.

Ελπίζουμε να μην αυταπατηθούν ξανά στις εκλογές οι Έλληνες – ψηφίζοντας κόμματα που ξεπούλησαν το όνομα της Μακεδονίας, που υπέγραψαν μνημόνια, που υποθήκευσαν την πατρίδα μας, που τη χρεοκόπησαν δύο φορές, που λεηλάτησαν τους Πολίτες και που έδιωξαν 750.000 παιδιά μας στο εξωτερικό. Κόμματα που δεν θα διστάσουν να ξεπουλήσουν το μισό Αιγαίο στους Τούρκους και που θα υπογράψουν νέα μνημόνια – αφού είναι στην ουσία οι τοποτηρητές των ξένων και δεν έχουν ίχνος πατριωτισμού.
.
Κοινοβουλευτική Εργασία
Το σημερινό νομοσχέδιο αποτελεί στην ουσία μία μνημονιακή νομοθέτηση ξεπουλήματος – όπου με τη λέξη ξεπούλημα, επειδή πρόσφατα είπε πως δεν την κατανοεί κάποιος υπουργός, εννοούμε την πώληση ενός αντικειμένου αξίας 10 €, έναντι 2 €.
Παράδειγμα εδώ η παραχώρηση των 14 κερδοφόρων αεροδρομίων στη Fraport, έναντι μόλις 1,2 δις €, με μία σκανδαλώδη σύμβαση, για 40 χρόνια – όταν το ανάλογο σε κίνηση αεροδρόμιο της Αττάλεια, παραχωρήθηκε έναντι 7,2 δις € και για 25 χρόνια.
Αντίθετα ιδιωτικοποίηση, όπου δεν έχουμε καμία αντίρρηση όταν δεν αφορά κοινωφελείς και στρατηγικές επιχειρήσεις, είναι η πώληση ή η παραχώρηση ενός αντικειμένου αξίας 10 €, έναντι 10 € – όπως είναι αυτονόητο. Φυσικά χωρίς κρατική επιχορήγηση – όπως συμβαίνει δυστυχώς με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή με τη ΔΕΗ.
Συνεχίζοντας, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρείται η επίλυση ενός διαχρονικού κοινωνικού προβλήματος που αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς των κατεχομένων δημοσίων ακινήτων του Υπουργείου Οικονομικών.
Μάλιστα! Ενός κοινωνικού προβλήματος, όταν στην ουσία η κυβέρνηση νομοθετεί να παραδώσει πάγια της χώρας μας, χωρίς να υπάρχει καν μητρώο των παγίων του δημοσίου – ενώ ούτε η ΕΤΑΔ έχει καταγράψει τα πάγια, τα οποία της μεταφέρθηκαν χωρίς αποτίμηση.
Εν προκειμένω, έχουμε υποβάλει άπειρες ερωτήσεις – ενώ αυτό που συμβαίνει με απλά λόγια είναι το ότι, ως χώρα δεν γνωρίζουμε τα περιουσιακά μας στοιχεία. Τι έχουμε στην κατοχή μας δηλαδή και πόσο αξίζει.
Πώς είναι δυνατόν λοιπόν να αποφασίζουμε για κάτι που δεν γνωρίζουμε; Πόσο μάλλον όταν δεν υπάρχει καμία ουσιαστική κοστολόγηση από το ΓΛΚ;
Δεν είναι ξεκάθαρο πως η κυβέρνηση ενεργεί ύπουλα, κρύβοντας το ξεπούλημα πίσω από κάποιες πραγματικά ωφέλιμες ρυθμίσεις, για να εκβιασθεί να ψηφίσει το νομοσχέδιο η αντιπολίτευση; Αυτό δεν κάνει άλλωστε με τις περισσότερες τροπολογίες;
Από την άλλη πλευρά, παρά το ότι το θέμα συζητείται τουλάχιστον από το Μάρτιο του 2022, δρομολογείται τώρα, λίγο πριν τις εκλογές, με συνοπτικές διαδικασίες. Γιατί αλήθεια;
Μήπως μας εκβιάζουν με την αναβάθμιση, όπως μάλλον συμβαίνει με τους πλειστηριασμούς και με την απόφαση του Αρείου Πάγου, όπου εκδόθηκε μέσα σε μόλις 8 ημέρες και καθαρογράφθηκε σε 16; Σε χρόνους ρεκόρ δηλαδή; Απαιτούν επί πλέον την αθώωση του κ. Γεωργίου της ΕΛΣΤΑΤ, όπως ακούγεται;
Δεν είναι ντροπή να νομοθετείται κάτι τέτοιο, όταν δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί το κτηματολόγιο και οι δασικοί χάρτες που έχουν ξεσηκώσει την επαρχία;
Προφανώς βέβαια το ζήτησε η Τρόικα, όπως φαίνεται από τη σελίδα 31 της αξιολόγησης – ενώ την ίδια στιγμή πανηγυρίζουν οι ελεγκτές μας για τη μη καταβολή όλων των αναδρομικών, με κριτήριο τη σελίδα 8.
Βέβαια η κυβέρνηση, στην προσπάθεια της να παραπλανήσει τους Πολίτες, καθώς επίσης για λόγους ψηφοθηρίας, μοιράζει κατά συρροή προεκλογικά επιδόματα – ισχυριζόμενη ψευδώς πως η οικονομία μας πηγαίνει καλά.
Δεν λέει όμως πως τα επιδόματα αυτά δίνονται με δανεικά – όπου πρόσφατα, απαντώντας σε μία επίκαιρη ερώτηση ο υπουργός, υπερηφανεύθηκε πως κατάφερε να δανεισθεί 51,5 δις €.
Ποιος θα πληρώσει αλήθεια όλα αυτά τα δανεικά, εάν όχι οι Πολίτες, ειδικά η μεσαία και η επιχειρηματική τάξη; Δεν είπε σωστά ο αναπληρωτής υπουργός πως τα χρέη είναι μελλοντικοί φόροι;
Από την άλλη πλευρά, πώς πάει καλά η Οικονομία μας, με το έλλειμμα του κεντρικού κράτους σε τρία μόλις χρόνια να έχει εκτοξευθεί στα 50 δις €; Με το εμπορικό έλλειμμα του 2022 στα 38,4 δις € και του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών πάνω από 20 δις € κατά την ΤτΕ, παρά τα αυξημένα τουριστικά έσοδα;
Με το δημόσιο χρέος να έχει ξεπεράσει το Δεκέμβρη τα 400 δις €, παραπάνω κατά 8 δις € από τις προβλέψεις του προϋπολογισμού που κατατέθηκαν τον ίδιο μήνα, παρά το ξεπούλημα; Με το ιδιωτικό χρέος στα 406 δις € τον Ιούνιο του 2022 και με το εξωτερικό πάνω από 560 δις €;
Δεν μάθαμε τίποτα από τις χρεοκοπίες του 2010 και του 2012; Δεν σας ενδιαφέρει τίποτα άλλο κ. υπουργέ, παρά μόνο η ψηφοθηρία και η νομή της εξουσίας; Πώς είναι δυνατόν να μπορείτε να κοιτάζετε τους Πολίτες στα μάτια, λέγοντας τους τόσα ψέματα;
Η σκέψη πάντως να διευθετηθούν τα καταπατημένα με πώληση, είχε γίνει αρχικά το 2010.
Αφορούσε κτήματα συνολικής έκτασης 3,2 εκατομμυρίων στρεμμάτων, μεταξύ των οποίων το Ελληνικό, το Τατόι, καθώς επίσης τα κτήματα Βεΐκου, Νάστου και Καραπάνου – με σκοπό τη συγκέντρωση 500 εκατομμυρίων ευρώ.
Ακολούθησε με κάτι ανάλογο ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018 – χωρίς ξανά αποτέλεσμα. Εύλογα λοιπόν εκφράσαμε την απορία μας, σχετικά με το τι έχει αλλάξει σήμερα – επίσης, για το πώς είναι δυνατόν να δρομολογηθούν όλα αυτά, χωρίς να υπάρχουν αποτιμήσεις.
Παρεμπιπτόντως, 12 χρόνια μετά τη συμφωνία, έχουμε εισπράξει μόνο 300 εκ. € για τα 6.200 στρέμματα του αεροδρομίου του Ελληνικού που ξεπουλήθηκε στον όμιλο Λάτση, μαζί με το παραλιακό φιλέτο – όχι μόνο τα καταπατημένα δηλαδή.
Επιγραμματικά τώρα στα περιεχόμενα του νομοσχεδίου, στο πρώτο μέρος του καθορίζεται ο σκοπός και το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία της εξαγοράς ακινήτων – επίσης, τα είδη των ακινήτων που περιλαμβάνονται.
Εν προκειμένω, το δημόσιο παρέχει το δικαίωμα εξαγοράς πρώτης κατοικίας σε καταπατημένα, αλλά όχι σε σπίτια των πλειστηριασμών. Οι καταπατητές δεν είναι αλήθεια μπαταχτσήδες, κατά την ορολογία της κυβέρνησης; Πόσο μάλλον όταν η αγορά γίνεται σε αντικειμενικές και όχι σε εμπορικές αξίες; Ή μήπως μόνο για τις τράπεζες μετρούν τα χρέη και ο ηθικός κίνδυνος; Δεν είναι ντροπή;
Επί πλέον, περιλαμβάνονται ακίνητα εκτός σχεδίου πόλεως – έως 10 στρέμματα. Για την περίπτωση δε ακινήτων, εντός των οποίων λειτουργούν βιομηχανικές ή βιοτεχνικές εγκαταστάσεις ή ασκείται αγροτική ή κτηνοτροφική δραστηριότητα, η έκταση αυξάνεται στα 100 στρέμματα – με την παρ. 3.
Επίσης, περιλαμβάνονται κτήρια που εντός αυτών ευρίσκονται δασικές εκτάσεις έως το 20% της επιφανείας τους, όπου ρωτήσαμε αλλά δεν απαντήθηκε με ποιους χάρτες ορίζονται, ή NATURA – με τις παρ. 6 και 7. Τέλος, στο άρθρο 5 αναφέρονται τα ακίνητα που εξαιρούνται.
Στη συνέχεια, ορίζονται ο τρόπος προσδιορισμού του τιμήματος εξαγοράς με συγκριτικά στοιχεία στο άρθρο 6, οι εκπτώσεις στην τιμή αυτή, όπως για πολυτέκνους με κάποια εισοδηματικά κριτήρια, αν ο χρόνος κατοχής είναι άνω των 30 ετών, εάν υπάρχουν ΑμεΑ κ.α. που αθροιστικά σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να φθάσουν και το 80% στο άρθρο 7, ο τρόπος υποβολής της αίτησης εξαγοράς και τα δικαιολογητικά που θα κατατεθούν στο ειδικό πληροφοριακό σύστημα «Αιτήσεων Εξαγοράς Δημοσίων Ακινήτων» – το οποίο δεν γνωρίζουμε να υπάρχει, ούτε αναφέρεται κόστος από το ΓΛΚ, στο άρθρο 9.
Αλήθεια, γιατί δεν έχει ακόμη ιδρυθεί ο φορέας απόκτησης και επαναμίσθωσης ακινήτων; Δεν πρέπει οι ευάλωτοι συμπολίτες μας να έχουν τη συγκεκριμένη επιλογή που τους υποσχέθηκε η κυβέρνηση; Γιατί τους κοροϊδεύει;
Εάν πάντως η κυβέρνηση είχε αγοράσει τα δάνεια, όπως προτείναμε εμείς, αντί τα αρπαχτικά, στην περίπτωση κατάπτωσης τους θα της περιέρχονταν τα πάγια – ενώ δεν θα επιβαρυνόταν με το κόστος του ΗΡΑΚΛΗΣ ή της στήριξης των οικογενειών με επιδόματα, όπως τώρα. Δεν πρόκειται για τον ορισμό της κακοδιαχείρισης;
Περαιτέρω, το νομοσχέδιο αναφέρεται στην Επιτροπή Εξαγοράς που ορίζεται από τον Υπουργό με το άρθρο 19 παρ. 4, ο οποίος μελετάει τις αιτήσεις και αποφασίζει με τα άρθρα 10 και 11 – ενώ τα χρήματα οδηγούνται στο Υπερταμείο των ξένων. Γιατί στο Υπερταμείο των ξένων και όχι στο δημόσιο; Δεν είναι απαράδεκτο;
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 11 και στην παρ. 10, αναγράφεται πως το 50% του τιμήματος εξαγοράς καταβάλλεται στην ΕΤΑΔ – ενώ μόνο και μόνο για αυτό, θα άξιζε να καταψηφιστεί ολόκληρο το νομοσχέδιο.
Εδώ ρωτήσαμε εάν είναι προϋπόθεση του 3ου Μνημονίου και αν ναι, εάν το είχε ψηφίσει και αυτό η ΝΔ – χωρίς να πάρουμε καμία απάντηση, όπως άλλωστε στα δεκάδες ερωτήματα που θέσαμε.
Είπαμε βέβαια πως κατανοούμε ότι, είναι πολλά τα ερωτήματα και δεν πρόκειται να απαντηθούν – αλλά ο βασικός λόγος που τα θέσαμε, ήταν για να φανούν τα προβλήματα, οι ύπουλες σκοπιμότητες και η προχειρότητα του νομοσχεδίου.
Σε γενικές γραμμές πάντως, το σχέδιο νόμου μας έδωσε την εντύπωση πως κατατέθηκε για να ωφελήσει δικαστικές περιπτώσεις της ΕΤΑΔ που κακώς εμφανίζεται ως φορέας του δημοσίου – ενώ όλοι οι άλλοι μπορούν να απορριφθούν, αφού η αποδοχή της αίτησης εξαγοράς τους εξαρτάται από την επιτροπή του υπουργείου.
Θυμίσαμε δε πως η ΕΤΑΔ είναι θυγατρική του Υπερταμείου των ξένων – όπου πολλοί υπουργοί της κυβέρνησης τελευταία, έχουν επιβεβαιώσει στη Βουλή ότι, το Υπερταμείο δεν ελέγχεται από το δημόσιο και δεν του ανήκει.
Ειδικά όσον αφορά το σκοπό του νομοσχεδίου στο άρθρο 1, ρωτήσαμε γιατί χρειάζεται αποκατάσταση όσων καταπάτησαν δημόσια περιουσία – γεγονός που εύλογα σημαίνει ότι, οι νομοταγείς Πολίτες που δεν διανοήθηκαν καν να το κάνουν, είναι ανόητοι. Έτσι προωθείται η κοινωνική δικαιοσύνη από τις κυβερνήσεις;
Από την άλλη πλευρά, φαίνεται πως εξαιρούνται αρκετοί – όπως αυτοί που έχουν κτίσει ακίνητα μετά το 1983 ή 1993. Εδώ ρωτήσαμε εάν ισχύει – γεγονός που θα σήμαινε πως αυτοί οι νεότεροι που ίσως έχουν δημιουργήσει οικογένεια εκεί, μάλλον παραμένουν όμηροι έως την επόμενη νομιμοποίηση.
Ρωτήσαμε επίσης, γιατί είναι αξιοποίηση το ξεπούλημα με έκπτωση, γιατί είναι προς όφελος της εθνικής μας οικονομίας και εάν έχει εκπονηθεί μελέτη, σχετικά με το τι προσφέρουν στην τοπική οικονομία – χωρίς να πάρουμε καμία απάντηση.
Όπως αναγράφεται πάντως στον Τύπο, το νομοσχέδιο αφορά περί τις 90.000 περιπτώσεις – για το 92% των δημοσίων ακινήτων που έχουν γίνει κατοικίες, κτήματα ή επαγγελματικές στέγες Πολιτών.
Εκτιμάται δε ότι, από το σύνολο της δημόσιας περιουσίας, έχει καταπατηθεί το 47% των αστικών ακινήτων και το 64% των αγροτικών εκτάσεων – ενώ στην Αττική, 8 στα 10 ακίνητα του Δημοσίου ευρίσκονται στα χέρια καταπατητών, στη Θεσσαλία και στη Στερεά Ελλάδα 7 στα 10 και στα νησιά του Αιγαίου 6 στα 10. Αν είναι δυνατόν να λειτουργεί έτσι ένα δυτικό κράτος.
Αυτό που λείπει πάντως στην Ελλάδα είναι ο πρωτογενής τομέας, όπου υπάρχουν προβλήματα με τους δασικούς χάρτες, η μεταποίηση και η βιομηχανία. Είπαμε λοιπόν πως θα πρέπει να προηγηθεί η προτεραιοποίηση – σχετικά με το τι νομιμοποιείται, για ποιο σκοπό και σε ποια τιμή.
Συνεχίζοντας, καλύπτονται ο χειρισμός για τις εκκρεμείς αιτήσεις στο άρθρο 12 – καθώς επίσης, περιπτώσεις αναγκαστικής απαλλοτρίωσης αυτών των ακινήτων που έχει υποβληθεί αίτηση εξαγοράς με το άρθρο 13 και τα ακίνητα ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας, όπου τουλάχιστον εδώ το τίμημα περιέρχεται στο ΤΕΘΑ.
Στο δεύτερο κεφάλαιο τώρα, ορίζεται πως το Δημόσιο απέχει από την κατάθεση αγωγών για τα εντός σχεδίου, τα ανταλλάξιμα και κάποια εκτός σχεδίου, με το άρθρο 16 – ενώ καλύπτονται περιπτώσεις όμορων σε επιχειρηματικές δραστηριότητες ακινήτων που εκποιούνται υπέρ αυτών, με το άρθρο 17.
Επί πλέον, ειδικές διευθετήσεις σε σχέση με το Κτηματολόγιο Δωδεκανήσων – στο άρθρο 18.
