Το μεγάλο κόλπο των ιδιωτικοποιήσεων – Σελίδα 5 – The Analyst
ΑΠΟΨΕΙΣ & ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ

Το μεγάλο κόλπο των ιδιωτικοποιήσεων

Συμπέρασμα

Τι βλέπουμε λοιπόν;

  • ΟΙ αποκρατικοποιήσεις δεν επέφεραν τα αρχικά αναφερθέντα ποσά των €50 δις, θα φέρουν μεταξύ €6-€11 δις αναλόγως με την αφετηρία μέτρησης. Γιατί ειπώθηκαν λοιπόν τα ποσά αυτά κατά τις διαπραγματεύσεις των μνημονίων; Από λάθος, προχειρότητα ή άλλο λόγο; Πόσο υπεύθυνη είναι αυτή η επανειλημμένη αναφορά από επίσημα χείλη; Να υπόσχεται κανείς έσοδα €50δις χωρίς στοιχεία είναι σαν να λέει ότι «λεφτά υπάρχουν»
  • Οι αποκρατικοποιήσεις δεν επέφεραν και δεν θα αποφέρουν σημαντικά ποσά σε σχέση με το χρέος (€6,5δις σε σχέση με €335 δις δημόσιο χρέος) αλλά αποτελούν και μικρό μέγεθος σε σχέση με τα ΕΣΠΑ
  • Οι αποκρατικοποιήσεις αποτελούν σχετικά σημαντικό ποσό σε σχέση με τις άμεσες ξένες επενδύσεις αλλά αυτές υστερούν σε σχέση με πολλές χώρες της Ευρώπης. Αυτό δείχνει ότι οι ξένοι δεν επενδύουν στην Ελλάδα ενώ αν επενδύουν το κάνουν σε υπάρχουσες εταιρίες και όχι για δημιουργία νέων, και σε κάθε περίπτωση οι αποκρατικοποιήσεις δεν βελτίωσαν το επενδυτικό κλίμα. Αν και υπάρχει η παραφιλολογία ότι υπάρχουν σημαντικά αντικίνητρα για επενδύσεις γιατί κάποιοι ξένοι επενδυτές επέμειναν για αυτές τις αποκρατικοποιήσεις επιλεκτικά;
  • Με τις αποκρατικοποιήσεις εκχωρήθηκαν σημαντικά πάγια που παίζουν σημαντικό ρόλο στην Ελληνική οικονομία. Οι τομείς που εμφανίζονται να έχουν προοπτικές ανάπτυξης όπως οι μεταφορές (logistics) και ο τουρισμός ελέγχονται πλέον σε σημαντικό βαθμό από ξένα κεφάλαια:
    • Αεροδρόμια: η Fraport απέκτησε τα 14 πιο τουριστικά αεροδρόμια (27,5 εκατ κινήσεις) που μαζί με το ΑΙΑ και Ηράκλειο (που ιδιωτικοποιείται με την μεταφορά) έχουν κοντά στο 100% των κινήσεων στην. Η ανάληψη των αεροδρομίων δεν συνοδεύτηκε και από βελτίωση των υπηρεσιών ενώ οι επενδύσεις για αναβάθμιση καλύπτονται από το πακέτο Γιούνκερ!
    • ΟΛΠ: ο Πειραιάς το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας το πιο σημαντικό επιβατικό κέντρο καθώς και η πύλη προς ΕΕ (για εμπορευματοκιβώτια-αυτοκίνητα) αποκτήθηκε από την Κινεζική Cosco και αποτελεί μέρος του νέου δρόμου του μεταξιού (One Belt One Road)
    • ΟΛΘ: το λιμάνι Θεσσαλονίκης που αποτελεί το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο για χύδην και υγρά φορτία και πύλη προς ΠΓΔΜ αποκτήθηκε από κοινοπραξία Γερμανών, Ελλήνων (Σαββίδης) και Γαλλο-Κινεζικών συμφερόντων
    • Οι μεγάλοι Αυτοκινητόδρομοι που δημιουργήθηκαν με ΕΣΠΑ είναι ιδιωτικοί (λειτουργούνται από τους κατασκευαστές) ενώ οι δανειστές πιέζουν και για αποκρατικοποίηση της ΕΓΝΑΤΙΑ οδού. Μπορεί η εγχώρια κίνηση να έχει καταποντιστεί με την κρίση αλλά οι οδοί αυτοί που έγιναν και με Ελληνική συμμετοχή και υποστηρίζονται σε περίπτωση χαμηλών εισοδημάτων από το κράτος, αποτελούν σημαντικούς διευρωπαϊκούς άξονες επικοινωνίας
    • Σιδηρόδρομοι: η Ιταλική κρατική εταιρία σιδηροδρόμων απέκτησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό δεν συνοδεύτηκε και από βελτίωση των υπηρεσιών ως σήμερα. Επίσης προωθούνται και οι ιδιωτικές σιδηροδρομικές μεταφορές στο αναβαθμισμένο με ΕΣΠΑ δίκτυο Αθήνας-Θεσσαλονίκης-συνόρων. Ενώ επίσης προωθείται και η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων από ξένες επιχειρήσεις (Θριάσιο, Θεσσαλονίκη)
