.
Τα καθαρά κέρδη και των δύο ελληνικών διυλιστηρίων, της Motor Oil και των ΕΛΠΕ, έφτασαν στο 1,558 δις € το πρώτο εξάμηνο του 2022, παρά το ότι μειώθηκαν οι πωλήσεις τους – οπότε κέρδιζαν σχεδόν 260 εκ. € το μήνα (όσο 260.000 εργαζόμενοι με καθαρό μισθό 1.000 €), ή περί τα 9 εκ. € την ημέρα, τα οποία πλήρωσαν οι Έλληνες Πολίτες! Θα τα φορολογήσει αλήθεια η κυβέρνηση με 90%, όπως υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός; Έστω τα υπερβάλλοντα συγκρίσιμα; Ή μήπως εννοούσε μόνο αυτά των εταιριών που συμμετέχουν στο χρηματιστήριο ενέργειας που η ΡΑΕ υπολόγισε στα περίπου 300 εκ. €, ενδεχομένως κοροϊδεύοντας τους πάντες; Με δεδομένο βέβαια το ότι, τα διυλιστήρια αφορούν τις οικογένειες του κ. Λάτση και του κ. Βαρδινογιάννη, δεν βλέπουμε καμία τέτοια προοπτική – πόσο μάλλον όταν υπάρχει ο «αποδιοπομπαίος τράγος» για την δικαιολόγηση των αυξήσεων των τιμών των καυσίμων: ο πρόεδρος Putin.
.
Επικαιρότητα

Βασίλης Βιλιάρδος Οικονομολόγος
Επιγραμματικά, αφού πρόκειται για προβλεπόμενες εξελίξεις, μας έκανε εντύπωση ο τρόπος παρουσίασης των υπερκερδών των δύο εταιριών καυσίμων: της Motor Oil και των ΕΛΠΕ. Οι αναφορές ήταν σε αύξηση των ακαθάριστων περιθωρίων διύλισης – δηλαδή της διαφοράς της συνολικής αξίας μεταξύ των προϊόντων πετρελαίου που προέρχονται από ένα διυλιστήριο και της τιμής της πρώτης ύλης που ασφαλώς είναι το αργό πετρέλαιο.
Εν προκειμένω, ακολουθούσε μία πολύπλοκη επεξήγηση που μάλλον θόλωνε την εικόνα, αντί να την απλοποιεί – ενώ στην ουσία η διαφορά οφείλεται στην αγορά του αργού πετρελαίου με συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (παράγωγα) σε χαμηλές τιμές, καθώς επίσης στην πώληση του με τις υψηλότερες τιμές ημέρας στα βενζινάδικα.
Δηλαδή, τα διυλιστήρια αγόραζαν για παράδειγμα πέρυσι συμβόλαια αργού πετρελαίου, προφανώς με τις τότε χαμηλότερες τιμές και με ημερομηνία παράδοσης εφέτος – οπότε ήταν λογικά τα υπερβάλλοντα κέρδη τους μετά τον πόλεμο της Ουκρανίας και την κατακόρυφη άνοδο των τιμών ημέρας (spot) του πετρελαίου.
Έτσι, όπως φαίνεται από τον πίνακα που ακολουθεί, ενώ ο όγκος των πωλήσεων των ΕΛΠΕ μειώθηκε στο πρώτο εξάμηνο του 2022 στα 6.710 από 7.458 το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021, ο κύκλος εργασιών τους, ο τζίρος τους δηλαδή, αυξήθηκε στα 6.777 από 3.957 – προφανώς λόγω των πολύ αυξημένων τιμών, παρά το ότι πωλήθηκαν μικρότερες ποσότητες, όπως παρατηρείται και στη Ρωσία.
Λογικά λοιπόν τα λειτουργικά τους κέρδη, τα EBITDA (=προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων) υπερτριπλασιάσθηκαν, στα 1,239 δις €, από 391 εκ. € προηγουμένως – με το λειτουργικό περιθώριο να διπλασιάζεται στο 18,28% από 9,88% προηγουμένως (τα συγκρίσιμα είναι χαμηλότερα μεν, αλλά επίσης πολύ αυξημένα).
Όσον αφορά τα καθαρά κέρδη τους, εκτοξεύθηκαν στα 872 εκ. € μόνο στο πρώτο εξάμηνο, από 206 εκ. € το 2021 – ενώ τα συγκρίσιμα ήταν σχεδόν 31 φορές υψηλότερα! Αυτές τις διαφορές τις πλήρωσαν με αυξημένες τιμές καυσίμων οι Έλληνες καταναλωτές – ενώ ένα μέρος τους το δημόσιο με επιδοτήσεις, οπότε ξανά οι Έλληνες στο μέλλον με τους φόρους τους, αφού το δημόσιο λειτουργεί ζημιογόνα.
Όσον αφορά τη Motor Oil (γράφημα), τα δημοσιευμένα λειτουργικά της κέρδη εκτοξεύθηκαν τους έξι πρώτους μήνες του 2022 στα 932 εκ. €, από 251 εκ. € προηγουμένως – σχεδόν τετραπλασιάσθηκαν δηλαδή, ενώ κάτι αντίστοιχο συνέβη με τα προσαρμοσμένα. Τα καθαρά της κέρδη έφτασαν στα 686 εκ. € από 121 εκ. το εξάμηνο του 2021 – ενώ τα καθαρά προσαρμοσμένα κέρδη αυξήθηκαν πάνω από 8 φορές, στα 503 εκ. €.
Συμπερασματικά λοιπόν τα καθαρά κέρδη και των δύο διυλιστηρίων έφτασαν στο 1,558 δις € το εξάμηνο, παρά το ότι μειώθηκαν οι πωλήσεις τους – οπότε κέρδιζαν σχεδόν 260 εκ. € το μήνα (όσο 260.000 εργαζόμενοι με καθαρό μισθό 1.000 €), ή περί τα 9 εκ. € την ημέρα! Επομένως για αυτά ήταν «δώρο εξ ουρανού» ο πόλεμος του Putin – σε αντίθεση φυσικά με τους καταναλωτές που συνεχίζουν να φτωχοποιούνται, μετά από 12 χρόνια μνημονίων, ενώ πιστεύουν πως έτσι τιμωρούν τη Ρωσία και στηρίζουν την Ουκρανία.
Το αντίστοιχο διάστημα του 2021, τα καθαρά κέρδη τους ήταν 327 εκ. € – οπότε τα υπερβάλλοντα στο πρώτο εξάμηνο έφτασαν στα 1,231 δις €! Θα τα φορολογήσει αλήθεια η κυβέρνηση με 90%, όπως υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός; Έστω τα υπερβάλλοντα συγκρίσιμα; Ή μήπως εννοούσε μόνο αυτά των εταιριών που συμμετέχουν στο χρηματιστήριο ενέργειας του κ. Χατζηδάκη που η ΡΑΕ υπολόγισε στα περίπου 300 €, ενδεχομένως κοροϊδεύοντας τους πάντες; Εάν ναι, δεν θα ήταν άδικο;
Με δεδομένο βέβαια το ότι, τα διυλιστήρια αφορούν τις οικογένειες του κ. Λάτση και του κ. Βαρδινογιάννη, δεν βλέπουμε καμία τέτοια προοπτική – πόσο μάλλον όταν υπάρχει ο «αποδιοπομπαίος τράγος», για την δικαιολόγηση των αυξήσεων των τιμών των καυσίμων: ο πρόεδρος Putin.