Ο Όμιλος Παντελιάδη με τις αλυσίδες λιανικής My Market και χονδρικής Metro Cash & Carry διατηρεί την έβδομη θέση στον κατάλογο των δέκα κορυφαίων αλυσίδων της χώρας μας. Με το ιστορικό του Ομίλου Παντελιάδη, ο οποίος αποτελεί την πέμπτη μεγαλύτερη 100% ελληνικών συμφερόντων αλυσίδα λιανικής της χώρας μας, είχαμε ασχοληθεί το 2011 με το άρθρο μας 3ης Μαΐου 2011 και τίτλο ΜΕΤRΟ (Όμιλος Παντελιάδη): Μια Ελληνική εταιρία που αναπτύσσεται σταθερά ανάμεσα στα μεγαθήρια του παγκόσμιου λιανεμπορίου.
Ο Όμιλος Παντελιάδη στις 31/12/2012 λειτουργούσε 100 συνολικά καταστήματα (τα περισσότερα ιδιόκτητα) – 10 περισσότερα από την 31/12/2011. Από τα 100 συνολικά καταστήματα του Ομίλου Παντελιάδη, τα 45 είναι καταστήματα χονδρικής που απευθύνονται σε επαγγελματίες (ΜΕΤΡΟ Cash & Carry) και τα 55 καταστήματα λιανικής (My Market). Το 2012 λειτούργησε και το πρώτο πράσινο, βιοκλιματικό κατάστημα My Market στο Κιάτο, το οποίο εγκαινιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2011.
Η θετική οικονομική πορεία του Ομίλου Παντελιάδη κατά την διάρκεια της οικονομικής κρίσης οφείλεται στην στρατηγική της σταθερής και διαρκούς ανάπτυξης με προσεκτικά βήματα ώστε τα νέα καταστήματα (όπως και τα παλαιά) να είναι κερδοφόρα, την συνεχή αναβάθμιση των υπαρχόντων καταστημάτων και την σχολαστική προσοχή στον έλεγχο του κόστους. Όλα αυτά, συμβάλλουν στην ανάπτυξη του Ομίλου μέσω των υφιστάμενων καταστημάτων μέσα σε μια πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία, προσφέροντας θέσεις εργασίας σε 4.000 περίπου εργαζόμενους.
Η κοινωνική υπευθυνότητα του Ομίλου εκφράζεται πληθωρικά με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους μεταξύ των οποίων η διάθεση τροφίμων σε εκκλησίες, δήμους, κοινότητες και άλλους φορείς, η προσφορά δώρων ή δωρο-επιταγών σε λαχειοφόρες αγορές με φιλανθρωπικό ή κοινωνικό χαρακτήρα, η οικονομική ενίσχυση πολιτιστικών δραστηριοτήτων, η ενίσχυση σωματείων για άτομα με ειδικές ανάγκες, η εκπαίδευση μαθητών με σειρά εκπαιδευτικών σεμιναρίων, η στήριξη του πολιτισμού, η ανακύκλωση υλικών και συσκευασιών κ.α.
Τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου και κατά την διάρκεια του 2012 (όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα 9) και η διατήρηση της εξαιρετικά υγιούς οικονομικής του κατάστασης, οδηγούν στην πιστή εφαρμογή της στρατηγικής της σταθερής και διαρκούς ανάπτυξης με νέα καταστήματα και κατά την διάρκεια του 2013 (ήδη από τον Απρίλιο του 2013 λειτουργεί ένα νέο My Market στο Καπανδρίτι).
Τέλος, αξίζει να υπογραμμίσουμε την υποστήριξη που παρέχει ο Όμιλος Παντελιάδη στα Ελληνικά προϊόντα αφού η ελληνικότητα ως καταγωγή, αλλά και ως εθνική προτεραιότητα, διέπει το σύνολο των στρατηγικών του επιλογών. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τους 1.240 συνολικά προμηθευτές του Ομίλου, οι 115 είναι μικροί έως πολύ μικροί, τοπικοί παραγωγοί Ελληνικών προϊόντων!
