Το νομοσχέδιο των συνεταιρισμών – The Analyst
Κοινοβουλευτικές Εργασίες

Το νομοσχέδιο των συνεταιρισμών

.

Ευνοεί τη χρηματοδότηση και τον έλεγχο των συνεταιρισμών από το ιδιωτικό κεφάλαιο – χωρίς να επιλύει τα μεγάλα προβλήματα των αγροτικών συνεταιρισμών. Προβλήματα εντοπίζονται ως προς διαφάνεια των αποφάσεων των μελών του ΔΣ και ως προς την έλλειψη δημοκρατικής λειτουργίας. Μεγάλο πρόβλημα αποτελεί επίσης η απεριόριστη γραφειοκρατία κατά τη σύσταση, λειτουργία και διατήρηση των ΑΣ – ενώ παράλληλα περιορίζεται η καινοτομία και η αξιοποίηση ατόμων στις αγροτικές πρωτοβουλίες και δεν δίνονται κίνητρα, παρά το ότι η Ελλάδα είναι η μία χώρα με πολλές προοπτικές ανάπτυξης της γεωργίας και γενικότερα του πρωτογενούς τομέα. Κλείνοντας, χωρίς επιτυχημένους και λειτουργικούς συνεταιρισμούς, ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα δεν πρόκειται να έχει μέλλον – ενώ το σημερινό νομοσχέδιο έχει πολλά λάθη και μεγάλες ελλείψεις, οπότε δεν πρόκειται να βοηθήσει καθόλου.

 .

Κοινοβουλευτική Εργασία

Ξεκινώντας από την επικαιρότητα, ασφαλώς κανένας από εμάς δεν ισχυρίσθηκε πως είναι εγκληματίες όλοι οι παράνομοι μετανάστες, όπως μας κατηγόρησε το ΚΚΕ.

Αντίθετα, είπαμε σωστά πως η Τουρκία άνοιξε τις φυλακές στέλνοντας τους ξένους κρατουμένους, εγκληματίες προφανώς, στα σύνορα μας – οι οποίοι αναμίχθηκαν με όλους αυτούς που εγκαταλείπουν τις χώρες τους για να ξεφύγουν από τη φτώχεια και την εξαθλίωση, χρησιμοποιώντας τους ως όπλο εισβολής. Στηρίζει δε την οργανωμένη επέλαση στην Ελλάδα με το στρατό και με τις μυστικές της υπηρεσίες – όπως έχει τεκμηριωθεί από πολλές αναφορές.

Είναι πάντως υποκριτικοί οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης, σύμφωνα με τους οποίους πρόκειται για ένα καινούργιο φαινόμενο – αφού έχει αποδειχθεί πως τους δύο πρώτους μήνες μετά τις εκλογές οι εισροές διπλασιάσθηκαν. Γενικότερα πάντως η τουρκική προπαγάνδα άρχισε να λειτουργεί αρκετά ενωρίτερα, κοινοποιώντας σε τουρκικά και διεθνή ΜΜΕ χονδροειδή ψεύδη – όπως, για παράδειγμα, στις 2 Ιανουαρίου του 2020, με το μεγάλο ψέμα πως η Τουρκία φιλοξενεί περίπου 3,7 εκατομμύρια Σύριους πρόσφυγες, το μεγαλύτερο προσφυγικό πληθυσμό στον κόσμο.

Στις 28 Φεβρουαρίου του 2020 δε, μετά από έκτακτη στρατιωτική σύσκεψη που έγινε στην Άγκυρα, το καθεστώς δήλωσε μέσω ενός δήθεν ανώνυμου αξιωματούχου της τουρκικής κυβέρνησης τα εξής στο Reuters: «Η Τουρκική αστυνομία, η ακτοφυλακή και οι συνοριακοί φύλακες διατάχθηκαν να σταματήσουν να εμποδίζουν τους Σύριους πρόσφυγες να περνούν στην Ευρώπη!» – επισημαίνοντας πως δήθεν πάνω από 1 εκατομμύριο πρόσφυγες πλησίασαν στα σύνορα της Συρίας με την Τουρκία.

Όλα αυτά ήταν οι προπαγανδιστικές δικαιολογίες του υβριδικού πολέμου εναντίον της Ελλάδος που είχε αποφασίσει πολύ πριν το καθεστώς της Τουρκίας – ενώ η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική.

Ειδικότερα η Τουρκία, παρά τις διεθνείς υποχρεώσεις που ανέλαβε, ποτέ δεν έκλεισε τα σύνορα της προς την Ελλάδα. Υπό την υψηλή εποπτεία της ΜΙΤ οργανώνει, εδώ και δύο τουλάχιστον δεκαετίες, τις μεταναστευτικές ροές μουσουλμανικών πληθυσμών προς την Ελλάδα. Έτσι έχει ήδη προωθήσει στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια μουσουλμάνους – εξασφαλίζοντας τεράστια οικονομικά οφέλη και αξιόλογη πολιτική επιρροή.

Από το έτος 2015 δε η Τουρκία άρχισε την κατασκευή ενός φαραωνικού έργου που θα κάλυπτε 764 χιλιόμετρα στα σύνορα Τουρκίας – Συρίας. Ένα τείχος ύψους 4 μέτρων από μπετόν, έτσι ώστε να εμποδίσει τις μεταναστευτικές ροές ανεπιθύμητων για την ίδια Σύρων ή Κούρδων στο έδαφος της.

Το τείχος αυτό ολοκληρώθηκε το 2018 και βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία – αποκλείοντας την είσοδο στην Τουρκία προσφύγων από την Συρία. Όλα τα υπόλοιπα προέρχονται από τον προπαγανδιστικό μηχανισμό της Τουρκίας που προσπαθεί να τρομοκρατήσει ολόκληρη την Ευρώπη – με ένα τσουνάμι μεταναστών που δήθεν μετακινείται προς τα τουρκικά σύνορα από τη Συρία.

Στην πραγματικότητα λοιπόν η Τουρκία, φορώντας υποκριτικά το μανδύα του ανθρωπισμού, υποδέχεται ευχαρίστως μουσουλμανικούς πληθυσμούς – κατά προτίμηση  από το Πακιστάν, από την Αφρική, όπου προσφέρει αεροπορικά εισιτήρια είτε δωρεάν, είτε με συμβολικό αντίτιμο 50 Ευρώ προς την Κωνσταντινούπολη, από το Αφγανιστάν, από το Μπαγκλαντές, από το Ιράν και από πολλές άλλες μουσουλμανικές χώρες.

Ο τελικός στόχος της είναι να εφαρμόσει την ρήση του Οζάλ, σύμφωνα με την οποία «Δεν χρειάζεται να κάνουμε πόλεμο με τους Έλληνες – αρκεί να τους στείλουμε μερικά εκατομμύρια από την εδώ πλευρά και να τελειώνουμε με αυτούς». Αυτό ακριβώς είναι το καλά οργανωμένο σχέδιο του υβριδικού πολέμου εναντίον της Ελλάδας κυρίως αλλά και της Ευρώπης.

Κλείνοντας το θέμα του μεταναστευτικού, δεν καταλαβαίνουμε γιατί η Ελλάδα δεν εφαρμόζει την τακτική της δημοκρατικότατης Ιταλίας – σύμφωνα με την οποία δεν δέχεται κανέναν πρόσφυγα, πόσο μάλλον παράνομους μετανάστες, για εκείνο το χρονικό διάστημα που οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες δεν τηρούν την υποχρέωση τους να φιλοξενήσουν τα ποσοστά που έχουν συμφωνηθεί. Έως τότε, ο δημοκράτης κ. Κόντε δήλωσε πως θα εφαρμόζει την πολιτική του φασίστα Σαλβίνι – με την οποία έχουν σχεδόν μηδενιστεί οι ροές.

Στους συνεταιρισμούς τώρα, οι οποίοι είναι απολύτως απαραίτητοι για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα στην Ελλάδα, θα επισημάνουμε μόνο ορισμένα άρθρα, αφού έχουμε αναφερθεί ήδη διεξοδικά σε όλα – καταλήγοντας στο συμπέρασμα μας. Στα πλαίσια αυτά τα εξής:

Στο άρθρο 6, στην παράγραφο 3, η είσοδος των ιδιωτών στο συνεταιριστικό κεφάλαιο, με δικαίωμα συμμετοχής στα όργανα διοίκησης, δεν έχει ελπίδες να εφαρμοστεί από πραγματικούς συνεταιρισμούς και από σοβαρούς συνεταιριστές. Επομένως είναι μια μη χρήσιμη διάταξη. Θα κάνουν χρήση της συγκεκριμένης διάταξης πιθανότατα ορισμένες Αγροτικές Εταιρείες Σύμπραξης. Φαίνεται όμως πως με τη διάταξη αυτή διευκολύνεται να περάσουν τα περιουσιακά στοιχεία των συνεταιρισμών με πολύ λίγα χρήματα σε ιδιώτες.

Θα πρέπει πάντως να αναγραφεί ρητά ότι, τα μέλη-επενδυτές απαγορεύεται να ασκούν οποιαδήποτε ανταγωνιστική δραστηριότητα από τους σκοπούς του Α.Σ. Επίσης η συμμετοχή μελών-επενδυτών, μη χρηστών, πρέπει να θεσπιστεί νομοθετικά στον παρόντα νόμο και να μην επαφίεται στο καταστατικό του Α.Σ. Συγκεκριμένα, προτείνουμε ο νόμος να ορίζει πως το ποσοστό ψήφων ανά επενδυτή-ΑΦΜ να μην υπερβαίνει το 5% και το συνολικό ποσοστό των επενδυτών να μην υπερβαίνει το 20%.

