Το ξεπούλημα της Ολυμπιακής ή πώς το μικρό ψάρι έφαγε το μεγάλο – Σελίδα 2 – The Analyst
ΑΠΟΨΕΙΣ & ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

Το ξεπούλημα της Ολυμπιακής ή πώς το μικρό ψάρι έφαγε το μεγάλο

.

Η Ευρωπαϊκή εμπλοκή.

Όλα αυτά θα έμοιαζαν ως μια απλή ιστορία κακού δημοσίου και επιχειρηματικής δόξας του ιδιωτικού τομέα αλλά δεν θα αντισταθούμε στον πειρασμό να προσθέσουμε μερικές ενδιαφέρουσες πτυχές που αποκαλύφτηκαν μετά.  Όπως είπαμε η ΕΕ είχε παρεμβληθεί και απειλήσει με επιβολή προστίμων επιβάλλοντας την ιδιωτικοποίηση της εταιρίας. Σε δημοσιοποιήσεις τηλεγραφημάτων της Αμερικανικής Πρεσβείας από την Wikileaks περιλαμβάνεται και ένα του Ιουλίου του 2005 από συνάντηση των κκ. Θόδωρου και Ευτύχη Βασιλάκη με τον Αμερικανό Πρέσβη Ραις με θέμα την προμήθεια αεροσκαφών. Εκεί του αποκαλύπτουν ότι η Ολυμπιακή θα πάψει να υπάρχει σε έξι μήνες.

Η Aegean θα μεταστρεφόταν ολοκληρωτικά προς την Ευρωπαϊκή αγορά με την προμήθεια αποκλειστικά αεροπλάνων Airbus και απαλλαγή και από τα υπάρχοντα Boeing του στόλου της. Αν και κατά το τηλεγράφημα δεν εννοήθηκε καμία πολιτική παρέμβαση σημειώνεται ότι «είναι δύσκολο να υποθέσει ότι η Aegean δεν αντιτίθενται στην ιδέα να γίνει πιο «Ευρωπαϊκή» με βάση τον ενδιαφέρον της επέκτασής στης στην αγορά αυτή». Να σημειώσουμε ότι το 2010 η Aegean γίνεται μέλος της συνεργασίας Star Alliance της Lufthansa ουσιαστικά δρώντας δηλαδή ως περιφερειακός τροφοδότης της για μακρινά ταξίδια συνδέοντας με τα μεγάλα hub της Φρανκφούρτης και του Μονάχου. Παρεμπιπτόντως: ποιος είναι ο διαχειριστής του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης; Η ημικρατική Fraport των 14 αεροδρομίων, εξου και το όνομα της Fra(nkfurt)-(Air)Port.

Υπάρχει συνεπώς μια εμφανής επιχειρηματική συνεργασία. Το θέμα είναι πότε συμφωνήθηκε και υπό ποιους όρους. Από το 2011 η Aegean παίρνει βραβείο ως καλύτερη περιφερειακή αεροπορική εταιρία στην Ευρώπη (Best Regional Airline in Europe) από την Skytrax World Airline Awards. Ποιος παίρνει το βραβείο της καλύτερης εταιρίας στην Ευρώπη από την Skytrax; Η Lufthansa…. H Lufthansa που αύξηση την παρουσία της στην Ελλάδα και τα έσοδα από τον Ελληνικό τουρισμό μέσα από τις θυγατρικές της χαμηλού κόστους μετά την απόκτηση των 14 αεροδρομίων από την Fraport. Για περισσότερα για τον «Γερμανικό» Ελληνικό τουρισμό εδώ (πηγή). Επίσης η Lufthansa ανέλαβε την μερίδα του λέοντος από το υπερατλαντικό δίκτυο της ΟΑ.

