Η ΤΕΡΝΑ, η Μυτιληναίος και η Εγνατία – The Analyst
ΑΠΟΨΕΙΣ & ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

Η ΤΕΡΝΑ, η Μυτιληναίος και η Εγνατία

.

Σε σχέση με το διαγωνισμό για την Εγνατία, η διαφορά της τιμής που πρότεινε η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από αυτήν της Μυτιληναίος, ήταν τεράστια – αφού η μεν πρώτη ήταν 1,496 δις €, όπως άλλωστε έγραφαν από πριν τα ΜΜΕ και ήταν γνωστό σε όλους, ενώ η δεύτερη μεταξύ 500 εκ. € και 650 εκ. €. Εύλογα λοιπόν ζητάει τη διερεύνηση του θέματος η επιτροπή ανταγωνισμού – αφού δεν είναι λογικό να υπάρχει αυτή η διαφορά.

.

Επικαιρότητα

Όπως αναφέρεται, η επιτροπή ανταγωνισμού έστειλε επιστολές στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και στη Μυτιληναίος, σχετικά με το τίμημα παραχώρησης της Εγνατίας (πηγή) – στα πλαίσια της ευρύτερης έρευνας που πολύ σωστά διεξάγει, για τον κλάδο των κατασκευών και των παραχωρήσεων. Εμείς είχαμε αναφερθεί στο κυοφορούμενο σκάνδαλο της Εγνατίας από το Μάρτιο του 2021 (ανάλυση) – έχοντας αργότερα αναρωτηθεί εάν ήταν θετική ή όχι η παραχώρηση της Εγνατίας (ανάλυση).

Εκφράσαμε δε την άποψη πως στην ουσία ήταν ένας διαγωνισμός που συμμετείχε μόνο ένας διαγωνιζόμενος – με την έννοια πως, λόγω του ότι η προσφορά της μειοδότριας κοινοπραξίας Μυτιληναίος-Vinci-Άβαξ απείχε άνω του 15% από αυτήν της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis, η τελευταία δεν κλήθηκε να καταθέσει βελτιωμένη προσφορά στο ΤΑΙΠΕΔ, στα νόμιμα πλαίσια της προβλεπόμενης διαδικασίας.

Παρεμπιπτόντως, επειδή η κυβέρνηση ισχυρίζεται συνεχώς πως ο ΣΥΡΙΖΑ παραχώρησε τη δημόσια περιουσία στο Υπερταμείο των ξένων (ενδεχομένως μαζί με τα ενεργειακά μας αποθέματα), οφείλει να γνωρίζει κανείς πως πρόκειται για ένα μεγάλο ψέμα – αφού η ίδρυση του Υπερταμείου ήταν προϋπόθεση του 3ου μνημονίου που υπέγραψαν και τα τρία κόμματα μαζί, οι συνένοχοι των μνημονίων.

Σε σχέση τώρα με το διαγωνισμό για την Εγνατία, η διαφορά της τιμής που πρότεινε η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από αυτήν της Μυτιληναίος, ήταν τεράστια – αφού η μεν πρώτη ήταν 1,496 δις € (πηγή), όπως άλλωστε έγραφαν από πριν τα ΜΜΕ και ήταν γνωστό σε όλους (πηγή), ενώ η δεύτερη μεταξύ 500 εκ. € και 650 εκ. € (πηγή). Εύλογα λοιπόν ζητάει τη διερεύνηση του θέματος η επιτροπή ανταγωνισμού – αφού δεν είναι λογικό να υπάρχει αυτή η διαφορά.

Στην πρώτη δημοπρασία πάντως είχε εμφανισθεί μόνο η ΤΕΡΝΑ (πηγή), παρά το ότι είχαν εκφράσει αρχικά το ενδιαφέρον τους εννέα σχήματα (πηγή) – χωρίς να γνωρίζει κανείς γιατί εξαφανίσθηκαν. Αργότερα, στον επαναληπτικό διαγωνισμό, συμμετείχε εκτός από την ΤΕΡΝΑ μόνο η Μυτιληναίος (πηγή), ενώ απείχε η ΕΛΛΑΚΤΩΡ – κάτι που δεν θεωρείται αυτονόητο.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πάντως είναι μία ενδιαφέρουσα εταιρία, η οποία έχει καλές σχέσεις με την κυβέρνηση – ο υπουργός επικρατείας της οποίας είναι συγγενής με το συνεργάτη του βασικού της μετόχου. Επειδή όμως ακούστηκαν σενάρια για μία ενδεχόμενη αύξηση του κεφαλαίου της, τα οποία διέψευσε η εταιρία (πηγή), παραθέτουμε ορισμένα οικονομικά της στοιχεία – στον πίνακα που ακολουθεί.