Θεωρούμε πως το 35% είναι υπερβολικά μεγάλο – ενώ, εάν αυτό συγκεντρωθεί στα χέρια ενός μόνο επενδυτή, ουσιαστικά καθίσταται άμεσα απόλυτη πλειοψηφία. Όλοι γνωρίζουμε πως είναι εξαιρετικά σπάνιο να βρίσκονται στις γενικές συνελεύσεις των ΑΣ άνω του 70% των δικαιωμάτων ψήφου.

Στο άρθρο 7, στην παράγραφο 4, σε ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, τέτοιου είδους κανόνες πρέπει να επιβάλλονται από τον ίδιο το συνεταιρισμό και όχι από το κράτος – δεν έχουμε κομμουνιστικό καθεστώς. Ένας συνεταιρισμός που δεν χρωστάει σε κανέναν και δεν ζητάει χρήματα από κανέναν, γιατί θα πρέπει να υφίσταται τέτοιου είδους περιορισμούς από το κράτος; Το κράτος μπορεί να ελέγχει την νόμιμη λειτουργία του και τίποτα παραπάνω. Όλα τα άλλα είναι αρμοδιότητα των μελών του συνεταιρισμού.

Στο άρθρο 8, παράγραφος 1, η παραδοτέα ποσότητα παραγωγής θα πρέπει να ορίζεται από τον κάθε Α.Σ. και όχι από το νομοθέτη. Εκτός αυτού, κανένας συνεταιρισμός δεν μπορεί να αποδείξει ότι, ένα μέλος του παρέδωσε το 75% της παραγωγής του – αφού δεν υπάρχει κάποιο έγγραφο από τα μέλη του  που εξασφαλίζει το συνεταιρισμό και τα συμφέροντα του.

Για παράδειγμα, εγώ μπορώ ως παραγωγός να ισχυριστώ ότι φέτος είχα παραγωγή 10 τόνους και άρα δίνω στον Α.Σ. 7,5. Πώς ο Α.Σ. γνωρίζει ότι εγώ όντως είχα παραγωγή 10 και όχι 15 τόνους; Πολλές φορές οι αγρότες επικαλούνται ως δικαιολογία τα καιρικά φαινόμενα, την έλλειψη παραγωγής κοκ. – πουλώντας κρυφά την παραγωγή τους στους ιδιώτες για να πληρωθούν άμεσα.

Στο άρθρο 10, στην παράγραφο 5, δεν υπάρχει προσωπική κράτηση των μελών του ΑΣ, για υποχρεώσεις του ΑΣ προς τρίτους και το Δημόσιο, καθώς επίσης για υποχρεώσεις μεταξύ των μελών και του ΑΣ.

Επομένως, εάν κάποιο μέλος του ΔΣ είναι και μέλος του ΑΣ, τότε δεν προσωποκρατείται ακόμα και αν έχει τελέσει αξιόποινες πράξεις, όπως ξέπλυμα χρήματος λόγω τεράστιων οφειλών στο Δημόσιο;

Επόμενο ερώτημα, εάν ένα μέλος σε συνεργασία με το ΔΣ ενός ΑΣ λάβει ένα τεράστιο δάνειο χωρίς να το αποπληρώνει στον ΑΣ και καταρρεύσει ο ΑΣ λόγω αυτού του γεγονότος, τότε επέρχεται καθολική απαλλαγή;

Η παράγραφος 6 πρέπει να διαγραφεί κατά τη γνώμη μας, έτσι ώστε να μπορεί η μερίδα να κατάσχεται, να εκποιείται και να απαλλάσσεται ο συνεταιρισμός από πρόσωπα που δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους, προς όφελος των λοιπών συνεταιριστών.

Η παράγραφος 8 αποτελεί ένα εξαιρετικό παραθυράκι για παράνομες ενέργειες καταδολίευσης πιστωτών. Ο κάθε υπερχρεωμένος θα μπορεί να εντάσσεται σε έναν ΑΣ και να εξασφαλίζει την προστασία του έναντι κατάσχεσης – μέσω της παράδοσης στον ΑΣ προϊόντων του ή δανείων του.

Είναι δυνατόν το τίμημα να θεωρείται ακατάσχετο; Εάν πουληθούν τα προϊόντα ενός συνεταιριστή, γιατί το τίμημα να μην κατασχεθεί και να μειώσει τις υποχρεώσεις του; Μοιάζει με την ικανοποίηση συμφερόντων των ψηφοφόρων της Κυβέρνησης.

