Σχέδιο Ηρακλής – The Analyst

Σχέδιο Ηρακλής

Email this page.

Έρευνα-μελέτη

Οι τρέχουσες διαπραγματεύσεις με την γερμανική Ευρώπη, η ουσία, τα παράλογα και η νομική υπόσταση των δύο δανειακών συμβάσεων – η ανάγκη και οι δυνατότητες για ένα εθνικό σχέδιο εξόδου της Ελλάδας από τη κρίση

(To άρθρο – μελέτη αποτελείται από 3 Σελίδες)

.

Η από την έναρξη της διαπραγμάτευσης γνωστή στη κυβέρνηση σε όλη της την έκταση πραγματικότητα – που απορρέει δυστυχώς από τις δύο, τουλάχιστον κατά την ταπεινή μου άποψη, αποικιοκρατικές, λεόντειες και ετεροβαρείς δανειακές συμβάσεις και τις μνημονιακές δεσμεύσεις που ως αναπόσπαστο μέρος τις συνοδεύουν – πρόκειται ευτυχώς ή και δυστυχώς να πρυτανέψει τις επόμενες μέρες, αρχής γενομένης από την διαπραγμάτευση και κατάληξη της 20.2.15, για την «επίτευξη» συμφωνίας με τους «εταίρους» και κατά την άποψη μου στυγνούς δανειστές της χώρας μας.

Αφού συμφώνησαν, μετά το τέλος του τελευταίου έκτακτου Eurogroup, στον τρόπο διατύπωσης αυτής της συμφωνίας ή του κοινού ανακοινωθέντος, ώστε να παρουσιάζει σε έναν βαθμό μια «επίπλαστη» εικόνα που αφήνει ένα minimum αξιοπρέπειας στην ελληνική πλευρά κυρίως απέναντι στους ψηφοφόρους της νέας κυβέρνησης και γενικά απέναντι σε όλους τους Έλληνες, αλλά  σε έναν βαθμό ισχύει το ίδιο και για τον μόνιμο αντιρρησία του Eurogroup και γενικά της Ευρωζώνης και μακράν μεγαλύτερο κίνδυνο «της Ευρωπαϊκής Ιδέας » Wolfgang Schaeuble.

Οι δύο δανειακές συμβάσεις (του 2010 και του 2012) και τα περιβόητα μνημόνια είναι ακόμα και στο διαδίκτυο αναρτημένα. Συνεπώς δεν μπορεί να ισχυρίζεται κανένας στη κυβέρνηση ότι δεν τα γνώριζε, εκτός του ότι ήταν υποχρεωμένη και ως αξιωματική αντιπολίτευση να τα γνωρίζει, πως διαφορετικά δεν δέχθηκε τότε να τα ψηφίσει αφού δεν γνώριζε το περιεχόμενο τους και τον αλληλένδετο χαρακτήρα μεταξύ δανειακών συμβάσεων και μνημονίων;

Αυτές οι δύο δανειακές συμβάσεις, όχι μόνο συνοδεύονται ως αναπόσπαστο μέρος από τα μνημόνια των μέτρων και μεταρρυθμίσεων, αλλά προβλέπουν π.χ. και τους ακόλουθους από διάφορους ταπεινωτικούς όρους για τη χώρα μας:

1) Αυτές οι δανειακές συμβάσεις μπορούν να αλλάξουν ως προς τους όρους τους από την πλευρά των δανειστών (δηλαδή στην ουσία την Γερμανία), χωρίς καμία προηγούμενη συζήτηση με την ελληνική πλευρά. Οι δανειστές μας είναι μόνο υποχρεωμένοι να μας ενημερώσουν για τις αλλαγές αυτές αφού θα έχουν επέλθει, δηλαδή απλά πρέπει να λάβουμε γνώση επί των αλλαγών. Κατά τη γνώμη μου πολύ επικίνδυνο για τη χώρα μας.

2) Οι δανειακές συμβάσεις και τυχόν εξωσυμβατικές υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτές ή σε σχέση με αυτές θα διέπονται και θα ερμηνεύονται σύμφωνα με το Αγγλικό δίκαιο.

3) Αποκλειστική δωσιδικία για την επίλυση οποιωνδήποτε διαφορών θα έχουν όμως τα δικαστήρια  του Μεγάλου Δουκάτου του Λουξεμβούργου όπου και η έδρα του ΕΤΧΣ ή EFSF (European Financial Stability Facility). Υπάρχει όμως η δυνατότητα από την πλευρά των δανειστών δηλαδή του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ΑΕ (ΕΤΧΣ) ή EFSF, με έδρα το Λουξεμβούργο και της Εταιρείας Wilmington Trust Limited ως Εμπιστευματοδόχος  Ομολογιών, με έδρα το Λονδίνο να επιλέξουν, σύμφωνα με σχετικό όρο που βρήκα π.χ. στη δεύτερη δανειακή σύμβαση, ως αρμόδια δικαστήρια για την εκδίκαση κάποιων διαφορών τα ημεδαπά δικαστήρια του Δικαιούχου Κράτους Μέλους της Ευρωζώνης, δηλαδή της χώρας μας, όπως επίσης και τα δικαστήρια δωσιδικίας του εφαρμοστέου δικαίου της δανειακής αυτής σύμβασης (που είναι το αγγλικό), δηλαδή τα δικαστήρια της Αγγλίας. Γράφω όλες αυτές τις λεπτομέρειες και σας κουράζω γιατί οσφραίνομαι ότι σε αυτήν την παράγραφο μπορεί να κρύβεται ένα πολύ σημαντικό θέμα που θα άφηνε ίσως τη χώρα μας ακάλυπτη σε ότι αφορά την δυνατότητα χρήσης  του δικαιώματος της ετεροδικίας ως κράτος, που απορρέει από το διεθνές δίκαιο και στο οποίο αναφέρομαι αναλυτικότερα παρακάτω στη παραγρ. 8). Φυσικά αν δεν ισχύουν οι ισχυρισμοί διαφόρων πολιτικών, όπως αναφέρω στη παραγρ. 8),  ότι αυτό το θέμα έχει ήδη σε βάρος μας ξεκαθαριστεί.

4) Υπάρχει ρητή απαγόρευση δανεισμού της χώρας μας από άλλες χώρες εκτός Ευρωζώνης, π.χ. από Ρωσία ή Κίνα κλπ. Συνεπώς προς τι η κοροϊδία απέναντι στο κόσμο για την δήθεν δυνατότητα δανεισμού της χώρας μας από τη Ρωσία ή την Κίνα; Εδώ έκαναν τα κόμματα της τ. συγκυβέρνησης απλά την πάπια και δεν έκαναν κουβέντα για να μην εκτεθούνε σε σχέση με το περιεχόμενο αυτών των συμβάσεων. Φυσικά μπορεί να δανειστεί η χώρα μας κατά παράβαση αυτού του όρου των δανειακών συμβάσεων με τις επιπτώσεις που αυτό όμως συνεπάγεται.

5) Η κάθε χώρα της Ευρωζώνης που μας έχει δανείσει στα πλαίσια αυτών των συμβάσεων μπορεί να μεταφέρει τις απαιτήσεις της εκ της δανειακής σύμβασης έναντι της χώρας μας σε άλλη χώρα της Ευρωζώνης, όπως π.χ. στη πλούσια Γερμανία, φυσικά εισπράττοντας στη προκειμένη περίπτωση το μέρος του δανείου που δικαιούται αυτή η χώρα από την Γερμανία και η Γερμανία θα έρθει στη θέση αυτής της χώρας στο ύψος και αυτού του μέρους του δανείου ως πιστωτής απέναντι στη χώρα μας.

6) Οι δανειστές μας μπορούν να εκχωρήσουν επίσης σε τρίτους, δηλαδή εκτός Ευρωζώνης, τις απαιτήσεις τους έναντι της χώρας μας που απορρέουν από αυτές τις δανειακές συμβάσεις , π.χ. σε εταιρίες όπως τα γνωστά καρτάλια των distress funds, αλλά και σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στη Τουρκία, το φαντάζεστε ;

7) Επίσης προνόησαν προφανώς οι Γερμανοί και περιλαμβάνεται ειδικός όρος στις δανειακές συμβάσεις, σύμφωνα με τον οποίο δεν μπορεί να γίνει συμψηφισμός απαιτήσεων της χώρας μας , άσχετες με αυτές τις δανειακές συμβάσεις, έναντι χώρας που συμμετέχει ως εγγυήτρια χώρα αλλά και ως μέτοχος στο ΕΤΧΣ ( EFSF).

Που μας παραπέμπει αυτό αβίαστα; φυσικά στο κατοχικό αναγκαστικό δάνειο και στις πολεμικές αποζημιώσεις που μας οφείλει η Γερμανία από τον Β’ΠΠ. Αυτό δείχνει βέβαια ότι κατά βάθος φοβούνται οι Γερμανοί μήπως κάποια μέρα τελικά τολμήσει η χώρα μας να διεκδικήσει στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης ή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο τόσο το κατοχικό αναγκαστικό δάνειο όσο και τις πολεμικές αποζημιώσεις , σημειωτέον σημερινής αξίας και των δύο, σύμφωνα με το Εθνικό Συμβούλιο Διεκδίκησης των  Γερμανικών  Οφειλών, 162 δισ  ευρώ  και εντόκως με επιτόκιο (ανατοκισμένο) 3% ετησίως από το 1946 έως σήμερα περίπου 1.200 δισ  ευρώ.

8) Σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις δανειακές συμβάσεις, δηλαδή π.χ. την μη πληρωμή των οφειλών μας, μπορούν επίσης και μάλιστα στα πλαίσια του αγγλικού δικαίου, να βάλουν χέρι οι «εταίροι» και δανειστές μας σε όλα τα περιουσιακά στοιχεία που διαθέτει τώρα και στο μέλλον η χώρα μας, αν δεν κάνω λάθος ακόμα και στα τακτικά έσοδα του κράτους. Δεν μπορώ να γνωρίζω αν έχουν απεμπολήσει οι τότε κυβερνήσεις με κάποιους «νομικίστικους όρους» που περιλαμβάνονται σ’ αυτές τις ογκώδεις συμβάσεις ακόμα και το δικαίωμα ετεροδικίας που δικαιούται η χώρα μας και κάθε χώρα στα πλαίσια του διεθνούς δικαίου, όπως ανέφερα ήδη παραπάνω στη  παραγρ.3).

Αν και οφείλω να τονίσω ότι για το θέμα αυτό έχουν εκφράσει διάφοροι πολιτικοί της τ. αντιπολίτευσης την βεβαιότητα τους ότι οι κυβερνήσεις που υπέγραψαν τις δύο δανειακές συμβάσεις έχουν ξεκάθαρα παραιτηθεί από αυτό το δικαίωμα. Ένας εξ αυτών είναι ο καθηγητής  Θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης και νυν Ευρωβουλευτής (τ. ΑΝΕΛ) Νότης Μαριάς. Σύμφωνα με τις προβλέψεις π.χ. της απόλυτης ετεροδικίας θεωρούνται τα εσωτερικά δικαστήρια, δηλαδή στη προκειμένη περίπτωση τα δικαστήρια του Λουξεμβούργου ή για κάποιες διαφορές της Αγγλίας, αναρμόδια να δικάσουν πράξεις αλλοδαπών κρατών, στη προκειμένη περίπτωση της Ελλάδος, π.χ.  σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των όρων των δύο δανειακών συμβάσεων.

Αυτό θα ίσχυε είτε αν πρόκειται για πράξεις δημόσιας εξουσίας, είτε αν αφορά πράξεις ιδιωτικού δικαίου, εκτός αν και εφόσον συγκατατεθεί το εναγόμενο αλλοδαπό κράτος, δηλαδή η Ελλάδα, όπως αυτό θα ίσχυε αν έχει π.χ. δίκιο ο Ευρωβουλευτής Νότης Μαριάς. Μια που, σύμφωνα με τις παραπάνω προβλέψεις της δανειακής σύμβασης , μπορεί  κατά την επιλογή των δανειστών να είναι για κάποιες διαφορές και τα δικαστήρια της Αγγλίας αρμόδια , θα ίσχυε, όπως ανέφερα ήδη παραπάνω,  φυσικά το ίδιο και στη περίπτωση αυτή.

Με άλλα λόγια θα ήταν έτσι δύσκολο να εκτελεστούν οι όποιες αποφάσεις των δικαστηρίων του Λουξεμβούργου ή της Αγγλίας στη χώρα μας με κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων κλπ., αφού θα έπρεπε, σύμφωνα με το δικαίωμα της ετεροδικίας, να έχουν εκδικαστεί στα ελληνικά δικαστήρια αυτές οι διαφορές  για τις οποίες θα προσέφευγαν οι δανειστές (το ΕΤΧΣΤ ). Αυτό είναι και το θέμα που ανέφερα στο τέλος της παραπάνω παραγρ. 3), για το οποίο διατηρώ μόνο μικρές επιφυλάξεις, μήπως και δεν έχει τελικά δίκιο ο Νότης Μαριάς, αν και μου είναι δύσκολο να πιστέψω ότι θα έλεγε ένας Έλληνας καθηγητής Πανεπιστημίου και Ευρωβουλευτής ένα τόσο χοντρό ψέμα για ένα τόσο σοβαρό θέμα επανειλημμένα δημοσίως.

Πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη το γεγονός, ότι έχουν εντοπιστεί σε κάποια σημεία των δανειακών συμβάσεων καθόλου αμελητέες διαφορές με την έννοια της σωστής μετάφρασης , μεταξύ του αγγλικού και του ελληνικού κειμένου, όπου το αγγλικό κείμενο, σκόπιμα ή όχι, προβλέπει δυσμενέστερη για τη χώρα μας ερμηνεία κάποιων όρων.

Υπάρχουν και μια σειρά άλλων ανάλογων δεσμεύσεων αλλά δεν θέλω να σας κουράσω κι άλλο.

Αντιλαμβάνεται κανείς επίσης και την αστειότητα των λεονταρισμών κάποιων πολιτικών και δημοσιογράφων ακόμα και του ξένου τύπου, αλλά και καθηγητών οικονομολόγων, περί στάσης πληρωμών της χώρας μας εντός Ευρωζώνης ως ύστατο όπλο, πέραν όλων των παραπάνω, με την ΕΚΤ, με μεγαλύτερο μέτοχο κατά 27 % τη Γερμανία  να έχει πάντοτε τον διακόπτη της ρευστότητας απέναντι στις τράπεζες μας και απέναντι στη χώρα έτοιμο για κλείσιμο.

Συνεχίστε στη 2η σελίδα (…)
Γίνε Μέλος
Αγοράζοντας μια συνδρομή, στηρίζεται τη προσπάθειά μας και γίνεστε ενεργό μέλος της ομάδας μας (κίνημα). Θα λάβετε και τα δύο παρακάτω πλεονεκτήματα:

1. Θα μπορείτε να μελετάτε τα άρθρα/αναλύσεις χωρίς να βλέπετε διαφημίσεις (χωρίς περισπασμούς δηλαδή).

2. Θα μπορείτε να τα εκτυπώνετε ή/και να τα αποθηκεύετε σε μορφή PDF (για να τα έχετε πάντα δικά σας).

Αντιαμβανόμαστε πως δεν μπορεί ο καθένας να γίνει συνδρομητής. Για το λόγο αυτό, όσοι από εσάς είσαστε σε θέση να υποστηρίξετε το όραμά μας, θα βοηθάτε και εκείνους που δεν μπορούν να συνδράμουν άμεσα.
×