Ο ευρωπαϊκός πύργος Βαβέλ – The Analyst
Σχολιασμός Επικαιρότητας

Ο ευρωπαϊκός πύργος Βαβέλ

.

Οι διαφορετικές αντιλήψεις σε επίπεδο λαών της ΕΕ έχουν φανεί με την πανδημία, με τον πόλεμο στην Ουκρανία, με το μεταναστευτικό, με την οικονομία όσον αφορά το Σύμφωνο Σταθερότητας και με τις κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας – όπως με το πετρελαϊκό εμπάργκο. Όσον αφορά δε την Ελλάδα που έχει βιώσει από πρώτο χέρι τη δήθεν αλληλεγγύη της ΕΕ, τόσο με τα αποτυχημένα μνημόνια  που κατέστρεψαν την οικονομία μας, όσο και με την επιθετικότητα της Τουρκίας, η εμπιστοσύνη των Πολιτών στην ΕΕ είναι στο χαμηλότερο σημείο – στο 36% όπως της Γαλλίας, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο.

.

Κοινοβουλευτική Εργασία

Κατ’ αρχήν κυρία επίτροπε σας καλωσορίζουμε στην Ελλάδα – ενώ, βλέποντας το κείμενο της παρούσας συνάντησης, όσον αφορά τις μεταφορές σε επείγουσες καταστάσεις, δεν μπορούμε να μη θυμηθούμε την αποστολή βοήθειας με τους Ρουμάνους πυροσβέστες πέρυσι, οι οποίοι όμως έπρεπε να περιμένουν 2,5 ώρες στα σύνορα για τεστ.

Σας ευχαριστούμε πολύ πάντως – αφού η βοήθεια τους ήταν πολύ χρήσιμη και καθοριστική για την Ελλάδα.   

Παρεμπιπτόντως, οι πυρκαγιές ξεκίνησαν ήδη και δεν φαίνεται να έχει μεσολαβήσει κάτι ουσιαστικό, τόσο σε ελληνικό όσο και Ευρωπαϊκό επίπεδο – όπου πέρυσι η RescEU διέθετε μόλις 15 αεροσκάφη

Δεν έχουμε δει κάποια μεταβολή – εκτός από τις ανακοινώσεις της RescEU για την αποστολή εφοδίων στην Ουκρανία. Εκτός των άλλων πάντως, εφέτος δεν θα έχουμε ούτε τα Ρωσικά πυροσβεστικά αεροσκάφη Beriev – οπότε μάλλον θα αντιμετωπίσουμε μεγαλύτερα προβλήματα.

Συνεχίζοντας, το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για τις Μεταφορές που παρουσιάζεται στην ανακοίνωση από τις 23.5.22 που μας δόθηκε αντανακλά τόσο τις προτεραιότητες, όσο και τις προκαταλήψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – η οποία προσπαθεί να τις προωθήσει σε διάφορους τομείς, όπως στις μεταφορές, επικαλούμενη τη σημερινή αρνητική πραγματικότητα, είτε με την πανδημία, είτε με την Ουκρανία.

Εν τούτοις τα προβλήματα προϋπήρχαν – όπως επίσης οι προτεραιότητες της ΕΕ, για παράδειγμα όσον αφορά την πράσινη μετάβαση χωρίς σχέδιο, κοστολόγηση και χρηματοδότηση.

Οι διαφορετικές αντιλήψεις πάντως σε επίπεδο λαών έχουν φανεί με την πανδημία, με τον πόλεμο στην Ουκρανία, με το μεταναστευτικό, με την οικονομία όσον αφορά το Σύμφωνο Σταθερότητας και με τις κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας – όπως με το πετρελαϊκό εμπάργκο.

Όσον αφορά δε την Ελλάδα που έχει βιώσει από πρώτο χέρι τη δήθεν αλληλεγγύη της ΕΕ, τόσο με τα αποτυχημένα μνημόνια  που κατέστρεψαν την οικονομία μας, όσο και με την επιθετικότητα της Τουρκίας, η εμπιστοσύνη των Πολιτών στην ΕΕ είναι στο χαμηλότερο σημείο – στο 36% όπως της Γαλλίας, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο.

Συνεχίζοντας με το κείμενο του υπουργείου ναυτιλίας, όσον αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, η χώρα μας είναι νησιωτική και ναυτική χώρα – καθώς επίσης  πύλη εισόδου για τον Δρόμο του Μεταξιού.

Ως εκ τούτου, η όποια επιβάρυνση της ναυτιλίας είναι αρνητική για την οικονομία μας και για τους Πολίτες – κάτι που φαίνεται πως έχει αντιληφθεί η επιτροπή, παρέχοντας στη ναυτιλία μία εξαίρεση από τον οριζόντιο στόχο μείωσης των ρύπων.

Δηλαδή, μείωση 2% το 2025, 6% το 2030 και 75% το 2050. Είναι σωστό αυτό που λέμε;  Εκτός αυτού, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν δικαιώματα εκπομπών που θα αυξήσουν το κόστος τους, οπότε τις τιμές καταναλωτή – για το 20% των εκπομπών ενός πλοίου το 2023, με την κάλυψη να φτάνει στο 100% το 2026. Ισχύει;

Τέλος, δεν γνωρίζουμε κατά πόσον ισχύει και στη ναυτιλία το ποσοστό παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στο 40%, όπως στο σύνολο της οικονομίας. Λογικά δεν ισχύει, αφού δεν συμβαδίζει με την μείωση των εκπομπών – ούτε με τη διαθέσιμη τεχνολογία. Μπορείτε να μας το διευκρινίσετε;

Δυστυχώς πάντως, ενώ ο Έλληνας πρωθυπουργός ζήτησε να υπάρχουν ρεαλιστικοί στόχοι στη ναυτιλία, δεν ζήτησε κάτι ανάλογο για την απολιγνιτοποίηση – η οποία θα έχει τεράστιο κόστος για τους Πολίτες.

