Βιώσιμη ανάπτυξη με νομοσχέδια δεν θα έχουμε ποτέ – The Analyst
Κοινοβουλευτικές Εργασίες Σχολιασμός Επικαιρότητας

Βιώσιμη ανάπτυξη με νομοσχέδια δεν θα έχουμε ποτέ

.

Με δεδομένη την άνοδο των τιμών της ενέργειας, η κατάσταση θα επιδεινωθεί, επίσης στον πρωτογενή μας τομέα που υποφέρει επί πλέον από την αύξηση των τιμών των λιπασμάτων, των ζωοτροφών κοκ. – ενώ χωρίς φθηνή ενέργεια, κυρίως ως αποτέλεσμα του εγκλήματος της πρόωρης και χωρίς σχέδιο απολιγνιτοποίησης, καθώς επίσης του χρηματιστηρίου ενέργειας, είναι αδύνατη η ανάπτυξη. Η μείωση του λιγνίτη στο μίγμα παραγωγής ενέργειας συνεχίσθηκε άλλωστε το 2021, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά – μαζί με τις δηλώσεις, σύμφωνα με τις οποίες το καρτέλ των τεσσάρων στην ενέργεια κερδοσκοπεί και το πληρώνουν οι καταναλωτές.

.

Κοινοβουλευτική Εργασία

Θα ξεκινήσουμε επαναλαμβάνοντας πως είναι αδιανόητος ο τρόπος που νομοθετεί αυτή η κυβέρνηση – αφού είναι εντελώς απαράδεκτο να καταθέτει συνεχώς σχέδια νόμου την Τρίτη το βράδυ, όπως στο παράδειγμα του σημερινού, για να συζητηθούν την Πέμπτη.

Το γεγονός αυτό τεκμηριώνει πως το εκάστοτε υπουργείο είναι ανοργάνωτο – αφού ασφαλώς δεν πιστεύουμε πως το κάνει εσκεμμένα, για να μη δώσει το χρόνο στην αντιπολίτευση να προετοιμασθεί σωστά.

Με ανοργάνωτα όμως υπουργεία, πώς είναι δυνατόν να δρομολογηθούν ορθολογικά νομοσχέδια; Πόσο μάλλον να κυβερνηθεί σωστά η Ελλάδα που βαδίζει από το κακό στο χειρότερο, τουλάχιστον όσον αφορά την Οικονομία της;

Αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα και το οποίο φαίνεται πως αδυνατεί να δρομολογήσει η κυβέρνηση, είναι ο σχεδιασμός μίας εθνικής πολιτικής ανάπτυξης με μακροπρόθεσμο ορίζοντα – λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ενεργειακή παράμετρο, το διεθνές γεωπολιτικό περιβάλλον, τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουμε ως Έθνος.

Πριν από κάθε τι άλλο δε, πρέπει να σταματήσει το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας μας από το Υπερταμείο που δεν ελέγχουμε εμείς – σύμφωνα και με την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ.

Για να μην παρεξηγηθούμε, εμείς δεν είμαστε εναντίον των ιδιωτικοποιήσεων, με εξαίρεση βέβαια τις κοινωφελείς και τις στρατηγικές μας επιχειρήσεις – αρκεί να παραμένει η παραγωγή στην Ελλάδα και να εισπράττονται οι σωστές τιμές, αφού προηγηθεί η εκτίμηση της αξίας τους, η εξυγίανση τους και ο σωστός προγραμματισμός.

Συνεχίζοντας, η κυβέρνηση ισχυρίζεται πως όλα τα προβλήματα της χώρας θα επιλυθούν μέσω των επενδύσεων –όπου όμως συνεχίζεται η μείωση του παγίου κεφαλαίου της χώρας με στοιχεία από τα τέλη του 2020, αφού οι καθαρές επενδύσεις, αυτές δηλαδή που απομένουν εάν από τις ακαθάριστες επενδύσεις αφαιρεθούν οι αποσβέσεις, παραμένουν αρνητικές.

