Το δημοψήφισμα ως ύβρις – The Analyst

Το δημοψήφισμα ως ύβρις

Email this page.
ΕΙΚΟΝΑ---Ελλάδα,-δημοψήφισμα

Για πρώτη φορά καλούμαστε σε θεματικό δημοψήφισμα. Με ερώτημα ουσίας και όχι θεωρητικό, όπως τα προ δεκαετιών πολιτειακού αντικειμένου δημοψηφίσματα. Αυτό και μόνον το γεγονός συνιστά τομή στα πολιτικά μας πράγματα.

(To άρθρο αποτελείται από 3 Σελίδες).

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Φαίνεται ότι η σε εξέλιξη διαδικασία δημοψηφίσματος είναι μία καλώς εννοούμενη δημοκρατική διαδικασία. Ότι ο λαός θα αποφασίσει με πλειοψηφία για ένα κρίσιμο ερώτημα: ΝΑΙ ή ΟΧΙ στην πρόταση των δανειστών.

Στο παρόν άρθρο θα προσπαθήσω να αποδείξω ότι – δυστυχώς – πρόκειται για μία παρωδία διαδικασίας.

Η παρωδία έγκειται τόσο στον τρόπο που ενημερώνεται ο πολίτης για τις επιλογές του και τις συνέπειες κάθε μιάς, όσο και το επιτηδείως καλλιεργούμενο κλίμα συγχύσεως και τρόμου. Πρόκειται για ύβρι, δηλαδή βρισιά, στην ίδια την ιδέα της δημοκρατίας. Και, δυστυχώς, σε αυτό παρασύρονται ανύποπτοι και αυτοί που καταφανώς «επενδύουν» καλοπροαίρετα στον θεσμό.

Στα πλαίσια αυτής της αποδεικτικής διαδικασίας, θα δούμε:

  • Ιστορική αναδρομή στους θεσμούς που επιτρέπουν την άμεση έκφραση της λαϊκής βουλήσεως.
  • Την δρομολογημένη διαδικασία και τη σημασία της.
  • Ανοικτά ερωτήματα ουσίας που ανακύπτουν από το κείμενο της πρότασης των δανειστών.
  • Την ενορχηστρωμένη απόπειρα ναζιστικού βιασμού του φρονήματος του Ελληνικού Λαού.
  • Τεχνική αντεπίθεσης στην ενορχηστρωμένη προπαγάνδα

Θα ακολουθήσουν, εγκαίρως, πάντα στο φιλόξενο www.analyst.gr, άρθρα με τίτλους «Ανατομία της προτάσεως των δανειστών» και «Η Ελληνική Οδός για την υπέρβαση της κρίσης».

Συνολικά, πρόκειται για εδραία συγκρότηση μίας άλλης προοπτικής για την επόμενη μέρα, βασιζόμενη σε επίσης εδραίες διαπιστώσεις. Προοπτική που μπορεί να εμπνεύσει το ΟΧΙ σε συνετούς διστακτικούς, αλλά και που δεν θα είχε πρόβλημα να επιβιώσει ακόμη και μετά από ένα δουλοπρεπές ΝΑΙ.

.

«Τα σκληρά λόγια και οι φτωχές σκέψεις
ποτέ δεν διευθετούν την προστριβή”

Κινέζικη σοφία, εκδόσεις Οδυσσέας

.

Επισημαίνω και υπογραμμίζω ότι η ως άνω προσεχής αρθρογραφία είναι ανεξάρτητη των ενδιαμέσων εξελίξεων, ακόμη και στην περίπτωση ματαιώσεως του δημοψηφίσματος.

.

ΤΟ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΩΣ ΥΒΡΙΣ

ΙΣΤΟΡΙΑ

Η Αρχαία Ελλάδα μας παρέδωσε δύο υποδείγματα για την άμεση έκφραση της λαϊκής βουλήσεως: της Αθήνας και της Σπάρτης. Και η σύγχρονη Ελβετία συνέθεσε με επιτυχία τα δύο αρχαιοελληνικά πρότυπα, έχοντας σαν βάση την Σπάρτη.

  • Αθήνα

Σήμερα, το γνωστό και δημοφιλές σύστημα είναι της Αθήνας, η λεγόμενη «άμεση δημοκρατία».

Κάθε Αθηναίος πολίτης είχε το δικαίωμα να ανταποκριθεί στο «τις αγορεύειν βούλεται;». Και μετά τις ομιλίες, ψήφιζαν όλοι. Δεν υπήρχαν μεσάζοντες στην έκφραση των απόψεων και των προτιμήσεων του λαού.

Αποδείχθηκε, όμως, ότι το σύστημα δεν είχε άμυνα απέναντι στη δημαγωγία. Επιτήδειοι ρήτορες υφάρπαζαν τεχνηέντως την λαϊκή ψήφο. Ήταν ολόκληρη «επιστήμη» η κατά τον Αριστοτέλη «εριστική διαλεκτική», η τέχνη δηλαδή να κερδίζει κανείς σε μία λογομαχία έχει-δεν-έχει-δίκιο.

«Είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς με επιτυχία, εκεί που με κόπο εξασφαλίζεται η εντύπωση ότι λέει την αλήθεια» λέει χαρακτηριστικά ο Περικλής στον περίφημο Επιτάφιο Λόγο του. Πώς αλλιώς περιγράφεται η κατάντια του συστήματος;

Επρόκειτο, λοιπόν, για άμεση δημοκρατία που ήταν μεν άμεση, αλλά δεν ήταν και τόσο δημοκρατία. Ήταν, από κάποια στιγμή και μετά, λαϊκίστικη οχλοκρατία και τίποτα παραπάνω. Αυτή ήταν η μοιραία κατάληξη ενός θνησιγενούς συστήματος, που κατά τα άλλα, όσο άντεχαν στο χρόνο τα αναμφισβήτητα προτερήματά του, έδωσε τον πιο λαμπρό πολιτισμό που γνώρισε η ανθρωπότητα.

  • Σπάρτη 

Το σύστημα της Σπάρτης βασιζόταν στο ήθος και την κατάρτιση των «επισταμένων». Οι 5 αιρετοί έφοροι μελετούσαν το προκείμενο ζήτημα, και διατύπωναν αιτιολογημένη εισήγηση. Οι Σπαρτιάτες πολίτες άκουγαν, έκριναν και εψήφιζαν. Όλοι, μαζεμένοι στην Απέλλα. Αλλά δεν είχαν δικαίωμα λόγου.

Κατά την Σπαρτιατική αντίληψη προείχε η ουσία. Και την ουσία, σύμφωνα με το πολίτευμα, διασφάλιζε η υπευθυνότητα των εφόρων σε συνδυασμό με την έγκριση ή μη της εισήγησής τους από όλους. Η Σπαρτιατική αντίληψη ήταν ότι για τη διασφάλιση της ουσίας δεν ήταν πρόβλημα η ανελευθερία λόγου.

Μοιραία, αυτή η απουσία πλουραλισμού οδήγησε και αυτήν σε ασύνετες αποφάσεις.

  • Ελβετία

Οι Ελβετοί συζητούν και ψηφίζουν επί εισηγήσεων επισταμένων.

Κατά το πρότυπο της Σπάρτης, η διαδικασία είναι προσανατολισμένη στην ουσία. Αλλά αποδεικνύεται ότι ο ανοικτός δημοκρατικός διάλογος επί υπευθύνων εισηγήσεων εξυπηρετεί την ουσία. Αυτή η σύνθεση είναι ακριβώς η ιστορική συμβολή της Ελβετίας.

Οι εισηγήσεις είναι γραπτές και αποστέλλονται ταχυδρομικά σε κάθε Ελβετό πολίτη. Βασικός φορέας εισηγήσεων είναι το Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο είναι 7μελές και απαρτίζεται από εκλεγμένους εκπροσώπους των ισχυρότερων κομμάτων.

Εκτός από την κυβέρνηση, εισήγηση – υπό προϋποθέσεις – μπορεί να καταθέσει και ο απλός πολίτης. Και με 100.000 υπογραφές, οι πολίτες μπορούν να προκαλέσουν δημοψήφισμα.

Κάθε εισήγηση περιλαμβάνει όχι μόνον τις ακριβείς προτεινόμενες διατάξεις, αλλά και διεξοδική αιτιολόγηση της σκοπιμότητας της πρότασης (οφέλη, προσδοκίες, συνέπειες κ.λ.π.).

Συνεπώς, ο ψηφοφόρος όχι μόνο γνωρίζει τι ακριβώς ψηφίζει, αλλά και έχει στην διάθεσή του υπεύθυνες γραπτές μελέτες, ώστε να έχει γνώση των συνεπειών της κάθε επιλογής του. Εννοείται ότι, υπό αυτές τις συνθήκες, δεν βάζει κανείς υπογραφή κάτω από προχειρότητες.

Με βάση τις εισηγήσεις, γίνεται διάλογος. Η διαδικασία εξασφαλίζει εκ κατασκευής σοβαρό διάλογο. Σε συνδυασμό με την ιδιοσυγκρασία των Ελβετών, εξασφαλίζεται καλοπροαίρετος διάλογος. Όχι γηπεδικού επιπέδου αντιπαράθεση. Διάλογος ανταγωνιστικός μεν, πολιτισμένος και διεξοδικός δε.

Συνεχίστε στη 2η σελίδα (…)
Ανοιχτή Συνδρομή
Εμείς την ορεξη και την εργατικότητα την έχουμε. ‘Οραμα διαθέτουμε. Γνώσεις αρκετές. Στηρίξτε τη προσπάθειά μας να γίνουμε ο καταλύτης, για τη συλλογική εξέλιξη της κοινωνίας και της χώρας μας.
*Σχεδιάζουμε να "ανταμείψουμε" τους Συνδρομητές μας σύντομα για την υποστήριξή τους.
Αντιαμβανόμαστε πως δεν μπορεί ο καθένας να γίνει συνδρομητής. Για το λόγο αυτό, όσοι από εσάς είσαστε σε θέση να υποστηρίξετε το όραμά μας, θα βοηθάτε και εκείνους που δεν μπορούν να συνδράμουν άμεσα.
×

Συμφωνείτε ή διαφωνείτε; Συντάξτε την άποψή σας

Απόψεις και σχόλια

/* ]]> */