Η διώρυγα της Κορίνθου – The Analyst
Σχολιασμός Επικαιρότητας

Η διώρυγα της Κορίνθου

.

Ξεπουλούν τα τραίνα, τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, τις γέφυρες, τους δρόμους, τον ηλεκτρισμό, το φυσικό αέριο, οικόπεδα, κτίρια κοκ., ενώ το χρέος μας συνεχίζει να αυξάνεται. Στο τέλος θα ξεπουλήσουν ακόμη και τα πεζοδρόμια, αφήνοντας τη χώρα πάμπτωχη και καταχρεωμένη – τους Έλληνες σκλάβους χρέους και φιλοξενούμενους στην ίδια τους τη χώρα που θα έχει πλημμυρίσει με φθηνούς μετανάστες.

.

Κοινοβουλευτική Εργασία

Εισαγωγικά θεωρούμε το σημερινό έργο απόλυτα αναγκαίο – οπότε πρέπει να δρομολογηθεί άμεσα και να ολοκληρωθεί γρήγορα.

Όσον αφορά τώρα το διαγωνισμό, δεν διαπιστώσαμε ιδιαίτερα προβλήματα – αν και δεν έχουμε γνώση των τεχνικών λεπτομερειών. 

Αυτό που όμως θεωρούμε απαράδεκτο είναι το ότι, υποβάλλεται ως δημόσιο έργο – όταν η διαχειρίστρια εταιρεία της διώρυγας ανήκει στο Υπερταμείο που ασφαλώς δεν ελέγχεται από την Ελλάδα.

Εύλογα λοιπόν δεν μπορούμε να εγκρίνουμε τη διαδικασία – ενώ έχουμε την πρόθεση να κάνουμε ότι μπορούμε μελλοντικά, για να αντιστραφεί η ζημία που προκαλείται στο δημόσιο από τέτοιου είδους αποφάσεις.

Το έργο αφορά την αποκατάσταση των πρανών της διώρυγας της Κορίνθου, στο σημείο της σιδηροδρομικής γραμμής που κατέστρεψαν οι Γερμανοί το 1944, αποκόπτοντας τον Ισθμό για περίπου 5 χρόνια – μία από τις πολλές καταστροφές που προκάλεσαν στη χώρα μας.

H σημερινή κυβέρνηση πάντως φαίνεται πως έχει τοποθετήσει στο αρχείο το θέμα των γερμανικών επανορθώσεων, ύψους άνω των 300 δις €. Γιατί αλήθεια; Επειδή έχει αποδεχθεί τη μετατροπή της Ελλάδας σε γερμανική αποικία χρέους;

Σημειώνοντας τώρα πως η διώρυγα έχει υποστεί πολλές κατολισθήσεις τα τελευταία χρόνια, με τη διακοπή της το 2018, το 2020, τον Ιανουάριο του 2021 και μετά στις αρχές Φεβρουαρίου, έχει πλέον έκτοτε αποκλεισθεί η χρήση της εντελώς – ενώ η αιτία που διαβάσαμε στη συνημμένη παρουσίαση, είναι ιδιαίτερα ανησυχητική.

Το γεγονός πάντως πως το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ΠΔΕ και μάλιστα με εθνικούς πόρους, δεν είναι καθόλου ευχάριστο – σημειώνοντας πως δεν αναφέρεται πουθενά η διάρκεια του έργου, αλλά η ισχύς της εξαίρεσης από την περιβαλλοντική αξιολόγηση είναι δύο έτη. Τόσο θα διαρκέσει το έργο;

Συνεχίζοντας, η διαχειρίστρια εταιρία είναι η Α.Ε.ΔΙ.Κ – η ανώνυμη εταιρία διώρυγας της Κορίνθου που ανήκει στο Υπερταμείο και δεν εμφανίζεται καθόλου στις συμμετοχές του δημοσίου.

Ούτε στον προϋπολογισμό του 2022, ούτε στον απολογισμό του 2020 – αν και στον απολογισμό του 2018 εμφανιζόταν με αξία 11,8 εκ. €.

Στον προϋπολογισμό αναφέρεται μία άλλη, η Νέα Ανώνυμος Εταιρία Διώρυγας Κορίνθου – με αξία συμμετοχής ποσοστού 74,3% ύψους 292.445 €.

Εν τούτοις, η εταιρία αυτή ήταν διαχειρίστρια έως το 1989 και εκκαθαρίσθηκε σχετικά πρόσφατα – ενώ η ΑΕΔΙΚ που μπορεί να παραχωρηθεί από το Υπερταμείο στα πλαίσια του ξεπουλήματος τη διαδέχθηκε.

Το άρθρο πάντως που θα καταθέσουμε στα πρακτικά, αναφέρεται σε παιχνίδια στελεχών του ΥΠΟΙΚ με τις εκκαθαρίσεις. Τι ακριβώς ισχύει;

Θα καταθέσουμε επίσης στα πρακτικά τα οικονομικά στοιχεία της ΑΕΔΙΚ, για να μη μακρηγορούμε – σημειώνοντας πως το 2001, επί ΠΑΣΟΚ, η διώρυγα ιδιωτικοποιήθηκε, εν μέσω αντιδράσεων της ΝΔ.

Παραχωρήθηκε δηλαδή η διαχείριση της για 30 χρόνια, όπως πρόσφατα η Εγνατία, με μίσθωμα το 10% των ετησίων μικτών κερδών της – ενώ η εταιρία, στην οποία είχε παραχωρηθεί, χρεοκόπησε το 2006 όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά.

Τελικά η διώρυγα επέστρεψε στο δημόσιο το 2010, χωρίς να γνωρίζουμε με ποιο τίμημα και με ποια διαδικασία – προφανώς όμως θα πλήρωσε το κράτος τα πολλαπλάσια, αφού διαφορετικά δεν θα τα έκρυβε. Δεν αποτελεί λοιπόν παράδειγμα για τις υπερβολές με τις ιδιωτικοποιήσεις που ακούγονται σήμερα;

Σε κάθε περίπτωση, το Υπερταμείο απέδωσε για τη χρήση 2020 μέρισμα  στο δημόσιο 22,2 εκ. €, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά – λιγότερα δηλαδή από όσα θα πληρωθούν για τη Διώρυγα, με την παρούσα ανάθεση.

Όσον αφορά το πού ανήκει, σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του ΣΤΕ που ακυρώνει τη μεταβίβαση των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΔΑΘ, ελήφθη με το σκεπτικό ότι, «το Υπερταμείο δεν ανήκει στο δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αναφέρεται στον ιδρυτικό του νόμο». Σωστά λοιπόν δεν λέμε πως ανήκει στους ξένους;

Η ίδρυση του αναφερόταν στο τρίτο μνημόνιο που συνυπέγραψαν και τα τρία κόμματα της Τρόικα Εσωτερικού – ενώ ασφαλώς δεν πρέπει να δαπανώνται χρήματα από τον προϋπολογισμό για εταιρίες που διαχειρίζεται το Υπερταμείο, όπως είναι τα ΜΜΜ, η διώρυγα κοκ.

Οι ερωτήσεις μας τώρα είναι οι εξής:

(1) Μήπως οι κατολισθήσεις οφείλονται σε σφάλματα κατά την επισκευή του 1947-1949; Μήπως στην ανέγερση της γέφυρας λυμάτων και του παρακείμενου κέντρου βιολογικού καθαρισμού; Ενδεχομένως στην κατασκευή της Ολυμπίας Οδού και της νέας γραμμής του σιδηροδρόμου Κιάτο-Αθήνα, αν και ευρίσκεται περίπου 600 μέτρα νοτιοανατολικά;

(2) Γιατί άργησε τόσο πολύ η επισκευή, αφού υπήρχαν προβλήματα από το 2018; Είχε παραμεληθεί η συντήρηση του ποδός των πρανών και ποιος ευθύνεται;

(3)  Πότε θα ολοκληρωθεί η επισκευή της Διώρυγας και θα επανέλθει σε πλήρη λειτουργία; Θα υπάρξει έστω τμηματική παράδοση, παράδειγμα για μικρά σκάφη αναψυχής, πριν;

(4) Το τμήμα της παρούσας επισκευής είναι 1 χλμ. σε συνολικό μήκος 6,4 χλμ. Τα υπόλοιπα τμήματα είναι ασφαλή;

(5) Γιατί διεκόπη επ’ αόριστον η λειτουργία το 2021; Ήταν τόσο μεγάλη η ζημία ή μήπως συνδυάσθηκε με τη μείωση της κίνησης λόγω της πανδημίας; Μήπως ενισχύθηκε από το ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, για αναστολές εργασίας; Τι συνέβη με τους 90 εργαζομένους, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά; Μισθοδοτούνται και από πού;

(6) Γιατί δεν χρηματοδοτεί το έργο το Υπερταμείο ή η ΑΕΔΙΚ; Ζητήθηκαν χρήματα από την Τρόικα και την ΕΕ για το σκοπό αυτό;

(7) Μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το ταμείο της πανδημίας, όπως συνέβη με τους αυτοκινητοδρόμους και τα τουριστικά λιμάνια, όπου επεκτάθηκε η περίοδος διαχείρισης; Στις οικονομικές καταστάσεις πάντως της ΑΕΔΙΚ του 2020, αναφέρεται πως ζημιώθηκε από την πανδημία, άρα λογικά προκρίνεται στην βάση της μείωσης τζίρου και όχι από τις κατολισθήσεις, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά. Ποια είναι η αλήθεια;

(8) Θα ξεπουληθεί η ΑΕΔΙΚ και αν ναι, πότε; Όταν τελειώσουν οι εργασίες; Εάν ναι, θα επιστραφούν από το Υπερταμείο τα χρήματα που θα καταβάλει το δημόσιο για επισκευές; Εάν παραχωρηθεί, γιατί δεν αναλαμβάνει τις επισκευές ο νέος διαχειριστής; Δεν πιστεύουμε βέβαια πως αφέθηκε να διακοπεί η λειτουργία για να αυξηθούν οι ζημιές και να παραχωρηθεί φθηνότερα, όπως φημολογείται.

(9) Δεν θα πρέπει να καταβάλει αποζημίωση η ΑΕΔΙΚ στο δημόσιο, για την επιβάρυνση του από τη μη λειτουργία της Διώρυγας; Ενδεχομένως στους ΟΤΑ της περιοχής για διαφυγόντα τουριστικά έσοδα, όπως για σκάφη αναψυχής που ελλιμενίζονται εκεί, από κρουαζιέρες, αλιευτικά κλπ.; Είτε σε ιδιώτες λόγω της αύξησης του κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων, μεταξύ των λιμανιών του Κορινθιακού και της Αθήνας;

Ελπίζουμε να απαντήσετε σε όλα τα ερωτήματα μας και όχι να προσποιηθείτε πως απαντήσατε, όπως συμβαίνει συνήθως. Διαφορετικά δεν έχει νόημα η συμμετοχή μας σε τέτοιες ενημερώσεις.

….Καμία ερώτηση δεν απαντήθηκε, αφού δεν είναι μόνο ανεπαρκείς οι υφυπουργοί αλλά, ακόμη χειρότερα, δεν ενδιαφέρονται για τίποταμόνο για την παραμονή τους στη θέση τους. Βρίσκουν όμως και τα κάνουν – Πολίτες που τους ανέχονται, με σκυφτό το κεφάλι.   

 


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.
Don`t copy text!