Όταν έκλεισε η Ολυμπιακή το 2009 είχε 38 αεροσκάφη από τα οποία 32 Boeing (Boeing 737-200, Boeing 737-300, Boeing 737-400) και μόλις 6 Airbus (4 A340-400 και 2 Α320-200). Επίσης είχε 17 στην Αεροπλοΐα (της Γαλλοιταλικής ATR και της Καναδικής Bombardier).  Σήμερα η Aegean έχει 49 μικρότερα σχετικά Airbus Α320, δηλαδή είναι αυτό που στην Αμερική λέγεται τοπική αεροπορική εταιρία. Πρόσφατα το 2018 έβαλε και παραγγελία για 30 Α320neo και Α321neo αξίας 5 δις $ αν και θα εξοπλιστούν με μηχανές της Αμερικανικής Pratt & Whitney (πηγή). Να σημειώσουμε επίσης ότι ο κ. Βασιλάκης ήταν στους λίγους προσκαλεσμένους της κα Μερκελ κατά την επίσκεψή της στην Αθήνα. Στους άλλους προσκαλεσμένους ο κ. Μυτιληναίος….(πηγή).

Το θέμα τώρα είναι τι ήξερε για όλα αυτά ο κ. Χατζηδάκης και οι κυβερνήσεις της εποχής για την στάση της ΕΕ και της Airbus. Ο κ. Χατζηδάκης που δεν δέχτηκε «εκπρόθεσμες» μεγαλύτερες προσφορές, που προχώρησε σε τμηματική πώληση στην MIG και τμηματικό κλείσιμο τελικά. Ο κ. Χατζηδάκης που αγνόησε την αξία που ενδεχομένως είχε η εταιρία ή θα μπορούσε να έχει για την Aegean ή άλλον ανταγωνιστή και επιβάρυνε το δημόσιο με το σύνολο των χρεών ενώ το ένα κέρδος όπως θα δούμε παρακάτω το παίρνει η Aegean (κοινωνικοποίηση ζημιών και ιδιωτικοποίηση χρεών, θυμίζει κάτι από τις ανακεφαλαιοποιήσεις τραπεζών;). Ο ίδιος ο κ. Χατζηδάκης που προχωρεί τώρα σε τμηματική πώληση της ΔΕΗ, λέγοντας ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον για την ΔΕΗ αλλά για τον ΔΕΔΔΗΕ παραχωρώντας ενδεχομένως μαζί και το πολύτιμο δίκτυο που τώρα υπάγεται στην ΔΕΗ όπως έγινε και με τον ΑΔΜΗΕ έναντι ενός εξευτελιστικού τιμήματος για την ΔΕΗ!

Ο κ. Χατζηδάκης που επικρίθηκε από συναδέλφους του στην Νέα Δημοκρατία για τον χειρισμό της Ολυμπιακής (πηγή) αλλά και τώρα υπάρχουν ήδη αντιδράσεις από την ΔΑΚΕ για το κλείσιμο της λιγνιτικής μονάδας της Μεγαλόπολης. (πηγή). Αλλά θα πεις αυτοί είναι συνδικαλιστές και λαϊκιστές (μετά τις εκλογές) που δεν πρέπει να εισακουστούν ενώ πριν τις εκλογές είναι ψηφοφόροι που καλοπιάνονται…

Ανασκόπηση

Τελικά με αυτή την διαδικασία απαξίωσης και υπονόμευσης της Ολυμπιακής από την ΕΕ θα μπορούσε να πει κανείς ότι η Aegean αγόρασε μια αγορά κολοσσό επενδύοντας στην ανάπτυξή της για 10 χρόνια και παίρνοντας το πτητικό έργο μόνο από τον ανταγωνιστή της (σημαντικά απαλλαγμένο από χρέη, προσωπικό κλπ) για 70 εκ. ευρώ μόνο. Δεν είναι και άσχημα!

Η Ολυμπιακή θα μπορούσε να είχε πουληθεί πιο πολύ πιο πριν αν ήταν αυτός ο σκοπός ή να ανασυνταχθεί και να πουληθεί για υψηλότερο τίμημα. Τελικά το κράτος πρέπει να εισέπραξε περί τα 100 εκατ € συνολικά. Στον πίνακα μια ενδεικτική αποτίμηση της σε διάφορες περιόδους όσο αφορά το όφελος για την Aegean.

Σημειώνεται ότι μετά τις συνεχείς αναδιαρθρώσεις η ζημιά της Ολυμπιακής είχε πέσει στα ‐80,9, ‐37,6, ‐8,6 ευρώ εκατ. για το 2010, 2011, 2012 αντίστοιχα όπως θα δούμε στο τέταρτο μέρος. Μετά την απορρόφηση το αφήγημα είναι ότι το κράτος πλέον εισπράττει φόρους από τα κέρδη της συγχωνευμένης εταιρίας δηλ. περίπου το 29%. Φυσικά δεν ενδιαφέρει αν θα μπορούσε να λαμβάνει το 100% σαν μέτοχος της κοινής εταιρίας ή της μεγαλύτερης των δυο χωρίς τις στρατηγικές ωφέλειες. Ή να την έχει πουλήσει ακριβότερα.

Μετά την συγχώνευση ο στόχος κατά τις δηλώσεις της Aegean το 2013 ήταν να έχει η κοινή εταιρία (αποκαλούμενη και ως «εθνικός πρωταθλητής»!!) το 30% της πτήσης εξωτερικού από και προς την χώρα (πηγή). Η Aegean είχε 7,3 εκ. επιβάτες εξωτερικού το 2017 σε σύνολο 28,3 εκ. επιβατών εξωτερικού στη χώρα άρα περίπου 25% όντως κοντά στις εξαγγελίες όταν το 2000 η Ολυμπιακή είχε 2,9 εκ. επιβάτες εξωτερικού σε σύνολο 8,2 εκ. άρα πολύ περισσότερο, περίπου 36% για να πέσει κάτω από το 30% μετά το 2005 όταν είχε προχωρήσει η παρακμή της. Άρα το ποσοστό μετά την εξαγορά είναι μικρότερο από της Ολυμπιακής ενώ και οι δυο εταιρίες μαζί ίσως να εξυπηρετούσαν περισσότερους σήμερα. Αντίθετα ξένες εταιρίες κέρδισαν μερίδια στην κίνηση εξωτερικού και κάποιες μπήκαν και στην Ελληνική εσωτερική αγορά (πχ Ryanair)). Τελικά μάλλον ο εθνικός πρωταθλητής σε σχέση με την Ολυμπιακή είναι πρωταθλητής Β’Εθνικής… (δηλ. περιφερειακές πτήσεις όταν η Ολυμπιακή ή άλλες Ευρωπαϊκές ή η Turkish κάνουν υπερατλαντικές).

Όσο για την κραταιά πάλαι ποτέ Ολυμπιακή μένει ως μια θλιβερή μικρή θυγατρική να εξυπηρετεί άγονες γραμμές. Θλιβερό….

Όσο δε για τα περί ανοίγματος της αγοράς και ανταγωνισμού με την απώλεια της Ολυμπιακής και τη συγχώνευση καταλήξαμε σε ένα νέο μονοπώλιο στην Ελλάδα και υψηλές τιμές συγκριτικά εισιτηρίων (και χωρίς να αμφισβητώ ότι όσοι έγραψαν τις εκθέσεις για την έγκριση της συγχώνευσης προέβησαν σε πολύ αληθοφανείς επιχειρηματικούς ακροβατισμούς για να την υπερασπιστούν). Ενώ οι εφημερίδες γράφανε ότι η Ελλάδα είχε χώρο για μόνο ένα αερομεταφορέα! (πηγή). Όταν σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες συγκρίσιμου μεγέθους υπάρχουν δύο τουλάχιστον αερομεταφορείς. Ένας κρατικός και ένας ιδιωτικός ή ένας κανονικός και μια θυγατρική χαμηλού κόστους. Για παράδειγμα Πορτογαλία (TAP, Azores), Ρουμανία (TAROM, Blue Air), Ολλανδία (KLM, Transavia), Αυστρία (Austrian, Laudamotion) Τσεχία (Czech, Smartwings) κλπ. Πόσο μάλλον όταν δεν έχουν και το μεγάλο ρεύμα τουρισμού της Ελλάδα που γνώρισε εκρηκτική άνοδο μετά το 2012. Αλλά και στις ΗΠΑ που οι αεροπορικές είναι ιδιωτικές και ιστορικά είχαν πολλά οικονομικά προβλήματα και πτωχεύουν εύκολα το κράτος τις προστατεύει όπως με την συμφωνία Open Skies ώστε να μπορούν να πετάνε μέσα στην ΕΕ.

Προκαλεί θυμηδία το όποιο κήρυγμα περί ελεύθερης αγοράς μεταρρυθμίσεων και ανταγωνισμού ειδικά όταν παρουσιάζεται σαν θέσφατο της ΕΕ περιβεβλημένο ίσως και από κάποιο αδιόρατη προκατάληψη ανωτερότητας και αμεροληψίας.  Επιδοτήσεις κάνει και η ΕΕ, και ίσως και σωστά όταν πρόκειται για δουλειές και τεχνογνωσία και ανάπτυξη όπως πχ στην επιχορήγηση της Airbus που υποστηρίζεται ότι κάνει η ΕΕ. Μάλιστα οι επιχορηγήσεις στην Airbus έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην εμπορική διαμάχη των ΗΠΑ με την ΕΕ (πηγή) που πρόσφατα κατέληξε στην επιβολή δασμών αξίας 7,5 δις $ μετά από έγκριση μάλιστα του ΠΟΕ. (πηγή).

Τώρα μήπως εκτός από απευθείας επιχορηγήσεις θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι κάποιες εταιρίες ενισχύονται από την ΕΕ μέσω εμμέσων νουθεσιών για αγορά προϊόντων Airbus από αεροπορικές εταιρίες; Τελικά αυτό που διασκεδάζει ή εξοργίζει αναλόγως πως το πάρετε είναι πως έχει καταφέρει μια αδίστακτη Ευρωπαϊκή επιχειρηματική ελίτ να επικρατεί δρώντας υποχθόνια υπογείως αλλά πάντοτε με μια σοβαροφάνεια δημοσίως. Αφού βέβαια έχει ντύσει το μόρφωμα των Βρυξελλών, των αντιδημοκρατικών επιτροπών και των ψυχρών επιχειρηματικών συμφερόντων που ίσως τις επηρεάζουν πίσω από ένα μανδύα κάλπικης ανωτερότητας και υποκριτικής σοβαροφάνειας καλώντας το υπό το ωραίο όνομα «Ευρώπη»..  Ίσως θα’πρεπε να κλέψει ξανά ο Δίας την Ευρώπη για να την γλυτώσει από τον εξευτελισμό της στην Εσπερία..

