & φροντίζω την κοινωνία» με επίκεντρο τα παιδιά και στόχο τη βοήθειά τους μέσα από το Ορφανοτροφείο «Μέλισσα» με την κάλυψη των βασικών αναγκών του εδώ και χρόνια, την οικονομική βοήθεια για τις ανάγκες σίτισης παιδιών στις ΜΚΟ Άρτος Δράση, Ελληνικό Παιδικό Χωριό στο Φίλυρο, ΜΠΟΡΟΥΜΕ, Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος, την οικονομική βοήθεια στο Παιδοογκολογικό Τμήμα του Ιπποκράτειου Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τη L’OREAL, την οικονομική βοήθεια στη 2η Ειδική Μονάδα Νευρομυϊκών Παθήσεων του νοσοκομείου Αχέπα Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τη Garnier κ.α.)

Ο Όμιλος Μασούτης  διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων Σούπερ Μάρκετ στην Βόρεια Ελλάδα καλύπτοντας τους Νομούς Μακεδονίας, Θράκης, Ηπείρου ενώ επεκτείνεται σταδιακά στην Θεσσαλία και στα νησιά Λήμνου και Λέσβου. Τα βασικά οικονομικά μεγέθη του 2012 κατέγραψαν βελτίωση και είναι (για μια ακόμα φορά) εξαιρετικά, όπως προκύπτει από τον πίνακα 8 που ακολουθεί:

ΠΙΝΑΚΑΣ 8:  ΟΜΙΛΟΣ ΜΑΣΟΥΤΗΣ (ΑΡΜΑΕ 8600) 

ΕΤΟΣ Κύκλος Εργασιών Μικτά κέρδη  Καθαρά κέρδη προ φόρων   Σύνολο υποχρεώσεων
2008

573.556.000

149.329.000

17.515.000

304.425.000

2009

602.181.000

144.174.000

15.312.000

351.797.000

2010

634.632.000

155.158.000

15.297.000

394.062.000

2011

702.183.000

157.125.000

16.594.000

436.612.000

2012

734.350.000

162.713.000

15.394.000

430.345.000

 


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.