ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΛΒΟ (Α’ Μέρος) – The Analyst

ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΛΒΟ (Α’ Μέρος)

2,985 total views, 23 views today

Μετά την αποχώρηση Μυτιληναίου εν μέσω μνημονίων, αποφασίζεται το 2012 επί Στουρνάρα η ιδιωτικοποίηση των αμυντικών βιομηχανιών ΕΑΣ και ΕΛΒΟ, κάτω από πιέσεις της Τρόικας. Όμως το 2013 αλλάζουν γνώμη και αποφασίζεται να μη ιδιωτικοποιηθούν τελικά – αλλά να γίνει αναδιοργάνωση που στην περίπτωση της ΕΛΒΟ σημαίνει εκκαθάριση και απαξίωση! Εν τω μεταξύ οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι, ενώ το 2015 είχε υπογραφεί συμφωνία για συντήρηση BMP-1 του Ελληνικού Στρατού που θα παραχωρούνταν στην Αίγυπτο στα πλαίσια διακρατικής συμφωνίας, το Υπουργείο Οικονομιών τους επέπληξε γιατί είχε άλλα σχέδια!! Τελικά ούτε αυτό αλλά ούτε και ένα πρόγραμμα για κατασκευή 250-300 Hummer για το Ιράκ προχωρούν. Επίσης το 2013 ακυρώνεται λόγω αδυναμίας της ΕΛΒΟ να εκτελέσει την συμφωνία, έργο προμήθειας 309 φορτηγών για την Εθνοφρουρά της Κύπρου που είχε υπογραφεί το 2008 και είχε προϋπολογισμό 38 εκ. €. Κι αυτή την περίοδο, αντί η ΕΛΒΟ να παράγει ή να σχεδιάζει οχήματα για τον Ελληνικό Στρατό, παραχωρούνται 460 μεταχειρισμένα ΤΟΜΠ Μ-113 από τις ΗΠΑ όπως και Μ-114. Απλά σημειώνουμε τα γεγονότα και αφήνουμε να το κρίνουν οι έμπειροι Έλληνες αξιωματικοί.

.

Ανάλυση

-του Παναγιώτη Χατζηπλή

Η ΕΛ.Β.Ο (ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ Α.Β.Ε.) αποτελεί σημαντική αμυντική βιομηχανία αλλά και γενικά παραγωγική εταιρία υψηλής προστιθέμενης αξίας. Ιδρύθηκε το 1972 σε συνεργασία με την Αυστριακή Steyr-Daimler-Puch – ενώ το 1987 πέρασε πλήρως στο Δημόσιο.

Η δημιουργία και η ανάπτυξή της, όπως και άλλων αμυντικών βιομηχανιών, έρχεται στα χρόνια μετά ή πριν εθνικές δοκιμασίες στην προκειμένη περίπτωση την τραγωδία της Κύπρου με σκοπό να προσδώσει ένα βαθμό εξοπλιστικής αυτοδυναμίας (ΕΛΒΟ 1972, ΕΒΟ 1977, ΕΑΒ 1975 αλλά και η ΠΥΡΚΑΛ μεγεθύνθηκε και υποστηρίχτηκε στην δεκαετία του ’30 επί Μποδοσάκη, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ξεκίνησαν για αυτόν τον λόγο το 1937 και καταστράφηκαν από τους Γερμανούς).

Μεταξύ 2000-2010 η ΕΛΒΟ περιήλθε στον Όμιλο Μυτιληναίου οπότε και συμπλήρωσε σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα. Από το 2010 που αποχώρησε όμως βρίσκεται σε πτωτική πορεία ενώ από το 2014 σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης.

Περιγραφή

Η ΕΛΒΟ είναι ο μοναδικός κατασκευαστής ερπυστριοφόρων οχημάτων στην Ελλάδα αλλά και σημαντική βιομηχανία υψηλής προστιθέμενης αξίας . Εκτός από θωρακισμένα άρματα μάχης και μεταφοράς προσωπικού επίσης κατασκευάζει, ανακατασκευάζει και συντηρεί τζιπ, λεωφορεία, φορτηγά, ειδικά οχήματα (πυροσβεστικά, ασθενοφόρα κ.α.) για τον στρατό (βάσεις μεταφοράς οπλικών συστημάτων) αλλά και για πολιτικές χρήσεις σε συνεργασία με ξένους κατασκευαστές αλλά και με σημαντική εγχώρια προστιθέμενη αξία.

Πιο συγκεκριμένα ως σήμερα η ΕΛΒΟ έχει κατασκευάσει (πηγή):

  • 170 άρματα μάχης Leopard Hel II,
  • 700 τεθωρακισμένα οχήματα ΤΟΜΠ (100 Λεωνίδας 1 (τύπου Saurer 4K 4FA) και 600 ανασχεδιασμένα Λεωνίδας 2 με εγχώρια προστιθέμενη αξία 55%),
  • 12.500 τζιπ Mercedes (με εγχώρια προστιθέμενη αξία 43%),
  • 5.000 οχήματα πολλαπλών χρήσεων και παντός εδάφους Hummer με και χωρίς θωράκιση (με εγχώρια προστιθέμενη ως αξία 38%),
  • 13.000 φορτηγά (Steyr, Unimog, Oshkosh),
  • 3.000 λεωφορεία (πχ Scania, Mercedes-Benz, Neoplan, SNF για αστικές, στρατιωτικές, πολιτικές χρήσεις),
  • πάνω από 90 τρόλεϊ (ΜΑΝ-Neoplan),
  • 700 πυροσβεστικά οχήματα (προστιθέμενη αξία 37%),
  • συστήματα μεταφοράς Patriot και άλλων οπλικών συστημάτων,
  • ειδικά οχήματα (ασθενοφόρα, απορριμματοφόρα, βυτιοφόρα).
  • 3.000 τρακτέρ Steyr μέχρι και όπως αναφέρεται μοτοποδήλατα (Puch) την δεκαετία ‘70

Επίσης παρέχει εργασίας ανακατασκευής και συντήρησης οχημάτων και ανταλλακτικά.  Κάποια από τα Mercedes και Λεωνίδας 2 εξάχθηκαν και στην Κύπρο ενώ κάποια Λεωνίδας 2 παραχωρήθηκαν στα Σκόπια.

