.
Θα είναι σίγουρα προσχηματική η ενδεχόμενη έξοδος από την ενισχυμένη εποπτεία, όπως άλλωστε τα θετικά σχόλια των οίκων αξιολόγησης – αφού η Ελλάδα δεν παράγει πια πλούτο, αλλά δίδυμα ελλείμματα και δίδυμα χρέη, με το δημόσιο χρέος του κεντρικού κράτους να έχει εκτοξευθεί στα 394,5 δις € στα τέλη Μαρτίου. Φαίνεται δε πως η ΝΔ έχει μία γονιδιακή ροπή προς τα ελλείμματα και τα χρέη – κρίνοντας από τη διακυβέρνηση της πριν το 2009, καθώς επίσης από τον πρόσφατο Ισολογισμό της, με τα χρέη των 391,5 εκ. € και τη ζημία των 34 εκ. που αναγράφει ως έλλειμμα.
.
Κοινοβουλευτική Εργασία
Εισαγωγικά, φαίνεται πως η κυβέρνηση προσπαθεί να κλείσει κάποιες εκκρεμότητες της Ενισχυμένης Εποπτείας, όπως αποκαλείται η 4η μνημονιακή εποχή – πριν τις εκλογές που μάλλον δεν θα αργήσουν, κρίνοντας από τις συνεχείς, παταγώδεις αποτυχίες της οικονομικής της πολιτικής.
Μπορεί δε να έχει ανακοινωθεί η άρση της συγκεκριμένης εποπτείας για τον Αύγουστο, αλλά τα προβλήματα παραμένουν – ενώ η οικονομία μας γενικότερα ευρίσκεται σε αδιέξοδο.
Μεταξύ άλλων λόγω της ανόδου του ενεργειακού κόστους, σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας των λανθασμένων επιλογών της κυβέρνησης – όπως είναι η πρόωρη και χωρίς σχέδιο απολιγνιτοποίηση, οι συναλλαγές κατά 100% μέσω του ενεργειακού χρηματιστηρίου προς όφελος του καρτέλ, η ενεργειακή μας εξάρτηση ακόμη και από εχθρικές χώρες, η μη διεκδίκηση του Ιβηρικού μοντέλου πλαφόν κλπ.
Επί πλέον, εξαιτίας της αύξησης των τιμών των εισαγομένων προϊόντων και ειδικά των τροφίμων, λόγω της χρόνιας αδιαφορίας για την εγχώρια παραγωγή, καθώς επίσης του εκτροχιασμού της δημοσιονομικής πολιτικής – ενώ συνεχίζεται η ληστεία των Ελλήνων, μέσω του ΦΠΑ στις υψηλότερες τιμές.
Προφανώς η κυβέρνηση αδυνατεί να καταλάβει το αυτονόητο: το ότι η αυξημένη φορολογία μέσω του σταθερού ΦΠΑ στις ανοδικές τιμές, δεν επιβαρύνει μόνο τους καταναλωτές – αλλά, πολύ χειρότερα, πυροδοτεί τον πληθωρισμό.
Στην ουσία βέβαια, σε μεγάλο βαθμό δεν πρόκειται για έναν πληθωρισμό με τη συνήθη του έννοια – μέσω της αύξησης της ποσότητας χρήματος, σε συνδυασμό με την ταχύτητα κυκλοφορίας του και τη λειτουργία του σπιράλ μισθών/τιμών.
Αντίθετα, πρόκειται για μία άνοδο των τιμών που οφείλεται κυρίως στην προσφορά – όπως είναι τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της πανδημίας και σήμερα του πολέμου, οι ενεργειακές τιμές, εξαιτίας του λανθασμένου τρόπου μετάβασης, του πολέμου και των κυρώσεων, καθώς επίσης η υποτίμηση του ευρώ.
Ακριβώς για το λόγο αυτό, θεωρούμε πως θα είναι λάθος η προβλεπόμενη αύξηση των επιτοκίων εκ μέρους της ΕΚΤ, αφού δεν θα έχει κανένα θετικό αποτέλεσμα στα προβλήματα της προσφοράς – αλλά, αντίθετα, θα τα επιτείνει, θα βυθίσει την Ευρώπη σε στασιμοπληθωρισμό, ενώ θα οδηγήσει στα όρια τις υπερχρεωμένες οικονομίες, όπως είναι η Ελλάδα και η Ιταλία.
Συνεχίζοντας, θα είναι σίγουρα προσχηματική η ενδεχόμενη έξοδος από την εποπτεία, όπως άλλωστε τα θετικά σχόλια των οίκων αξιολόγησης – αφού η Ελλάδα δεν παράγει πια πλούτο, αλλά δίδυμα ελλείμματα και δίδυμα χρέη, με το δημόσιο χρέος του κεντρικού κράτους να έχει εκτοξευθεί στα 394,5 δις € στα τέλη Μαρτίου.
Φαίνεται δε πως η ΝΔ έχει μία γονιδιακή ροπή προς τα ελλείμματα και τα χρέη – κρίνοντας από τη διακυβέρνηση της πριν το 2009, καθώς επίσης από τον πρόσφατο Ισολογισμό της, με τα χρέη των 391,5 εκ. € και τη ζημία των 34 εκ. που αναγράφει ως έλλειμμα.
Όλα αυτά έχουν προφανώς σχέση με το παρόν νομοσχέδιο, αφού αφορά τις τράπεζες – οι οποίες, παρά το ότι απολαμβάνουν μία σχετική ανοχή από τους διεθνείς αναλυτές, έχουν πολύ σημαντικά κεφαλαιακά προβλήματα.
Αυτό τουλάχιστον συμπεραίνεται από τις κεκαλυμμένες αναφορές της ΤτΕ, του ΔΝΤ και του SSM – ενώ δεν χρηματοδοτούν την πραγματική οικονομία και είναι πολύ εκτεθειμένες σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου, με τις ανάλογες συνέπειες όταν αυξήσει η ΕΚΤ τα βασικά επιτόκια.
Στην ουσία οι τράπεζες επιβαρύνουν την οικονομία μας, όπως και την κοινωνία, με τις υψηλές προμήθειες που χρεώνουν – ενώ μετέφεραν τα βουνά των κόκκινων χρεών στις εταιρίες διαχείρισης, με τεράστιες ζημίες που τελικά θα πληρώσουν ξανά οι Έλληνες, μέσω νέων αυξήσεων κεφαλαίων που θα χρειαστούν.
Εδώ δεν πρέπει να ξεχνάμε τις νέες επισφάλειες που θα δημιουργηθούν – αφενός μεν όταν σταματήσει η κρατική στήριξη των δανειοληπτών με τα μέτρα της πανδημίας, των αχρείαστων lockdowns για να είμαστε πιο σαφείς, αφετέρου λόγω των συνεπειών του πολέμου, της ενεργειακής κρίσης, του στασιμοπληθωρισμού και της ανόδου των επιτοκίων.
Στο νομοσχέδιο τώρα, ένα βασικό θέμα του είναι ο επανακαθορισμός του σκοπού και του πλαισίου λειτουργίας του ΤΧΣ – κάτι που είχαμε προβλέψει και επισημάνει, αφού πρόκειται για έναν αποτυχημένο οργανισμό, όπως άλλωστε γενικότερα η πολιτική των μνημονίων.
Πόσο μάλλον όταν έχει χάσει όλα του τα κεφάλαια, με τις τράπεζες να παραμένουν σε κακή κατάσταση, όπως θα τεκμηριώσουμε στη συνέχεια – ενώ οι αλλαγές είχαν προαναγγελθεί στην ουσία, με το Ν4783/2021.
Εν τούτοις, στο σχέδιο νόμου διαπιστώσαμε μία αλλαγή στρατηγικής – η οποία είναι αξιοσημείωτη, όσον αφορά το τι ακριβώς υποδηλώνει.
Ειδικότερα, στην 9η αξιολόγηση αναφέρονταν τα εξής: «Οι αρχές ετοιμάζουν τροποποίηση του καταστατικού του ΤΧΣ που θα του επιτρέψει να συμμετάσχει ως ιδιώτης επενδυτής, σε μελλοντικές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών, στις οποίες διατηρεί μετοχές».
Έτσι ψηφίστηκε ο Ν 4783/2021 «Κύρωση της Απόφασης ΕΕ, ΕΥΡΑΤΟΜ 2020/2053 του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2020, για το σύστημα των ιδίων πόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για την κατάργηση της απόφασης 2014/335/ΕΕ, EURATOM και άλλες διατάξεις».
Σε αυτόν το νόμο 4783/2021, όπως επίσης στην 9η Αξιολόγηση, προβλέπεται η άντληση κεφαλαίων του ΤΧΣ από τις αγορές – οπότε εύλογα αναρωτηθήκαμε πώς θα συμβεί, όταν δεν τοποθετούν κεφάλαια στις τράπεζες οι μέτοχοι τους, όταν δεν χρηματοδοτούν και όταν δεν υπάρχει ανάπτυξη.
Σκεφθήκαμε λοιπόν τότε, μήπως θα αυξήσει τα κεφάλαια τους το δημόσιο – ή ενδεχομένως η ΕΕ μέσω του SSM, με κεφάλαια που θα εγγραφούν στο χρέος και θα συνοδευθούν με νέα μνημόνια.
Στην πρόσφατη 14η αξιολόγηση όμως που θα καταθέσουμε στα πρακτικά, αναφέρεται στις σελ. 49/50 ότι, θα πουληθούν πλέον τα πάγια του ΤΧΣ έως το 2025 – ενώ περιγράφονται σε γενικές γραμμές οι διοικητικές και λειτουργικές παράμετροι που περιλαμβάνονται στο παρόν νομοσχέδιο.
Τι συνέβη αλήθεια και άλλαξαν γνώμη οι αξιολογητές; Μήπως προβλέπεται ανακεφαλαιοποίηση έτσι ή αλλιώς, καθώς επίσης νέα μνημόνια μετά τις εκλογές; Πόσο μάλλον όταν σύντομα θα ξεσπάσει διεθνώς μία οικονομική καταιγίδα, σύμφωνα ακόμη και με την JP Morgan;
Οφείλει να σημειωθεί εδώ πως η 14η αξιολόγηση προβλέπει χαμηλό και επιβραδυνόμενο ρυθμό ανάπτυξης – στο 3,5% το 2022, στο 3,1% το 2023, στο 2,7% το 2024, στο 1,9% το 2025 και μετά 1% έως 1,5% έως το 2060, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά.
Προφανώς πρόκειται για αστεία ποσοστά, όταν το ΑΕΠ της χώρας μας ήταν το 2021 στα 194 δις $ περίπου, από 354 δις $ το 2008 – ενώ έχει ήδη διπλασιασθεί έκτοτε, σε χώρες όπως το Ισραήλ.
Με αυτόν το ρυθμό δεν πρόκειται ποτέ να ανακτήσουμε το ΑΕΠ μας του 2008 – ούτε να επιστρέψουν οι νέοι μας του brain drain, χωρίς τους οποίους η Ελλάδα δεν πρόκειται να έχει μέλλον.
Όσον αφορά τις προβλέψεις για το δημόσιο χρέος, όπου σύμφωνα με την 14η Αξιολόγηση θα ανέλθει στο 97% του ΑΕΠ το 2040, στηρίζονται σε πλεονάσματα και σε επιτόκια του 2,2% έως το 2030 για το δεκαετές – όταν χθες το μεσημέρι ήταν στο 3,89% όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά.
Επομένως, όλες αυτές οι προβλέψεις είναι για τα σκουπίδια, όπως άλλωστε στον προϋπολογισμό του 2022 ο πληθωρισμός στο 0,8% – ενώ θυμίζουν τον κ. Βενιζέλο που είχε προβλέψει το 2012 πως το χρέος μας το 2020 θα ήταν στο 120%, για να δικαιολογήσει το έγκλημα του PSI.
Συνεχίζοντας με τις τράπεζες, την περίοδο της πανδημίας είχαν αύξηση των καταθέσεων, μείωση των χρηματοδοτήσεων, καθώς επίσης ζημίες από τις ρυθμίσεις δανείων και τις πωλήσεις των κόκκινων – χωρίς όμως την ενεργοποίηση του αναβαλλομένου φόρου, λόγω του σκανδαλώδους hive down.
Από τις αρχές του 2022 όμως, έχουν αρχίσει να μειώνονται οι καταθέσεις – επειδή σταμάτησε η αδράνεια των lockdowns, η κρατική στήριξη και τα επιδόματα, ενώ κορυφώνεται ο πληθωρισμός.
Οι 4 συστημικές είχαν ζημίες 4,8 δις € το 2021, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά – αν και στο πρώτο τρίμηνο του 2022 εμφανίζουν κέρδη 1,2 δις €.
Περαιτέρω στο ΤΧΣ, συστάθηκε με το Ν3864/2010 ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και δεν ανήκει στο δημόσιο τομέα – ενώ με το Ν 4389/2016 μεταβιβάστηκε στο Υπερταμείο, ως 100% θυγατρική της ΕΕΣΥΠ.
Με βάση τις πρόσφατες οικονομικές καταστάσεις του που θα καταθέσουμε στα πρακτικά, τις ενδιάμεσες από τις 30.9.2021, το ΤΧΣ έχει κεφάλαια 4 δις € από 50 δις € αρχικά – ενώ οι ζημίες του για το 9μηνο του 2021 ανέρχονταν σε 428 χιλιάδες €, από 1,55 δις € το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020, με τη συμμετοχή του στις συστημικές τράπεζες να έχει αξία 1,65 δις €.
Τεκμηριώνεται απόλυτα λοιπόν ότι, το ΤΧΣ είναι ένας αποτυχημένος οργανισμός – τόσο με βάση τα οικονομικά στοιχεία του, όσο και με αυτά της πραγματικής οικονομίας.
Εύλογα, αφού δεν έχουν εξυγιανθεί οι τράπεζες – ούτε οι συστημικές, ούτε οι υπό εκκαθάριση. Εκτός αυτού, υπήρχαν πολύ σημαντικά ιδρύματα, όπως η ΑΤΕ, όπου πλέον ο αγροτικός τομέας στερείται χρηματοδότησης – ενώ στην πορεία καταστράφηκαν θυγατρικές της ΑΤΕ, όπως η ΕΒΖ.
Επί πλέον, χάθηκαν οι θυγατρικές των τραπεζών στα Βαλκάνια – καθώς επίσης οι συμπληρωματικές εργασίες τους, όπως οι ασφάλειες. Ως εκ τούτου, η διαφορά στα έσοδα τους καλύπτεται σε κάποιο βαθμό από τις αυξημένες προμήθειες και από τον περιορισμό του δικτύου τους – εις βάρος δυστυχώς των πελατών τους και της οικονομίας μας.
Κλείνοντας με τα περιεχόμενα του νομοσχεδίου, στο πρώτο μέρος τροποποιείται το θεσμικό πλαίσιο του ΤΧΣ – όπου παρατείνεται η διάρκεια του για τρία έτη, έως τις 31.12.2025.
Επί πλέον, θεσμοθετείται η υποχρέωση αποεπένδυσης, δηλαδή η πώληση των μετοχών των τραπεζών που διαθέτει, με το άρθρο 3 – ενώ καθορίζεται ο τρόπος πώλησης των μετοχών με το άρθρο 10.
Μετά την εξόφληση δε των υποχρεώσεων του προς τον ΕΜΣ και στο ΕΤΧΣ, το ΤΧΣ περιέρχεται στο δημόσιο – με το άρθρο 4.
Αλήθεια, πώς γνωρίζει η κυβέρνηση ότι, μέσα στα επόμενα 3 χρόνια θα είναι ο καλύτερος χρόνος για την πώληση των μετοχών των συστημικών τραπεζών; Τι θα συμβεί με το χαρτοφυλάκιο των υπό εκκαθάριση τραπεζών;
Εκτός αυτού, θα υπάρχουν έξοδα για την πρόσληψη συμβούλου για την πώληση μετοχών με το άρθρο 8, ύψους 2,4 εκ. € σύμφωνα με το ΓΛΚ – από εφέτος! Γιατί αλήθεια; Θα πουλήσει το 2022 τις μετοχές του, παρά τις άσχημες συνθήκες, ή έχει δοθεί κάποια υπόσχεση;
Γιατί 2,4 εκ. €; Έχει επιλεχθεί ήδη σύμβουλος και γνωρίζει η κυβέρνηση το κόστος; Εάν ναι, ποιος είναι;
Επί πλέον, αίρονται οι περιορισμοί αναφορικά με την άσκηση των δικαιωμάτων ψήφου του ΤΧΣ στο άρθρο 9 – καθώς επίσης με την εκπροσώπησή του στις τράπεζες, στο άρθρο 11.
Επέρχονται δε κάποιες λειτουργικές αλλαγές, χωρίς να αναφέρεται εάν ο σκοπός είναι η εξοικονόμηση εξόδων – όπου ορίζεται ως διοικητικό όργανο εννεαμελές Διοικητικό Συμβούλιο, με συνένωση των δύο υφιστάμενων οργάνων του ΤΧΣ: της Εκτελεστικής Επιτροπής και του Γενικού Συμβουλίου.
Τέλος, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την Επιτροπή Επιλογής των μελών του ΔΣ – καθώς επίσης επιλογής και μισθοδοσίας του προσωπικού γενικά.