ΠΙΝΑΚΑΣ 9: METRO AEBE (ΑΡΜΑΕ 13836)
ΕΤΟΣ |
Κύκλος Εργασιών € |
Μικτά κέρδη € |
Καθαρά κέρδη προ φόρων € |
Σύνολο υποχρεώσεων |
||
2008 |
650.658.264 |
71.163.729 |
24.731.654 |
161.973.472 |
||
2009 |
668.262.431 |
64.656.107 |
15.145.329 |
173.562.434 |
||
2010 |
676.659.487 |
71.073.523 |
16.979.805 |
190.611.067 |
||
2011 |
681.910.844 |
73.177.427 |
17.699.824 |
195.501.495 |
||
2012 |
699.422.665 |
78.966.395 |
19.251.165 |
187.756.630 |
||
Πίνακας: Λ. Κουμάκης
.
Στην όγδοη θέση της γενικής κατάταξης παρέμεινε, όπως και το 2011, η αλυσίδα καταστημάτων «Γαλαξίας» (ΠΕΝΤΕ ΑΕ). Πρόκειται για μια εταιρία 100% ελληνικών συμφερόντων, που δημιούργησε ο Βασίλης Χειμωνίδης (1933-2008), με μεγαλύτερο μέτοχο …. τους εργαζόμενους σε αυτήν! (βλπ. σχετικό άρθρο μας 13ης Οκτωβρίου 2010 με τίτλο Γαλαξίας, το Ελληνικό Σούπερ Μάρκετ: Το 80% των τροφίμων που διαθέτει είναι ελληνικής παραγωγής και οι εργαζόμενοι, ο μεγαλύτερος μέτοχος της αλυσίδας!).
Τα καταστήματα της αλυσίδας στις 31/12/2012 ήταν 137 (έναντι 132 στις 31/12/2011) από τα οποία 54 στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής και τα υπόλοιπα διάσπαρτα, από την Κόρινθο μέχρι το Κιλκίς. Σε 13 σημεία του δικτύου, εκτός από τα καταστήματα λιανικής, λειτουργούν και αντίστοιχα Cash & Carry για πελάτες χονδρικής. Από το σύνολο των καταστημάτων της αλυσίδας τα 62 είναι ιδιόκτητα και τα υπόλοιπα είναι μισθωμένα. Η αλυσίδα, στηριζόμενη στην εξαιρετική οικονομική της πορεία, συνεχίζει και το 2013 την ανάπτυξη της – ήδη λειτουργεί το 138ο κατάστημα της αλυσίδας στο Άργος, ενώ επίκειται η οριστικοποίηση και άλλων επιλογών που θα υλοποιηθούν μέσα στο 2013.
Η πιο σημαντική έκφανση της «Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης» της αλυσίδας είναι οι εργαζόμενοι σε αυτήν που αποτελούν και το μεγαλύτερο μέρος των μετόχων της, ενώ δεν παραλείπει να επιδεικνύει ευαισθησία απέναντι σε φιλανθρωπικά έργα, δράσεις υποστήριξης συνανθρώπων μας μέσα στην οικονομική κρίση καθώς και διάφορα περιβαλλοντολογικά ζητήματα. Διαθέτει 900 και πλέον κωδικούς προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας (σήμα «ΓΑΛΑΞΙΑΣ»), με έμφαση (φυσικά) σε προϊόντα Ελληνικής παραγωγής, σε ιδιαίτερα προσεγμένη ποιότητα και ανταγωνιστικές τιμές.
Η αλυσίδα καταστημάτων «Γαλαξίας» η οποία απασχολεί συνολικά 3.800 εργαζόμενους (Εταιρίες ΠΕΝΤΕ Α.Ε. και ΑΡΓΩ ΜΑΡΚΕΤ Α.Ε. η οποία ανήκει κατά 99% στην πρώτη), την περίοδο της οικονομικής κρίσης χαρακτηρίζεται από μια εξαιρετική πορεία, όπως προκύπτει από πίνακα 10 που ακολουθεί, με αύξηση του κύκλου των εργασιών της σε μια συρρικνούμενη αγορά, αύξηση των καθαρών κερδών και μείωση των συνολικών της υποχρεώσεων!