Ειδικότερα, οι νέες ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου που προστέθηκαν στο ήδη υφιστάμενο απόθεμα το 2020, ήταν ύψους 19,3 δις € ή 11,7% του ΑΕΠ – οπότε χαμηλότερες από τις αντίστοιχες που αναλώθηκαν το ίδιο έτος, ύψους 26,3 δις € ή 15,9% του ΑΕΠ, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά.

Η ίδια εικόνα διαπιστώθηκε και το πρώτο εξάμηνο του 2021, όπου οι καθαρές επενδύσεις παρέμειναν αρνητικές – ενώ μπορεί να το διαπιστώσει κανείς επίσης από την πρόσφατη μελέτη της Διανέοσις.

Επομένως, τα περί αλλαγής του οικονομικού μοντέλου και ανόδου των επενδύσεων, είναι ένα ακόμη μεγάλο ψέμα – με τη συνολική μείωση των καθαρών επενδύσεων παγίου κεφαλαίου την περίοδο 2010 έως 2020 να υπολογίζεται στα 93 δις €.

Σύμφωνα τώρα με τον προϋπολογισμό του 2022, η άνοδος του ΑΕΠ θα στηριχθεί κυρίως στις επενδύσεις – με την αύξηση του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου να τοποθετείται στο 23,4%.

Στην ουσία λοιπόν στηρίζεται στα 4,5 δις € που υπολογίζει η κυβέρνηση να εισπράξει από το Ταμείο Ανάκαμψης – κάτι που μένει να αποδειχθεί, σημειώνοντας πως υπήρξε ήδη σημαντική υστέρηση απορρόφησης το 2021.

Περαιτέρω, το μόνο ίσως θετικό στοιχείο είναι η άνοδος των εξαγωγών αγαθών – αν και εξουδετερώνεται, όσον αφορά το εμπορικό ισοζύγιο και το ΑΕΠ.

Από τι; Απλούστατα, από την ακόμη μεγαλύτερη άνοδο των εισαγωγών λόγω του ανύπαρκτου παραγωγικού μας ιστού – με αποτέλεσμα την εκτόξευση του εμπορικού μας ελλείμματος, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά.

Το γεγονός αυτό τεκμηριώνει πως η ανάπτυξη στην Ελλάδα παραμένει μη βιώσιμη – θυμίζοντας πως για αυτόν ακριβώς το λόγο επέβαλε το ΔΝΤ τη μείωση των εισοδημάτων και του ΑΕΠ μας με τα μνημόνια, λόγω των αντίστοιχων ελλειμμάτων δηλαδή του 2009.

Γενικότερα τώρα, παρά την άνοδο των εξαγωγών αγαθών, οι αντίστοιχες επενδύσεις δεν παρουσίασαν ανάλογη αύξηση – επειδή η πτώση των εγχωρίων εισοδημάτων ανάγκασε μεν τις επιχειρήσεις να αυξήσουν τις πωλήσεις τους στο εξωτερικό για να αντισταθμίσουν το χαμένο τζίρο τους στο εσωτερικό, χωρίς όμως να αυξήσουν την παραγωγή, οπότε τις επενδύσεις τους. 

Με απλά λόγια, δεν αυξήθηκε ο τζίρος τους – οπότε δεν είχαν κανένα λόγο να επενδύσουν για να παράγουν περισσότερα.

Με δεδομένη δε την άνοδο των τιμών της ενέργειας, η κατάσταση θα επιδεινωθεί, επίσης στον πρωτογενή μας τομέα που υποφέρει επί πλέον από την αύξηση των τιμών των λιπασμάτων, των ζωοτροφών κοκ. – ενώ χωρίς φθηνή ενέργεια, κυρίως ως αποτέλεσμα του εγκλήματος της πρόωρης και χωρίς σχέδιο απολιγνιτοποίησης, καθώς επίσης του χρηματιστηρίου ενέργειας, είναι αδύνατη η ανάπτυξη.