Εκτός αυτού, μία ανάλυση των πωλήσεων της ανά κλάδο και χώρα (πίνακας) – ενώ διαπιστώσαμε, επιφυλασσόμενοι προφανώς για τυχόν λάθη μας, πως ο κύριος κύκλος εργασιών της σε κατασκευαστικά στην Ελλάδα μειωνόταν μεταξύ των ετών 2018 και 2020. Επίσης πως η δραστηριότητα των αιολικών έχει πολύ καλά κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA), επειδή είναι μηδαμινά τα λειτουργικά έξοδα – αν και τα έσοδα της οδηγούνται στην αποπληρωμή των δανείων εγκατάστασης. Με το καθεστώς βέβαια της Ελλάδας, οι ανεμογεννήτριες είναι μία πολύ καλή πηγή εσόδων – πολύ πιο προβλέψιμη από τις κατασκευές.

Συνεχίζοντας, ο όμιλος ΤΕΡΝΑ απασχολούσε στο τέλος της χρήσης του 2020, συνολικά 3.400 άτομα παγκοσμίως – ενώ αυτό που μας έκανε εντύπωση ήταν οι δυσμενείς εξελίξεις του 2020 στο Τέξας που είχαν καταστροφικά αποτελέσματα για την ΤΕΡΝΑ. Περιληπτικά, αφού η αναλυτική περιγραφή ευρίσκεται στις οικονομικές της καταστάσεις του 2020, στις σελίδες 334-338 (πηγή), οι ανεμογεννήτριες τέθηκαν εκτός λειτουργίας λόγω χιονιού στις πτέρυγες τους, ενώ έπρεπε να καλύψει το ηλεκτρικό ρεύμα που είχε υποχρέωση να παραδώσει, αγοράζοντας το πανάκριβα από την αγορά – γεγονός που της προκάλεσε ζημίες ύψους 179,4 εκ. $.

Η εταιρία επικαλείται λόγους ανωτέρας βίας για να αποφύγει τη ζημία, αλλά δεν είναι σίγουρο πως θα τα καταφέρει – ενώ εξετάζει την προοπτική αποεπένδυσης έναντι 1 $, δηλαδή να πουλήσει τα πάγια της ύψους 565,8 εκ. € μόλις για 1 $, εάν καταλάβαμε σωστά. Στην περίπτωση αυτή, θα έχανε πάγια που αντιπροσωπεύουν το 12,21% του συνολικού ενεργητικού του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ή σχεδόν το 68% των Ιδίων κεφαλαίων της.

Προφανώς οι συνθήκες στο Τέξας δεν είναι οι ίδιες με την Ελλάδα – όπου έκλεισαν τα αιολικά στις χιονοπτώσεις το 2019 και το 2021, χωρίς επιβολή προστίμων. Πόσο μάλλον όταν οι αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα εισέπραξαν αποζημιώσεις το 2020, λόγω της πανδημίας (ανάλυση) – τις οποίες πλήρωσε το δημόσιο, δηλαδή οι ανόητοι Έλληνες φορολογούμενοι, όπως άλλωστε τα 177 εκ. € στη Fraport και τα 120 εκ. € στο Ε. Βενιζέλος.

Κλείνοντας η αιτία, για την οποία θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως ο εθνικός μας κατασκευαστής, είναι το μπαράζ της ανάληψης έργων του 2021 – όπως η Εγνατία, το καζίνο στο Ελληνικό με την Mohegan (κόστος άδειας 150 εκ. € και επένδυση 1 δις €, όπου τελικά οι Mohegan αποσύρθηκε όπως είχαμε προβλέψει), το φωτοβολταϊκό της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη και οι τρεις μεγάλες υποδομές παράνομων μεταναστών στη Λέσβο, Χίο και Έβρο, κόστους 142 εκ. € (πηγή). Έχει δε υποβάλει πρόταση για τα μεταλλεία της ΛΑΡΚΟ, όχι για το εργοστάσιο (πηγή), όπου φαίνεται πως θα επεξεργάζεται το νικέλιο στα Σκόπια – ενώ δήλωσε πως σκοπεύει να προβεί σε επενδύσεις ύψους 5 δις €, αν και απορούμε με τι χρήματα (αν και μάλλον θα προσβλέπει στο ταμείο ανάκαμψης).

Τα σημαντικότερα κατασκευαστικά έργα της προηγούμενης τριετίας είναι το νότιο τμήμα του Ε65, το Βόρειο, το αεροδρόμιο Ηρακλείου με μεταφορά στο Καστέλι, τα ΣΔΙΤ απορριμμάτων της περιφέρειας Πελοποννήσου, η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής (ανάλυση), η επέκταση της Ολυμπίας Οδού στον Πάτρα-Πύργος και η αναβάθμιση του νέου αεροδρομίου του Βελιγραδίου.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Συντάξτε την άποψή σας

Σχόλια

Don`t copy text!