.

Στις Άλπεις στην Ελβετία, σε μια πολύ πλούσια χώρα που παρεμπιπτόντως δεν επέβαλε lockdowns, δεν βυθίστηκε στην ύφεση και είχε 14.000 θανάτους, όταν εμείς 34.000, η διάσωση κοστίζει – έως και 3.200 CHF. Για αυτόν ακριβώς το λόγο δε, προτείνεται η ασφάλιση για τους περιπατητές τουρίστες – ενώ το ίδιο συμβαίνει σε κάποιο βαθμό στις ΗΠΑ, αν και υπάρχουν συνεισφορές για τις μονάδες διάσωσης από διάφορα τέλη, δωρεές και εθελοντές. Ας μην ξεχνάμε πως η χώρα μας δεν μπορεί να καλύψει ούτε καν τον καλοκαιρινό τουρισμό – ειδικά με τις περικοπές των μνημονίων και με το κόστος διαβίωσης στα νησιά που πολλοί γιατροί δεν μπορούν να το αντέξουν. Όλοι μας γνωρίζουμε άλλωστε τα δυσμενή δημοσιεύματα στο εξωτερικό – για τα νοσοκομεία στα ελληνικά νησιά. Ως εκ τούτου, τα μεγάλα και κενά λόγια ή νομοσχέδια, καθώς επίσης οι δωρεάν υπηρεσίες στους ξένους δεν ωφελούν – απλά προδιαγράφουν μεγάλες αποτυχίες.
.
Κοινοβουλευτική Εργασία
Κατ’ αρχήν δεν έχουμε καταλάβει γιατί το σημερινό νομοσχέδιο που είναι αντικείμενο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, κατατέθηκε στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου – όχι στης δημόσιας διοίκησης.
Εν προκειμένω, η μοναδική εξήγηση που μπορέσαμε να σκεφθούμε ήταν η προώθηση, ως μέτρων έκτακτης ανάγκης, πολιτικών που επηρεάζουν όλες τις οικονομικές δραστηριότητες – στη βάση της πρόληψης της κλιματικής αλλαγής και εντός των πλαισίων της μεγάλης επανεκκίνησης που προωθείται από το παγκόσμιο οικονομικό φόρουμ. Για παράδειγμα τις εξής:
(α) Τη γεωργία, όπου επέρχεται η μείωση της παραγωγής, εξαιτίας της αύξησης του κόστους των αγροτικών εφοδίων, καθώς επίσης των περικοπών των εκπομπών – κάτι που συμβαίνει ήδη στην Ολλανδία, προκαλώντας τεράστιες αντιδράσεις και κλιμακώνοντας τους επισιτιστικούς κινδύνους.
Θα συμβεί δε επίσης στην Ελλάδα, με τις πράσινες προβλέψεις της νέας ΚΑΠ και με τα προαπαιτούμενα του Ταμείου Ανάκαμψης – όπως με το νούμερο 310 και με τη δράση 16626 που θα καταθέσουμε στα πρακτικά.
(β) Τη ναυτιλία, με την επιβολή τελών για τις εκπομπές και όρων μείωσης – γεγονός που θα αυξήσει το μεταφορικό κόστος, θα επιτείνει τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και θα τροφοδοτήσει περαιτέρω τον πληθωρισμό.
(γ) Τον τουρισμό, λόγω του κόστους των εκπομπών στις αεροπορικές μεταφορές και όχι μόνο – κάτι που θα έχει αντίκτυπο στις τουριστικές μετακινήσεις.
Υπενθυμίζουμε εδώ πως ο τουρισμός είναι εντάσεως κεφαλαίου και προκυκλικός – οπότε εξαιρετικά επικίνδυνος σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που προβλέπεται για το 2023, ιδιαίτερα για τις χώρες που στηρίζονται σε αυτόν, όπως είναι η Ελλάδα.
(δ) Την ιδιωτική κατανάλωση και τον πληθωρισμό, εξαιτίας του κόστους των συσκευασιών – επίσης των παραγωγικών διαδικασιών.
(ε) Την ενέργεια, τις επενδύσεις στις ΑΠΕ και τις άλλες αλλαγές στο ενεργειακό μίγμα – η οποία ενέργεια επηρεάζει βέβαια όλους τους οικονομικούς και παραγωγικούς τομείς.
Τέλος, μήπως είναι αυτός ο λόγος της ανέγερσης 13 Γραφείων Πολιτικής Προστασίας, ένα σε κάθε περιφέρεια; Για να υπάρχει δηλαδή πλήρης επίβλεψη της οικονομικής δραστηριότητας, όπως έγινε στην πανδημία με τον έλεγχο των μετακινήσεων που επέβαλε ο υφυπουργός τότε πολιτικής προστασίας;
Τα 13 αυτά γραφεία, όπου δεν καταλαβαίνουμε γιατί πρέπει να γίνουν εκ του μηδενός και όχι σε υπάρχοντα κτήρια, αποτελούν προαπαιτούμενο του Ταμείου Ανάκαμψης – με κόστος 163 εκ. € με ΦΠΑ. Αν είναι δυνατόν!
Από την άλλη πλευρά, είναι καθαρός λαϊκισμός η επίκληση του άτυχου Ερμή Θεοχαρόπουλου, έτσι ώστε να ονομασθεί και να δικαιολογηθεί το παρόν ανεπαρκές νομοσχέδιο – όσο ανεπαρκείς ήταν δυστυχώς οι προσπάθειες διάσωσης του.
Θυμίζει την τραγωδία στο Μάτι και τη σύσταση της εταιρίας ανάπτυξης «Μάτι ξανά» που τελικά διαλύθηκε – ενώ δεν έχουν ακόμη δικαστεί οι κατηγορούμενοι, δεν έχουν αποζημιωθεί τα θύματα και δεν έχει ανοικοδομηθεί η περιοχή.
Εκτός αυτού, μεθοδεύεται ενδεχομένως η παραγραφή δια της καθυστέρησης, κατά τα πρότυπα του σκανδάλου της Siemens – όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά.
Σημειώνουμε δε πως για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα, ορισμένοι εμπλεκόμενοι συνέχιζαν να υπηρετούν σε καίριες θέσεις της κρατικής διοίκησης, όπως στην πυροσβεστική. Πώς είναι δυνατόν να υπάρχει έτσι σεβασμός από τους Πολίτες στην Πολιτεία και στους νόμους της;
Ο άτυχος Θεοχαρόπουλος πάντως, δεν ήταν το πρώτο θύμα των λαθών και των ανεπαρκειών της Πολιτείας – ενώ πολύ φοβόμαστε πως δεν θα είναι ούτε το τελευταίο, κρίνοντας μεταξύ άλλων από το σημερινό νομοσχέδιο που κατατέθηκε με τρομακτικές ελλείψεις και αοριστίες, όπως τεκμηρίωσε η εισηγήτρια μας.
Συνεχίζοντας, ο σκοπός του σχεδίου νόμου, όπως αναφέρεται στο δεύτερο άρθρο του, είναι η ενίσχυση του έργου του πυροσβεστικού σώματος και του ΕΚΑΒ, με υλικοτεχνικό εξοπλισμό, υποδομές κλπ. – όπου όμως δεν είναι κατανοητό γιατί θα πρέπει να προστεθεί μία νέα υπηρεσία, με αμφίβολη στελέχωση και με κίνδυνο να περιπλέξει τις αρμοδιότητες.
Κατά την άποψη μας λοιπόν δρομολογείται κάτι ανάλογο, όπως με την πανδημία. Δηλαδή, συμβαίνει ένα δυσάρεστο γεγονός και βρίσκουμε αμέσως τη λύση: τη σύσταση μία νέας υπηρεσίας.
Με απλά λόγια, αντί να γίνει εκτίμηση των αδυναμιών της Πολιτείας στην τραγωδία Θεοχαρόπουλου ή σε άλλες και να διορθωθούν, συστήνονται νέες υπηρεσίες – προφανώς για επικοινωνιακούς λόγους και για τη δήθεν παραγωγή έργου, όταν παράγονται μόνο νομοσχέδια που δεν βοηθούν σε τίποτα.
Πώς γνωρίζουμε αλήθεια ότι, μία νέα υπηρεσία θα είναι η λύση για όλα; Ειδικά όταν δεν υπάρχει εδώ καμία απολύτως περιγραφή των δυνατοτήτων και του κόστους της;
Περαιτέρω, διαβάσαμε με λύπη τις εξαγγελθείσες δυνατότητες διάσωσης εκ μέρους του υφυπουργού, του κ. Τουρνά – ειδικά τις εξής, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά:
«Αποφασίστηκε από την κυβέρνηση και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, να είναι μια υπηρεσία που θα παρέχεται δωρεάν. Θα είναι δικαιούχοι ο κάθε πολίτης, Έλληνας ή ξένος, που έρχεται να χαρεί την ελληνική ύπαιθρο και για κάποιους λόγους βρίσκεται σε κίνδυνο.
Αυτή η υπηρεσία δεν φτιάχνεται μόνο για να σώσει, να προλάβει, να αντιμετωπίσει περιστατικά αυτής της φύσεως. Δημιουργείται για να συνδράμει σε όλο το φάσμα των επιχειρήσεων της πυροσβεστικής, και στα ορεινά χωριά, ώστε ο πολίτης να νοιώθει πως, αν χρειαστεί, θα υπάρχει αυτή η υπηρεσία. Να τον βοηθήσει και στα βουνά και σε τροχαία ατυχήματα και σε σιδηροδρομικά ατυχήματα, ακόμη και σε αεροπορικά ατυχήματα στον χερσαίο χώρο.»
Αυτά δήλωσε κατά λέξη ο υφυπουργός. Μάλιστα. Δηλαδή βρέθηκε και εδώ το λεφτόδεντρο – όπως από τον υπουργό οικονομικών που έχει ζημιώσει την Ελλάδα με ένα ποσόν που υπερβαίνει τα 40 δις €, μέσα σε τρία μόλις χρόνια.
Θα έχουμε δηλαδή την οικονομική δυνατότητα να διασώζουμε όποιον βρίσκεται στην Ελλάδα – τα 10 εκ. των Ελλήνων, τα πάνω από 30 εκ. των τουριστών και όλους όσους παράνομους μετανάστες περιδιαβαίνουν τα βουνά.
Όλα αυτά δωρεάν, ενώ η υπηρεσία θα συνδράμει επί πλέον στα ορεινά χωριά. Επομένως, ότι δεν έχει κάνει η Πολιτεία μέχρι σήμερα, όσον αφορά τις ελλείψεις σε μονάδες υγείας, στα σχολεία, στις δημόσιες υπηρεσίες κλπ., θα το κάνει η υπηρεσία του συγκεκριμένου υπουργείου – χωρίς να υπάρχει πουθενά στο νομοσχέδιο κοστολόγηση.
Αλήθεια ο κ. Τουρνάς, ο οποίος έχει υπηρετήσει με επιτυχία σε μία από τις πιο σημαντικές μονάδες των ενόπλων δυνάμεων, στην 114 πτέρυγα μάχης στη βάση της Τανάγρας με τα Mirage, πώς μπορεί να υπόσχεται την παροχή αυτών των υπηρεσιών και μάλιστα δωρεάν;
Πόσο μάλλον χωρίς να υπάρχει κοστολόγηση, ούτε κάποια περιγραφή των δυνατοτήτων εδώ, αφού θα καθορισθούν αργότερα με υπουργικές αποφάσεις η στελέχωση, οι αμοιβές, η εκπαίδευση και τα χρησιμοποιούμενα μέσα, κατά το άρθρο 7;
O κ. Τουρνάς θα δεχόταν από έναν υφιστάμενο του μια τέτοια εκτίμηση; Ως ανώτατος αξιωματικός, θα έλεγε ότι μπορεί να εκτελέσει μια αποστολή, χωρίς να γνωρίζει τι εξοπλισμό έχει και πόσο θα κοστίσει; Πόσο μάλλον όταν διακινδυνεύονται ζωές από αυτήν την αποστολή;
Σε κάθε περίπτωση εμείς, στον οικονομικό τομέα, πριν προτείνουμε ένα σχέδιο, έχουμε υπολογίσει το κόστος και τη χρηματοδότηση – ενώ στη Βουλή δεν νομοθετούμε επιθυμίες και ευχολόγια, ούτε δίνουμε λευκή επιταγή.
Πάντως στις Άλπεις στην Ελβετία, σε μια πολύ πλούσια χώρα που παρεμπιπτόντως δεν επέβαλε lockdowns, δεν βυθίστηκε στην ύφεση και είχε 14.000 θανάτους, όταν εμείς 34.000, η διάσωση κοστίζει – έως και 3.200 CHF.
Για αυτόν ακριβώς το λόγο δε, προτείνεται η ασφάλιση για τους περιπατητές τουρίστες, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά – ενώ το ίδιο συμβαίνει σε κάποιο βαθμό στις ΗΠΑ, αν και υπάρχουν συνεισφορές για τις μονάδες διάσωσης από διάφορα τέλη, δωρεές και εθελοντές.
Ας μην ξεχνάμε πως η χώρα μας δεν μπορεί να καλύψει ούτε καν τον καλοκαιρινό τουρισμό – ειδικά με τις περικοπές των μνημονίων και με το κόστος διαβίωσης στα νησιά που πολλοί γιατροί δεν μπορούν να το αντέξουν.
Όλοι μας γνωρίζουμε άλλωστε τα δυσμενή δημοσιεύματα στο εξωτερικό – για τα νοσοκομεία στα ελληνικά νησιά.
Ως εκ τούτου, τα μεγάλα και κενά λόγια ή νομοσχέδια δεν ωφελούν – απλά προδιαγράφουν μεγάλες αποτυχίες.
Ειδικά σε σχέση με το άρθρο 6 τώρα αναφέρεται ότι, για τις ανάγκες του εθνικού σχεδίου εναέριας έρευνας και διάσωσης θα συσταθούν, ως ειδικές περιφερειακές υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος, έξι βάσεις ετοιμότητας και επιφυλακής στις εξής πόλεις: Αττική (στην Ελευσίνα), Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Ηράκλειο, Άκτιο και Ανδραβίδα, χωρίς να αναφέρονται καν συνέργειες με τα 13 κέντρα της Πολιτικής Προστασίας.
Εδώ λείπουν περιοχές με σημαντικούς ορεινούς δρυμούς, όπως η Δυτική Μακεδονία, η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη – ενώ τα νησιά είναι εκτός του αντικειμένου του σημερινού νομοσχεδίου.
Εκτός αυτού, δεν υπάρχει κανένα κόστος από το ΓΛΚ – αλλά μόνο για τη θέση γενικού διευθυντή του οργανισμού αντισεισμικού σχεδιασμού και προστασίας στο άρθρο 11, ύψους 15.300 €. Δεν είναι επιεικώς απαράδεκτο;
Όσο αφορά πάντως τον εξοπλισμό έρευνας και διάσωσης, υπάρχουν νέες τεχνολογίες – όπως η χρήση drone για την έρευνα, κατά το παράδειγμα της Σκωτίας.
Είναι κάτι που πρέπει να συζητηθεί – μεταξύ άλλων για τον περιορισμό του κόστους. Θα πρέπει βέβαια κατά το δυνατόν να στηριχτεί στην ελληνική παραγωγή – αφού αναπτύσσονται drone από τα ελληνικά ΑΕΙ.
Σε κάθε περίπτωση, ασφαλώς πρέπει να στελεχωθεί η πυροσβεστική και για τις διασώσεις – πολύ περισσότερο όμως για τις πυρκαγιές.
Είναι δε γεγονός το ότι, οι προϋπολογισμοί της πυροσβεστικής και η στελέχωση της περιορίσθηκαν με τα μνημόνια – κάτι που ειδικά στα εναέρια μέσα, είναι εμφανές.
Στην διάσωση βέβαια θα πρέπει να δραστηριοποιηθούν και οι εθελοντές, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό – ενώ υπάρχει ενδιαφέρον στη χώρα μας.
Όλα αυτά θα έχουν επί πλέον θετικά αποτελέσματα στην απασχόληση, στην οικονομική δραστηριότητα και στις απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας – οι οποίες θα πρέπει να στηριχτούν, ειδικά σε σχέση με τον πρωτογενή τομέα.
Εν τούτοις δεν είναι σωστό να βαδίζουμε, χωρίς να υπάρχει αναλυτικός και σαφής σχεδιασμός – ούτε χωρίς κοστολόγηση που επαφίεται στις υπουργικές αποφάσεις εκ των υστέρων.
Κλείνοντας με την οικονομία, είναι ακατανόητες οι θριαμβολογίες της κυβέρνησης για την πτώση του πληθωρισμού στο 9,8% τον Οκτώβριο – αφού υπολογίζεται σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγουμένου έτους.
Εν προκειμένω, πέρυσι τον Οκτώβριο ήταν στο 3,4%, οπότε το φετινό 9,8% είναι επί πλέον του 3,4% – ενώ το Σεπτέμβρη που διαμορφώθηκε στο 12%, ήταν επί πλέον του 2,2% του περυσινού. Επομένως η διαφορά των δύο μηνών δεν ήταν ουσιαστικά μεγάλη – μόλις στο 1%.
Είναι δε σαφές πως όσο περνούν οι μήνες θα μειώνεται – αφού η αντιστοίχιση θα είναι με προηγούμενους μήνες που είχαμε μεγαλύτερο πληθωρισμό.
Ειδικά όσον αφορά τις τράπεζες, παρά το ότι έχουν δανεισθεί με αρνητικά επιτόκια, χορηγούν ενυπόθηκα δάνεια με επιτόκια άνω του 5% και λοιπά με άνω του 8,50% – ενώ προσφέρουν μόλις 0,10% επιτόκιο στους καταθέτες και 0,20% για τις προθεσμιακές.
Πολύ χαμηλότερα δηλαδή από όλες τις άλλες τράπεζες της ΕΕ – ενώ χρεώνουν επί πλέον τις μακράν υψηλότερες προμήθειες και τέλη.
Δεν πρόκειται εδώ για καθαρή ληστεία, με το μέσο πληθωρισμό γύρω στο 10%; Δεν χάνουν έτσι οι Έλληνες περί τα 17 δις € ετησίως από τις αποταμιεύσεις τους;
Τέλος, δεν είναι απαράδεκτο το ότι, το κράτος εγγυήθηκε με 18,5 δις € την πώληση των κόκκινων δανείων των τραπεζών, στα πλαίσια του προγράμματος Ηρακλής, για την πώληση τους στα funds, έτσι ώστε να πλειστηριάσουν τα σπίτια των Ελλήνων;
Πόσο μάλλον εάν αυτά τα 18,5 δις € επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος μας, όπως απειλεί η Eurostat, οπότε θα κληθούμε όλοι εμείς να τα πληρώσουμε; Δεν έφταναν τα 45 δις € που μας κόστισε η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα επί πλέον 17 δις € του αναβαλλόμενου φόρου;
Τι μπορεί όμως να περιμένει κανείς από ένα κόμμα που είναι καταχρεωμένο στις τράπεζες, ενώ οι βουλευτές του αγοράζουν κόκκινα δάνεια από αυτές, την ίδια στιγμή που ψηφίζουν νόμους για πλειστηριασμούς;
Σε κάθε περίπτωση, αντί να ασχολείται η κυβέρνηση με την παρωδία του καλαθιού της νοικοκυράς, θα ήταν καλύτερα να ασχοληθεί με το καρτέλ των τραπεζών. Επίσης με αυτό της ενέργειας που απομυζεί τους Έλληνες μέσω του ενεργειακού χρηματιστηρίου.