Το πανόραμα της ελληνικής αγοράς μπύρας το 2013 – The Analyst

Το πανόραμα της ελληνικής αγοράς μπύρας το 2013

Email this page.
Beer-1

Οι ελληνικές εξαγωγές ζύθου, αν και σε υψηλότερη μέση τιμή ανά λίτρο σε σχέση με τις εισαγόμενες, το 2013 φαίνεται ότι δεν πήγαν καλά όσο το 2012 (+8%) και παρέμειναν στάσιμες ή σημείωσαν ελαφρά υποχώρηση

(To άρθρο αποτελείται από 5 Σελίδες)

Η Ελληνική αγορά μπύρας το έτος 2013 συνέχισε να διαμορφώνεται σε ένα εντελώς καινούργιο τοπίο από εκείνο που είχαμε συνηθίσει τις τελευταίες  δεκαετίες. Τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της αγοράς μπύρας στην Ελλάδα το έτος 2013 συνοψίζονται ως εξής:

(1) Συνεχίζεται η δημιουργία μικροζυθοποιείων ανά την Ελλάδα, με εξαιρετικές πρωτοβουλίες τόσο σε επίπεδο ποιότητας όσο και συσκευασίας, ενώ για πρώτη φορά έγιναν εμφανή και τα πρώτα (οικονομικά) προβλήματα στην λειτουργία ορισμένων μικροζυθοποιείων.

(2)  Η οικονομική κρίση συνεχίζει να επηρεάζει αρνητικά την τεράστια κατανάλωση μπύρας στην «κρύα αγορά» της μαζικής εστίασης παρά την σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Ελλάδα το 2013, ενώ συνεχίζει να κερδίζει έδαφος στην «ζεστή αγορά» (Σούπερ Μάρκετ) υποκαθιστώντας διάφορα ποτά που φορολογήθηκαν υπέρμετρα με αποτέλεσμα να καταστούν απρόσιτα σε μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών.

 (3) Οι εισαγωγές μπύρας το 2013 δεν φαίνεται να επηρεάστηκαν από την οικονομική κρίση και παραμένουν σε απαράδεκτα υψηλά επίπεδα. (Πίνακας 1) Είναι απορίας άξιο πως ο Έλληνας επαγγελματίας (κυρίως της τουριστικής αγοράς) αλλά και ο τελικός καταναλωτής, συνεχίζουν να πληρώνουν εισαγόμενες μπύρες, όταν υπάρχουν σήμερα στην Ελληνική αγορά κάπου 100 ετικέτες μπύρας Ελληνικής παραγωγής, εξαιρετικής ποιότητος, από πολύ χαμηλές (τελικές) τιμές που ξεκινούν κάτω από 0,50 Ευρώ και φθάνουν μέχρι τα 6 Ευρώ!! (Σχετικό με το γενικότερο αυτό θέμα, είναι το άρθρο μας 6ης Ιανουαρίου 2014 με τίτλο «Ελληνικό προϊόν»: Η απαραίτητη ένδειξη σε κάθε προϊόν που αγοράζουμε).

.

Πίνακας 1: ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΜΠΥΡΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

ΕΤΟΣ

ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ

ΛΙΤΡΑ

ΑΞΙΑ/ΛΙΤΡΟ

2011

50.739.570

75.119.734

1,48 Ευρώ

2012

43.960662

65.605.860

1,49 Ευρώ

ΙΑΝ-ΟΚΤ 2013

39.916.722

51.888.661

1,30 Ευρώ

 Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης – Στοιχεία: ΕΛΣΤΑΤ (Προσωρινά, Ιανουάριος 2014)

 .

(4)  Αντίθετα οι ελληνικές εξαγωγές ζύθου, αν και σε υψηλότερη μέση τιμή ανά λίτρο σε σχέση με τις εισαγόμενες, το 2013 φαίνεται ότι δεν πήγαν καλά όσο το 2012 (+8%) και παρέμειναν στάσιμες ή σημείωσαν ελαφρά υποχώρηση (Πίνακας 2).

.

Πίνακας 2: ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΜΠΥΡΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

ΕΤΟΣ

ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ

ΛΙΤΡΑ

ΑΞΙΑ/ΛΙΤΡΟ

2011

19.730.029

31.523.532

1,60 Ευρώ

2012

21.224.812

41.013.655

1,93 Ευρώ

ΙΑΝ-ΟΚΤ 2013

16.730.685

29.281.205

1,75 Ευρώ

 Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης – Στοιχεία: ΕΛΣΤΑΤ (Προσωρινά, Ιανουάριος 2014)

 .

(5)  Η κατά κεφαλή κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα υπολογίζεται και για το 2013 σε 30 περίπου λίτρα  (έναντι 42 λίτρων το 2008) με την συνολική κατανάλωση ζύθου να σταθεροποιείται στα περσινά επίπεδα (3.400.000 εκατόλιτρα περίπου) η να υποχωρεί λίγο, σύμφωνα τον σχετικό δείκτη παραγωγής της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

(6) Τέλος, η έντονη «αναδιανομή» μεριδίων που παρουσίασε η Ελληνική αγορά την τριετία 2010-2012 φαίνεται να επιβραδύνεται ή να ανακόπτεται το 2013.

Υπενθυμίζεται ότι η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» – Μπύρα Φιξ, η «Μύθος» – Ομίλου Calsberg, η «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης» – Μπύρα Βεργίνα, κέρδισαν έδαφος την τριετία 2010-2012, παρά την γενική υποχώρηση της αγοράς, ενώ παράλληλα αυξήθηκαν τα περιφερειακά, «μικρά» ζυθοποιεία που προσφέρουν  εξαιρετικής ποιότητας Ελληνικό ζύθο σε Ρόδο, Κέρκυρα, Άργος, Σαντορίνη, Εύβοια, Κρήτη, Χίο, Τήνο, Πάτρα, Θεσσαλονίκη και Λαμία.

Ας δούμε όμως αναλυτικά, στο κατώφλι του 2014, την πορεία της Ελληνικής αγοράς με όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή Ελληνικού ζύθου. Ήδη, περισσότερες από 100 ετικέτες Ελληνικής μπύρας προσφέρονται όχι μόνο στον Έλληνα καταναλωτή αλλά και στα εκατομμύρια των ξένων επισκεπτών της χώρας μας οι οποίοι δεν έρχονται μόνο για να απολαύσουν τον πολιτισμό, τις υπέροχες παραλίες ή την  απαράμιλλη φυσική ομορφιά που απλόχερα χαρίζει η Ελλάδα μας σε κάθε γωνιά, αλλά και τον πλούτο των προϊόντων της – και η μπύρα είναι φυσικά ένα από αυτά!

Άλλωστε, την Bud, την Corona και πολλές άλλες εισαγόμενες μπύρες τις βρίσκουν σε όποια χώρα και να πάνε αλλά τις υπέροχες και ξεχωριστές μπύρες της Ελληνικής παραγωγής μπορούν να τις απολαύσουν μόνο στην Ελλάδα και ελάχιστα εκτός Ελλάδος!

.

(1)  ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

1. Αθηναϊκή Ζυθοποιία

Η «Αθηναική Ζυθοποιία» ήδη συμπλήρωσε μισό αιώνα παρουσίας στην Ελλάδα (ιδρύθηκε το 1963) και λειτουργεί τέσσερις συνολικά παραγωγικές μονάδες (τρείς μονάδες παραγωγής ζύθου και μια μονάδα για την παραγωγή του φυσικού μεταλλικού νερού ΙΟΛΗ), απασχολώντας 1.000 εργαζόμενους και επιδεικνύοντας ένα εξαιρετικό (και πολυβραβευμένο) «κοινωνικό πρόσωπο». Αποτελεί μέλος του μεγαλύτερου Ευρωπαϊκού Ομίλου Ζυθοποίας (και δεύτερου μεγαλύτερου στον κόσμο – Heineken N.V.) ο οποίος δραστηριοποιείται σε 178 χώρες του κόσμου, διαθέτοντας 200 περίπου διαφορετικά σήματα, ενώ παράγει μπύρα σε 140 ζυθοποιία, 71 χωρών. Το έτος 2012 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 18,3 δις Ευρώ.

Το 2014 βρίσκει, όπως άλλωστε και τις τέσσερις τελευταίες δεκαετίες, την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» σαν τον αναμφισβήτητο ηγέτη της ελληνικής αγοράς μπύρας. H απώλεια των υψηλών μεριδίων που κατείχε κάποτε στην Ελληνική αγορά μπύρας οφείλεται τόσο στο «άνοιγμα» της Ελληνικής αγοράς ζύθου που πραγματοποιήθηκε τα τελευταία χρόνια με την δραστηριοποίηση πολλών (κυρίως μικρών αλλά και μεγάλων) ζυθοποιείων όσο και στην συνολική μείωση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης η οποία από 42 λίτρα το 2008 υποχώρησε στα επίπεδα των 30 λίτρων περίπου μέσα σε 5 χρόνια (2013).

Ο στόχος της αύξησης των εξαγωγών σε αντιστάθμισμα των απωλειών της εσωτερικής αγοράς, δεν έχει αποφέρει ακόμα τα επιθυμητά αποτελέσματα. Οι εξαγωγές της «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας» είναι σίγουρα πολύ σημαντικές για τα Ελληνικά μεγέθη με «πρωταγωνιστές» τα σήματα ΑΛΦΑZorbasMarathon   και  Athenian, αλλά απέχουν ακόμα από τον στόχο του 20% της συνολικής της παραγωγής. Παρ΄ όλα αυτά, η εταιρία συνεχίζει να εφαρμόζει το επενδυτικό της πρόγραμμα (18 εκατομμύρια Ευρώ για το 2014 και 50 εκατομμύρια Ευρώ για την επόμενη τριετία) και παράγει στην χώρα μας τα σήματα  Amstel, Heineken, ΑΛΦΑ, Fischer, Buckler, BIOΣ 5 καθώς και όλα τα σήματα εξαγωγής. Παράλληλα, εισάγει πλήθος σημάτων ζύθου όπως τα σήματα Sol,  Mc Farland,  Erdinger,  Duvel,  Chimay κ.α.

Η οικονομική πορεία της «Αθηναικής Ζυθοποιίας» την περίοδο 2008-2012 (τα οικονομικά στοιχεία του 2013 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες) αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί:

.

ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ (AΡMAE 7727/01ΔΤ/Β/86/29)  

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών 

Μικτά κέρδη 

Καθαρά κέρδη προ φόρων  

Σύνολο υποχρεώσεων

2008

460.847.879

112.751.405

83.716.590

162.603.801

2009

448.320.418

102.467.248

64.861.632

164.561.816

2010

440.794.375

78.076.057*

29.791.715*

167.449.934*

2011

389.331.938

61.401.692

48.613.685

154.642.926

2012

341.033.558

29.169.603

24.244.850

140.957.741

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης   *=Αναπροσαρμοσμένα ποσά.

.

To άρθρο αποτελείται από 5 Σελίδες (…)

Γίνε Μέλος
Αγοράζοντας μια συνδρομή, στηρίζεται τη προσπάθειά μας και γίνεστε ενεργό μέλος της ομάδας μας (κίνημα). Θα λάβετε και τα δύο παρακάτω πλεονεκτήματα:

1. Θα μπορείτε να μελετάτε τα άρθρα/αναλύσεις χωρίς να βλέπετε διαφημίσεις (χωρίς περισπασμούς δηλαδή).

2. Θα μπορείτε να τα εκτυπώνετε ή/και να τα αποθηκεύετε σε μορφή PDF (για να τα έχετε πάντα δικά σας).

Αντιαμβανόμαστε πως δεν μπορεί ο καθένας να γίνει συνδρομητής. Για το λόγο αυτό, όσοι από εσάς είσαστε σε θέση να υποστηρίξετε το όραμά μας, θα βοηθάτε και εκείνους που δεν μπορούν να συνδράμουν άμεσα.
×