ΜΠΥΡΑ: ΤΟ ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΖΥΘΟΥ ΤΟ 2012 - The Analyst
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ & ΑΓΟΡΕΣ

ΜΠΥΡΑ: ΤΟ ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΖΥΘΟΥ ΤΟ 2012

Email this page.
Print Friendly, PDF & Email

Το πανόραμα της ελληνικής αγοράς ζύθου το 2012, με όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ελληνικής μπύρας καθώς και την πορεία των εισαγωγών & των εξαγωγών μπύρας

Το τοπίο της Ελληνικής αγοράς ζύθου συνέχισε και το έτος 2012 να διαφοροποιείται σταθερά από την εικόνα που παρουσίαζε τις τελευταίες δεκαετίες. Η οικονομική κρίση επηρεάζει αρνητικά την τεράστια κατανάλωση στην «κρύα αγορά» της μαζικής εστίασης, αλλά κερδίζει συνεχώς έδαφος στην «ζεστή αγορά» (Σούπερ Μάρκετ) υποκαθιστώντας ακριβότερα ποτά που φορολογήθηκαν υπέρμετρα με αποτέλεσμα να καταστούν απρόσιτα για μεγάλη μερίδα καταναλωτών.

Η κατά κεφαλή κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα υπολογίζεται για το 2012 σε 30 περίπου λίτρα  (έναντι 37 λίτρων το 2010) αφού η συνολική κατανάλωση υποχώρησε μέσα στο 2012 κατά 8% περίπου σύμφωνα τον σχετικό δείκτη παραγωγής της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Αν το έτος 2011 η συνολική αγορά είχε εκτιμηθεί σε 3.650.000 εκατόλιτρα (από 4.150.000 εκατόλιτρα το 2010), το 2012 η συνολική αγορά υπεχώρησε σε 3.400.000 εκατόλιτρα περίπου.

Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα ο «πλουραλισμός» εισαγόμενου ζύθου από κάθε πιθανή και απίθανη γωνιά του πλανήτη υποκαθίσταται σταδιακά, αργά αλλά σταθερά, από ολοένα και περισσότερες προτάσεις μπύρας Ελληνικής παραγωγής σε ένα εκπληκτικό επίπεδο ποικιλίας και ποιότητας που καλύπτει κάθε σπιθαμή πιθανών επιλογών σε πολλούς και διαφορετικούς τύπους ζύθου. Οι πωλήσεις όλων των εισαγόμενων σημάτων μπύρας (επώνυμων ή ιδιωτικής ετικέτας) εκτιμάται ότι συνέχισαν να υποχωρούν και το 2012, μετά την μεγάλη «βουτιά» του 2011, αλλά παραμένουν ακόμα σε ακατανόητα υψηλά επίπεδα.

Αντίθετα οι ελληνικές εξαγωγές ζύθου αυξάνονται σημαντικά αν και δεν μπορούν να καλύψουν το χάσμα της υψηλής αξίας εισαγόμενης μπύρας με την χαμηλή αξία των αντίστοιχων ελληνικών εξαγωγών. Βλέπετε είμαστε «κακομαθημένοι» και χρυσοπληρώνουμε κάθε απίθανη μπύρα που μας σερβίρουν από τα πιο μακρινά μέρη του κόσμου, χωρίς να μπαίνουμε στον κόπο να επιμένουμε σχολαστικά σε μια Ελληνική μπύρα που τις περισσότερες φορές είναι και καλύτερη και φθηνότερη!

Σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής το ποσοστό μείωσης του δείκτη παραγωγής στην χώρα μας ήταν -7,7% για το ενδεκάμηνο του 2012 (ο Δεκέμβριος δεν επηρεάζει σημαντικά την γενική εικόνα), ενώ η αξία των εισαγωγών μπύρας από ολόκληρο τον κόσμο εξακολουθεί να είναι υπερδιπλάσια από την αξία των εξαγωγών μπύρας, όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής:

ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΙΣΑΓΩΓΩΝ ΚΑΙ ΕΞΑΓΩΓΩΝ ΜΠΥΡΑΣ

Αξία* εισαγωγών

Λίτρα

εισαγωγών

Αξία εξαγωγών

Λίτρα εξαγωγών

Έτος 2011

50.739.570

75.119.734

19.730.029

31.523.532

1/1-31/11/2012

41.788.623

67.458.701

18.761.104

38.627.735

*Οι αξίες σε Ευρώ – Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης – Στοιχεία: Προσωρινά, Φεβρουάριος 2012 ΕΛΣΤΑΤ

Εξ άλλου, η αγορά ζύθου παρουσιάζει αξιόλογη «αναδιανομή» μεριδίων μέσα στην Ελλάδα, αφού τόσο η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» (Μπύρα Φιξ) ή η «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης» (Μπύρα Βεργίνα) όσο και η «Μύθος» (Ομίλου Calsberg) εκτιμάται ότι συνέχισαν να κερδίζουν έδαφος ή να διατηρούν την θέση τους παρά την γενική υποχώρηση της αγοράς και το 2012, παράλληλα με την ενίσχυση περιφερειακών, «μικρών» ζυθοποιείων που εδραιώνονται ή μεγαλώνουν σταθερά (Ρόδος, Κέρκυρα, Άργος, Σαντορίνη, Εύβοια, Κρήτη, Καλαμάτα).

Παράλληλα οι εξαγωγές Ελληνικού ζύθου σε λίτρα αυξήθηκαν το 2012 όχι μόνο για τους γενικότερους λόγους που συντέλεσαν στην αύξηση των ελληνικών εξαγωγών συνολικά αλλά και για ειδικούς λόγους που σχετίζονται με την ολοένα και μεγαλύτερη εξαγωγική δραστηριότητα της «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας» που στοχεύει στον διπλασιασμό του ποσοστού των εξαγωγών της, επί της συνολικής της παραγωγής μέσα στο 2013, ώστε να φθάσει στο 20%.

Ας εξετάσουμε όμως αναλυτικά, στο κατώφλι του έτους 2013, την πορεία της ελληνικής αγοράς ζύθου με όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή Ελληνικού ζύθου, με τα όλα τα προϊόντα που προσφέρονται όχι μόνο στον Έλληνα καταναλωτή αλλά και στα εκατομμύρια των ξένων επισκεπτών της χώρας μας οι οποίοι δεν έρχονται μόνο για να απολαύσουν τον πολιτισμό, τις υπέροχες παραλίες ή την  απαράμιλλη φυσική ομορφιά που απλόχερα χαρίζει η Ελλάδα σε κάθε γωνιά, αλλά και τον πλούτο των προϊόντων της.

(1)  ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

Η «Αθηναική Ζυθοποιία» συμπληρώνει φέτος μισό αιώνα παρουσίας στην Ελλάδα (ιδρύθηκε το 1963) και λειτουργεί τέσσερις συνολικά παραγωγικές μονάδες (τρείς μονάδες παραγωγής ζύθου και μια μονάδα για την παραγωγή του φυσικού μεταλλικού νερού ΙΟΛΗ). Η «Αθηναική Ζυθοποιία» αποτελεί μέλος του Ομίλου Heineken N.V. ο οποίος το 2011 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 17,1 δις Ευρώ με 140 ζυθοποιία σε 71 χώρες του κόσμου διαθέτοντας 200 διαφορετικά σήματα.

Το 2013 βρίσκει, όπως άλλωστε και τις τέσσερις τελευταίες δεκαετίες, την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» σαν τον αναμφισβήτητο ηγέτη της ελληνικής αγοράς μπύρας. Παρ΄ όλα αυτά, η αναδιανομή των μεριδίων που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στην Ελληνική αγορά προς όφελος των ανταγωνιστών της (νέων, παλαιών ακόμα και μικρών ζυθοποιείων) οδήγησε την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» σε εντονότερο εξαγωγικό προσανατολισμό προκειμένου να κρατήσει ολόκληρο το παραγωγικό της δυναμικό στην χώρα μας καθώς και το εξαιρετικό επίπεδο του κοινωνικού της προσώπου (Σχετικό είναι το άρθρο μας 24ηςΑπριλίου 2012). Έτσι, το 2012 η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» σε συνεργασία με την μητρική της, ανέλαβε την εμφιάλωση μέρους των υποχρεώσεων του ΟμίλουHeineken στις αραβικές χώρες  ενώ παράλληλα διεύρυνε τις ήδη αξιόλογες εξαγωγικές της επιδόσεις με στόχο το 2013 να καλύψουν το 20% της συνολικής παραγωγής! Η σημαντική αύξηση των εξαγωγών του Ομίλου Heineken στις αραβικές χώρες (+12% το 2011, 2,2 δις Ευρώ κύκλος εργασιών) διευκολύνει την στρατηγική αυτή που «συμπληρώνεται» με τις εξαγωγές ελληνικών σημάτων (ΑΛΦΑZorbasMarathonAthenian).

Σήμερα, η  «Αθηναική Ζυθοποιία», προσφέρει στην Ελληνική αγορά πλήθος ετικετών ζύθου από τις οποίες στην Ελλάδα παράγονται τα σήματα Amstel,Heineken, ΑΛΦΑ, FischerBucklerBIOΣ 5 καθώς και όλα τα σήματα εξαγωγής, ενώ εισάγονται από το εξωτερικό πολλά ακόμα (SolMc FarlandErdinger,DuvelChimay κ.α). Εκτιμάται ότι το έτος 2012 η εγχώρια (πλην εξαγωγών) παραγωγή της «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας» υπεχώρησε σαν συνέπεια της (γενικής) συρρίκνωσης της Ελληνικής αγοράς με την παράλληλη σταθεροποίηση ή την βελτίωση της θέσης των ανταγωνιστών της.

Η οικονομική πορεία της «Αθηναικής Ζυθοποιίας» την περίοδο 2007-2011 (τα οικονομικά στοιχεία του 2012 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες) αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί:

ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ (AΡMAE 7727/01ΔΤ/Β/86/29)

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών €

Μικτά κέρδη €

Καθαρά κέρδη προ φόρων  €

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

435.264.067

109.740.144

78.236.132

156.346.990

2008

460.847.879

112.751.405

83.716.590

162.603.801

2009

448.320.418

102.467.248

64.861.632

164.561.816

2010

440.794.375

78.076.057*

29.791.715*

167.449.934*

2011

389.331.938

60.964.761

48.613.685

154.642.926

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης   *=Αναπροσαρμοσμένα ποσά.

(2) ΜΥΘΟΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

Η ιστορία της Μύθος Ζυθοποιία ξεκίνησε το 1968 με την ίδρυση της Ζυθοποιίας  Henninger Hellas ΑΕ στην Θεσσαλονίκη η οποία το 1992 εξαγοράστηκε από τον Όμιλο Μπουτάρη και μετονομάστηκε σε Ζυθοποιία Βορείου Ελλάδος ΑΕ. Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Μπουτάρη Κωνσταντίνος Μπουτάρηςκυκλοφόρησε το 1997 την μπύρα Mythos που γνώρισε αμέσως μεγάλη επιτυχία. Πέντε χρόνια αργότερα (2002) η Ζυθοποιία Βορείου Ελλάδος ΑΕ που μετονομάστηκε σε «Μύθος Ζυθοποιία» εξαγοράστηκε από την Βρετανική Scottish & Newcastle η οποία με την σειρά της (2008) εντάχτηκε στον Όμιλο Carlsberg – τον τέταρτο μεγαλύτερο Όμιλο ζυθοποιίας στον κόσμο, με καθαρά έσοδα της τάξεως των 8,6 δις Ευρώ (2011), τα προϊόντα του οποίου πωλούνται σε περισσότερες από 150 αγορές του κόσμου.

Σήμερα η Μύθος Ζυθοποιία διατηρεί στην Θεσσαλονίκη εγκαταστάσεις παραγωγής καθώς και κέντρα διανομής σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη, κατέχοντας την δεύτερη θέση της Ελληνικής αγοράς με μερίδιο το οποίο η μητρική της εταιρία υπολογίζει σε 14,9% για το 2011 (το 2012 εκτιμάται ότι αυξήθηκε).

Η Μύθος Ζυθοποιία παράγει στην Ελλάδα την μπύρα Mythos, τις μπύρες Kaiser, Kaiser Blonde την οποία 3.000 καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα της TNS ICAP επέλεξαν ως το Προϊόν της Χρονιάς 2013  (το πιο καινοτόμο προϊόν στην κατηγορία μπύρας), Kaiser Double Malt και Henninger. Η Μύθος Ζυθοποιία διανέμει επίσης στην ελληνική αγορά πλήθος εισαγόμενων ζύθων (Carlsberg, Corona Extra, Kronenbourg 1664, Grimbergen, Shneider Weisse,Guinness & Kilkenny της Diageo, τους μηλίτες (οίνοι από μήλαMagners και Somersby).  Απασχολεί 300 περίπου εργαζόμενους και εξάγει την ελληνική μπύραMythos, βραβευμένη κατ΄ επανάληψη σε διεθνείς διαγωνισμούς, σε περισσότερες από 40 χώρες του κόσμου.

Εκτιμάται ότι το έτος 2012 η συνολική παραγωγή της Μύθος Ζυθοποιία έφθασε τις 600.000 εκατόλιτρα ενώ η (εξαιρετική) οικονομική της πορεία την πενταετία 2007-2011 (τα οικονομικά στοιχεία του 2012 θα γίνουν γνωστά σε μερικούς μήνες) αποτυπώνεται στον πίνακα που ακολουθεί:

ΜΥΘΟΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ  (ΑΡΜΑΕ 1220/62/Β/86/1480)

 

ΕΤΟΣ

Κύκλος Εργασιών €

Μικτά κέρδη €

Καθαρά κέρδη προ φόρων  €

Σύνολο υποχρεώσεων

2007

52.496.630

30.736.910

2.238.961

7.287.954

2008

61.064.599

35.409.121

2.881.461

9.138.543

2009

65.545.885

36.640.924

7.538.412

11.611.652

2010

74.473.737

39.115.155

5.077.612

11.573.144

2011

84.980.887

42.574.444

4.406.372

12.778.246

Πίνακας: Λεωνίδας Κουμάκης

Συμφωνείτε ή διαφωνείτε; Συντάξτε την άποψή σας

Απόψεις και σχόλια

/* ]]> */