.
Όπως δεν συμμετείχαμε στα κέρδη της, δεν υπάρχει κανένας λόγος να συμμετέχουμε στις ζημίες της – ούτε στις λανθασμένες επιχειρηματικές της κινήσεις να παραγγείλει 46 Airbus αξίας 6,5 δις $, να αγοράσει μία ρουμανική εταιρία και να συμμετέχει με 24 εκ. € στη Lamda Developments.
.
Κοινοβουλευτική Εργασία
Με βάση το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση, θα στηριχθεί η Aegean με 120 εκ. € – με αντάλλαγμα δικαιώματα αγοράς μετοχών της ποσοστού 11,5% εντός πέντε ετών. Η συμφωνία φαίνεται πολύ καλή με την πρώτη ματιά, ειδικά συγκριτικά με τις άλλες αναλόγου μεγέθους χώρες που ανέφερε ο υπουργός, όπως η Πορτογαλία και η Αυστρία. Με την ΤΑΡ δηλαδή και με την Austrian.
Οφείλουμε να γνωρίζουμε εδώ πως τα δικαιώματα προαίρεσης ή warrants είναι ένα είδος στοιχήματος στα χρηματοοικονομικά, ενώ πρέπει να γίνεται αποτίμηση τους – κάτι που δεν είδαμε να παρέχει το ΓΛΚ. Εν προκειμένω, σύμφωνα με τη σημερινή καθαρή της θέση και με την κεφαλαιοποίηση της, η αξία τους δεν υπερβαίνει τα 30 εκ. € – ενώ εξαρτάται από τις μελλοντικές της προοπτικές.
Η στήριξη βέβαια γίνεται για εθνικούς λόγους, όπως δήλωσε ο κ. Καραμανλής και θα καταθέσουμε στα πρακτικά (πηγή) – ενώ δεν απάντησε σε γραπτή ερώτηση μας από τον Ιούλιο του 2020 που θα καταθέσουμε επίσης στα πρακτικά (πηγή).
Αφορούσε τότε τα μέτρα ενίσχυσης της από το συνολικό πακέτο για τις αερομεταφορές των 115 εκ. €, τα 150 εκ. € δάνειο που πήρε από τις συστημικές τράπεζες, την επένδυση της σε ρουμανική εταιρία και την παραγγελία 46 αεροσκαφών αξίας 6,5 δις $.
Σημειώνουμε πως ήδη επιχορηγούνται τα εισιτήρια της, όπως και οι άγονες γραμμές από το κράτος – ενώ δεν εξυπηρετεί αεροδιακομιδές όπως παλαιότερα η Ολυμπιακή, αλλά επιβαρύνεται η πολεμική μας αεροπορία.
Η στήριξη της τώρα με τα 120 εκ. € είναι μικρότερη από αυτήν της ΤΑΡ ύψους 1,2 δις € – αλλά συγκρίσιμη με της Austrian, ύψους 150 εκ. €. Η ΤΑΡ όπως είχε ήδη αρνητική καθαρή θέση 580 εκ. € και η Πορτογαλία την επανακρατικοποίησε – με ποσοστό 75%.
Το έκανε δε πριν τη στήριξη της με 1,2 δις €, μέσω μικρής αύξησης του κεφαλαίου της (πηγή) – αρνούμενη να στηρίξει τον επενδυτή με τα 350 εκ. € που ζήτησε, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά (πηγή).
Όσον αφορά δε τα οικονομικά μεγέθη των τριών εταιριών, είναι εντελώς διαφορετικά, όπως θα καταθέσουμε στα (πρακτικά) για να υπάρχει πλήρης εικόνα – ενώ η ΤΑΡ είναι πολύ μεγαλύτερη και σημαντικότερη από την Aegean, αφού εξυπηρετεί το 90% του τουρισμού συνδέοντας με υπερατλαντικές πτήσεις την ομογένεια της Πορτογαλίας στη Βραζιλία, Αμερική και Αφρική.
Σε κάθε περίπτωση, συχνά αυτές οι ενισχύσεις δημιουργούν προβλήματα – όπως στο παράδειγμα της δημοτικής SATA Air Açores της Πορτογαλίας, η οποία έλαβε 133 εκ. € που ναι μεν ενέκρινε η ΕΕ, αλλά ξεκίνησε αργότερα έρευνα (πηγή).
Το μεγάλο πρόβλημα πάντως, όσον αφορά την αποτίμηση της Aegean, είναι τα αεροσκάφη που έχει παραγγείλει – ενώ δεν είναι σωστό να επιχορηγείται μία εταιρία που πρόσφατα επένδυσε εκτός Ελλάδας εις βάρος μας, στη Ρουμανία, καθώς επίσης στη Lamda Developments 24 εκ. € για την απόκτηση του 1,66% των μετοχών της.
Για να έχει πάντως αξία 120 εκ. € το 11,5% των μετοχών της μετά από 5 χρόνια, θα πρέπει η εταιρία να αποτιμάται τότε στο 1,04 δις € – ενώ σήμερα η κεφαλαιοποίηση της είναι 294 εκ. €, όσο περίπου η καθαρή της θέση μετά την αύξηση κεφαλαίου.
Όλοι δε θυμόμαστε τα warrants των τραπεζών που μηδενίσθηκαν – ενώ η εξοργιστική απάντηση του κ. Καραμανλή στην περυσινή ερώτηση μας (πηγή) ήταν η εξής:
«Σε απάντηση της παραπάνω σχετικής Ερώτησης, παρακαλούμε όπως ενημερώσετε τον κύριο Βουλευτή ότι τα ζητήματα που τίθενται σε αυτή αφορούν επιχειρηματική δραστηριότητα μιας ιδιωτικής Εταιρείας και ως εκ τούτου εκφεύγουν των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών». (πηγή)
Θα προσθέσουμε στο θέμα της Aegean πως με μία απλή εκτίμηση, με 120 εκ. € θα έπρεπε το δημόσιο να πάρει warrants τουλάχιστον για το 40% των μετοχών της και όχι 11,5% – επίσης πως ασφαλώς δεν πρόκειται για μία συστημική εταιρία ή εθνική – αφού εάν δεν τα καταφέρει και κλείσει, υπάρχουν πολλές άλλες που θα αναπληρώσουν το κενό.
Σε κάθε περίπτωση, όπως δεν συμμετείχαμε στα κέρδη της, δεν υπάρχει κανένας λόγος να συμμετέχουμε στις ζημίες της – ούτε στις λανθασμένες επιχειρηματικές της κινήσεις να παραγγείλει 46 Airbus αξίας 6,5 δις €, να αγοράσει μία ρουμανική εταιρία και να συμμετέχει με 24 εκ. € στη Lamda Developments.
Ολοκληρώνοντας, στην ακρόαση των φορέων, η εταιρεία δεν μας απάντησε στα εξής βασικά μας ερωτήματα:
(1) Πόσα πήρε από τα περυσινά μέτρα στήριξης των αερογραμμών ύψους 115 εκ. € για την επιδότηση εισιτηρίων, για το προσωπικό της κλπ. καθώς επίσης εάν θα ζητήσει άλλα.
(2) Εάν αληθεύει πως τα 150 εκ. € δάνειο που πήρε από τις τράπεζες είναι με εγγύηση του δημοσίου ύψους 80% χωρίς αντάλλαγμα.
(3) Πόση θα είναι η επιβάρυνση του χρέους της από τα 46 Airbus που έχει παραγγείλει, αξίας 6,5 δις $ – δηλαδή, περί τα 140 εκ. $ το καθένα. Η εταιρεία παρήγγειλε 46 πανάκριβα αεροπλάνα, όταν η πολεμική μας αεροπορία, το κράτος δηλαδή, μόλις 18 Rafale που το καθένα κοστίζει φθηνότερα – αν είναι δυνατόν!
(4) Γιατί αγόρασε τη Ρουμανική Anima Wings (πηγή) και αν θα χρειαστεί να τη στηρίξει με νέα κεφάλαια – αφού ασφαλώς και αυτή θα έχει ζημίες λόγω του Covid και
(5) Γιατί επένδυσε στη Lamda του κ. Λάτση 24 εκ. € – καθώς επίσης τι θα μεταφέρει από το Ελληνικό, με τη συμφωνία που υπέγραψε.
Εάν ακούσαμε δε σωστά, οι ζημίες της Aegean το 2020 ήταν περί τα 300 εκ. € – όσο δηλαδή όλα τα κεφάλαια της, ύψους 328 εκ. € το 2019. Στο 9μηνο πάντως είχε ζημίες 187,1 εκ. €, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά (πηγή).
Υστερόγραφο: Τελικά το νομοσχέδιο ψηφίσθηκε μόνο από την κυβέρνηση – από κανένα άλλο κόμμα της αντιπολίτευσης. Από ένα κόμμα που υπερχρεώνει ξανά την Ελλάδα με τέτοιες μεθόδους, εξυπηρετώντας την Ολιγαρχία της χώρας, όπως το 2004-09 και το 2012.