ΠΙΝΑΚΑΣ 10: ΠΕΝΤΕ ΑΕ / ΓΑΛΑΞΙΑΣ (ΑΡΜΑΕ 4521)
ΕΤΟΣ |
Κύκλος Εργασιών € |
Μικτά κέρδη € |
Καθαρά κέρδη προ φόρων € |
Σύνολο υποχρεώσεων |
||
2008 |
401.250.870 |
64.056.471 |
15.532.851 |
104.872.003 |
||
2009 |
413.208.123 |
69.889.147 |
15.367.959 |
112.365.581 |
||
2010 |
413.504.470 |
67.822.030 |
9.550.907 |
105.994.001 |
||
2011 |
432.851.982 |
70.253.726 |
9.155.851 |
111.371.700 |
||
2012 |
442.041.198 |
76.270.211 |
12.394.532 |
110.575.532 |
||
Πίνακας: Λ. Κουμάκης
Αξίζει τέλος να σημειωθεί πως ένα από τα διάφορα «σενάρια» που διακινούνται στην αγορά, θέλει την αλυσίδα στόχο εξαγοράς από τον Βελγικό Όμιλο Delhaize (ΑΒ Βασιλόπουλος) αν και κάτι τέτοιο θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολο εξ αιτίας της μετοχικής της σύνθεσης.
.
Ο Γερμανικός Όμιλος Metro που βρίσκεται σταθερά στις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης, έχει παρουσία σε 30 χώρες του κόσμου μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα με την θυγατρική «Μakro C&C Ελλάς» που εγκαταστάθηκε και λειτουργεί στην χώρα μας από το 1992. Ο κύκλος εργασιών του Γερμανικού Ομίλου Metro ανήλθε το 2012 σε 66,739 δις Ευρώ (αυξημένος κατά 1,2% σε σχέση με το 2011), με καθαρά κέρδη 717 εκ. Ευρώ, σε 30 χώρες με 2.243 σημεία πώλησης και 278.811 εργαζόμενους (31/12/2012).
Η ελληνική θυγατρική του Γερμανικού Ομίλου «Μakro C&C Ελλάς» εξυπηρετεί 300.000 περίπου επαγγελματίες μέσω 9 μεγάλων καταστημάτων της (από 2 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη καθώς και σε Ξάνθη, Λάρισα, Βόλο, Πάτρα και Ηράκλειο) απασχολώντας 1.091 εργαζόμενους (31/12/2012).
Από το 2011 ο Όμιλος εγκαινίασε ένα νέο σύστημα που υποστηρίζει την αύξηση των πωλήσεων του με το σήμα «Makro Drive in» : Δημιούργησε τρείς νέους χώρους έκθεσης προϊόντων και γνωστοποίησης των προσφορών της αλυσίδας στις πόλεις των Χανίων, των Ιωαννίνων και της Καλαμάτας. Οι χώροι λειτουργούν σαν συνεργάτες του επαγγελματία όπου δίδονται και παραλαμβάνονται οι παραγγελίες, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, παρ΄όλο που δεν λειτουργεί στο σημείο Cash & Carry!
Στον τομέα του «κοινωνικού προσώπου», με την τεράστια εμπειρία της μητρικής, η Ελληνική θυγατρική του Γερμανικού Ομίλου εφαρμόζει διάφορα προγράμματα και δράσεις όπως η συμμετοχή σαν συμβεβλημένο μέλος στο Εθνικό Συλλογικό Σύστημα Ανταποδοτικής Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών, η εφαρμογή Προγράμματος Συνειδητοποίησης Κατανάλωσης Ενέργειας ώστε να επιτευχτεί μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και πόρων στην καθημερινότητά μας, η συνδρομή στο έργο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, με την παροχή σε τακτική βάση προϊόντων πρώτης ανάγκης σε ασθενείς κοινωνικές ομάδες, η προσφορά στήριξης συνανθρώπων μας, από τα ανά την Ελλάδα καταστήματα, στις τοπικές κοινωνίες και τους Δήμους, η συμμετοχή στον Διεθνή Μαραθώνιο «Μέγας Αλέξανδρος» (Θεσσαλονίκη, Απρίλιος 2012)κ.α.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Όμιλος προωθεί στην Ελλάδα δύο νέα προγράμματα (franchising) τα οποία δεν προϋποθέτουν σημαντικές επενδύσεις σε εξοπλισμούς και πάγια, ούτε Entry Fees, Royalties, Διαφημιστικά έξοδα, δεσμεύσεις ή ρήτρες: (α) Το πρόγραμμα εμπορικής & τεχνικής υποστήριξης για μικρά ή μεσαία παντοπωλεία («Quick market») και (β) το πρόγραμμα που προσφέρει ολοκληρωμένη λύση σε μια σύγχρονη επιχείρηση καφέ, είτε αυτή υπάρχει και ήδη λειτουργεί, είτε είναι υπό κατασκευή («RIOBA Coffee Concept») – και τα δύο παρουσιάστηκαν κατά την διάρκεια της 14ης έκθεσης KEM Franchise (2-5/3/2012).
Η εξαιρετική πορεία της Makro Cash & Carry Ελλάς έφθασε στο «απόγειό» της το 2008 με συνολικό κύκλο εργασιών 472,2 εκ. Ευρώ (πρώτη θέση στην ελληνική αγορά των C&C) αλλά στην συνέχεια επηρεάστηκε αρνητικά, όπως ολόκληρη η αγορά, από την οικονομική κρίση καθώς και από ειδικά, εσωτερικά της προβλήματα. Η ανάκαμψη πάντως που σημειώθηκε το 2011, δεν συνεχίστηκε και το 2012 όπως προκύπτει από τον πίνακα 11 με βασικά οικονομικά μεγέθη της τελευταίας πενταετίας:
ΠΙΝΑΚΑΣ 11: MΑΚΡΟ ΚΑΣ & ΚΑΡΥ ΑΕ (ΑΜΑΕ 17533)
ΕΤΟΣ |
Κύκλος Εργασιών € |
Μικτά κέρδη € |
Καθαρά κέρδη προ φόρων € |
Σύνολο υποχρεώσεων |
||
2008 |
472.233.650 |
61.243.811 |
62.955 |
97.255.749 |
||
2009 |
361.909.148 |
60.476.164 |
-8.188.371 |
94.325.213 |
||
2010 |
325.182.132 |
55.302.330 |
1.429.097 |
81.414.541 |
||
2011 |
350.350.000 |
53.128.502 |
1.208.144 |
85.920.227 |
||
2012 |
336.679.532 |
49.539.490 |
-2.439.870 |
69.814.828 |
||
Πίνακας: Λ. Κουμάκης
.
Με αφετηρία ένα μικρό παντοπωλείο της οδού Παλιάς Κεντρικής στην Βέροια, ο Νικόλαος Αρβανιτίδης δημιούργησε, από το 1950 μέχρι σήμερα, μια αλυσίδα 170 συνολικά καταστημάτων σκαρφαλώνοντας στην δέκατη θέση των μεγαλύτερων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας. Το πρώτο Σουπερμάρκετ της αλυσίδας λειτούργησε το 1986 στην Βέροια (οδός Θεσσαλονίκης) και έκτοτε επεκτείνεται συνεχώς στην Βόρεια Ελλάδα με νέα καταστήματα καλύπτοντας τους νομούς Ημαθίας (21 καταστήματα και κεντρικές εγκαταστάσεις 18.000 τ.μ.), Πέλλας (16 καταστήματα), Πιερίας (18 καταστήματα), Μαγνησίας (5 καταστήματα), Καρδίτσας (3 καταστήματα), Κοζάνης (12 καταστήματα), Χαλκιδικής (17 καταστήματα), Ιωαννίνων (4 καταστήματα), Καβάλας (3 καταστήματα), Θεσσαλονίκης (52 καταστήματα), Καστοριάς (2 καταστήματα), Κιλκίς (2 καταστήματα), Λάρισας (3 καταστήματα) και Σερρών (3 καταστήματα).
Η «Αρβανιτίδης» απασχολεί 2.000 περίπου εργαζόμενους και διαθέτει (εκτός από τα επώνυμα προϊόντα της ελληνικής αγοράς) και μια σειρά προϊόντων «ιδιωτικής ετικέτας» σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές στις κατηγορίες τροφίμων, απορρυπαντικών, χαρτικών (HAPPY SUN, Bεροιώτικο κ.α.). Η αλυσίδα προωθεί έντονα προϊόντα Ελληνικής παραγωγής ανταποκρινόμενη στις απαιτήσεις του ολοένα και περισσότερο ευαισθητοποιημένου καταναλωτικού κοινού που επιλέγει Ελληνικά προϊόντα για να βοηθήσει την χώρα του και …. την τσέπη του!
Η 100% ελληνικών συμφερόντων αλυσίδα «Αρβανιτίδης» μετά την επέκταση της με 8 νέα καταστήματα μέσα στο 2011, κατά την διάρκεια του 2012 ακολούθησε πολιτική «ανασύνταξης δυνάμεων» προκειμένου να καταστεί ικανή να υπηρετήσει το (διαχρονικό) στρατηγικό σχεδιασμό της γεωγραφικής επέκτασης της.
Η συρρίκνωση της καταναλωτικής ζήτησης και ο περιορισμός της συνολικής αγοράς σε συνδυασμό με την συστηματική «καταδίωξη» της συγκεκριμένης αλυσίδας από ακραίους συνδικαλιστές, χωρίς καμιά απολύτως ανοχή στα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι περισσότερες Ελληνικές επιχειρήσεις, επιβράδυνε την πορεία της και κατά πάσα πιθανότητα επιβάρυνε τα οικονομικά αποτελέσματα του 2012 τα οποία δεν αναρτήθηκαν ιστοσελίδα της, ούτε γνωστοποιήθηκαν.
Πρόεδρος ΔΣ είναι ο ιδρυτής της αλυσίδας (Νικόλαος Αρβανιτίδης) και Διευθύνοντες σύμβουλοι οι γιοί του Γεώργιος και Χαρίλαος Αρβανιτίδης.
ΠΙΝΑΚΑΣ 12: ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ ΑΕ & ΕΕ (ΑΡΜΑΕ 31417)
ΕΤΟΣ |
Κύκλος Εργασιών € |
Μικτά κέρδη € |
Καθαρά κέρδη προ φόρων € |
Σύνολο υποχρεώσεων |
||
2008 |
229.362.323 |
54.605.380 |
-185.030 |
81.808.749 |
||
2009 |
243.227.465 |
61.970.189 |
321.561 |
88.130.490 |
||
2010 |
239.893.500 |
63.772.752 |
82.905 |
101.157.816 |
||
2011 |
222.273.986 |
61.090.268 |
-1.884.832 |
99.989.615 |
||
2012* | ||||||
Πίνακας: Λ. Κουμάκης *Τα οικονομικά στοιχεία του έτους 2012 δεν έχουν γνωστοποιηθεί (Οκτώβριος 2013)
Αυτό είναι λοιπόν το τοπίο που διαμορφώθηκε στο κορυφαίο επίπεδο των αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της Ελληνικής αγοράς το έτος 2012. Όπως προκύπτει από τα παραπάνω και παρά τα έντονα προβλήματα της Ελληνικής οικονομίας, οι δέκα κορυφαίες αλυσίδες της χώρας μας αντιμετωπίζουν την κρίση με τις λιγότερες δυνατές απώλειες και όχι σπάνια με εξαιρετικές επιδόσεις…
.