Η ΕΛΒΟ έχει επίσης σημαντική δραστηριότητα στην Έρευνα και Ανάπτυξη. Μεταξύ άλλων:

  • σχεδίασε και κατασκεύασε το τροποποιημένο ΤΟΜΠ (τεθωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού) Λεωνίδας 2 (βελτίωση του Λεωνίδας 1) από τα οποία κατασκευάστηκαν 600 συνολικά
  • το πρωτότυπο επιβατικού αυτοκινήτου (Aletis, 2001). Το Aletis δηλ. «Αλήτης» όπως το σκέφτηκαν στα Ελληνικά οι Έλληνες σχεδιαστές του είχε κινητήρα VW400 κυβικών εκατοστών και είχε σχεδιαστεί με προορισμό τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων στις τουριστικές περιοχές και όχι μόνο. Θα πουλιόταν έναντι 7.500 ευρώ κάτι που θα το έκανε ιδιαίτερα ανταγωνιστικό! (ανάλογη τιμή θα έχει και το νέο Pony της Namco το οποίο επίσης δεν έχει φτάσει στην παραγωγή). Το Aletis είναι δημιούργημα της εταιρίας TWT του Δ. Βαρτζιώτη από τη Στουτγάρδη Γερμανίας με συμμετοχή και του Έλληνα σχεδιαστή Γ. Λιαμάδη του διάσημου οίκου Pininfarina και παρουσιάστηκε στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 2001!
  • πρωτότυπο τεθωρακισμένου οχήματος μάχης (ΤΟΜΑ) για τον Ελληνικό Στρατό (Κένταυρος, 1998) το οποίο δεν μπήκε επίσης σε παραγωγή. Το ΤΟΜΑ Κένταυρος που απαντά σε μια ζωτική ανάγκη του Ελληνικού Στρατού αντί για να στηρίζεται σε αμφίβολης χρησιμότητας μεταχειρισμένα και τρίτων χωρών συχνά ανεπτυγμένα για άλλες εδαφικές συνθήκες…. Σήμερα η Τουρκία έχει δικό της ΤΟΜΑ, το TULPAR, σχεδίασης 2011 από την αντίστοιχη της ΕΛΒΟ Τουρκικής αυτοκινητοβιομηχανίας Otokar (του περίφημου Ομίλου Κοτς) που ξεκίνησε το ‘70 με συναρμολογήσεις λεωφορείων και τζιπ Μερσέντες και σήμερα παράγει και θωρακισμένα οχήματα δικής της σχεδίασης και της Land Rover.
  • συμμετείχε σε ερευνητικό πρόγραμμα του ΕΜΠ (2014) για την ανάπτυξη μικρού αμιγώς ηλεκτροκίνητου λεωφορείου (μεταφοράς προσωπικού 10-15 ατόμων με ενδεικτικό μήκος 5 μέτρα, μεικτού βάρους 3 τόνων και ισχύ κινητήρα τεχνολογίας μονίμων μαγνητών 60 kW.) υπό το χρηματοδοτούμενο από ΕΣΠΑ 2007-2013 πρόγραμμα με την ονομασία «Ανάπτυξη και Δοκιμαστική Λειτουργία Καινοτόμου Υβριδικού Οχήματος Μεταφοράς Προσωπικού Μηδενικής Εκπομπής Ρύπων» (ΥΒ.Ο.Μ.Ε.Ρ.)». Μάλιστα με το ερευνητικό αυτό πρόγραμμα έγινε καταγραφή και της διαδικασίας μετατροπής συμβατικών σε ηλεκτρικά από συνεργεία.

Η εταιρία έχει παραγωγικές εγκαταστάσεις στην Σίνδο Θεσσαλονίκης εμβαδού 273.000 μ2 με 66.000 μ2 καλυμμένη έκταση (από τα οποία μηχανουργείο 7000 μ2, συναρμολόγηση οχημάτων 36.000 μ2, συναρμολόγηση αρμάτων μ2, 6.000 αποθήκες 11.000μ2, γραφεία 3.700 μ2) και πίστα δοκιμών αρμάτων μάχης. Διαθέτει σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό, μοναδικό για τον χώρο αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα (αφού εξάλλου δεν υπάρχει αυτοκινητοβιομηχανία…) όπως πρέσες κοπής μετάλλων με laser, προγραμματιζόμενες εργαλειομηχανές CNC, εγκαταστάσεις σκλήρυνσης, βαφής κ.α:

Μέχρι πρόσφατα απασχολούσε περί τα 300-350 άτομα ενώ κατά το 2000 είχαν φτάσει να είναι 1.000 ίσως και περισσότερα με τους εκπαιδευόμενους (αναφέρονται έως και 1.200). Αυτή την στιγμή το προσωπικό έχει μειωθεί στα περί 220 άτομα (Αύγουστος 2019) λόγω μεταφοράς προσωπικού στην ΟΑΣΘ, Υπουργείο Εσωτερικών και Εθνικής Άμυνας και συνταξιοδοτήσεις.

Συνέχεια στη 2η σελίδα….

Advertisements

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.
Don`t copy text!