Πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης 2019-2030 – Σελίδα 2 – The Analyst
Σχολιασμός Επικαιρότητας

Πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης 2019-2030

Προς τι ο θόρυβος;

Και προχωράμε στην παρουσίαση του προγράμματος της ΝΔ. Αυτή ξεκίνησε με την αγχωτική συνειδητοποίηση του άγους που προδιαγράφεται για την επικράτηση της ηλεκτροκίνησης! Φαντάζεται κανείς λοιπόν την αμηχανία που θα’πρεπε να νιώθανε στο παρελθόν με την αντικατάσταση των ενσύρματων τηλεφώνων από τα κινητά ή των αλόγων από τα αυτοκίνητα ή των ιστιοφόρων από τα ατμόπλοια ή όταν είχε πρωτοαπαγορευτεί η ελεύθερη είσοδος στον δακτύλιο της Αθήνας σχεδόν ξαφνικά…. Τι επιτροπές άραγε να είχαν συστήσει για αυτόν τον λόγο; Για να μην πούμε για πιο πρόσφατα που ολόκληροι κλάδοι αναγκάστηκαν να βάλλουν POS ή καταναλωτές να χρησιμοποιούν πιστωτικές κάρτες αντί για μετρητά.

Για να δούμε όμως, ως προς τι ο θόρυβος και η ανησυχία; Το πρόγραμμα της ΝΔ στοχεύει στην κυκλοφορία 3.500 Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων (Η/Α) αθροιστικά ως το 2020 (σύμφωνα όπως λέχθηκε με το ΕΚΕΣ). Αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόνο 260 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν άδεια κυκλοφορίας και ίσως 60 σταθμοί φόρτισης.  Υποψιαζόμαστε δε ότι ίσως να μην κυκλοφορούν και όλα από αυτά, κάποια ίσως είναι σε εκθέσεις μόνο ενώ θολή είναι και η κατάσταση με τους σταθμούς φόρτισης δηλαδή το κατά πόσο λειτουργούν όλοι ή είναι προσβάσιμοι (πχ φορτιστές σε πάρκινγκ) ενώ οι αυτοκινητιστές συχνά κάνουν την ανάγκη φιλοτιμία φορτίζοντας σε σπίτια γνωστών και σε εστιατόρια.

Ουσιαστικά δηλαδή αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα. Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων συνολικά κυμαίνονται γύρω από το ύψος των 120.000 το χρόνο αν και είχαν τριπλασιαστεί στις «καλές εποχές» της αγοράς αυτοκινήτου την δεκαετία του 2000, μετά την εισαγωγή του Ευρώ, τα δάνεια και την γενική καταναλωτική φούσκα…. Το σύνολο του στόλου σήμερα είναι περίπου 5,4 εκατ. αυτοκίνητα. Οπότε το πρόγραμμα της ΝΔ στοχεύει ίσως σε λιγότερο από 1% των πωλήσεων κατ’ έτος για να φτάσουμε στα 3.500 Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα το 2020 που θα αποτελούν το 0.06% του συνόλου!!! Σιγά τα αυγά! Αυτό είναι ο τρομερός στόχος που γεμίζει τρόμο και χρειάζεται να «βάλλουμε πλάτη»; Αν συνεχίσει αυτή η ανησυχία και το δέος ίσως θα μπορούσαν ανάλογες παρουσιάσεις  να συνοδεύονται με μουσική υπόκρουση το τραγούδι «Αίμα, δάκρυα και ιδρώτας» του Σάκη Ρουβά ο οποίος ακούγεται ότι προετοιμάζεται και για υποψήφιος της ΝΔ, για να υπάρχει και η ανάλογη δραματικότητα…. Για αντιπαραβολή θα πούμε, όπως και αναφέρθηκε, ότι στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν το 2.3% των πωλήσεων ενώ έχουν τεθεί σε ορισμένες χώρες ημερομηνίες πέραν των οποίων θα πωλούνται μόνο ηλεκτρικά!! Προς τι ο θόρυβος τελικά;

Αν φαίνεται δύσκολο να αυξηθούν οι πωλήσεις στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον θα πούμε επίσης ότι όταν είχαν δοθεί στο παρελθόν κίνητρα για απόσυρση. οι πωλήσεις είχαν εκτοξευθεί κατά 70.000 (το 1990-1992). Με δεδομένο τον μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων για τα οποία έχουν κατατεθεί πινακίδες ή της μεγάλης ηλικίας του στόλου(12 έτη κατά μέσο όρο) μια ανάλογη ρύθμιση θα βοηθούσε. Αυτό βέβαια και σε συνδυασμό με κάποια φορολογικά κίνητρα που προτείνονται.

Ίσως η ανησυχία όμως πηγάζει από τους στόχους του Εθνικού Προγράμματος για την Ενέργεια (ΕΚΕΣ) του ΥΠΕΚΑ που προτείνει 10% ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στο σύνολο του στόλου μέχρι το 2030, δηλ. 540.000 αυτοκίνητα με τα σημερινά δεδομένα, το οποίο μεταφράζεται ετήσια αύξηση 66% μεταξύ 2020 -2030 αν έχουν ως τότε κυκλοφορήσει τα 3.500….

Αυτό φαίνεται αρκετά φιλόδοξο αν και όπως είπαμε με ισχυρά κίνητρα μπορεί να γίνει. Από την άλλη αν αρχίσει η χρήση και η αποδοχή τότε ο μιμητισμός μαζί με μια σταδιακή μείωση της τιμής και της ευκολίας (μέσα από αναμενόμενη μείωση της τιμής και αύξηση της απόδοσης των μπαταριών και του αριθμού των φορτιστών) πιστεύουμε ότι θα βοηθήσουν. Ακολουθούν παραθέτουμε τους υπολογισμούς μας με βάση τις βασικές εξαγγελίες και κάποιες παραδοχές για επαλήθευση.

Με βάση τους υπολογισμούς προκύπτει ότι ουσιαστικά από το 2030 και μετά θα πωλούνται ουσιαστικά μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όμως τα συμβατικά θα παραμένουν μεγάλο μέρος του στόλου, το 90%, και για να επιταχυνθεί η απόσυρση τους, ειδικά αν υπάρξουν και περιορισμοί όπως σε άλλες χώρες, τότε οι πωλήσεις των νέων αυτοκινήτων μπορεί και να αυξηθούν σημαντικά από τα σημερινά επίπεδα. Το οποίο σημαίνει ότι και οι πωλήσεις υγρών καυσίμων θα αρχίσουν να πέφτουν ραγδαία μετά τα 2030 και ουσιαστικά ίσως περίπου θα εκλείψουν σε 20 χρόνια…. Διερωτόμαστε τι μπορεί να σκέφτονται για αυτό οι εταιρίες του κλάδου οι οποίες είναι και μεγάλου μεγέθους, ειδικά οι ΕΛΠΕ και Motor Oil που αποτελούν και δύο από τις μεγαλύτερες εταιρίες στην Ελλάδα. Τους έχει απασχολήσει, και πως..;  Η ανάπτυξη στον ένα κλάδο θα φέρει μείωση στον άλλον. Δεν υπάρχει καινογέννεση ειδικά όταν η οικονομία δεν αυξάνει..

Επίσης αν και επαναλήφθηκαν τα γνωστά κλισέ περί ασυνεννοησίας και αναποτελεσματικότητας της κρατικής μηχανής δεν αναφέρθηκε ότι ήδη έχει γίνει μελέτη από το Υπουργείο περιβάλλοντος το 2011 (με την επιτροπή ΥΠΕΚΑ/ΓΓΕΚΑ/6/21612/20.09.2011) για την διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Την γνωρίζουν την μελέτη αυτή στην ΝΔ; Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε σε μια μελέτη που έγινε με δική του εμπλοκή το 2008 για την κλιματική αλλαγή όπως είπε λόγω των πυρκαγιών στην Ηλεία (από τότε φαίνεται είχε εντοπιστεί η κλιματική αλλαγή και παρόλα αυτά τα πυροσβεστικά μέσα μειώθηκαν, άλλη συζήτηση αυτή…). Όμως δεν αναφέρθηκε στην μελέτη αυτή. Την αναφέρουμε γιατί προέβλεπε πωλήσεις 5.300 ηλεκτρικών αυτοκινήτων για το 2018 μόνο (όταν ζήτημα είναι αν πουλήθηκαν 100 φέτος) και συνολικά 12.500 μέχρι σήμερα. Αυτά όλα για να εναρμονιστούμε με τις τάσεις στην Ευρώπη…

Την ίδια περίοδο, το 2010-2011 είχε τρέξει επίσης ένα ερευνητικό πρόγραμμα του ΕΜΠ (City Battery Electric Car – CiBEC) μαζί με την Περιφέρεια Αττικής για την εξέταση της δυνατότητας μετατροπή συμβατικού αυτοκινήτου σε ηλεκτρικό με κόστος €5.000-7.000 (που μάλλον τώρα θα είναι και χαμηλότερο). Μάλιστα σύμφωνα με την ειδησεογραφία αναμενόταν και έκδοση Π.Δ. για την αδειοδότηση της μετατροπής για να προσφέρεται από τα συνεργεία (στις ΗΠΑ δε πωλούνται και πακέτα μετατροπής στο διαδίκτυο που μπορούν να τοποθετηθούν και από ιδιώτες). Γιατί δεν προχώρησε όμως; Είναι απορίας άξιο ότι υπήρξε μια ουσιαστική αδράνεια γενικώς για την ηλεκτροκίνηση για έξι χρόνια. Η ύπαρξη των μνημονίων και της κρίσης δεν μπορεί να είναι δικαιολογία μια που την ίδια περίοδο η Τρόικα ήταν πάρα πολύ δραστήρια για την προώθηση επίπονων «μεταρρυθμίσεων» και εναρμόνιση με τα «Ευρωπαϊκά» δεδομένα. Πως της ξέφυγε αυτή η τόσο σημαντική μεταρρύθμιση που θα είχε ωφέλεια για το περιβάλλον και θα ήταν σε ευθυγράμμιση με τις εξαγγελίες της ΕΕ για την Κλιματική Αλλαγή για να μην πούμε για την ανάπτυξη και μείωση του εμπορικού ελλείμματος στην οποία θα βοηθούσε;

Επίσης η κα Σδούκου, παρουσιάστρια του προγράμματος για την Νέα Δημοκρατία παραπονέθηκε ότι υπήρχε νόμος που περιέγραφε το πλαίσιο για τους σταθμούς φόρτισης από το 2014 (Ν4227/2014, Άρθρο 53) και δεν έχει ληφθεί ακόμα Κοινή Υπουργική Απόφαση για να τεθεί σε ισχύ! Εκτός του ότι το 2014 ακόμα ήταν κυβέρνηση Ν.Δ., με βάση τέτοιες διαπιστώσεις απλά συνειδητοποιούμε ότι υπάρχει κυβερνητική ασυνέχεια, με επίρριψη ευθυνών από τον ένα στον άλλο, κάτι το οποίο να το κρατήσουμε υπόψη σε σχέση και με αυτές τις εξαγγελίες. Πάντως αυτή τη στιγμή, με την όλη τη συζήτηση εξαγγέλθηκε δημόσια διαβούλευση για τους σταθμούς φόρτισης! Και επειδή τέθηκε και το ερώτημα αν πρέπει κανείς να επενδύσει σε αυτούς πρώτα ενώ δεν κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα δηλαδή αν πρώτα έγινε το αυγό ή η κότα, θα απαντούσαμε ότι πρώτα μπήκαν τα ATM στις τράπεζες και μετά ξεκίνησε η χρήση των καρτών…

Ακούστηκαν επίσης πολλά στην παρουσίαση της ΝΔ αλλά και γενικά ακούγονται στα ΜΜΕ για την Ευρώπη, την ευαισθησία της στην κλιματική αλλαγή και τη Συνθήκη του Παρισιού. Συχνά δε σε αντιπαραβολή με αυτά που δεν κάνει η Ελλάδα ή άλλες χώρες. Όμως εκεί «στας Ευρώπας» μήπως έκαναν τίποτα για το Dieselgate; Αναφερόμαστε στο σκάνδαλο εξαπάτησης των καταναλωτών και των αρχών από την VW με την παραποίηση των εκπομπών των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων της. Δηλαδή κάποιοι ισχυροί στην «Ευρώπη» υποστηρίζουν τη Συμφωνία του Παρισιού αλλά ταυτόχρονα κλέβουν με τα μηχανάκια της VW στις μετρήσεις; Σαν να λέμε ότι κάποιος έχει πειράξεις το ρολόι της ΔΕΗ, ανάβει το αιρκοντίσιον στο φουλ, πληρώνει ψίχουλα και κάνει μάθημα στους άλλους που χρησιμοποιούν καλαμάκι γιατί καταστρέφουν το περιβάλλον… Για να μην μιλήσουμε για τα γενικότερα ηθικοπλαστικά μαθήματα από την Γερμανία προς την Ελλάδα για τα Greek Statistics και άλλα τέτοια περί τεμπέληδων, διεφθαρμένων Ελλήνων…

Αλλά για να μην θεωρηθεί ότι το αναφέρουμε για λόγους λαϊκής κατανάλωσης. Έχει διεκδικήσει κανείς στην Ευρώπη ή στην Ελλάδα αποζημίωση από την VW όπως έκαναν οι ΗΠΑ για αυτό το έγκλημα; Τουλάχιστον $15 δις αποζημίωση θα καταβάλλει η VW στην Αμερική, όπου το πρόστιμο από την εγκληματική πράξη και μόνο, ανήλθε σε $2.8 δις και χρησιμοποιείται από τις πολιτειακές κυβερνήσεις των ΗΠΑ για την πριμοδότηση της χρήσης καθαρών αυτοκινήτων.  Κάτι ανάλογο δεν θα μπορούσε να διεκδικήσει και η Ελλάδα που απειλείται ακόμα περισσότερο ως νοτιότερη χώρα από την κλιματική αλλαγή;

Συνεχίστε στη 3η σελίδα (…)


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.