    • Οι πύλες εισόδου παραδίδονται σε ιδιώτες εγείροντας κινδύνους για τρομοκρατία, διακίνηση ανθρώπων και λαθρεμπορίου
    • Επικοινωνίες: η Γερμανική DT απέκτησε τον έλεγχο του ΟΤΕ σταδιακά με το τελευταίο ποσοστό του Δημοσίου (5%) να μεταβιβάζεται το 2018.
  • ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ: η ύδρευση σχεδόν παντού στον κόσμο αποτελεί δημόσια ιδιοκτησία και διαχειρίζεται από δημόσιες επιχειρήσεις. Ειδικά σε εποχές όπου το νερό αποτελεί σημαντικό φυσικό πόρο, όπου υπάρχει ανταγωνισμός γύρω από την χρήση του νερού (όπως μεταξύ τουριστικών, αγροτικών, βιομηχανικών, περιβαλλοντικών χρήσεων) υποστηρίζουμε τον δημόσιο χαρακτήρα της ύδρευσης.
  • Η ΔΕΗ έχει πολύ χαμηλή κεφαλαιοποίηση. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι αναγκαστικά έχει χάσει την αξία της μια που την ίδια στιγμή έχει και πολύ υψηλά δάνεια. Με άλλα λόγια την ΔΕΗ δεν είναι τόσο πολύ ιδιωτική όσο ιδιοκτησία των δανειστών της. Όμως σε ένα τέτοιο κλίμα απαξίωσης της χρηματιστηριακής αξίας μιας τόσο εμβληματικής εταιρίας για τα Ελληνικά δεδομένα, σε ένα χρηματιστήριο που πλήττεται από το αρνητικό μακροοικονομικό περιβάλλον των δημόσιων οικονομικών θέτεται το ερώτημα για τη λογική παρουσίας της ΔΕΗ στο ΧΑΑ. Η χαμηλή κεφαλαιοποίηση €370 εκατ την καθιστά και αυτή αλλά και τους μετόχους της ευαίσθητους σε κινήσεις από τις αγορές ή τους δανειστές της εταιρίας.
  • Δημιουργούνται οικονομικές ζώνες μέσα στην Ελλάδα όπου ανακυκλώνονται οι χρηματικές εισροές από τον τουρισμό με μικρή συμμετοχή της τοπικής οικονομίας. Έτσι το τουριστικό έσοδο από Γερμανούς τουρίστες (η μεγαλύτερη τουριστική αγορά για την Ελλάδα) κυκλοφορεί μέσω της Γερμανικής TUI (ελέγχει μεγάλο μέρος των αφίξεων ενώ διαθέτει και ξενοδοχεία στην Ελλάδα), των αεροδρομίων της Fraport και του συνδεδεμένου ομίλου Lufthansa (ενώ περαιτέρω οι τουριστικές εισροές εξυπηρετούνται από τηλεπικοινωνίες του Γερμανόκτητου ΟΤΕ ή τρόφιμα-καταναλωτικά προϊόντα της Lidl).
  • Μπαίνουν συνδικαιούχοι και συνομιλητές εκτός Ελλάδας στην χάραξη εθνικής πολιτικής σε τομείς κρίσιμους όπως ο τουρισμός. Για παράδειγμα ως προς το ύψος των τελών, την προσέλκυση συγκεκριμένων αεροπορικών εταιριών από συγκεκριμένες αγορές κλπ. Σαν ένα άλλο παράδειγμα η ανάπτυξη ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας από τον ΟΛΠ ή ξενοδοχειακής θα καννιβαλίσει ήδη υπάρχουσες δραστηριότητες εκτός του λιμανιού.
  • Μέσα στις ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις και αυτές υπό ιδιωτικοποίηση υπάρχουν η 1η μεγαλύτερη στην Ελλάδα (ΕΛΠΕ), ή 3η (ΔΕΗ),η 4η (ΟΠΑΠ) και η 24η (ΔΕΠΑ), η 88η (ΟΑΣΑ). Η οικονομία δεν αποκτά ιδιωτικό χαρακτήρα με την ιδιωτικοποίηση μεγάλων δημόσιων εταιριών μόνο αλλά και με την γιγάντωση των ιδιωτικών εταιριών κάτι το οποίο προβληματίζει. Έτσι οι μεγάλες Ελληνικές επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να πρωτοστατήσουν στην ανάπτυξη της οικονομίας αλλά και στις εξαγωγές και να συμβάλλουν στην εξάλειψη του εμπορικού ελλείμματος.

*Ο Παναγιώτης Χατζηπλής είναι σύμβουλος επιχειρήσεων σε εξαγορές, συγχωνεύσεις, επιχειρηματικό σχεδιασμό και άντληση κεφαλαίων. Έχει εργαστεί στο συμβουλευτικό τμήμα των Deloitte και PriceWaterhouseCoopers στην Ελλάδα και στην Νέα Υόρκη και στην Τράπεζα της Ελλάδος.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Συντάξτε την άποψή σας

Σχόλια

Don`t copy text!