Οι βάσεις των ΗΠΑ στην Αλεξανδρούπολη – The Analyst
Σχολιασμός Επικαιρότητας

Οι βάσεις των ΗΠΑ στην Αλεξανδρούπολη

.

Πως αποφασίστηκε και εγκρίθηκε η χρήση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη μεταφορά πολεμικού υλικού του ΝΑΤΟ για τον πόλεμο στην Ουκρανία, από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ή/και της Θεσσαλονίκης; Ποια είναι η αποζημίωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΣΕ, για την καταπόνηση της σιδηροδρομικής υποδομής;

.

Κοινοβουλευτική Εργασία

Όπως είναι γνωστό, οι Αμερικανοί χρησιμοποιούν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης που τους είχε παραχωρηθεί για τη χρήση του επί ΣΥΡΙΖΑ – ενώ δεν έχει πουληθεί από το Υπερταμείο.

Το λιμάνι εμφανίζεται πια στο διεθνή τύπο ως το «Λιμάνι του ΝΑΤΟ», όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά – επίσης για όλα όσα λέμε.

Εάν δεν κάνουμε λάθος, η χρήση της βάσης γίνεται χωρίς κάποιο αντίτιμο – παρά το ότι επιβαρύνει τις υποδομές της περιοχής, εκτός από τους κινδύνους ασφαλείας.

Πρόσφατα τώρα μάθαμε πως το ΝΑΤΟ μεταφέρει πολεμικό υλικό, άρματα δηλαδή από την Αλεξανδρούπολη, ενδεχομένως και από τη Θεσσαλονίκη – ενώ υπάρχουν διαμαρτυρίες των εργαζόμενων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Επίσης διαδηλώσεις κατά της εμπλοκής της Ελλάδας στην πολεμική σύρραξη και κατά της αποστολής όπλων άμεσα ή έμμεσα, μέσω της παροχής υποστήριξης για την προώθηση υλικού – ενώ όλα αυτά έχουν ήδη αποδοκιμαστεί.

Παρεμπιπτόντως, μετά το ξεπούλημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για μόλις 45 εκ. € και με προίκα 750 εκ. για ΥΔΥ στην ιταλική κρατική εταιρία, με τη μέθοδο Χατζηδάκη, δηλαδή με το διαχωρισμό του ΟΣΕ σε υποδομή, σε εμπορικό τμήμα και σε πάγια,  η κρατική ιταλική εταιρία είναι ουσιαστικά μονοπώλιο ως προς τις επιβατικές κινήσεις – ενώ δεν έχει γίνει καμία βελτίωση των υπηρεσιών και το δίκτυο είναι σε πολύ άσχημη κατάσταση.

Ο ΟΣΕ πάντως που παρέμεινε στο δημόσιο, είχε ζημίες 221 εκ. € το 2020 και αρνητικά ίδια κεφάλαια ύψους 571,3 εκ. € – ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζημίες 9,6 εκ. €, παρά την πίστωση φόρου 3,1 εκ. € και την επιδότηση της για την πανδημία με τουλάχιστον 7,98 εκ. €, μόνο για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο του 2020.

Τέλος, η σιδηροδρομική αγορά ρυθμίζεται από την ανεξάρτητη αρχή ΡΑΣ η οποία, όπως επίσης η ΡΑΕ, αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων εντελώς αποτυχημένη.

Οι ερωτήσεις μας εδώ είναι οι εξής:   

(1) Ποιος αποφάσισε και ενέκρινε τη χρήση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τη μεταφορά πολεμικού υλικού των ΗΠΑ από το λιμάνι Αλεξανδρούπολης; Με τι εγγυήσεις για την ασφάλεια του δικτύου, της περιοχής και της χώρας;

(2) Ποια είναι η χρέωση για τη χρήση του δικτύου, με δεδομένη τη φθορά του που μπορεί να είναι σημαντική, λόγω της ενδεχόμενης μεγάλης  διάρκειας της σύρραξης στην Ουκρανία; Γενικότερα, μας πληρώνουν οι Αμερικανοί για τις υπηρεσίες που τους παρέχουμε ή μήπως πληρώνουμε εμείς και εάν ναι, πόσο μας κοστίζουν;