Όσο για την MIG δεν ξέρουμε ποιος ήταν ο «λογαριασμός» για το όλο εγχείρημα δηλ. την παρεμβολή για την μετάβαση της Ολυμπιακής από το Δημόσιο σε ιδιώτη (το ίδιο ρόλο είχε παίξει και με τον ΟΤΕ..). Κατέβαλε τουλάχιστον 62,4 εκ. € στο Δημόσιο (για Αερογραμμές και Τεχνική Βάση), ενώ επρόκειτο να εισφερθούν επιπλέον 65 εκ. € σε μετοχικό κεφάλαιο των εταιριών και 80 εκ. € για επενδύσεις που δεν ξέρουμε αν έγιναν. Αμφιβάλλουμε φυσικά με βάση την εξέλιξη. Τελικά με την παρεμβολή της ΕΕ έλαβε 72 εκ. € από την Aegean για το πτητικό έργο (πηγή). Μετά την απορρόφηση του πτητικού έργου από την Aegean η MIG έκλεισε το 2013 την μεγάλη Τεχνική Βάση της Ολυμπιακής (η Aegean έχει πολύ μικρότερη τεχνική βάση). Αντί ενδεχομένως η MIG να αναζητήσει άλλες λύσεις λειτουργίας, κατήγγειλε τη σύμβαση που είχε για το υπόστεγο με τον Αερολιμένα Αθηνών απαιτώντας 43,5 εκ. € ως αποζημίωση από τα οποία τελικά της επιδικάστηκαν 3,5 εκ. € τελικά (πηγή). Κάπου βλέπουμε ότι συνεχίζουν να υπάρχουν τουλάχιστον οι επωνυμίες των Olympic Handling Olympic Fuel αλλά δεν ξέρουμε ποια ήταν η τύχη των ομώνυμων αυτών εταιριών της Ολυμπιακής δηλαδή αν πουλήθηκαν και αυτές. Οπότε τελικά φαίνεται ότι η MIG μάλλον δεν έχασε λεφτά, ίσως και να έβγαλε κιόλας.

Τεχνική Βάση- Πρόταση Αξιοποίησης

Τέλος να πούμε εδώ δυο λόγια για την Τεχνική Βάση καταθέτοντας μια παραγωγική πρόταση για το μέλλον φωτεινή αχτίδα στην όλη σκοτεινή υπόθεση της καταστροφής της Ολυμπιακής. Όπως είπαμε η Τεχνική Βάση έκλεισε το 2013 όταν η ΜΑΡΦΙΝ παραχώρησε την υπόλοιπη Ολυμπιακή στην Aegean και μένει έως σήμερα αδρανής. Το Δημόσιο είχε δαπανήσει για αυτή πλέον των 150 εκ. ευρώ σε κατασκευή και εξοπλισμό. Εντελώς επιγραμματικά να σημειώσουμε ότι χρησιμοποιούσε υπόστεγο 72.000 τ.μ. κατασκευασμένο το 1999-2001 (που υφίσταται), είχε φτάσει να απασχολεί ως 800 άτομα προσωπικό και να πραγματοποιεί κύκλο εργασιών 120 εκ. € εξυπηρετώντας εκτός της Ολυμπιακής πάνω από 50 άλλες εταιρίες όπως πολλές ξένες (πχ Delta, Alitalia, British Airways, KLM, Malev, SAS, Swiss, LOT, Ethiopian) αλλά και Ελληνικές (Axon, HellasJet, Hellas Wings, Sky Wings).

Αυτή τη στιγμή το υπόστεγο είναι ένας «περιστερώνας» ενώ εξοπλισμός του πουλήθηκε κατά μαρτυρίες στην Τουρκία. Υπάρχει επιχειρηματική πρόταση των πρώην εργαζόμενων, να λειτουργήσει ως περιφερειακό κέντρο συντήρησης για τρίτες εταιρίες κάτι που θα ήταν ανταγωνιστικό λόγω εγκαταστάσεων και τεχνογνωσίας αλλά και χαμηλότερου εργατικού κόστους σε σχέση με την Ευρώπη αλλά και το Ντουμπάι! Υπάρχει ζήτηση για τέτοιου είδους υπηρεσίες εκτός της χώρας βάσης κάτι που είναι κοινή πρακτική για τις διεθνείς αεροπορικές εταιρίες. Για παράδειγμα η τεχνική εταιρία του ομίλου Lufthansa (Lufthansa Technik) περιλαμβάνει 32 εταιρίες και 21 βάσεις συντήρησης ανά τον κόσμο από τις οποίες οι 12 σε ευρωπαϊκές χώρες όπως στην Βουλγαρία και τη Μάλτα αλλά πραγματοποιεί και πολλές εργασίες εκτός Ευρώπης όπως για παράδειγμα στη μεγάλη βάση που έχει στις Φιλιππίνες. Οι βάσεις αυτές εκτός Ευρώπης έχουν χαμηλότερο κόστος βέβαια όπου μπορούν να μεταφέρονται και αεροπλάνα από αλλού αν και αυτό φαίνεται να μην είναι τόσο ωφέλιμο πλέον.

Το σκεπτικό και η ανάλυση της πρότασης επαναδραστηριοποίησης έχει σοβαρές επιχειρηματικές βάσεις, με στόχο την δημιουργία μιας μονάδας 200 ατόμων, παροχή υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας, ανάπτυξης τεχνογνωσίας και στόχο πραγματοποίησης τζίρου της τάξης των 120 εκατ ευρώ. Όμως κανείς δεν ενδιαφέρεται, ούτε το Ε. Βενιζέλος, ούτε κάποιος επιχειρηματίας ούτε το κράτος που φαίνεται να έχει απολέσει και την επένδυσή του! Ο αερολιμένας Ε. Βενιζέλος διενέργησε και διαγωνισμό για την τεχνική βάση αλλά δεν υπήρξε ενδιαφέρον (πηγή).

Είναι μια επένδυση άλλωστε που απαιτεί κάποιον με όραμα και διεθνείς προσβάσεις και γνώσεις ενώ φαίνεται πως οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρίες έχουν άλλα σχέδια από το να μεταφέρουν κάποια δραστηριότητα στην Ελλάδα. Δεν φαντάζομαι βέβαια να ενδιαφέρονταν ούτε οι περίφημες τράπεζες στην Ελλάδα που τόσους πόρους έχουν απορροφήσει από την οικονομία αλλά δεν έχουν συμβάλλει στην έξοδο από την κρίση, να χρηματοδοτήσουν ένα σχήμα διαχειριζόμενο από τους εργαζόμενους (αυτό που λέγεται MBO στο εξωτερικό). Βλέπεις οι τράπεζες κοιτάνε αυτή την εποχή πως να κατάσχουν σπίτια και να πουλήσουν κόκκινα δάνεια…. Ίσως να είχε ενδιαφέρον για αυτές, ποιος ξέρει, αν μπορούσε να μετατραπεί το υπόστεγο σε δωμάτια AirBnb ή ξενοδοχείο, αλλά ας μην βάζουμε ιδέες γιατί αρκετά έχει προχωρήσει η φάμπρικα με τις υπηρεσίες και τα «γυρίσματα» real estate σε αυτήν την χώρα….

Ίσως δε η επαναδραστηριοποιίηση της Τεχνικής Βάσης θα μπορούσε να συνδυαστεί με την δραστηριοποίηση περισσότερων εταιριών. Εξάλλου το κράτος ακόμα έχει μια εταιρία κέλυφος Ολυμπιακή Αερογραμμές υπό εκκαθάριση αν και μάλλον δεν έχει κάτι από τα περιουσιακά στοιχεία της πάλαι πότε. Σκανδαλιστική σκέψη …


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Συντάξτε την άποψή σας

Σχόλια

Γίνε Μέλος
Αγοράζοντας μια συνδρομή, στηρίζεται τη προσπάθειά μας και γίνεστε ενεργό μέλος της ομάδας μας (κίνημα). Θα λάβετε και τα δύο παρακάτω πλεονεκτήματα:

1. Θα μπορείτε να μελετάτε τα άρθρα/αναλύσεις χωρίς να βλέπετε διαφημίσεις (χωρίς περισπασμούς δηλαδή).

2. Θα μπορείτε να τα εκτυπώνετε ή/και να τα αποθηκεύετε σε μορφή PDF (για να τα έχετε πάντα δικά σας).

Αντιαμβανόμαστε πως δεν μπορεί ο καθένας να γίνει συνδρομητής. Για το λόγο αυτό, όσοι από εσάς είσαστε σε θέση να υποστηρίξετε το όραμά μας, θα βοηθάτε και εκείνους που δεν μπορούν να συνδράμουν άμεσα.
×
Don`t copy text!