Οι σκανδαλώδεις εγγυήσεις του δημοσίου στις τράπεζες – The Analyst
ΜΑΚΡΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

Οι σκανδαλώδεις εγγυήσεις του δημοσίου στις τράπεζες

.

Κατά το υπουργείο οικονομικών, δεν υπάρχει καμία απώλεια από τις κρατικές εγγυήσεις στις τράπεζες – γεγονός που σημαίνει ότι, οι εγγυήσεις που δόθηκαν από το δημόσιο για τη στήριξη  των τραπεζών από το 2009 έως το 2019, συνολικού ύψους 276 δις €, δεν έχουν αυξήσει το δημόσιο χρέος μας, αφού δεν έχουν εκπέσει. Ευχόμαστε και ελπίζουμε βέβαια να είναι δεσμευτική και να ισχύει η απάντηση του δημοσίου, κυρίως όμως να έχουν εξοφληθεί  τα ομολογιακά δάνεια που σύναψαν οι τράπεζες με τις κρατικές εγγυήσεις – υπενθυμίζοντας πως έχουμε προβληματισθεί γενικότερα σε σχέση με την οικονομική μας κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση, οι εγγυήσεις που δόθηκαν στις τράπεζες είναι σκανδαλώδεις – ενώ αυτός είναι ο λόγος που το δημόσιο υποχρεώθηκε να τις ανακεφαλαιοποιήσει, χαρίζοντας τους 51,1 δις € από τους δικούς μας φόρους.

.

Ανάλυση

Όπως έχουμε αναφέρει και τεκμηριώσει, η διάσωση των τραπεζών με τις διάφορες ανακεφαλαιοποιήσεις, έχει κοστίσει 51,1 δις € στο δημόσιο (πηγή) – τα οποία έχουν επιβαρύνει το δημόσιο χρέος, οπότε όλους εμάς τους φορολογουμένους.

Εν τούτοις, υπάρχουν πολλές αναφορές στις εγγυήσεις που έχει κατά καιρούς δώσει το κράτος στις τράπεζες – κάτι που είναι μεν γεγονός, αλλά όπως φαίνεται δεν έχει αποτελέσει κόστος για το δημόσιο.

Ειδικότερα, κατά το υπουργείο οικονομικών, σύμφωνα με τον Ν.3723/2008 (ΦΕΚ/250/Α’/2008) «Ενίσχυση ρευστότητας της οικονομίας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης και άλλες διατάξεις» παρασχέθηκε η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου (Ε.Δ), για κάλυψη ομολογιακών δανείων πιστωτικών ιδρυμάτων που έχουν λάβει άδεια λειτουργίας από την Τράπεζα της Ελλάδος. Βάσει της ανωτέρω νομοθετικής διάταξης παρασχέθηκαν οι κάτωθι εγγυήσεις αναλυτικά ανά έτος και ανά τράπεζα – εν πρώτοις την περίοδο από το 2009 έως το 2014:

Για την επόμενη περίοδο 2015 έως 2019, σημειώνοντας πως όλες αφορούν τις εκάστοτε κυβερνήσεις, παρασχέθηκαν οι εξής εγγυήσεις:

Συνολικά τώρα, δηλαδή για τη χρονική περίοδο 1009 έως 2019, οι εγγυήσεις ήταν οι παρακάτω:

Περαιτέρω, για τις παρεχόμενες εγγυήσεις του, το ελληνικό δημόσιο εισέπραξε προμήθειες, οι οποίες αποτυπώνονται στον κατωτέρω πίνακα – σημειώνοντας πως κατά το υπουργείο δεν έχει καταπέσει καμία εγγύηση:

Τέλος, για τα προγράμματα Ηρακλής έχουν δοθεί οι κάτωθι εγγυήσεις – με τα υπόλοιπα στην τελευταία στήλη του πίνακα.

Ολοκληρώνοντας, κατά το υπουργείο οικονομικών δεν υπάρχει καμία απώλεια από τις εγγυήσεις – γεγονός που σημαίνει ότι, οι εγγυήσεις που δόθηκαν από το δημόσιο για τη στήριξη  των τραπεζών από το 2009 έως το 2019, συνολικού ύψους 276 δις €, δεν έχουν αυξήσει το δημόσιο χρέος μας, αφού δεν έχουν εκπέσει. Ευχόμαστε και ελπίζουμε βέβαια να είναι δεσμευτική και να ισχύει η απάντηση του υπουργείου, κυρίως όμως να έχουν εξοφληθεί  τα ομολογιακά δάνεια που σύναψαν οι τράπεζες με τις κρατικές εγγυήσεις (δεν είναι σαφές)  – υπενθυμίζοντας πως έχουμε προβληματισθεί γενικότερα σε σχέση με την οικονομική μας κατάσταση, γράφοντας τα εξής:

Κάτι περίεργο και ανησυχητικό πρέπει να συμβαίνει με τα δημόσια οικονομικά (=ταμειακά διαθέσιμα και χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης).

(α) Το δημόσιο «χαρίζει» 35 εκ. € στην Aegean, για να εισπράξει πληθωρισμένα (= περί τα 20 εκ. € λιγότερα) 85 εκ. € από την εταιρεία.

(β) Πουλάει με κατεπείγουσες διαδικασίες (=αφού δεν είχε προβλεφθεί στον προϋπολογισμό) το 20% του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών.

(γ) Δεν πληρώνει τους κατασκευαστές για τα έργα που το ίδιο τους είχε αναθέσει (ΒΟΑΚ κλπ.), έχοντας όμως εισπράξει τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης – με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να τιναχτούν στον αέρα τα έργα, να μην πληρώνονται οι προμηθευτές τους και σύντομα οι εργαζόμενοι.

(δ) Αργεί να επιστρέψει τον ΦΠΑ στους εξαγωγείς με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να χρεοκοπήσουν, καθυστερεί πληρωμές του συστήματος Υγείας κοκ.

(ε) Δεν έχει εισπράξει ακόμη τα χρήματα από την ΤΕΡΝΑ για την Εγνατία και τα εμφανίζει κατά περίπου 140 εκ. λιγότερα – κάτι που συνέβη επίσης με το Ελληνικό, με άλλο ποσόν. Ακόμη χειρότερα, αναθέτει έργα στην ΤΕΡΝΑ που αφορούν την Εγνατία – με σημαντικά ποσά που στην ουσία μειώνουν ακόμη περισσότερο το τίμημα. Ειδικότερα τα εξής:

«Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση, οι κοινοπραξίες «ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – ΙΝΤΡΑΚΑΤ – 6060» και «ΙΝΤΡΑΚΑΤ – ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – 6061», στις οποίες η Intrakat συμμετέχει με ποσοστό 50%, υπέγραψαν δύο συμβάσεις λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού για τον ανατολικό και δυτικό τομέα, αντίστοιχα, με την ομώνυμη δημόσια εταιρεία διαχείρισης του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της Ελλάδας, αθροιστικού προϋπολογισμού 161 εκ. € και διάρκειας 24 μηνών. Πρόκειται για μία εργολαβία – «κλειδί» που θα διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου έως την έναρξη της παραχώρησής του σε ιδιώτη επενδυτή από το ελληνικό κράτος».

Δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί συμβαίνουν όλα αυτά – αφού τα δημόσια έσοδα είναι αυξημένα με τη βοήθεια του πληθωρισμού, υπάρχει το μαξιλάρι (θεωρητικά τουλάχιστον}, ενώ η ΤΕΡΝΑ θεωρείται υγιής. Σίγουρα όμως κάτι δεν πάει καλά. Σε κάθε περίπτωση, οι εγγυήσεις που δόθηκαν στις τράπεζες είναι σκανδαλώδεις – ενώ αυτός είναι ο λόγος που το δημόσιο υποχρεώθηκε να τις ανακεφαλαιοποιήσει, χαρίζοντας τους 51,1 δις € από τους δικούς μας φόρους.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Discover more from The Analyst

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading