Το σκάνδαλο του αεροδρομίου στο Καστέλι – The Analyst
ΑΠΟΨΕΙΣ & ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

Το σκάνδαλο του αεροδρομίου στο Καστέλι

.

Γιατί μία χρεοκοπημένη χώρα προβαίνει στην κατασκευή ενός νέου αεροδρομίου, παρά τις τρομακτικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, με έναν και μοναδικό διαγωνιζόμενο, αντί να βελτιώσει το υφιστάμενο; Γιατί πετάει στον αέρα τα χρήματα που κόστισε το αεροδρόμιο Ηρακλείου; Γιατί ένας υπουργός εκθειάζει τις επενδύσεις της κρατικής γερμανικής FRAPORT στα αεροδρόμια που εξαγόρασε με μία εξευτελιστική τιμή, καθώς επίσης με μία σκανδαλώδη σύμβαση, χωρίς να αποκαλύπτει πως η γερμανική εταιρεία στηρίχθηκε επί πλέον με 400 εκ. € του πακέτου Γιούνκερ, τα οποία θα μπορούσε να είχε εισπράξει η Ελλάδα στη θέση της; Γιατί θεωρεί αριστερές τις απόψεις περί προστασίας του περιβάλλοντος;  

.

Ερώτηση στη Βουλή στο υπουργείο υποδομών

H προηγούμενη κυβέρνηση υπέγραψε σύμβαση για την εν μέρει ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου του Ηρακλείου, μέσω της μεταφοράς του στο Καστέλι, παρά τις αντιδράσεις. Η κυβέρνησή σας που ταυτίζεται με το κίνημα της Κλιματικής Αλλαγής συνεχίζει την ίδια πορεία – παρά την αύξηση του κόστους που διαπιστώθηκε αργότερα και την περιβαλλοντική καταστροφή. Δεν είμαστε παρόντες κατά την Κοινοβουλευτική συζήτηση του έργου – οπότε θα θέλαμε με την ευκαιρία των νέων εξελίξεων και την έναρξη της κατασκευής, να τοποθετηθούμε στο θέμα και να ζητήσουμε την επαναξιολόγηση του.

Ειδικότερα, το αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης προτείνεται για να αποσυμφορηθεί από πτήσεις η πόλη του Ηρακλείου. Θα απαιτηθεί μια έκταση 22.000 στρεμμάτων, από τα οποία τα 7.000 στρέμματα για το καθαυτό αεροδρόμιο – επίσης μίας νέα οδός σύνδεσης 18 χιλιομέτρων.

Εν προκειμένω, θα επηρεαστεί ολόκληρη η πεδιάδα  του Καστελίου – μια έκταση 394.000 στρεμμάτων, στην οποία υπάρχουν 3,1 εκατομμύρια ελαιόδεντρα που παράγουν 30.000 τόνους παρθένο ελαιόλαδο. Τουλάχιστον 200.000 ελαιόδεντρα μεγάλης ηλικίας θα ξεριζωθούν, θα ισοπεδωθούν λόφοι, θα επιβαρυνθεί η χλωρίδα και η άγρια πανίδα της περιοχής, θα μολυνθούν οι υδάτινοι πόροι, ενώ θα χρειαστεί πρόσθετη υδροδότηση – αφού θα απαιτηθούν περί τα 2.000 κυβικά ημερησίως που θα στερηθεί η γεωργία.

Εκτιμάται ότι τα καταναλούμενα καύσιμα θα φτάσουν τους 75.000 τόνους κηροζίνης, θα παράγονται 260.000 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα και 3.000 τόνοι επικίνδυνων αερίων – όπως νιτρικά, μονοξείδιο, ενώσεις του θείου κλπ. Τα καυσαέρια θα πέφτουν στους κατοίκους και στις καλλιέργειες της πεδιάδας του Καστελίου, οπότε θα μολύνουν τη γεωργική παραγωγή, όπως θα καταθέσω στα (πρακτικά).  Προφανώς θα επηρεαστεί επί πλέον η ζωή των 7.000 κατοίκων της περιοχής – πολλοί από τους οποίους, γεωργοί κυρίως, θα χάσουν τη δουλειά τους.

Συνεχίζοντας, αντί να μεταφερθεί το αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι, έχει προταθεί βελτίωση της χωρητικότητας του υπάρχοντος στο Ηράκλειο, με την αύξηση του μήκους του αεροδιαδρόμου στα 3.200 μέτρα – τουλάχιστον τα 300 εντός της θάλασσας όπως στο αεροδρόμιο Μακεδονία.

Το κόστος της επέκτασης εκτιμάται στα περίπου 400 εκ. €  – είναι δηλαδή πολύ χαμηλότερο από το 1,5 δις € που συζητείται για το αεροδρόμιο Καστελίου. Εκτιμάται δε ότι υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια επέκτασης στην υπάρχουσα τοποθεσία, αφού σταμάτησε η στρατιωτική χρήση του αεροδρομίου.

Οι ερωτήσεις μας εδώ είναι οι εξής:

  1. Ταιριάζει το προτεινόμενο αεροδρόμιο του Καστελίου με τις πολιτικές της ΕΕ, καθώς επίσης της κυβέρνησής σας, όσον αφορά την κλιματική ουδετερότητα;
  2. Έχει υπάρξει αναθεώρηση της περιβαλλοντικής μελέτης του νέου αεροδρομίου; Εάν ναι, ποιά ή ποιές είναι αυτές;
  3. Υπάρχει θέμα με τις αρχαιολογικές ανασκαφές, με βάση τις ενστάσεις αρχαιολόγων, όπως θα καταθέσω στα (πρακτικά); Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα και το κόστος τους;
  4. Πώς θα αντιμετωπισθεί η μόλυνση της υπόλοιπης αγροτικής παραγωγής της περιοχής από τους ρύπους;
  5. Ποια είναι η θέση σας για την εναλλακτική λύση επέκτασης του αεροδιαδρόμου στο αεροδρόμιο Ηρακλείου – όπου συνδέεται με τον ΒΟΑΚ και με μελέτες για τραμ ή σιδηρόδρομο;

Στο επόμενο μέρος της ερώτησης μας τώρα, γνωρίζοντας πως η ΝΔ έχει πολύ περιορισμένες περιβαλλοντικές ευαισθησίες, καθώς επίσης ότι συνεχίζει την πολιτική ΣΥΡΙΖΑ τα εξής:

Σύμφωνα με άρθρο που θα καταθέσω στα (πρακτικά), παραχωρησιούχος και εργολάβος κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι αναδείχθηκε ένας και μοναδικός ενδιαφερόμενος: η Ελληνο-Ολλανδική κατασκευαστική ΓΕΚ-TEΡNA, με την Ινδική εταιρία διαχείρισης αεροδρομίων GMR.

Το τίμημα δε μειώθηκε από τα αρχικά αναμενόμενα 850 εκ. €, σχεδόν στο μισό – δηλαδή στα 480 εκ. €, εγείροντας πολλά ερωτήματα (πρακτικά). Θυμίζει την απόκλιση μεταξύ του αρχικού τιμήματος για την επέκταση της σύμβασης του αεροδρομίου Ε. Βενιζέλος – όπου το τίμημα τελικά διπλασιάστηκε μετά από έλεγχο της DG Comp της ΕΕ σε 1,3 δις € από 600 εκ. €. Τότε ο κ. Γεωργιάδης είχε δηλώσει ότι, αποτελεί «καραμπινάτη υπόθεση για το Ειδικό Δικαστήριο»! Το δρομολόγησε αλήθεια όταν η ΝΔ κέρδισε τις εκλογές; (πρακτικά).

Η περίοδος παραχώρησης τώρα έχει οριστεί σε 37 έτη – εκ των οποίων πέντε για την κατασκευή και 32 για τη λειτουργία.  Το κράτος θα διατηρήσει το 46% των εσόδων στο νέο αεροδρόμιο και θα εισπράξει 480 εκ. € με την υπογραφή. Όμως, το Δημόσιο πρέπει να συνεισφέρει 180 εκ. € για την κατασκευή – ενώ θα διενεργήσει τις απαλλοτριώσεις Το κόστος τους εκτιμάται ήδη πως διπλασιάστηκε, σε σχέση με το αρχικά αναμενόμενο – ενώ μπορεί να φτάσει τα 100 εκ. €.

Συνεχίζοντας, το συνολικό κόστος επένδυσης του νέου αεροδρομίου εκτιμάται στο 1,5 δις €. Το θέμα του κόστους θα πρέπει να μας απασχολεί, επειδή ένα υψηλό κόστος δικαιολογεί τη μείωση του τιμήματος, έτσι ώστε το έργο να είναι κερδοφόρο –  πόσο μάλλον όταν δεν συμμετείχε άλλη εταιρεία στο διαγωνισμό.

Συγκριτικά, το κόστος κατασκευής του πολύ μεγαλύτερου Αεροδρομίου Ε. Βενιζέλος, με τριπλάσια κίνηση, ήταν  2,2 δις € την περίοδο 1996 -2000 που κατασκευάστηκε. Πρόσφατα δε η επέκταση του αεροδρομίου του Βελιγραδίου, όπου θα προστεθεί ένας αεροδιάδρομος ανάλογος του Καστελίου, με ανάλογες εγκαταστάσεις επιβατών, θα κοστίσει μόνο 262 εκ. € – με εργολάβο και σε αυτό την ΤΕΡΝΑ!

Με βάση τώρα τα ανωτέρω στοιχεία το κράτος θα εισπράξει τα εξής:

(α) Ένα εφάπαξ ποσόν ύψους 480 εκ. €, καταβάλλοντας όμως περί τα 280 εκ. € για την κατασκευή και τις  απαλλοτριώσεις. Επομένως το εφάπαξ όφελος του θα είναι  μόλις 200 εκ. €.

(β) Θα έχει ένα ετήσιο μέρισμα ίσο με το  46% των καθαρών εσόδων – όταν σήμερα εισπράττει από το Ηράκλειο το 100% των εσόδων που εκτιμώνται στα 80 εκ. €, όπως θα καταθέσω στα (πρακτικά).

(γ) Τα αεροπορικά τέλη θα αυξηθούν στα 20 € ανά επιβάτη από 15 € μέσον όρο σήμερα – γεγονός που θα μπορούσε να έχει σημαντικές συνέπειες για τον τουρισμό, ειδικά μετά τη χρεοκοπία της Thomas Cook που ήταν σημαντική για την Κρήτη και το BREXIT.

Σχετικά τώρα με το Ε. Βενιζέλος, αλλά και με τα 14 αεροδρόμια που ξεπουλήθηκαν στους Γερμανούς, το τίμημα είναι χαμηλό – όπως τεκμηριώνεται από τη δική μας σύγκριση των τεχνικών και οικονομικών στοιχείων που θα καταθέσουμε στα (πρακτικά).

Σημειώσεις γραφήματος: 1:  Υπολογιζόμενα με 18,5 € ανά επιβάτη μετά την αναβάθμιση ενώ αρχικά ήταν 12,7 € ανά επιβάτη. 2:       Πηγή ανακοινώσεις ΤΑΙΠΕΔ  3:  Κεφαλαιοποίηση 22,9 εκ € για 40 χρόνια με 5% επιτόκιο 4: Οικονομικά στοιχεία από το website του Αεροδρομίου Αθηνών 5:  Οικονομικά Στοιχεία Fraport A και Β για εννεάμηνο 2017 (1η χρήση) 6: Εκτίμηση με βάση τα τέλη επιβατών και 50% περιθώριο EBITDA (όσο ήταν στα οικονομικά αποτελέσματα Fraport A,B) 7: Εκτίμηση με δημοσιοποιημένο EBITDA (62% επί πωλήσεων) 8: Εκτίμηση Ετήσιου «Μερίσματος» Δημοσίου από την Εταιρία υπολογιζόμενο ως Τέλη Επιβατών x Περιθώριο EBITDA (50%) x Ποσοστό Δημοσίου (για το Αεροδρόμιο Αθηνών λήφθηκε υπόψη το δημοσιευθέν EBITDA).

Επειδή όμως δεν έχουμε επίσημα στοιχεία για τα έσοδα του αεροδρομίου του Ηρακλείου, τα οποία σας παρακαλούμε να μας προσκομίσετε, με κριτήριο την κίνηση το τίμημα ανά επιβάτη είναι μόλις 60 € για το Καστέλι, όταν για τα 14 αεροδρόμια της FRAPORT είναι 90 € και για το Ε. Βενιζέλος 180 €. Προφανώς η διαφορά εις βάρος του κράτους μας είναι τεράστια.

Οι ερωτήσεις μας εδώ είναι οι εξής:       

(1)  Ποιο θα είναι το τελικό όφελος για το Δημόσιο, μετά την επικαιροποίηση του κόστους των απαλλοτριώσεων και της περιβαλλοντικής μελέτης;

(2)  Γιατί υπήρξε τόσο μεγάλη διαφορά μεταξύ του αρχικά αναμενόμενου τιμήματος και της τελικής προσφοράς; Άλλαξε κάτι στα δεδομένα ή μήπως υπήρξε λάθος στους υπολογισμούς;

(3) Υπάρχει αναλυτικός υπολογισμός του κόστους κατασκευής του Καστελίου; Εάν ναι, θα θέλαμε να μας τον προσκομίσετε.

(4) Υπάρχει δέσμευση για τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν στο νέο αεροδρόμιο, το είδος τους (μόνιμη ή μερική απασχόληση) και το ύψος των μισθών; Εάν ναι, παρακαλούμε όπως μας  προσκομίσετε τα ανάλογα έγγραφα.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Συντάξτε την άποψή σας

Σχόλια

Γίνε Μέλος
Αγοράζοντας μια συνδρομή, στηρίζεται τη προσπάθειά μας και γίνεστε ενεργό μέλος της ομάδας μας (κίνημα). Θα λάβετε και τα δύο παρακάτω πλεονεκτήματα:

1. Θα μπορείτε να μελετάτε τα άρθρα/αναλύσεις χωρίς να βλέπετε διαφημίσεις (χωρίς περισπασμούς δηλαδή).

2. Θα μπορείτε να τα εκτυπώνετε ή/και να τα αποθηκεύετε σε μορφή PDF (για να τα έχετε πάντα δικά σας).

Αντιαμβανόμαστε πως δεν μπορεί ο καθένας να γίνει συνδρομητής. Για το λόγο αυτό, όσοι από εσάς είσαστε σε θέση να υποστηρίξετε το όραμά μας, θα βοηθάτε και εκείνους που δεν μπορούν να συνδράμουν άμεσα.
×
Don`t copy text!