Το Ελεγκτικό Συνέδριο της ΕΕ – The Analyst
Σχολιασμός Επικαιρότητας

Το Ελεγκτικό Συνέδριο της ΕΕ

.

Διαπιστώνουμε συνεχώς πως μόνο εμείς ασχολούμαστε με τα πραγματικά προβλήματα της Ελλάδας και κάνουμε εποικοδομητική αντιπολίτευση – ενώ όλα τα άλλα κόμματα αδιαφορούν, σε έναν πραγματικά εξοργιστικό βαθμό. Φυσικά το γεγονός αυτό δεν μας ικανοποιεί καθόλου – αφού έτσι η χώρα μας οδηγείται από τη μία καταστροφή στην άλλη, ενώ όλο και περισσότερα παιδιά μας εγκαταλείπουν την πατρίδα τους και αντικαθίστανται από ξένους μετανάστες. Ερωτήσεις στον Έλληνα επικεφαλής του Ελεγκτικού Συνεδρίου της ΕΕ που δυστυχώς δεν απαντήθηκαν ικανοποιητικά.    

 .

Κοινοβουλευτική Εργασία  

Σας καλωσορίζουμε στην επιτροπή κ. Μηλιώνη. Παρακολουθούμε και αναγνωρίζουμε το χρήσιμο και αξιόλογο έργο των Ελεγκτικών Μηχανισμών της ΕΕ αλλά και της Ελλάδας.

Σημειώσαμε από την έκθεσή σας μερικά θέματα που μας απασχολούν, σε σχέση με τη σπατάλη και με τις απάτες με κοινοτικούς πόρους.

Θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε σχετικά, όπως επίσης για κάποια άλλα θέματα που δεν ήταν στην έκθεσή σας – αλλά ενδεχομένως να ερευνάτε.

(α) Μεταναστευτικό

Σημειώσαμε από την έκθεσή σας το πρόβλημα με τις μεταναστευτικές δαπάνες. Όπως αναφέρεται, από τις 27 πράξεις που εξετάσατε, οι οκτώ ή το 30 % περιείχαν σφάλμα. Παραθέτετε επίσης ένα παράδειγμα, για στέγαση ανηλίκων προσφύγων.

Έχουμε διαβάσει και εμείς για περίπτωση ΜΚΟ που χρέωνε 2.000 €/μήνα ανά ανήλικο. Με τόσα ζει οικογένεια.  Δεν έχουν τελειωμό οι καταγγελίες βέβαια – πρόσφατα υπήρχε κάποια για ΜΚΟ που ενοικίαζε διαμερίσματα.

Έχει γίνει και στο παρελθόν μελέτη της OLAF σε σχέση με τις παρατυπίες για το μεταναστευτικό.

Οι ερωτήσεις μας εδώ είναι οι εξής:

(1) Πόση είναι η σπατάλη στις μεταναστευτικές δαπάνες;

(2) Ποια είναι η συνεργασία ή η διαφορά σας από ότι κάνει η OLAF και ενδεχομένως η INTERPOL, αφού τα κυκλώματα αυτά μπορεί να επικοινωνούν με άλλους τομείς, όπως με το λαθρεμπόριο;

(β) Δαπάνες:

Είδαμε την αναφορά στον έλεγχο δαπανών στα κοινοτικά κονδύλια. Βλέπουμε ότι το ποσοστό σφάλματος είναι στο 2,7 % κατά μέσον όρο. Οι κοινοτικές δαπάνες σίγουρα θα έχουν αυξηθεί πολύ, λόγω της πανδημίας.

Στην Ελλάδα πάντως, από το δανεισμό του PEPP, έχουν δοθεί έως και 7 δις € αναθέσεις προμηθειών – πολλές με κατά παρέκκλιση διαδικασίες.

Το επόμενο θέμα είναι ποιοι έχουν λάβει τις ενισχύσεις με το πρόγραμμα ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ και με τις επιστρεπτέες της πανδημίας. Έχουν δοθεί τουλάχιστον 15 δις €, ως εξής:

  • 6,7 δις ευρώ για Αποζημιώσεις ειδικού σκοπού και στήριξης της εργασίας
  • 8,3 δις ευρώ για Επιστρεπτέα προκαταβολή προς επιχειρήσεις

Δεν γνωρίζουμε εάν ασχολείστε με το θέμα.

Θα θέλαμε να ρωτήσουμε εάν έχετε ελέγξει τα ποσά που δόθηκαν και αν ήταν ενδεχομένως οι δικαιούχοι και οι διαδικασίες στα πλαίσια των μέτρων για την πανδημία. Αν και κάποιες δαπάνες είναι κρατικές θα υπάρχουν και κάποιες Ευρωπαϊκές – όπως από το Ταμεία Αλληλεγγύης (EU Solidarity Fund (EUSF).

Διαπιστώσαμε πως διενεργείτε και άλλες μελέτες – όπως για τις επιδοτήσεις της ΚΑΠ. Μας ενδιαφέρει και αυτό, αλλά ειδικά για τα ΕΣΠΑ – όπως επίσης οι δράσεις για το περιβάλλον, ειδικά τώρα με το Ταμείο Ανάκαμψης που θα αυξηθούν τα κονδύλια.

ΣΔΙΤ -Ενέργεια

Έχουμε διαβάσει ότι, το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο έχει κάνει αναφορά για το μεγάλο και αυξανόμενο κόστος και τις ατέλειες των συμβάσεων ΣΔΙΤ  – όπου σπαταλήθηκαν στο παρελθόν ποσά ύψους 1,5 δις €, σύμφωνα με άρθρο που έχουμε μαζί μας. 

Για παράδειγμα, του αυτοκινητοδρόμου Ε65, του Μορέα και της Ολυμπία.

Πολλοί από αυτούς τους κατασκευαστικούς ομίλους τώρα δραστηριοποιούνται στην ενέργεια. Μας ανησυχεί επειδή υπάρχουν υπερκέρδη και αύξηση κόστους, με τη δημιουργία καρτέλ.

Παρεμπιπτόντως, θέλουμε να σημειώσουμε ότι η μεγάλη απορρόφηση που εμφανίστηκε την περίοδο 2014-2021, οφείλεται σε κάποια μεγάλα έργα – όπως είναι ο TAP (4,5 δις € κόστους στην ΕΕ με σημαντικό μέρος, λέγεται 1,5 δις στην Ελλάδα) και της Fraport για τα 14 Αεροδρόμια  (280 εκ.).

Μπορείτε να ερευνήσετε εάν έχουν δοθεί σωστά οι επιχορηγήσεις και οι άδειες για ΑΠΕ; Επίσης εάν λειτουργεί σωστά το χρηματιστήριο και αν υπάρχει καρτέλ;

Dieselgate

Θα θέλαμε να αναφερθούμε επί πλέον στο σκάνδαλο Dieselgate. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει, από όσα γνωρίζουμε, διεκδίκηση αποζημιώσεων σε κρατικό επίπεδο – ενώ σε επίπεδο καταναλωτών καθυστερεί.

Σε μελέτη του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου επικρίνεται η Ελλάδα για τη μη επιβολή προστίμων – ενώ αναφέρεται πως έχουν ξεκινήσει πειθαρχικές διαδικασίες εναντίον της. Κάτι ανάλογο αναφέρεται  επίσης για την Τσεχία, που παράγει μέρος αυτών των αυτοκινήτων και τη Λιθουανία.

Σε δικαστικό επίπεδο ενημερωθήκαμε μετά από ερώτησή μας ότι, έχει μπει στο αρχείο – με την από 1/6/2018 απόφαση του Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών.

Εμείς ρωτήσαμε τον Υπουργό Ανάπτυξης και μας είπε ότι δεν είναι δυνατό να διεκδικηθεί αποζημίωση για το Dieselgate – επειδή δεν υπάρχει Ελληνικός νόμος που να καλύπτει τους καταναλωτές ή το δημόσιο.

Είναι δυνατόν; Είναι σωστό να αποζημιωθούμε και εντάσσεται και στις περιβαλλοντικές ευαισθησίες της ΕΕ.

Άλλα θέματα

Τέλος, μπορείτε να ερευνήσετε εάν λειτουργούν σωστά οι ανεξάρτητες αρχές στην Ελλάδα; Για παράδειγμα, όσον αφορά τον σιδηρόδρομο και τις ΥΔΥ που δίνονται, αφού παρά την ιδιωτικοποίηση δεν έχει βελτιωθεί τίποτα και συνεχίζουν να παίρνουν επιχορηγήσεις; Για το συγκεκριμένο θέμα είχε  ξεκινήσει έρευνα η ΕΕ, όταν ήταν κρατική η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Διευκρινιστικές ερωτήσεις που επίσης δεν απαντήθηκαν 


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Discover more from The Analyst

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading