.
Στην ουσία οι τράπεζες επιβαρύνουν την οικονομία μας, όπως και την κοινωνία, με τις υψηλές προμήθειες που χρεώνουν – ενώ μετέφεραν τα βουνά των κόκκινων χρεών στις εταιρίες διαχείρισης, με τεράστιες ζημίες που τελικά θα πληρώσουν ξανά οι Έλληνες, μέσω νέων αυξήσεων κεφαλαίων που θα χρειαστούν.
.
Κοινοβουλευτική Εργασία
Όπως αναφέραμε στην πρώτη επιτροπή, η κυβέρνηση προσπαθεί να κλείσει κάποιες εκκρεμότητες της Ενισχυμένης Εποπτείας, όπως αποκαλείται η 4η μνημονιακή εποχή – πριν τις εκλογές που μάλλον δεν θα αργήσουν, κρίνοντας από τις συνεχείς, παταγώδεις αποτυχίες της οικονομικής της πολιτικής που μας προϊδεάζουν για ένα 5ο μνημόνιο.
Μπορεί δε να έχει ανακοινωθεί η άρση της συγκεκριμένης εποπτείας με τους ελέγχους ανά τρίμηνο για τον Αύγουστο, με την αντικατάσταση τους από εξαμηνιαίους ελέγχους, αλλά τα προβλήματα όχι μόνο παραμένουν, αλλά επιδεινώνονται – ενώ η οικονομία μας γενικότερα ευρίσκεται σε αδιέξοδο.
Μεταξύ άλλων λόγω της ανόδου του ενεργειακού κόστους, σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας των λανθασμένων επιλογών της κυβέρνησης – όπως είναι η πρόωρη και χωρίς σχέδιο απολιγνιτοποίηση, οι συναλλαγές κατά 100% μέσω του ενεργειακού χρηματιστηρίου προς όφελος του καρτέλ, η ενεργειακή μας εξάρτηση ακόμη και από εχθρικές χώρες, η μη διεκδίκηση του Ιβηρικού μοντέλου πλαφόν κλπ.
Επί πλέον, εξαιτίας της αύξησης των τιμών των εισαγομένων προϊόντων και ειδικά των τροφίμων – λόγω της χρόνιας αδιαφορίας για την εγχώρια παραγωγή.
Επίσης, λόγω του εκτροχιασμού της δημοσιονομικής πολιτικής, με τα τεράστια ελλείμματα, τις ζημίες δηλαδή του 2020 και 2021 – ενώ συνεχίζεται η ληστεία των Ελλήνων, μέσω του ΦΠΑ στις υψηλότερες τιμές.
Προφανώς η κυβέρνηση αδυνατεί να καταλάβει το αυτονόητο: το ότι η αυξημένη φορολογία, μέσω του σταθερού ΦΠΑ στις ανοδικές τιμές, δεν επιβαρύνει μόνο τους καταναλωτές – αλλά, πολύ χειρότερα, πυροδοτεί τον πληθωρισμό.
Συνεχίζοντας, θα είναι σίγουρα προσχηματική η ενδεχόμενη έξοδος από την εποπτεία, όπως άλλωστε τα θετικά σχόλια των οίκων αξιολόγησης – αφού η Ελλάδα δεν παράγει πια πλούτο, αλλά δίδυμα ελλείμματα και δίδυμα χρέη, με το δημόσιο χρέος του κεντρικού κράτους να έχει εκτοξευθεί στα 394,5 δις € στα τέλη Μαρτίου.
Φαίνεται δε πως η ΝΔ έχει μία γονιδιακή ροπή, μία τάση προς τα ελλείμματα και τα χρέη – κρίνοντας από τη διακυβέρνηση της πριν το 2009, καθώς επίσης από τον πρόσφατο Ισολογισμό της, με τα χρέη των 391,5 εκ. € και τη ζημία των 34 εκ. που αναγράφει ως έλλειμμα.
Είναι δυνατόν αλήθεια να λύσει τα προβλήματα της οικονομίας μας η ΝΔ, όταν δεν μπορεί να λύσει τα δικά της; Πώς συνεχίζουν να χρηματοδοτούν οι τράπεζες ένα χρεοκοπημένο κόμμα;
Όλα αυτά έχουν προφανώς σχέση με το παρόν νομοσχέδιο, αφού αφορά τις τράπεζες – οι οποίες, παρά το ότι απολαμβάνουν μία σχετική ανοχή από τους διεθνείς αναλυτές, έχουν πολύ σημαντικά κεφαλαιακά προβλήματα.
Αυτό τουλάχιστον συμπεραίνεται από τις κεκαλυμμένες αναφορές της ΤτΕ, του ΔΝΤ και του SSM – ενώ δεν χρηματοδοτούν την πραγματική οικονομία και είναι πολύ εκτεθειμένες σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου, με τις ανάλογες συνέπειες όταν αυξήσει η ΕΚΤ τα βασικά επιτόκια.
Στην ουσία οι τράπεζες επιβαρύνουν την οικονομία μας, όπως και την κοινωνία, με τις υψηλές προμήθειες που χρεώνουν – ενώ μετέφεραν τα βουνά των κόκκινων χρεών στις εταιρίες διαχείρισης, με τεράστιες ζημίες που τελικά θα πληρώσουν ξανά οι Έλληνες, μέσω νέων αυξήσεων κεφαλαίων που θα χρειαστούν.
Στην ακρόαση των φορέων πάντως, επιβεβαιώθηκαν πολλές από τις ανησυχίες μας – όπως, για παράδειγμα, στο θέμα του προβλήματος των αναβαλλομένων φόρων των τραπεζών.
Εν προκειμένω, διαμαρτυρήθηκε στην ουσία ο κ. Χατζηεμμανουήλ εκ μέρους της ΤτΕ, γνωρίζοντας προφανώς πως ένα μεγάλο μέρος των κεφαλαίων των τραπεζών είναι αέρας – ενώ σύντομα θα εμφανισθούν οι συνέπειες.
Από την άλλη πλευρά, είδαμε την αγωνία του κ. Ράπανου της Ένωσης Τραπεζών, όσον αφορά την ανάγκη να αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα το δημόσιο – εύλογα, αφού μας δήλωσε πως στα χαρτοφυλάκια των συστημικών υπάρχουν ομόλογα του δημοσίου αξίας 30 δις €, τα οποία θα επηρεασθούν αρνητικά από την άνοδο των επιτοκίων του δεκαετούς που είναι κατακόρυφη.
Στο 4,41% χθες το μεσημέρι, με το spread να αυξάνεται συνεχώς – κάτι φυσιολογικό, αφού η χώρα παράγει ξανά δίδυμα ελλείμματα, ως αποτέλεσμα της κακοδιαχείρισης της κυβέρνησης που σπαταλάει χρήματα αφειδώς και που δανείζεται, σαν να μην υπάρχει αύριο.
Πόσο μάλλον όταν ξανά οι εισαγωγές μας είναι πολύ υψηλότερες των εξαγωγών, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου – γεγονός που σημαίνει πως αφενός μεν συνεχίζει να αυξάνεται το ήδη υπέρογκο εξωτερικό μας χρέος ύψους άνω των 560 δις €, αφετέρου ότι μειώνεται ξανά η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας.
Εκτός αυτού, ο κ. Ράπανος απάντησε στην ερώτηση μας για τις εγγυήσεις του προγράμματος Ηρακλής, τοποθετώντας τες στα 22 δις € – τις οποίες μάλλον επιμένει ακόμη η Eurostat να επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος μας, αφού δεν το αρνήθηκε ο υπουργός.
Εάν παρ’ ελπίδα συμβεί κάτι τέτοιο, το δημόσιο χρέος μας θα εκτοξευθεί στα 420 δις € – ακόμη μία φορά για να στηριχθούν απαράδεκτα οι τράπεζες με τα χρήματα των φορολογουμένων.
Ένα βασικό θέμα του νομοσχεδίου τώρα, είναι ο επανακαθορισμός του σκοπού και του πλαισίου λειτουργίας του ΤΧΣ – ενός αποτυχημένου οργανισμού, όπως άλλωστε γενικότερα η πολιτική των μνημονίων.
Αποτυχημένου, επειδή έχει χάσει όλα του τα κεφάλαια – ενώ, παρά το ότι οι τράπεζες στηρίχθηκαν με τα 45 περίπου δις των ανακεφαλαιοποιήσεων, με τα 17 δις του αναβαλλομένου φόρου, με τα 22 δις του Ηρακλής και με το τέχνασμα των hive downs, δεν εξυγιάνθηκαν ακόμη.
Ο ισχυρισμός του διοικητή του δε, του κ. Βερυκίου, σύμφωνα με τον οποίο η μεγάλη προσφορά του ΤΧΣ ήταν η μη απώλεια των καταθέσεων, είναι ασφαλώς έωλος – αφού όλοι γνωρίζουμε το παράδειγμα των υπερχρεωμένων τραπεζών της Ισλανδίας που επιλύθηκε από το κράτος, χωρίς να χαθούν οι καταθέσεις.
Ειδικά όσον αφορά τις τράπεζες, αναφέραμε στην επιτροπή πως οι 4 συστημικές είχαν ζημίες 4,8 δις € το 2021, καταθέτοντας στα πρακτικά τον ανάλογο πίνακα – αν και στο πρώτο τρίμηνο του 2022 εμφανίζουν κέρδη 1,2 δις €.
Περαιτέρω στο ΤΧΣ, με βάση τις πρόσφατες οικονομικές καταστάσεις του, έχει κεφάλαια 4 δις € από 50 δις € αρχικά – με τη συμμετοχή του στις συστημικές τράπεζες να έχει αξία περί το 1,65 δις €.
Τεκμηριώνεται απόλυτα λοιπόν ότι, το ΤΧΣ είναι ένας αποτυχημένος οργανισμός – τόσο με βάση τα οικονομικά του στοιχεία, όσο και με αυτά της πραγματικής οικονομίας.
Εύλογα, αφού δεν έχουν εξυγιανθεί ούτε οι συστημικές τράπεζες, ούτε οι υπό εκκαθάριση. Εκτός αυτού, υπήρχαν πολύ σημαντικά ιδρύματα, όπως η ΑΤΕ, όπου πλέον ο αγροτικός τομέας στερείται χρηματοδότησης – ενώ στην πορεία καταστράφηκαν θυγατρικές της ΑΤΕ, όπως η ΕΒΖ.
Επί πλέον, χάθηκαν οι θυγατρικές των τραπεζών στα Βαλκάνια – καθώς επίσης οι συμπληρωματικές εργασίες τους, όπως οι ασφάλειες.
Ως εκ τούτου, η διαφορά στα έσοδα τους καλύπτεται σε κάποιο βαθμό από τις αυξημένες προμήθειες, καθώς επίσης από τον περιορισμό του δικτύου τους, τον οποίο επέκρινε και ο πρόεδρος της ΟΤΟΕ, ο κ. Τσιατσούλης – εις βάρος δυστυχώς των πελατών τους και της οικονομίας μας.
Στα περιεχόμενα του νομοσχεδίου, τώρα, στο πρώτο μέρος τροποποιείται το θεσμικό πλαίσιο του ΤΧΣ – όπου παρατείνεται η διάρκεια του για τρία έτη, έως τις 31.12.2025.
Επί πλέον, θεσμοθετείται η υποχρέωση αποεπένδυσης, δηλαδή η πώληση των μετοχών των τραπεζών που διαθέτει, με το άρθρο 3 – ενώ καθορίζεται ο τρόπος πώλησης των μετοχών με το άρθρο 10.
Μετά την εξόφληση δε των υποχρεώσεων του, το ΤΧΣ περιέρχεται στο δημόσιο – με το άρθρο 4.
Εκτός αυτού, θα υπάρχουν έξοδα για την πρόσληψη συμβούλου για την πώληση μετοχών με το άρθρο 8, ύψους 2,4 εκ. € σύμφωνα με το ΓΛΚ – από εφέτος.
Εδώ ρωτήσαμε γιατί από εφέτος, γιατί 2,4 εκ. €, εάν έχει επιλεχθεί ήδη σύμβουλος αφού γνωρίζει η κυβέρνηση το κόστος του και εάν ναι, ποιος είναι – χωρίς να πάρουμε καμία απάντηση.
Συνεχίζοντας, στο δεύτερο μέρος αναμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών – ενός Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που ιδρύθηκε το 1997 και δεν υπάγεται στο Δημόσιο Τομέα.
Το τρίτο μέρος αφορά τον Ο.Δ.ΔΗ.Χ., όπου το μόνο καινούριο στοιχείο σε σχέση με την ισχύουσα νομοθεσία, αφορά τους σκοπούς του – στους οποίους προστίθεται η διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων του Δημοσίου.
Εδώ ρωτήσαμε ποιος είναι ο λόγος, χωρίς να πάρουμε απάντηση – όπως άλλωστε σε όλες τις άλλες ερωτήσεις μας.
Στο άρθρο 60, στις αρμοδιότητες του ΟΔΔΗΧ περιλαμβάνεται ο δανεισμός με repos που έχει εκτοξευθεί πάνω από 1 τρις € ετήσια, στους τελευταίους προϋπολογισμούς – ενώ αναφέραμε πως φυσικά έχουμε αντίρρηση για τον κατά παρέκκλιση καθορισμό από τον ΟΔΔΗΧ, των δαπανών που είναι αναγκαίες για τη διενέργεια κάθε πράξης δανεισμού και διαχείρισης του δημόσιου χρέους.
Ιδίως για τις αμοιβές των οίκων αξιολόγησης, για τις αμοιβές διάθεσης τίτλων σε φυσικά πρόσωπα, καθώς επίσης για τις γενικά και αόριστα αναφερόμενες αμοιβές – όσον αφορά την παροχή νομικών ή χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.
Εν προκειμένω, όλοι γνωρίζουμε πως ο κλάδος των οίκων αξιολόγησης έχει βεβαρυμμένο ποινικό μητρώο, από την κρίση του 2008 – λόγω του σκοτεινού ρόλου που διαδραμάτισε.
Ρωτήσαμε λοιπόν εάν σχεδιάζεται να τους πληρώνουμε, για να μας παρέχουν καλύτερες αξιολογήσεις – χωρίς να πάρουμε απάντηση.
Ειδικά όσον αφορά το άρθρο 61, ρωτήσαμε γιατί απαλλάσσονται από ποινικές ευθύνες τα μέλη του ΔΣ προκαταβολικά, με την παρ. 5 και γιατί θα έχουν μόνο μόνο αστική ευθύνη – χωρίς ούτε εδώ να πάρουμε απάντηση.
Στο άρθρο 63, αναφέραμε πως η επιφύλαξη μας αφορά την παρ. 5 που ορίζει ότι, τα πρακτικά είναι απόρρητα και αποδεσμεύονται μόνο μετά από απόφαση του ΔΣ του – κάτι που μας θύμισε τις μυστικές συνεδριάσεις της επιτροπής που αποφάσιζε για τα lockdown.
Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε πως λόγω του σημαντικού ρόλου του ΟΔΔΗΧ, θα πρέπει να υπάρχει έλεγχος των πεπραγμένων του – από μία κοινοβουλευτική επιτροπή, για τα ζητήματα δημοσίου χρέους.
Στο άρθρο 65, τονίσαμε πως είναι υπερβολικό ένας οργανισμός του δημοσίου με 40 σήμερα υπαλλήλους, 50 με τις νέες θέσεις που προβλέπονται, να αποτελείται από τέσσερις διευθύνσεις και δεκατέσσερα τμήματα – εκ των οποίων τα δύο αυτοτελή.
Έτσι θα υπάρχουν περισσότεροι διευθυντές και προϊστάμενοι από προσωπικό – οπότε εύλογα αναρωτηθήκαμε εάν δρομολογείται για μισθολογικές αιτίες, στα πλαίσια του πελατειακού κράτους της ΝΔ.
Στο άρθρο 68, τονίσαμε πως είναι ύποπτη η συλλήβδην εξαίρεση από τις κείμενες διατάξεις, περί δημοσίων συμβάσεων και προσυμβατικού ελέγχου. Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές – ειδικά από τη στιγμή που δεν τοποθετούνται, έστω ενδεικτικά, κάποια ανώτατα οικονομικά όρια.
Πόσα δηλαδή μπορεί να δαπανά ο ΟΔΔΗΧ, χωρίς κανέναν έλεγχο και κατά παρέκκλιση των διατάξεων για τις δημόσιες συμβάσεις; 10 εκ.; 30 εκ.; 100 εκ.;
Γενικότερα πάντως οι διατάξεις για τον ΟΔΔΗΧ είναι ασαφείς, εάν όχι απαράδεκτες – οπότε θα έπρεπε να αποσυρθούν για να διορθωθούν.
Στο τέταρτο μέρος τώρα του σχεδίου νόμου, ρυθμίζονται διάφορα θέματα, όπως η καταβολή ειδικού κινήτρου παραγωγικότητας στους εργαζομένους της ΕΑΒ – καθώς επίσης η δυνατότητα αύξησης του ύψους του κινήτρου, αναλογικά με την αύξηση των ιδίων εσόδων της εταιρείας.
Είναι θετικό μεν, αλλά δεν υπάρχει κοστολόγηση από το ΓΛΚ – ούτε καν ως προς το μέγιστο ύψος, εάν όλοι οι υπάλληλοι καταφέρουν να πάρουν το επίδομα.
Γενικότερα πάντως, πρέπει να μας απασχολήσει η κατάσταση που ευρίσκεται η αμυντική μας βιομηχανία – η οποία δεν είναι καθόλου καλή.
Τέλος, στο πέμπτο μέρος υπάρχουν διάφορες φορολογικές και άλλες ρυθμίσεις – ενώ παρέχονται κάποια φορολογικά κίνητρα.
Μεταξύ άλλων, καταργείται ο φόρος πολυτελείας στα προϊόντα γουνοποιίας – σε έναν ανθηρό κλάδο που έχει πληγεί, μαζί με μία ολόκληρη περιοχή, όπως συμβαίνει ανάλογα με τις λιγνιτικές μας περιοχές.
Χορηγείται επί πλέον κίνητρο με το άρθρο 86, μίας προσαυξημένης κατά 100% έκπτωσης στις δαπάνες των ΜμΕ που αφορούν την πράσινη οικονομία, την ενέργεια και την ψηφιοποίηση – ένα ισχυρό φορολογικό κίνητρο, επίσης όμως ένα δώρο για τους προμηθευτές των συγκεκριμένων προϊόντων.
Εκτός αυτού, παραχωρείται στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ακίνητο του Δημοσίου – για την ανέγερση του Αρχαιολογικού Μουσείου Λευκάδας.
Τέλος, επαναρυθμίζεται η διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού, για έργα πρόσβασης ΑΜΕΑ – ενώ είναι ασφαλώς απαράδεκτη η τροπολογία που κατατέθηκε για τη ΛΑΡΚΟ και πρέπει να αποσυρθεί άμεσα.