 Δευτερολογία

Στην Αλεξανδρούπολη τώρα, όπου έχει κατασκευαστεί νέο λιμάνι, έχει ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική του σύνδεση – ενώ αναβαθμίζεται επί πλέον η οδική του πρόσβαση.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για το έργο κατασκευής της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης που δρομολογήθηκε με γρήγορους ρυθμούς – ενώ, αν και ο σχεδιασμός υπήρχε πολύ πριν, ο προγραμματισμός του ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ που παραχώρησε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για χρήση στις ΗΠΑ, στις αρχές του 2019.

Το κόστος είναι 26,1 εκ. € – με συμβατική προθεσμία 24 μηνών.

Παράλληλα, ανακοινώθηκε πρόσφατα η προώθηση διαγωνισμών για την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη/Ορμένιο – με το διπλασιασμό της γραμμής, με την εγκατάσταση σηματοδότησης ETCS, με ηλεκτροκίνηση και με προϋπολογισμό 1,07 δις €.

Επίσης, η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Ανατολικής Εγνατίας και το διακρατικό έργο σύνδεσης με τη Βουλγαρία – με την παράκαμψη της εμπορευματικής κίνησης του Βοσπόρου ή, όπως έγινε γνωστό επί ΣΥΡΙΖΑ, το Sea-to-Sea που είχε κοινοτική στήριξη.

Για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη/Τοξότες Ξάνθης που πρόσφατα ανακοινώθηκε, προωθείται διαγωνισμός προϋπολογισμού 1,68 δις € – αν και παλαιότερα αναφερόταν 1,25 δις €.

Περαιτέρω, η σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με τη Βουλγαρία είναι μεν ένα έργο υποδομών αλλά, ταυτόχρονα, οικονομικό και γεωπολιτικό – οπότε πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα.

Συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Βουλγαρία, που περιλαμβάνει 3 λιμάνια στην Ελλάδα και 3 στην Βουλγαρία – ενώ παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου που σήμερα είναι κλειστά για τη μεταφορά πολεμικού υλικού.

Ταυτόχρονα, μπορεί με ειδικά τρένα να μεταφερθεί LNG – αυξάνοντας τη χωρητικότητα παροχής φυσικού αερίου προς τα Βαλκάνια, μαζί με αυτήν του IGB.

Με δεδομένο όμως το κόστος, θα ήταν σημαντικό αυτός ο δρόμος, όπως επίσης η οδική σύνδεση, να χρηματοδοτηθούν από τους Αμερικανούς – υπενθυμίζοντας πως το 2019 ο αμερικανικός στρατός είχε αναλάβει την ανέλκυση μια βυθισμένης βυθοκόρου που μπλόκαρε την προβλήτα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με κόστος 2,3 εκ. €.

Κάτι ανάλογο έχει προταθεί άλλωστε από τους Κινέζους, όπως για τη σύνδεση Θριασίου, δηλαδή του ΟΛΠ, με τη Θήβα – παρακάμπτοντας την Αθήνα.

Μία περιοχή επιβαρυμένη που χρειάζεται αναβάθμιση το δίκτυο – ενώ η Κίνα το συνηθίζει, με  έργα σε χώρες του Δρόμου του Μεταξιού.

Οι ερωτήσεις μας εδώ είναι οι εξής:

(1) Με δεδομένη τη γεωστρατηγική σημασία της Αλεξανδρούπολης, έχει διερευνηθεί η δυνατότητα παροχής χρηματοδότησης από τις ΗΠΑ για την αναβάθμιση τόσο της γραμμής Αλεξανδρούπολη- Ορμένιο, όσο και των άλλων έργων στην περιοχή;

(2) Έχει διερευνηθεί η δυνατότητα παροχής χρηματοδοτήσεων από τις ΗΠΑ για την αναβάθμιση του εγκαταλελειμμένου δικτύου της Θράκης, όπου έχουν εξαγγελθεί έργα για σύνδεση λιμανιών και του Sea to Sea, έως τη Θεσσαλονίκη;


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.