Η μείωση του λιγνίτη στο μίγμα παραγωγής ενέργειας συνεχίσθηκε άλλωστε το 2021, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά – μαζί με τις δηλώσεις, σύμφωνα με τις οποίες το καρτέλ των τεσσάρων στην ενέργεια κερδοσκοπεί και το πληρώνουν οι καταναλωτές.

Από την άλλη πλευρά, το ύψος των εξαγωγών έχει μικρή συμμετοχή στο ΑΕΠ – ενώ όπως είπαμε μειώνεται από τις εισαγωγές, ως ο τελευταίος συντελεστής του ΑΕΠ.

Ως εκ τούτου, δεν αποτελεί τη λύση που χρειάζεται επειγόντως η ελληνική οικονομία – οπότε παραμένει ως μοναδική ελπίδα το ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, τα χρήματα όμως του οποίου έχουν μειωθεί ήδη πληθωριστικά.

Το χειρότερο όλων είναι η κατάρρευση της παραγωγικότητας των εργαζομένων μας, μακράν στην τελευταία θέση της ΕΕ, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά, λόγω των χαμηλών επενδύσεων – γεγονός που σημαίνει πως είναι στην ουσία αδύνατη η αύξηση των μισθών τους.

Στο νομοσχέδιο τώρα, περιέχει στην ουσία διαδικαστικές, εφαρμοστικές ρυθμίσεις για τα νέα κοινοτικά πακέτα – τα ΕΣΠΑ 2021/27 και την ΚΑΠ.

Ειδικότερα, στο άρθρο 1 ρυθμίζει τα από κοινού αναφερόμενα ως Ταμεία – δηλαδή τα εξής:

(α) Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)

(β) Το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+ (ΕΚΤ+),

(γ) Το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ)

(δ) Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (ΤΔΜ) και το

(ε) Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας, Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας (ΕΤΘΑΥ)

Εκτός αυτού, το νομοσχέδιο καλύπτει μεταναστευτικές δαπάνες που πλέον υπάγονται στην Ανάπτυξη – αν είναι δυνατόν. Δηλαδή τα παρακάτω:

(α) Το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (ΤΑΜΕ)

(β) Το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ), καθώς επίσης

(γ) Το Μέσον για τη Χρηματοδοτική Στήριξη της Διαχείρισης των Συνόρων και την Πολιτική των Θεωρήσεων (ΜΔΣΘ).

Επί πλέον, στα ΕΣΠΑ συμπεριλαμβάνονται και άλλες κοινωνικές δαπάνες – γεγονός που σημαίνει  πως έχει ξεχαστεί πια ο χρυσός κανόνας των επενδύσεων, με την ΕΕ να ασκεί και κοινωνική πολιτική.

Τέλος, περιλαμβάνει και τις αγροτικές επιδοτήσεις – δηλαδή το Στρατηγικό Σχέδιο για την Κοινή Αγροτική Πολιτική που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων, καθώς επίσης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Δεν περιλαμβάνεται το Ταμείο Ανάκαμψης που έχει ρυθμιστεί με άλλο νομοσχέδιο – χωρίς όμως να έχουν εισπραχθεί ακόμη χρήματα, ενώ ενδεχομένως θα παρακολουθούνται από ειδική υπηρεσία του ΤΑΙΠΕΔ, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά.

Αυτό που προξενεί βέβαια πολύ μεγάλη εντύπωση είναι η μη αναφορά των ποσών που θα δοθούν για όλα αυτά τα προγράμματα, καθώς επίσης το πώς θα επιμερισθούν – ούτε καν από  το ΓΛΚ. Αν είναι δυνατόν! 