Από την άλλη πλευρά, από ποιον θα πρέπει να αντισταθμιστεί η εξαίρεση της ναυτιλίας, έτσι ώστε να τηρηθεί ο συνολικός στόχος της ΕΕ για 55% μείωση; Ελπίζουμε όχι από ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις στην ενέργεια.

Η στροφή πάντως στο LNG θα επιβαρύνει τόσο το κόστος, όσο και τους ρύπους από τη μεταφορά με πλοία – οπότε σίγουρα αποτελεί έναν περιβαλλοντικό κίνδυνο, καθώς επίσης μία προσχηματική πράσινη πολιτική.

Τέλος, δεν παρέχεται το κόστος των μετατροπών για τη χώρα μας – το οποίο, όπως διαβάσαμε στο ενημερωτικό της ΕΕ που έχουμε μαζί μας, θα φτάσει στα 89,7 δις € για τις ναυτιλιακές. Μήπως μπορείτε να μας πείτε τι θα κοστίσει στην Ελλάδα; 

Όσον αφορά τις αεροπορικές μεταφορές, οι διεθνείς συμπεριλαμβάνονται στο παγκόσμιο σύστημα αντιστάθμισης και μείωσης των εκπομπών CO2, στο CORSIA – με την αγορά δικαιωμάτων ρύπων από το 2027.  Είναι σωστό το συμπέρασμά μας;

Εάν ναι, είναι μεν δίκαιο, αλλά θα επιβαρύνει σημαντικά τις χώρες φθηνού μαζικού τουρισμού, όπως η Ελλάδα – οπότε πρέπει  να αλλάξουν οικονομικό μοντέλο.

Όπως αναφέρεται πάντως στο κείμενο της ανακοίνωσης, η ΕΕ ενίσχυσε μεν τα αεροδρόμια και τις αεροπορικές, αλλά μόνο η Ελλάδα αποζημίωσε τα γερμανικά αεροδρόμια για χαμένα κέρδη.

Παρεμπιπτόντως, δεν μπορεί η ΕΕ να εγκρίνει το αεροδρόμιο στο Καστέλι καταστρέφοντας μια παρθένα περιοχή, όταν προωθεί παράλληλα πράσινες πολιτικές – είναι υποκριτικό.

Τέλος, θα θέλαμε να προτείνουμε εναλλακτικές μεταφορές για τον τουρισμό με το σιδηρόδρομο – ο οποίος όμως είναι σε κακή κατάσταση στην Ελλάδα και πρέπει να αναβαθμισθεί. Σε κακή κατάσταση είναι επίσης τα ΜΜΜ που ανήκουν στο Υπερταμείο – το οποίο επέβαλε το 2015 και ελέγχει η ΕΕ.

Η πρόταση μας είναι η βελτίωση της υπάρχουσας σύνδεσης Αθήνα-Βελιγράδι-Βουδαπέστη, όπου γίνονται ήδη έργα αναβάθμισης, αλλά παραδόξως δεν διατίθεται για επιβατική κίνηση – επίσης της διαδρομής μέσω Βουλγαρίας-Ρουμανίας.

Εκτός αυτού, θα πρέπει να προωθηθεί το έργο Sea to Sea Ελλάδας-Βουλγαρίας που καταλήγει στον Δούναβη – κάτι που προφανώς θα ωφελούσε και την κίνηση προς τη Ρουμανία, ενώ από εκεί στη βόρεια Ευρώπη και στο Δρόμο του Μεταξιού.

Όσο αφορά τις οδικές μεταφορές και τη μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα, είναι δυστυχώς μεγάλου κόστους για την Ελλάδα – ενώ αντί να ζητάμε επιχορήγηση για να εισάγουμε, θα προτιμούσαμε να διεκδικήσουμε την παραγωγή στην Ελλάδα, εκμεταλλευόμενοι και το νικέλιο της ΛΑΡΚΟ. Είναι θέμα επανασχεδιασμού των αλυσίδων παραγωγής που θα δρομολογηθεί διεθνώς – ενώ θα ωφελήσει και την ΕΕ.

Σε σχέση με την Ελευθερία Κίνησης στο κείμενο της ανακοίνωσης, το να μιλάμε σήμερα για ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων, με την επιβολή πιστοποιητικού και φορτίων με το σύστημα το πράσινων λωρίδων, όταν υπάρχει λαθρεμπόριο και η παράνομη μετανάστευση, καθώς επίσης όταν η Ρουμανία και η Βουλγαρία δεν είναι μέλη της Σεγκεν, είναι μάλλον άτοπο.

Κλείνοντας με το πρόγραμμα REPowerEU, για την ταχεία απεξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα, η απάντηση για τη χώρα μας είναι απλή: η κατασκευή του Eastmed και η εκμετάλλευση της AOZ μας.

Άλλωστε θα απαιτηθεί, μαζί με την επέκταση στα 12ν.μ. στο Αιγαίο, για την ανάπτυξη θαλασσίων αιολικών πάρκων – εάν η ΕΕ θέλει πράγματι να τα προωθήσει.

Τέλος, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην τροφική ανεπάρκεια της ΕΕ προϋπήρχαν – θυμίζοντας πως η Ρουμανία απαγόρευσε τις εξαγωγές προϊόντων το 2020, ο Υπουργός Γεωργίας μας διαμαρτυρήθηκε, αλλά τελικά το πρόβλημα δεν λύνεται νομικά.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.
Don`t copy text!