ΚΡΙΣΕΙΣ – The Analyst

ΚΡΙΣΕΙΣ

Email this page.

«Εάν έχει κανείς μία επιθυμία ή ένα όνειρο ζωής, σημαίνει πως έχει τη δυνατότητα να τα εκπληρώσει. Επομένως, τότε μόνο μία κυβέρνηση δεν έχει δικά της σχέδια και ένα εθνικό όραμα για το μέλλον, όταν δεν διαθέτει τις απαιτούμενες ικανότητες για να τα επιτύχει«.

Άποψη

Όλες οι χώρες κάνουν λάθη και βιώνουν μεγάλες οικονομικές κρίσεις – όπως η Ιαπωνία με τη φούσκα του 1989, η Βρετανία το 1992, η οποία υπέστη την επίθεση στο νόμισμα της, υποχρεούμενη να εγκαταλείψει το μηχανισμό συναλλαγματικών ισοτιμιών της Ευρώπης, η Ελλάδα το 2001, όταν υιοθέτησε το ευρώ χωρίς να εξυγιάνει τους Θεσμούς της, να μειώσει το δημόσιο χρέος της, να σταματήσει τις σπατάλες με αποκορύφωνα τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την υπερβολική διόγκωση του δημοσίου, οι Η.Π.Α. με τα ενυπόθηκα δάνεια χαμηλής εξασφάλισης που οδήγησαν στην χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, η Κίνα με την υπερχρέωση του ιδιωτικού της τομέα, η Γερμανία σήμερα με τη VW και ίσως η Ρωσία, με τη στρατιωτική εμπλοκή της στον πόλεμο της Μέσης Ανατολής.

Το θέμα δεν είναι λοιπόν οι κρίσεις, οι οποίες δεν αποφεύγονται, αλλά η επιτυχημένη ή μη διαχείριση τους – η οποία μπορεί αφενός μεν να επιλύσει τα προβλήματα σωστά, αφετέρου  να μετατρέψει τα λάθη σε ευκαιρίες. Αρκεί φυσικά να υπάρχει όραμα, σε συνδυασμό με ικανότητες, χωρίς τα οποία οι εφιάλτες δεν αποφεύγονται – ενώ δεν είναι ασφαλώς λάθος να ερευνήσει κανείς τους τρόπους, με τους οποίους τα άλλα κράτη που βρέθηκαν σε ανάλογες δυσκολίες, κατάφεραν να τις ξεπεράσουν. Αυτό δεν αφορά μόνο τις κρίσεις αλλά, επίσης, πολλά άλλα θέματα – όπως την παιδεία, την υγεία, τη δημόσια διοίκηση κοκ., όπου δεν είναι καθόλου κακό να μιμηθεί η Ελλάδα επιτυχημένα πρότυπα, τα οποία αποδεδειγμένα είχαν θετικά αποτελέσματα.

Στο θέμα της VW τώρα, ελάχιστοι συνειδητοποιούν πως πρόκειται για την κρίση μίας χώρας που έκανε το μοιραίο λάθος να στηρίξει την οικονομική της ευμάρεια, συμπεριλαμβανομένων των εξαγωγικών της επιδόσεων, στην αυτοκινητοβιομηχανία της.

Ακόμη χειρότερα, στην αμφιλεγόμενη τεχνολογία του Diesel, καθώς επίσης σε μία εντελώς διεφθαρμένη εταιρεία – η οποία κινδυνεύει πλέον να χρεοκοπήσει, αφού απειλείται με τριψήφιες σε δισεκατομμύρια ζημίες. Εάν δε επαληθευθούν οι ισχυρισμοί, σύμφωνα με τους οποίους η τεχνολογία αυτού του είδους μπορεί να επιβιώσει μόνο με εγκληματικές μεθόδους, τότε η Γερμανία θα βιώσει έναν μεγάλο εφιάλτη.

Περαιτέρω, προφανώς ήταν γνωστό το τέχνασμα με το κρυφό λογισμικό που παραποιούσε τα στοιχεία των εκπομπών ρύπων σε όλους τους εργαζομένους της εταιρείας, οι οποίοι γνωρίζουν κάθε βίδα που τοποθετείται, καθώς επίσης στις υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες – κάτι που δεν μπορεί να ισχυρισθεί κανείς με βεβαιότητα για τα χρηματοπιστωτικά πακέτα (CDO’s), τα οποία προκάλεσαν την αμερικανική κρίση.

Ήταν επίσης γνωστό στους Γερμανούς και Ευρωπαίους πολιτικούς, οι οποίοι ουσιαστικά προσάρμοζαν τους ελέγχους στα αυτοκίνητα και όχι το αντίθετο – ενώ φαίνεται πως η πετρελαιοκίνηση είναι όπως η πυρηνική ενέργεια, η οποία δεν είναι κερδοφόρα κάτω από φυσιολογικές οικονομικές συνθήκες, χωρίς επιδοτήσεις ή/και φορολογικές ελαφρύνσεις. Ως εκ τούτου, ήταν εύλογη η σάτιρα της κρατικής γερμανικής τηλεόρασης (video) η οποία, μέσα σε λίγα λεπτά, έδωσε μία ολοκληρωμένη εικόνα της κατάστασης.

Συνεχίζοντας, δεν είναι ποτέ σωστό να εξαρτώνται τα κράτη από επί μέρους βιομηχανίες – όπως δυστυχώς συμβαίνει επίσης στην Ελλάδα, όσον αφορά τον τουρισμό και τη ναυτιλία: δύο κλάδους εντάσεως κεφαλαίου, με μία εξαιρετικά επικίνδυνη κυκλική συμπεριφορά.

Το γεγονός αυτό αποδείχθηκε από τις Η.Π.Α. και την General Motors στο παρελθόν, από τη Φιλανδία με τη Nokia, ενώ μάλλον θα τεκμηριωθεί με τη VW σήμερα – ένα απαράδεκτο λάθος για μία μεγάλη χώρα, όπως η Γερμανία, η οποία συνέδεσε το μέλλον της με έναν κλάδο του προηγούμενου αιώνα που έχει επί πλέον χάσει την επαφή του με τις καινούργιες τεχνολογικές εξελίξεις, όπως είναι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Οι Γερμανοί βέβαια ελπίζουν πως η κυβέρνηση δεν θα κάνει το λάθος να διασώσει τη VW ή την τεχνολογία του Diesel με τα δικά τους χρήματα – εγκαταλείποντας και τα δύο στις δυνάμεις της ελεύθερης αγοράς, η οποία τουλάχιστον εξασφαλίζει τη μη κοινωνικοποίηση των επιχειρηματικών ζημιών.

Επίσης πως η αποκάλυψη της τεράστιας διαφθοράς θα συνετίσει την καγκελάριο, όσον αφορά την προτεσταντική ηθική της απέναντι στις άλλες χώρες μέλη της Ευρωζώνης – αφού προφανώς γνώριζε τι συμβαίνει στην κρατική ουσιαστικά VW, ενώ το επικροτούσε.

Εν τούτοις, το θέμα δεν είναι τι θα κάνει η καγκελάριος, αλλά το πώς θα διαχειρισθούν το γερμανικό σκάνδαλο οι άλλες χώρες της Ευρωζώνης και ειδικά η Ελλάδα – όπου όμως οι ελπίδες μας δεν είναι τόσο μεγάλες, γνωρίζοντας πως κυβερνόμαστε από τους δανειστές, μέσω ενός κόμματος που προσπαθεί χωρίς όραμα να μοιράσει δικαιότερα μία συνεχώς αυξανόμενη φτώχεια, αντί να παράγει πλούτο και ευημερία.

Υστερόγραφο: Κρίνοντας από τους διεκδικητές της ηγεσίας του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, εύλογα συμπεραίνει κανείς πως πράγματι δεν είχαν επιλογές οι Έλληνες στις πρόσφατες εκλογές – στις οποίες οδηγήθηκαν με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, για να μην προλάβουν να μελετήσουν το τρίτο μνημόνιο ή/και να υποστούν τις τρομακτικές συνέπειες του.

Ένα πολιτικό «τοπίο» όμως που δεν προσφέρει αξιόλογες και αξιόπιστες επιλογές, είναι μάλλον δύσκολο να οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο από την κρίση – ελπίζοντας και ευχόμενοι φυσικά να κάνουμε λάθος.

Ανοιχτή Συνδρομή
Εμείς την ορεξη και την εργατικότητα την έχουμε. ‘Οραμα διαθέτουμε. Γνώσεις αρκετές. Στηρίξτε τη προσπάθειά μας να γίνουμε ο καταλύτης, για τη συλλογική εξέλιξη της κοινωνίας και της χώρας μας.
*Σχεδιάζουμε να "ανταμείψουμε" τους Συνδρομητές μας σύντομα για την υποστήριξή τους.
Αντιαμβανόμαστε πως δεν μπορεί ο καθένας να γίνει συνδρομητής. Για το λόγο αυτό, όσοι από εσάς είσαστε σε θέση να υποστηρίξετε το όραμά μας, θα βοηθάτε και εκείνους που δεν μπορούν να συνδράμουν άμεσα.
×

Συμφωνείτε ή διαφωνείτε; Συντάξτε την άποψή σας

Απόψεις και σχόλια

/* ]]> */