Ισολογισμός της Ελλάδας – The Analyst
Κοινοβουλευτικές Εργασίες Σχολιασμός Επικαιρότητας

Ισολογισμός της Ελλάδας

,

Δεν είναι ποινικό αδίκημα η μεταβίβαση χωρίς αποτίμηση των παγίων του δημοσίου στο Υπερταμείο των ξένων και ειδικά στην ΕΤΑΔ, σε μία ξένη οντότητα; Ειδικότερα, στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το 2018 αναφέρεται ότι, ο συνολικός αριθμός των ακινήτων που έχει στην κατοχή της η ΕΤΑΔ, ανέρχεται περίπου σε 77.000, εκ των οποίων μόνο για τα 2.529 έχει πραγματοποιηθεί  εκτίμηση της εύλογης αξίας τους. Στον ισολογισμό της ΕΤΑΔ του 2018, εμφανίζεται να έχει 71.500 ακίνητα αξίας 900 εκ. € – δηλαδή κάτω των 13.000 € το καθένα! Είναι δυνατόν, όταν πρόκειται για 210 τουριστικά ακίνητα όπως ξενοδοχεία, μαρίνες, χιονοδρομικά, γκολφ κλπ., 8 Ολυμπιακά και περίπου 70.000 τίτλους ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του δημοσίου;  Είναι δυνατόν η μέση λογιστική αξία των 123 ακινήτων του ΤΑΙΠΕΔ να είναι 322 € και η συνολική 36.659 €; Δεν είναι ντροπή;

.

Κοινοβουλευτική Εργασία

Στην επιτροπή που προηγήθηκε, ο υπουργός ξεκίνησε θριαμβολογώντας για τις προβλέψεις την Κομισιόν – σύμφωνα με τις οποίες η ανάκαμψη της Ελλάδας το 2021 θα είναι 7,1%.

Εν προκειμένω, εκτός του ότι με βάση τις δικές μας προβλέψεις από πολύ πριν θα διαμορφωθεί στο 7,5% έως 8,5%, ως αποτέλεσμα της καλύτερης εξέλιξης των τουριστικών εσόδων, του κρυφού πληθωρισμού και της στήριξης της οικονομίας μας με το θηριώδες ποσόν των 42,7 δις € με δανεικά, τονίζουμε με δανεικά, δεν κατανοούμε καθόλου τις θριαμβολογίες.

Ειδικότερα, μετά την πτώση του ΑΕΠ μας από 183,64 δις € το 2019 στα 167,07 δις € το 2020 σε σταθερές τιμές, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά (στα 165,8 δις € κατά το προσχέδιο του προϋπολογισμού, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα), χάθηκε ΑΕΠ ύψους 16,57 δις – ενώ το 2021 θα ανακτηθούν μόλις περί τα 12 δις € με κριτήριο τις προβλέψεις της Κομισιόν.

Επομένως το μόνο που κατάφερε η κυβέρνηση, δαπανώντας 42,7 δις € με δανεικά, είναι να μειώσει το ΑΕΠ μας κατά 4,5 δις € περίπου τη διετία 2020/21 – σε σχέση με το 2019.

Το γεγονός αυτό μοιάζει με μία επιχείρηση που δίνει δανειζόμενη δωρεάν στους πελάτες της 100 € για να αγοράσουν τα προϊόντα της, χωρίς καν να αυξήσει το τζίρο της – αλλά, αντίθετα, να τον μειώσει.

