Το έγκλημα των Τεμπών – The Analyst
Κοινοβουλευτικές Εργασίες Σχολιασμός Επικαιρότητας

Το έγκλημα των Τεμπών

.

Δεν έχει ούτε σήμερα ανακοινωθεί ο αριθμός των νεκρών, των επιβατών και των αγνοουμένων. Είναι σοβαρά πράγματα αυτά; Δεν είναι ο ορισμός της ελλιπούς οργάνωσης από την πλευρά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Hellenic Train, της ΡΑΣ και της Πολιτικής Προστασίας; Τελικά δεν δημιουργεί υποψίες συγκάλυψης, ειδικά αφού ο χώρος τσιμεντώθηκε; Γιατί αυτή η βιασύνη; Έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες της δικαστικής διερεύνησης, η οποία είναι διαφορετική από αυτήν των εμπειρογνωμόνων; Δεν πρέπει να δοθούν απαντήσεις, σχετικά με το τι μετέφερε η εμπορευματική αμαξοστοιχία; Πραγματικά δεν θέλουμε εδώ να εμπλακούμε σε αντεγκλήσεις και σε υποψίες, ούτε να διακινήσουμε θεωρίες συνωμοσίας, αλλά πρόκειται για θέματα που απασχολούν την κοινή γνώμη – η οποία παρακολουθεί, ανησυχεί, διαμαρτύρεται και διαδηλώνει.

 

Κοινοβουλευτική Εργασία

Ξεκινώντας θέλουμε να σημειώσουμε ότι, πρέπει να είναι η πρώτη επιτροπή του υπουργείου Υποδομών με τόση δημοσιογραφική κάλυψη. Έως τώρα έχουν γίνει πάρα πολλές, στις οποίες αναδείξαμε πολλά προβλήματα – αρκετά δε από αυτά που απασχολούν σήμερα την κοινή γνώμη, όσον αφορά τη διάλυση του σιδηροδρομικού μας δικτύου.

Προβλήματα που συνέτειναν ενδεχομένως στο δυστύχημα – χωρίς όμως καμία κάλυψη και ενδιαφέρον. Έχει ελάχιστο νόημα να ανατρέχουμε τώρα σε όλα όσα επισημαίναμε, ειπώθηκαν και αγνοήθηκαν – αφού το καλύτερο θα ήταν να μην είχε συμβεί το δυστύχημα και να μην είχαν χαθεί άδικα τόσοι άνθρωποι, μεταξύ των οποίων νέα παιδιά.

Δεν περιμένουμε βέβαια από την κοινή γνώμη να έχει γνώση, για να μπορεί να παρακολουθεί τεχνικά θέματα – τόσο εδώ όσο και στην οικονομία, όπου η κατάσταση είναι απελπιστική.

Δική μας δουλειά είναι αυτή, κυρίως όμως των υπουργών και των διοικητικών υπαλλήλων που πληρώνονται – όπου εάν δεν μπορούν, δεν γνωρίζουν ή κουράζονται να απαντούν σε ερωτήσεις, πρέπει να αποχωρούν ή να αντικαθίστανται.

 

Άλλωστε ούτε εμείς είμαστε τεχνικοί, αλλά προσπαθούμε να ενημερωνόμαστε – αφού είναι υποχρέωση μας να κάνουμε σωστά τη δουλειά μας.

Στο θέματα μας τώρα, καταρχήν σας ευχαριστούμε κύριε υπουργέ για την ενημέρωση και καλή επιτυχία στο έργο σας – για όσο διάστημα θα αποφασίσει ο πρωθυπουργός να περιμένει, πριν οδηγήσει τη χώρα σε εκλογές.

Δυστυχώς όμως, όπως ενημερώσατε στη συνέντευξη σας της 8ης 3.23, δεν έχετε γνώση για το αντικείμενο του Υπουργείου, αν και κάνετε προσπάθειες να ενημερωθείτε – ενώ αναλαμβάνετε κυρίως την ευθύνη για τη διερεύνηση του δυστυχήματος, καθώς επίσης για την επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου το συντομότερο δυνατόν.

Από την άλλη πλευρά είπατε στη συνέντευξη σας ότι, τα υπηρεσιακά θέματα σχετικά με συμβάσεις και προμήθειες, παραμένουν στους υφυπουργούς και στους Γενικούς Γραμματείς του υπουργείου – δηλαδή στους ίδιους πριν το ατύχημα που προφανώς έχουν μερίδιο στην ευθύνη για την καθυστέρηση στην εκτέλεση των συμβάσεων, για την πλημμελή στελέχωση και για την έλλειψη ασφάλειας.

Δεν είναι αλήθεια οξύμωρη και προσχηματική αυτή η ανάληψη ευθύνης και η διαβεβαίωση πως κάτι θα αλλάξει, ειδικά εάν πρόκειται να λειτουργήσει ξανά ο σιδηρόδρομος; Πώς είναι δυνατόν να διασφαλίσετε την επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων, αφού δεν έχετε γνώση των θεμάτων, των συμβάσεων κλπ.;

Πώς μπορούμε να αναφερόμαστε σε διερεύνηση όταν, ξεκινώντας την συνέντευξη σας μιλήσατε (και είμαι σίγουρος ότι, ως έμπειρος νομικός προσέχετε τα λόγια σας) για «έναν μεγάλο αριθμό συνανθρώπων»; Δηλαδή χωρίς να έχετε καθορίσει πόσοι είναι οι νεκροί;

Εάν αποδεχθούμε δε πως τότε, στις 8.3.23, ήταν σχετικά πρόσφατο το γεγονός, δεν έχει ούτε σήμερα ανακοινωθεί ο αριθμός των νεκρών, των επιβατών και των αγνοουμένων. Είναι σοβαρά πράγματα αυτά;

Δεν είναι ο ορισμός της ελλιπούς οργάνωσης από την πλευρά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Hellenic Train, της ΡΑΣ και της Πολιτικής Προστασίας; Τελικά δεν δημιουργεί υποψίες συγκάλυψης, ειδικά αφού ο χώρος τσιμεντώθηκε;

Γιατί αυτή η βιασύνη; Έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες της δικαστικής διερεύνησης, η οποία είναι διαφορετική από αυτήν των εμπειρογνωμόνων; Δεν πρέπει να δοθούν απαντήσεις, σχετικά με το τι μετέφερε η εμπορευματική αμαξοστοιχία;

Πραγματικά δεν θέλουμε εδώ να εμπλακούμε σε αντεγκλήσεις και σε υποψίες, ούτε να διακινήσουμε θεωρίες συνωμοσίας, αλλά πρόκειται για θέματα που απασχολούν την κοινή γνώμη – η οποία παρακολουθεί, ανησυχεί, διαμαρτύρεται και διαδηλώνει.

Συνεχίζοντας στο καθαυτό θέμα των παθογενειών που οδήγησαν και στα Τέμπη, ενώ κάποιες πρέπει να αντιμετωπισθούν άμεσα για την επαναλειτουργία, έχουν ειπωθεί πολλά όλο αυτό το χρονικό διάστημα στα ΜΜΕ και εδώ στην Βουλή από τους αρχηγούς των κομμάτων – οπότε θα προσπαθήσουμε να μην επαναληφθούμε.

Ως εκ τούτου, εκτός από όσα ρωτήσαμε σχετικά με την διερεύνηση, θα θέλαμε να επισημάνουμε και να μας απαντήσετε σε κάποια θέματα που έχουν σχέση με τη διόρθωση των παθογενειών για το άμεσο μέλλον – επίσης με την ενδεχόμενη επαναλειτουργία.

Εμείς είμαστε υπέρ, επειδή συσσωρεύονται προβλήματα από τη διακοπή – ειδικά όσον αφορά τη μεταφορά εμπορευμάτων που έχει επίσης γεωπολιτική διάσταση.

Γενικότερα πάντως, το θέμα αυτό τεκμηριώνει την αποτυχία τόσο των μνημονίων, όσο και των ΕΣΠΑ – όπου, παρά τα χρήματα που έχουν ξοδευτεί και παρά την επίβλεψη της ΕΕ, τα έργα διαρκούν δεκαετίες, όπως η διπλή γραμμή Αθήνα/Θεσσαλονίκη πάνω από 20 χρόνια, ενώ τελικά δεν οδηγούν σε κάποια βελτίωση.

Η ιδιωτικοποίηση δε, ήταν ένας τεμαχισμός του ΟΣΕ και μια πολυδιάσπαση που αποκρύπτει τις ευθύνες, τουλάχιστον στους μη ειδικούς – ενώ το ξεπούλημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική FS έναντι μόλις 45 εκ. € από το ΣΥΡΙΖΑ, με προίκα 750 εκ. από τη ΝΔ και με τον περιορισμό των επενδύσεων που είχαν συμφωνηθεί, έστω με προφορική συμφωνία, κατά 600 εκ. € περίπου, ήταν σκανδαλώδες. Τέλος, οι ερωτήσεις μας είναι ενδεικτικά οι εξής:

(α) Θα αποδοθούν ευθύνες στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Hellenic Train που ήταν απούσα από τον τόπο του δυστυχήματος; Θα αποσυρθεί η εξαίρεση από τα δικαιώματα των επιβατών; Θα επαναξιολογηθεί το πιστοποιητικό ασφάλειάς της; Αλήθεια, πώς είναι δυνατόν να θεωρείται ασφαλής, σε ένα ανασφαλές δίκτυο; Γιατί ήθελε να αλλάξει γραφεία και ακαδημία μηχανοδηγών, όπως αναφέραμε στη συζήτηση του Ν4850/21; Δεν είναι σπατάλη; Είναι ασφαλής η ακαδημία της;

(β) Υπάρχει θέμα με τα τέλη της υποδομής που καλύπτει τη συντήρηση. Τι προβλέπεται; Θα καταβάλλει ικανοποιητικά τέλη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Hellenic Train; Προφανώς δεν προλαβαίνετε να επιλύσετε το πρόβλημα έως τις εκλογές, αλλά δεν θα πρέπει να προωθηθούν για τον ίδιο λόγο ούτε ΣΔΙΤ.

(γ) Όσον αφορά τη σηματοδότηση ETCS, είναι απαράδεκτα τα προβλήματα. Τόσο ο πρόεδρος της ΕΛ,  όσο και εμείς, ρωτούσαμε για να ενημερωθούμε – ακούγοντας όμως αντικρουόμενες απόψεις, σχετικά με το κατά πόσον λειτουργούσε. Μπορεί να εγκατασταθεί εάν δεν υπήρχε ή δεν ήταν λειτουργική, ή πρέπει να προετοιμαστεί νέα εργολαβία με νέο σύστημα;

(δ) Τι προβλέπεται, για να προστατευθεί η υποδομή από τους βανδαλισμούς των Ρομά, έως ότου αναλάβει η νέα κυβέρνηση; Πως μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι, θα υπάρχει ασφάλεια με τους δύο σταθμάρχες που ανακοινώσατε, αφού και πριν υπήρχαν 2 με τα γνωστά προβλήματα απουσίας τους, η ΡΑΣ ήταν ανύπαρκτη, ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Hellenic Train δεν απαντούσε σε κλήσεις απολογίας, όπως στην κακοκαιρία;

(ε) Θα αποσυρθεί ο νόμος 4808/21 για τον αποκλεισμό των απεργιών που φιμώνει τους εργαζομένους; Επειδή υπάρχουν ελλείψεις χρηματοδότησης στον ΟΣΕ, θα υπάρξουν κονδύλια για τη συντήρηση και στελέχωση του, τουλάχιστον έως τις εκλογές;

Θέλουμε να επισημάνουμε εδώ ξανά πως υπάρχει πλημμελής νομοθέτηση, όσον αφορά το Ν5014/23, για την διερεύνηση σιδηροδρομικών και αεροπορικών δυστυχημάτων – σε σχέση με τη σιδηροδρομική ασφάλεια, όπου δεν έχει μεταφερθεί η οδηγία της ΕΕ 2016/798, όπως είχαμε επισημάνει, για παράδειγμα  ως προς την πιστοποίηση για συντήρηση οχημάτων κλπ.

Ενδεχομένως δε υπάρχει πρόβλημα με την ασφάλεια των πτήσεων – σύμφωνα τουλάχιστον με τους ελεγκτές της εναέριας κυκλοφορίας.

Παρεμπιπτόντως, είχαμε επίσης επισημάνει τον κίνδυνο από επικίνδυνα φορτία, λόγω και της χρήσης των τρένων από το ΝΑΤΟ – επίσης τα προβλήματα των ETR470 που έχουν αποσυρθεί στην Ελβετία ως επικίνδυνα αλλά εδώ, όπως μάθαμε, τους έδωσε πιστοποίηση η ΡΑΣ. Ισχύει; Είναι ασφαλή;

Κλείνοντας, υπάρχει δυστυχώς μια μακριά λίστα από εργολαβίες που καθυστερούν – σαν να μη θέλουν κάποιοι να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα.

Εμείς πάντως θέλουμε, αφού είναι προς όφελος της χώρας μας – δεν υπάρχει λόγος να κερδίζουν μόνο τα ΚΤΕΛ, οι αεροπορικές εταιρίες και οι αυτοκινητόδρομοι, εις βάρος των Πολιτών.

Εμείς έχουμε αναφερθεί αναλυτικά στις επιτροπές, σε όλες αυτές τις εργολαβίες που καθυστερούν και αφορούν ακόμη και την Αθήνα, ενώ ενέχουν μεγάλους κινδύνους για όλους μας – όπως στον κεντρικό σταθμό Λαρίσης και στην υπογειοποίηση στα Σεπόλια.

Επίσης στο Αίγιο/Ψαθόπυργος που έπρεπε να είχε παραδοθεί ήδη, στην παράκαμψη για το Λουτράκι που έπρεπε να είχε επίσης παραδοθεί κοκ.  Εν τούτοις, καταλαβαίνουμε πως δεν είσαστε σε θέση να τα γνωρίζετε όλα αυτά – ελπίζοντας να τα αναλάβει σύντομα κάποιος που θα μπορεί.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Discover more from The Analyst

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading