Η ζημιογόνα και επιδοτούμενη λειτουργία του Υπερταμείου – The Analyst
Κοινοβουλευτικές Εργασίες Σχολιασμός Επικαιρότητας

Η ζημιογόνα και επιδοτούμενη λειτουργία του Υπερταμείου

.

Το μεγαλύτερο μέρος της δημόσιας περιουσίας, αν όχι όλη, έχει παραχωρηθεί στο Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) και μάλιστα χωρίς αποτίμηση – με το 3ο Μνημόνιο που επέβαλε την ίδρυση του. Το Υπερταμείο δεν εντάσσεται στο Δημόσιο, αφού δεν ελέγχεται από αυτό – όπως επιβεβαίωσε πρόσφατα και το ΣΤΕ, με απόφαση του για την ΕΥΔΑΠ. Η περιουσία του περιλαμβάνει δημόσιες επιχειρήσεις και ακίνητα – για τα οποία δεν υπήρξε ποτέ αποτίμηση, ούτε καταγραφή και καταβολή φόρων. Στην χρήση του 2021, το Υπερταμείο απέδωσε μέρισμα 22,2 εκ. € στο Δημόσιο – αλλά επιδοτήθηκε πολλαπλάσια η λειτουργία του ΟΑΣΑ με τα μέτρα, ενώ τώρα με την επισκευή της κλειστής Διώρυγας Κορίνθου. Επομένως είναι ζημιογόνο, ενώ οι υπηρεσίες του εντελώς ανεπαρκείς. Κάτι ανάλογο συνέβη με το ΤΧΣ και με τις προβληματικές αλλά ανακεφαλαιοποιημένες τράπεζες.

.

Κοινοβουλευτική Εργασία

Κατ’ αρχήν από την πρώτη ημέρα που μπήκαμε στη Βουλή, τονίσαμε την ανάγκη εκπόνησης ενός σωστού κρατικού Ισολογισμού.

Πώς φαντάζεσθε ότι μπορεί να επιβιώσει μία χώρα που, ενώ τη χρεώνουν οι κυβερνήσεις της συνεχώς, παράγοντας ελλείμματα και χρέη αντί πλούτο, πετούν από το παράθυρο τα λιγνιτικά της αποθέματα αξίας άνω των 250 δις €;

Που ξεπουλούν τη δημόσια περιουσία της αξίας 300 δις € έναντι μόλις 11 δις € και που δεν εκμεταλλεύονται τον τεράστιο υπόγειο πλούτο της, όπου η Deutsche Bank υπολόγισε στα 427 δις μόνο τους υδρογονάνθρακες νότια της Κρήτης;

Εκλιπαρώντας για δανεικά, σαν το ζητιάνο; Πόσο μάλλον έναντι υπέρογκων ανταλλαγμάτων, όπως με την προσφορά γης και ύδατος στους Αμερικανούς, μεταξύ άλλων για να μας αξιολογούν δήθεν θετικά οι εταιρίες τους; 

Στο θέμα μας τώρα, το Υπερταμείο δεν έχει βελτιώσει τις υπηρεσίες των εταιριών που ελέγχει – ενώ για τη χρήση του 2020 απέδωσε μόλις 22,2 εκ. € μέρισμα στο δημόσιο, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά, μαζί με όλα όσα αναφέρουμε.  

Την ίδια στιγμή όμως επιχορηγούνταν οι εταιρίες του από το δημόσιο, με μεγαλύτερα ποσά – οπότε το τελικό αποτέλεσμα του για το κράτος μας είναι ζημιογόνο.

Παράδειγμα το ΤΧΣ, ο ΟΑΣΑ και η διώρυγα της Κορίνθου – όπου  πρόσφατα κατατέθηκε στη βουλή έργο αποκατάστασης των πρανών της, έναντι 30,5 εκ. € με ΦΠΑ.

Η εν λόγω διώρυγα τα τελευταία χρόνια είχε πολλές κατολισθήσεις και τώρα είναι κλειστή για πάνω από ένα χρόνο – γεγονός που προκαλεί πολλές ζημίες στην εταιρία, στη ναυσιπλοΐα και στην περιοχή, αφού το 60% των διελεύσεων είναι τουριστικές.

Ποιος ευθύνεται για αυτές τις ζημίες; Επίσης για το ότι είχε παραμεληθεί η συντήρηση της Διώρυγας; Προφανώς το Υπερταμείο.

Ποιος ευθύνεται για το ΤΧΣ και τις ζημίες που έχει προκαλέσει στην ελληνική οικονομία, ειδικά εάν χρειαστεί να στηρίξει ξανά τις τράπεζες, αφού τόσο το ΔΝΤ, όσο και η ΤτΕ, αναφέρουν την ανάγκη της κεφαλαιακής τους ενίσχυσης;

Πόσο μάλλον αφού η αναφορά τους ήταν πριν τον πόλεμο και την πτώση της αξίας των κρατικών ομολόγων που κατέχουν οι τράπεζες, λόγω της ανόδου των επιτοκίων δανεισμού; Πριν τον πληθωρισμό;

Με το Νόμο βέβαια 4783 που ψηφίστηκε το 2021, προβλέπεται η άντληση κεφαλαίων του ΤΧΣ από τις αγορές. Ποιος όμως θα πληρώσει; Ξανά οι Έλληνες Πολίτες;

Εάν συνυπολογισθούν πάντως όλες οι κεφαλαιουχικές επιδοτήσεις του Υπερταμείου από το δημόσιο, είναι ήδη ζημιογόνο –  μια προβληματική επιχείρηση που δήθεν είναι δημόσια, αλλά δεν υπάγεται στο Δημόσιο και επιδοτείται.

Οι ερωτήσεις μας είναι οι εξής:   

(1) Θα σταματήσουν οι επιδοτήσεις του Υπερταμείου, όπως στο παράδειγμα της διώρυγας της Κορίνθου; Δεν πρέπει να χρηματοδοτούν αυτά τα έργα οι θυγατρικές του ή το ίδιο; 

(2) Θα διεκδικηθεί η επιστροφή των προηγουμένων επιδοτήσεων ή, εάν ξεπουληθούν, θα ζητηθεί να τις αναλάβει ο νέος ιδιοκτήτης;

Δευτερολογία

Συνεχίζοντας, στη 13η Αξιολόγηση αναγράφεται πως το Υπερταμείο έχει καταρτίσει Επιχειρηματικό Σχέδιο, που όμως δεν έχουμε στην διάθεσή μας – οπότε το αίτημα μας είναι να δημοσιοποιηθεί, για να το μελετήσουμε.

Στις σελίδες 39 έως 42 αναγράφεται ότι, με το Επιχειρηματικό Σχέδιο το Υπερταμείο επιδιώκει τη βελτίωση της απόδοσης των δημόσιων επιχειρήσεων – μέσω του καθορισμού δεικτών και δράσεων.

Ειδικότερα αναγράφεται το εξής: «Το σχέδιο καθορίζει τους βασικούς δείκτες απόδοσης, με τους οποίους η Εταιρεία θα παρακολουθεί τις επιδόσεις της – καθώς επίσης λεπτομερείς ενέργειες, προκειμένου η Εταιρεία να λειτουργήσει ως επενδυτής και μεταρρυθμιστής των κρατικών επιχειρήσεων του χαρτοφυλακίου της.

Οι απαραίτητες αλλαγές καθορίζονται στο Στρατηγικό Σχέδιο. Περιλαμβάνουν τη δυνατότητα των διοικητικών συμβουλίων των κρατικών επιχειρήσεων να ασκούν τις τυπικές αρμοδιότητες των ανωνύμων εταιρειών, μεταξύ άλλων σε σχέση με τη στελέχωση και την εσωτερική οργάνωση – καθώς επίσης την ενίσχυση των εσωτερικών ελέγχων και την εκμετάλλευση συνεργειών.

Εννοεί αλήθεια εδώ απολύσεις και προσλήψεις golden boys, όπως στη ΔΕΗ, χωρίς να ρωτήσει; Αλλαγές τιμολογίων;

Αναφέρεται επί πλέον ειδικά στον ΟΑΣΑ που επιχορηγήθηκε έμμεσα, μέσω των ενισχύσεων της πανδημίας – με μίσθωση ΚΤΕΛ που καλύφθηκαν από τον Προϋπολογισμό κόστους 50 εκ. € για το 2021 και το 2022, με προσλήψεις σε ΟΣΥ/ΣΤΑΣΥ και με leasing λεωφορείων.

Η πατέντα της Σύμβασης Απόδοσης, δηλαδή τα bonus για να κάνει την δουλειά του, φαίνεται εδώ πως θα συνεχιστούν – με κριτήριο τη σελίδα 41 της αξιολόγησης.

Εκτός του ότι τώρα είναι απαράδεκτες αυτές οι διαδικασίες, θα θέλαμε να μας προσκομισθεί η   Σύμβαση Απόδοσης για να δούμε τι περιλαμβάνει. Πως συμφωνήθηκε αλήθεια;

Επί πλέον, αφού ο ΟΑΣΑ ανήκει στο Υπερταμείο των ξένων, θα μπορούσε και θα έπρεπε να τα αναλάβει όλα αυτά μόνο του – σημειώνοντας πως το επίπεδο υπηρεσιών είναι απαράδεκτο μέσα στην πανδημία και δεν έχουν αγορασθεί ή συντηρηθεί βαγόνια, με αποτέλεσμα να υπάρχει επικίνδυνος για την υγεία συνωστισμός.

Τέλος, οι αγορές σε λεωφορεία και βαγόνια θα καλυφθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης της χώρας. Δηλαδή,  χρήματα που ανήκουν στο δημόσιο θα ενισχύσουν μια μη κρατική επιχείρηση – όπως με τα ΕΣΠΑ για τη μονάδα φυσικού αερίου του Μυτιληναίου και για την αναβάθμιση των 14 αεροδρομίων της Fraport.

Οι ερωτήσεις μας είναι οι εξής:

(1) Θα απαιτηθεί βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχουν οι εταιρίες του Υπερταμείου, ειδικά οι κοινωφελείς; Πώς μπορεί το δημόσιο να συνδράμει και να ελέγξει το εμφανές αποτυχημένο και ζημιογόνο Υπερταμείο; Θα  επιστραφούν στο δημόσιο η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ;

(2) Θα απαιτηθεί αποζημίωση από το Υπερταμείο για τις ζημίες που προκαλεί από τις ανεπαρκείς υπηρεσίες του, όπως στα ΜΜΜ ή στην κλειστή Διώρυγα της Κορίνθου;

Εμείς θα στηρίζαμε τη διεκδίκηση αποζημιώσεων, καθώς επίσης την παραπομπή αναδρομικά όλων των στελεχών του Υπερταμείου, για ζημίες του δημοσίου και των πολιτών – ειδικά αφού τέλειωσαν τα μνημόνια όπως ισχυρίζεστε και δεν υπάρχει θέμα εκβιασμού με τις δόσεις, όπως από την Ισπανία για τα στελέχη της στο ΤΑΙΠΕΔ το 2017.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.
Don`t copy text!