Στη συνέχεια αναφέρονται οι τομείς των προγραμμάτων ΕΣΠΑ και Interreg στο άρθρο 3, των μεταναστευτικών προγραμμάτων στο ίδιο άρθρο και της ΚΑΠ στο άρθρο 4 – καθώς επίσης οι αντίστοιχες διαχειριστικές αρχές τους στο άρθρο 12.

Περαιτέρω, στο άρθρο 13 καθορίζονται ενδιάμεσοι φορείς που θα εμπλέκονται – όπως η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, ο ΟΑΕΔ, κλπ.

Στο άρθρο 14 καθορίζεται ως λογιστική Αρχή, η ειδική υπηρεσία «Αρχή Πιστοποίησης και Εξακρίβωσης Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων» – με τα καθήκοντά της.

Ως Αρχή Ελέγχου ορίζεται στο άρθρο 17 η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου που συστάθηκε με το Ν. 4314/2014, άρθρο 11 – καθώς επίσης τα καθήκοντά της για τα ΕΣΠΑ και την ΚΑΠ στο άρθρο 19.

Επί πλέον, συστήνεται η Εθνική Αρχή Συντονισμού στο άρθρο 20, ως συντονιστικός φορέας για τα Προγράμματα ΕΣΠΑ – ενώ καθορίζεται η διάρθρωση της σε διευθύνσεις και οι αρμοδιότητες τους.

Στο Υποκεφάλαιο Β, ορίζονται οι επιτελικές δομές των υπουργείων στο άρθρο 22, κατά το αποτυχημένο επιτελικό κράτος, οι οποίες συνεργάζονται με την ΚΕΔΕ – καθώς επίσης όροι και προϋποθέσεις χρηματοδότησης των έργων.

Περαιτέρω, ορίζεται μια άλλη δράση: οι Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις, ΟΧΕ και ΟΧΕ-ΒΑΑ στο άρθρο 26, ως εργαλείο ολοκληρωμένης χωρικής ανάπτυξης – οι οποίες μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα Ταμεία ΕΤΠΑ, ΕΚΤ+, Ταμείο Συνοχής, ΤΔΜ, και το ΕΤΘΑΥ, όπου εντάσσεται και η Τοπική Ανάπτυξη με την πρωτοβουλία τοπικών κοινοτήτων, σε συνεργασία με ΟΤΑ.

Στο άρθρο 27 αναφέρονται διάφοροι μηχανισμοί χρηματοδότησης – ενώ στο Υποκεφάλαιο Δ και στο άρθρο 28, σαν να μην έφτανε η γραφειοκρατία, ορίζεται πως η Εθνική Αρχή Συντονισμού θα μπορεί να οργανώνει Θεματικά Δίκτυα με ενδιάμεσους φορείς και Επιτελικές Δομές, με τη συμμετοχή άλλων κοινωνικών εταίρων.

Συνεχίζοντας, καθορίζονται Επιτροπές Παρακολούθησης Προγραμμάτων για τα ΕΣΠΑ 2021/27 στο άρθρο 29, για την Interreg στο άρθρο 30 και για την ΚΑΠ στο άρθρο 31 – καθώς επίσης ένα Συμβούλιο Παρακολούθησης και Συντονισμού Αναπτυξιακών Παρεμβάσεων στο άρθρο 32.

Στο Κεφάλαιο Θ, αναφέρονται Θέματα Προσωπικού που θα στελεχώσει όλες αυτές τις υπηρεσίες – κάτι για το οποίο φάνηκε πως υπήρχε ενδιαφέρον, με κριτήριο τη διαβούλευση.

Στο Μέρος Δ παρουσιάζονται λεπτομέρειες για τον τρόπο υλοποίησης των προγραμμάτων – της ένταξης έργων σε αυτά, τους ελέγχους συμβάσεων, την επιλεξιμότητα δαπανών και τις παρατυπίες.

Περαιτέρω, στο άρθρο 43 εξειδικεύονται οι δαπάνες που περιλαμβάνονται στο τομέα προγραμμάτων «Τεχνική Βοήθεια και Υποστήριξη Δικαιούχων» – ενώ αφορά δράσεις που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική διαχείριση και χρήση των πόρων, για τη συνεισφορά πόρων στο άρθρο 45, τα είδη στήριξης στο άρθρο 46, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των δικαιούχων.

Το άρθρο 49 αναφέρεται στην καταπολέμηση της απάτης, ο  μηχανισμός καταγγελιών στο άρθρο 50 που δεν διευκρινίζει εάν θα είναι ονομαστικές ή ανώνυμες, καθώς επίσης στο άρθρο 51 η αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων των υπαλλήλων.

Αναφέρεται ότι θα καθοριστεί Πλαίσιο Επίδοσης του Προγράμματος και Δείκτες αξιολόγησης – χωρίς να επεξηγείται ποια θα είναι αυτά, ούτε η προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Στο Κεφάλαιο Γ, αναφέρονται τα Πληροφοριακά Συστήματα που θα χρησιμοποιηθούν – τα οποία δεν γνωρίζουμε εάν υπάρχουν, ούτε το ενδεχόμενο κόστος τους από το ΓΛΚ, εάν δεν υπάρχουν.

Αναφέρεται επί πλέον πως τα πληροφοριακά συστήματα θα είναι διαλειτουργικά,  στο άρθρο 59, με τη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», το ΓΕΜΗ κλπ. 

Στο Μέρος Ε αναφέρεται πώς καταβάλλονται τα ποσά ενισχύσεων των προγραμμάτων, στα άρθρα 60 έως 61 – ενώ  στο Μέρος ΣΤ ορίζεται η Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης για το σχεδιασμό των πληροφοριακών συστημάτων, συν κάποια επιμέρους θέματα, μεταβατικές και εξουσιοδοτικές διατάξεις.

Στο Μέρος Η ρυθμίζομαι κάποιες λεπτομέρειες για το Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων που δημιουργήθηκε με το ν. 4712/2020 – ο οποίος μόλις ένα χρόνο μετά τροποποιείται.

Η υπηρεσία αυτή μετατρέπεται σε ομώνυμη Α.Ε., με μετοχικό κεφάλαιο 200.000 €  και με 20 θέσεις προσωπικού – εκτός του πενταμελούς ΔΣ βέβαια και των εξωτερικών συμβούλων, κατά τα αντίστοιχα άρθρα του καταστατικού.

Αναφέρονται τρόποι εγγραφής εταιριών και κανόνες λειτουργίας – ενώ στο άρθρο 72 υπάρχει το καταστατικό της.

Εκτός από το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο αυτής της εταιρίας, το ΓΛΚ αναγράφει πως για τα 4 πρώτα χρόνια το κόστος λειτουργίας της θα είναι 1,5 εκ. €.

Θα έχει αλήθεια έσοδα για να καλύπτονται ή θα επιβαρύνεται ο προϋπολογισμός;

Τέλος στο Μέρος Θ υπάρχουν κάποιες επιμέρους τροπολογίες – μεταξύ αυτών δε, μια ακόμη παράταση της άδειας παραγωγής αντισηπτικών της πανδημίας, έως τις 30.6.22. Δεν έχουν καταντήσει αλήθεια αστείες αυτές οι παρατάσεις;

Tο ΓΛΚ πάντως δεν εμφανίζει κάποιο κόστος για τη λειτουργία όλου αυτού του κυκεώνα των επιτροπών για την παρακολούθηση των ΕΣΠΑ – ούτε καν για τα πληροφοριακά συστήματα και την απίστευτη γραφειοκρατία που απλά μετατράπηκε σε ψηφιακή.

Εύλογα δεν λένε λοιπόν οι Πολίτες πως αυτά τα έργα δρομολογούνται για το κομματικό πελατειακό κράτος;


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.
Don`t copy text!