Θα το έκανε αυτό ο υπουργός σε μία δική του επιχείρηση; Είναι αλήθεια λόγος αυτός για να θριαμβολογεί; Πόσο μάλλον όταν η Ελλάδα έχει ξανά τερατώδη δίδυμα ελλείμματα, υπέρογκα δίδυμα χρέη, 387 δις € δημόσιο και 244 δις € κόκκινο ιδιωτικό, καθώς επίσης εξωτερικό χρέος 525 δις $, αυξημένο κατά 125 δις $ μέσα σε τρία μόλις χρόνια;

Η άνοδος του εξωτερικού μας χρέους δεν σημαίνει πως έχει χαθεί ξανά η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας, παρά την επώδυνη εσωτερική υποτίμηση; Το ίδιο δεν συμπεραίνεται από την αλματώδη αύξηση του εμπορικού μας ελλείμματος, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά; 

Αυτό που είχε βέβαια ενδιαφέρον είναι η επιβεβαίωση του υπουργού για τη συνέχιση των μνημονίων – όπου έχει απλά αλλάξει το όνομα των Θεσμών, της Τρόικα προηγουμένως, με το Ενισχυμένη Εποπτεία σήμερα.

Όπως είπε χαρακτηριστικά, δεν κατάλαβε πόσο καθαρή ήταν η έξοδος από τα μνημόνια που επικαλείται ο ΣΥΡΙΖΑ – αφού κάθε τόσο, κάθε τρίμηνο εννοούσε, έρχονται κάποιοι κύριοι που δεν τους βλέπει σε οράματα και που ανήκουν στην Ενισχυμένη Εποπτεία.

Ενδιαφέρον είχε επίσης η αναφορά του στο μαξιλάρι – σύμφωνα με την οποία η διαφορά είναι πως η ΝΔ το γεμίζει με δανεικά, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ με πλεονάσματα. Αλήθεια, σε μία δική του επιχείρηση θα προτιμούσε να δανείζεται για να έχει κεφαλαιακές ρεζέρβες, αντί να πραγματοποιεί κέρδη;

Όσον αφορά το δανεισμό με χαμηλά επιτόκια, όλοι γνωρίζουμε πως οφείλεται στην ΕΚΤ που αγοράζει όλα τα ελληνικά ομόλογα. Η εμπιστοσύνη δε των δανειστών οφείλεται στο ότι, είναι βέβαιοι πως η σημερινή κυβέρνηση αφενός μεν θα ακολουθεί πιστά τις εντολές τους, αφετέρου θα ξεπουλήσει ολόκληρη τη δημόσια περιουσία – ενώ θα πλειστηριάσει την ιδιωτική, αλλάζοντας έτσι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Ελλάδας.

Στον Ισολογισμό/Απολογισμό τώρα του 2019, θέσαμε μία σειρά ερωτημάτων που δεν απαντήθηκαν – επαναλαμβάνοντας μόνο τα παρακάτω, για τα οποία ελπίζουμε να πάρουμε σήμερα μία απάντηση:

Ειδικότερα, σε σχέση με τις συμμετοχές, το σύνολο τους ανέρχεται στα 23,56 δις € – γεγονός που σημαίνει πως πρόκειται για ένα  εξαιρετικά χαμηλό ποσόν, εάν τις εξετάσει κανείς αναλυτικά.

Εμείς το έχουμε κάνει, προσκομίζοντας τα στοιχεία σε προηγούμενους απολογισμούς – ενώ το Ελεγκτικό Συνέδριο αναφέρει ότι, η αποτίμηση είναι προβληματική, επίσης με βάση τα διεθνή λογιστικά πρότυπα.

Σε σχέση με πέρυσι, έχει γίνει τουλάχιστον μια επικαιροποίηση, με κριτήριο τις λογιστικές τους αξίες την 31.12.2018 – αν και δεν είναι αντικειμενική.

Ελέγχονται βέβαια από το Υπερταμείο – από μια ξένη οντότητα που δεν υπόκειται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο. Οι ερωτήσεις μας εδώ είναι οι εξής:

(α) Γιατί συμπεριλαμβάνεται το Υπερταμείο, η ΕΕΣΥΠ δηλαδή, στις συγγενείς ή ελεγχόμενες επιχειρήσεις αφού, παρά το ότι διαθέτουμε το 100%, δεν διορίζουμε ΔΣ;

(β) Πώς είναι δυνατόν να έχει αξία μόνο 2,99 δις (#26 σελ. 61), ενώ κατέχει το σύνολο της Ελληνικής δημόσιας περιουσίας μαζί με την ΕΤΑΔ, το ΤΧΣ και το ΤΑΙΠΕΔ;

(γ) Γιατί εμφανίζεται χωριστά το ΤΧΣ με 5,1 δις (#67 σελ. 62) παρά το ότι είναι θυγατρική του ΕΕΣΥΠ; Μήπως πρόκειται για διπλή καταμέτρηση; Δηλαδή, δεν έπρεπε να γίνεται ένα είδος ενοποίησης;

Όσον αφορά τα 10 λιμάνια, εκτιμώνται επίσης πολύ χαμηλά – αν και υπάρχει μία ενημέρωση της λογιστικής τους αξίας, στα 120 εκ. € από 112 εκ. € προηγουμένως.

Αλήθεια, πού είναι καταχωρημένη η αξία των άλλων λιμανιών, αφού η Ελλάδα διαθέτει πάνω από 100; Επίσης  των 23 τουλάχιστον αεροδρομίων που δεν παραχωρήθηκαν στη Fraport;

Εάν στο Υπερταμείο, τότε γιατί δεν καταχωρούνται και εδώ, όπως τα λιμάνια που επίσης ανήκουν στο Υπερταμείο; Θα επιλυθεί το θέμα όταν δημιουργηθεί το Μητρώο Παγίων του Δημοσίου;

Εκτός αυτού, γιατί συμπεριλαμβάνονται η Αγροτική Τράπεζα που ανήκει στο ΤΧΣ ενώ εκκαθαρίζει η PQH, και οι Ολυμπιακές Αερογραμμές στις συμμετοχές;

Περαιτέρω, όπως αναφέραμε, η διαδικασία συνεχίζεται στην ίδια γραμμή με τους απολογισμούς του 2017 και του 2018, όσον  αφορά την αρνητική εικόνα – με τις ίδιες λογιστικές ατέλειες που είχαν εντοπιστεί προηγουμένως, χωρίς να αλλάξει κάτι.

Η πρώτη μας παρατήρηση δε, η οποία είναι αρκετή για να μη γίνει δεκτός ο Απολογισμός, ήταν η αρνητική καθαρή θέση των Πολιτών, στα –318 δις € από -217 δις € πέρυσι, λόγω της τεράστιας διαγραφής απαιτήσεων – κάτι που είχαμε μεν επισημάνει, αλλά δεν πιστεύαμε πως θα ήταν 101 δις €.

Με απλά λόγια, εάν η Ελλάδα ξεπουλούσε ότι έχει και δεν έχει το 2019, θα έμενε με χρέος 318 δις € – το οποίο θα ήταν αναγκασμένοι να πληρώσουν οι Πολίτες της.

Κατά τον υπουργό βέβαια, δεν έχει γίνει σωστή αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων της χώρας που είναι πάρα πολύ μεγάλα, παρά το ότι είχε προβλεφθεί από το 2014 το μητρώο παγίων – κάτι που έχει όμως δρομολογηθεί για το 2022, με την ανάθεση στον ένα και μοναδικό ενδιαφερόμενο παραδόξως.

Ακόμη όμως και αν είναι έτσι, γιατί δεν έχουν τουλάχιστον αποτιμηθεί σωστά τα πάγια που μεταβιβάσθηκαν στο Υπερταμείο των ξένων; Όπως αναφέραμε, πώς είναι δυνατόν να έχει αξία μόλις 2,99 δις €, ενώ κατέχει το σύνολο της Ελληνικής δημόσιας περιουσίας μαζί με την ΕΤΑΔ, το ΤΧΣ και το ΤΑΙΠΕΔ;

Προφανώς το γεγονός αυτό δεν είναι θέμα έλλειψης μητρώου παγίων – αλλά λογιστικής ανεπάρκειας, εάν όχι σκοπιμότητας του Υπερταμείου και των Ορκωτών, όπου εάν δεν κάνουμε λάθος στο Υπερταμείο είναι η Deloitte και στην ΕΤΑΔ η PWC.

Σε κάθε περίπτωση, το δημόσιο δεν θα έπρεπε να υπογράφει τέτοιους Ισολογισμούς, όσον αφορά τις παραπάνω εταιρείες – θυμίζοντας εδώ τα εξής από την περυσινή συζήτηση:

«Δεν είναι ποινικό αδίκημα η μεταβίβαση χωρίς αποτίμηση των παγίων του δημοσίου στο Υπερταμείο των ξένων και ειδικά στην ΕΤΑΔ, σε μία ξένη οντότητα;

Ειδικότερα, στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το 2018 αναφέρεται ότι, ο συνολικός αριθμός των ακινήτων που έχει στην κατοχή της η ΕΤΑΔ, ανέρχεται περίπου σε 77.000, εκ των οποίων μόνο για τα 2.529 έχει πραγματοποιηθεί  εκτίμηση της εύλογης αξίας τους.

Στον ισολογισμό της ΕΤΑΔ του 2018, εμφανίζεται να έχει 71.500 ακίνητα αξίας 900 εκ. € – δηλαδή κάτω των 13.000 € το καθένα!

Είναι δυνατόν, όταν πρόκειται για 210 τουριστικά ακίνητα όπως ξενοδοχεία, μαρίνες, χιονοδρομικά, γκολφ κλπ., 8 Ολυμπιακά και περίπου 70.000 τίτλους ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του δημοσίου; 

Είναι δυνατόν η μέση λογιστική αξία των 123 ακινήτων του ΤΑΙΠΕΔ να είναι 322 € και η συνολική 36.659 €; Δεν είναι ντροπή;»

Συνεχίζοντας, δεν είναι περίεργο εάν όχι ύποπτο το ότι, με τόσες άλλες μεταρρυθμίσεις, δεν έχει επιβληθεί από την Τρόικα η σωστή απεικόνιση της περιουσίας του Δημοσίου; Πόσο μάλλον όταν η Τρόικα έχει ασχοληθεί από την πρώτη ημέρα με την καταγραφή των δημοσίων υπαλλήλων και με το κτηματολόγιο;

Από την άλλη πλευρά, δεν είναι ντροπή η ΛΑΡΚΟ, το σύγχρονο χρυσωρυχείο του νικελίου όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά, να αποτιμάται με μηδενική αξία; Όπως επίσης η ΕΑΒ που εκσυγχρονίζει τα F16 και η  ΕΛΒΟ, με την αξία της ΕΑΣ μόλις στα 7,5 εκ. €;

Κλείνοντας με τις παρατηρήσεις του ΕΣ, είναι λιγότερες από τις 18 περυσινές, όσον αφορά τον αριθμό – οι σημαντικότερες όμως παραμένουν, όπως οι παρακάτω:

(α) Η μη καταγραφή των οφειλών που έχουν βεβαιωθεί και εκκρεμούν προς είσπραξη από τα Τελωνεία της Χώρας.

(β) Η μη ύπαρξη μητρώου παγίων.

(γ) Το θέμα των προκαταβολών, όσον αφορά τις υποχρεώσεις από εξοπλιστικά προγράμματα.

Συμπερασματικά λοιπόν, πρόκειται για  έναν απαράδεκτο και αναξιόπιστο ισολογισμό που δεν αξίζει ούτε στους Έλληνες, ούτε για συζήτηση.

Ακόμη χειρότερα είναι επικίνδυνος, εάν θεωρηθεί ως βάση για τη λήψη αποφάσεων, όσον αφορά για παράδειγμα την αξία των συμμετοχών – έτσι ώστε να ξεπουληθούν με εξευτελιστικές τιμές.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Συντάξτε την άποψή σας

Σχόλια

Don`t copy text!