Στο τρίτο έως το πέμπτο κεφάλαιο, παρέχονται νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για ρυθμίσεις, με τις οποίες ασφαλώς δεν συμφωνούμε – καθώς επίσης οι μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις, σχετικά με την εξαγορά κατεχομένων ακινήτων του Δημοσίου, στα άρθρα 20 και 21.
Στο δεύτερο μέρος, υπάρχουν απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ που ακόμη δεν έχει καταργηθεί – επίσης, ο μη υπολογισμός στον ΕΝΦΙΑ της αξίας δικαιωμάτων επί ιστορικών διατηρητέων μνημείων ή έργων τέχνης και επί κτιρίων, τα οποία έχουν χαρακτηριστεί μέχρι την 31η 12.2021 ως διατηρητέα.
Με το άρθρο 28 τώρα, παρέχεται αναβολή της επιβολής φόρου υπεραξίας κατά την εισφορά τίτλων εισηγμένων ή μη σε λήπτη, ημεδαπό ή αλλοδαπό νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα – στην περίπτωση που ο εισφέρων είναι ο μοναδικός μέτοχος ή εταίρος του λήπτη.
Εν προκειμένω, ρωτήσαμε ποιος είναι ο λόγος – λέγοντας πως είναι αρκετές οι σκανδαλώδεις φοροαπαλλαγές σε ακίνητα των αρπαχτικών funds. Τονίσαμε δε πως θα μπορούσε να πρόκειται εδώ για ένα νομικό όχημα οφσόρ, δηλαδή για ένα πλυντήριο ξεπλύματος – χωρίς καμία απάντηση εκ μέρους του υπουργού.
Τέλος, αναπροσαρμόζεται η διαδικασία φορολόγησης για τις εκμισθώσεις βιομηχανοστασίων και χρηματοθυρίδων, με το άρθρο 30 – ενώ αίρεται η υποχρέωση γνωστοποίησης στην ΑΑΔΕ των εκπτώσεων λόγω κύκλου εργασιών, σε ενδοκοινοτική απόκτηση αγαθών και στην παροχή υπηρεσιών, με το άρθρο 31.
Τέλος, στο άρθρο 32 επανακαθορίζεται η έννοια των ενσώματων αγαθών που συνιστούν αγαθά επένδυσης για τους σκοπούς εφαρμογής εκπτώσεων ΦΠΑ – όπου καταργείται η προϋπόθεσή κατοχής ενός ακινήτου για 9 χρόνια, έτσι ώστε να εκπίπτουν οι δαπάνες που γίνονται επί αυτού.
Κλείνοντας με το ΓΛΚ, δεν παρέχεται καμία ουσιαστική κοστολόγηση – κάτι που θεωρούμε αδιανόητο για ένα τόσο σοβαρό νομοσχέδιο που συζητείται τόσους μήνες και που αφορά δημόσια περιουσία, όπως για τα εξής:
(α) Για τα έσοδα από το ξεπούλημα καταπατημένων ακινήτων – όπου ρωτήσαμε ποιος είναι ο λόγος, αφού σύμφωνα με άρθρα των εφημερίδων, υπάρχει εκτίμηση της έκτασης οικοπέδων. Καμία απάντηση.
(β) Για το κόστος των απαλλαγών από τον ΕΝΦΙΑ – τα οποία πρέπει να είναι γνωστά, αλλά δεν ποσοτικοποιούνται.
Το ΓΛΚ αναφέρει τουλάχιστον πως θα υπάρχει κόστος και για τα εξής :
Για τη δημιουργία του ειδικού πληροφοριακού συστήματος του άρθρου 9 και για την αμοιβή στα μέλη της Επιτροπής υλοποίησης της εξαγοράς του άρθρου 10. Επίσης, εκτός του ΕΝΦΙΑ (άρθρα 22-27), και για τη μεταβίβαση τίτλων (άρθρο 28).
Ολοκληρώνοντας, ελπίζουμε να μην αυταπατηθούν ξανά στις εκλογές οι Έλληνες – ψηφίζοντας κόμματα που ξεπούλησαν το όνομα της Μακεδονίας, που υπέγραψαν μνημόνια, που υποθήκευσαν την πατρίδα μας, που τη χρεοκόπησαν δύο φορές, που λεηλάτησαν τους Πολίτες και που έδιωξαν 750.000 παιδιά μας στο εξωτερικό.
Κόμματα που δεν θα διστάσουν να ξεπουλήσουν το μισό Αιγαίο στους Τούρκους και που θα υπογράψουν νέα μνημόνια – αφού είναι στην ουσία οι τοποτηρητές των ξένων και δεν έχουν ίχνος πατριωτισμού.