Στο άρθρο 19, η εχεμύθεια πρέπει να ισχύει και για τα μέλη-επενδυτές που συμμετέχουν στα όργανα διοίκησης! Πώς θα εξασφαλίζεται όμως η εχεμύθεια; Πώς θα ελέγχεται; Τι θα συμβεί σε περίπτωση αθέτησης της συγκεκριμένης υποχρέωσης;

Στο άρθρο 20, στην παράγραφο 8, πρέπει να προστεθούν τα ηλεκτρονικά εγκλήματα – ενώ είναι ακραία η διάταξη που αναφέρει ότι, στην αμετάκλητη παραπομπή τα μέλη παραιτούνται των καθηκόντων τους.

Στατιστικά, το 80% αυτών που παραπέμπονται για παράβαση καθηκόντων απαλλάσσονται. Οι συκοφάντες όμως θα έχουν πετύχει το στόχο τους, επειδή θα έχουν περάσει τουλάχιστον 5 χρόνια για να βγει η απόφαση. Πρέπει λοιπόν απαραίτητα να υπάρξει τελεσίδικη δικαστική απόφαση.

Στο άρθρο 25, προτείνεται να γίνεται διαχειριστικός έλεγχος όλων των ΑΣ με τεράστια χρέη και φυσικά να διωχθούν ποινικά όσοι δρομολόγησαν παράνομους δανεισμούς σε ΑΣ. Ευθύνη πρέπει να αναλογιστεί και στις αρμόδιες τράπεζες που ενέκριναν δανειοδοτήσεις, χωρίς τους απαραίτητους ελέγχους.

Στο άρθρο 26, τα κέρδη των ΑΣ θα πρέπει να διανέμονται στα μέλη, όπως ακριβώς συμβαίνει και στα υπόλοιπα νομικά πρόσωπα οικονομικής φύσεως. Διαφορετικά θα θιχτούν θέματα ανταγωνισμού.

Όταν ένας Αγροτικός Συνεταιρισμός δεν κάνει απλά συγκέντρωση των προϊόντων των παραγωγών του, αλλά προβαίνει σε καθετοποίηση της παραγωγής, όπως επεξεργασία πρώτης ύλης, μεταποίηση, συσκευασία, διάθεση και εμπορία ως τελικό προϊόν στον καταναλωτή, μπορεί να δημιουργεί κέρδη και να τα διανέμει στους συμμετέχοντες παραγωγούς-μέλη. Με αυτόν τον τρόπο θα επιτευχθεί ένα ανταγωνιστικό κλίμα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο – εάν βέβαια πιστεύετε στην ελεύθερη αγορά.

Στο άρθρο 27, στην παράγραφο 6, το πρώτο εδάφιο θέλει προσοχή για την αποφυγή φορολόγησης τεράστιων υπεραξιών κυρίως ακινήτων, με βάση μετέπειτα Εκθέσεις.

Το τελευταίο εδάφιο δε, είναι απλά μια επιβράβευση σε όλες τις παρανομίες Αυθαίρετης Δόμησης των ΑΣ! Κάποια στιγμή πρέπει να αποφασίσουμε τι θα επιδοτούμε στην Ελλάδα: την αυθαιρεσία ή τη νομιμότητα;

Το συμπέρασμα μας για το σύνολο του νομοσχεδίου είναι το εξής:

Ευνοεί τη χρηματοδότηση και τον έλεγχο των συνεταιρισμών από το ιδιωτικό κεφάλαιο – χωρίς να επιλύει τα μεγάλα προβλήματα των αγροτικών συνεταιρισμών. Προβλήματα εντοπίζονται ως προς διαφάνεια των αποφάσεων των μελών του ΔΣ και ως προς την έλλειψη δημοκρατικής λειτουργίας.

Μεγάλο πρόβλημα αποτελεί επίσης η απεριόριστη γραφειοκρατία κατά τη σύσταση, λειτουργία και διατήρηση των ΑΣ – ενώ παράλληλα περιορίζεται η καινοτομία και η αξιοποίηση ατόμων στις αγροτικές πρωτοβουλίες και δεν δίνονται κίνητρα, παρά το ότι η Ελλάδα είναι η μία χώρα με πολλές προοπτικές ανάπτυξης της γεωργίας και γενικότερα του πρωτογενούς τομέα.

Κλείνοντας, χωρίς επιτυχημένους και λειτουργικούς συνεταιρισμούς, ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα δεν πρόκειται να έχει μέλλον – ενώ το σημερινό νομοσχέδιο έχει πολλά λάθη και μεγάλες ελλείψεις, οπότε δεν πρόκειται να βοηθήσει καθόλου.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Discover more from The Analyst

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading