Η ασφάλεια των καταθέσεων – Σελίδα 2 – The Analyst
ΓΕΩΟΙΚΟΝΟΜΙΑ & ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΑΚΡΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

Η ασφάλεια των καταθέσεων

Οι ελληνικές τράπεζες

Συνεχίζοντας, αυτό που μας ενδιαφέρει όσον αφορά τη φερεγγυότητα των τραπεζών, είναι κυρίως τα δάνεια που έχουν δώσει στους πελάτες τους – στο κράτος, στις επιχειρήσεις και στα νοικοκυριά. Εάν λοιπόν οι εγγυήσεις, τις οποίες έχουν τοποθετήσει οι ελληνικές τράπεζες στην κεντρική, για να δανεισθούν τα μετρητά χρήματα από τον ELA, τα υπόλοιπα δάνεια και οι επενδύσεις τους επίσης, διατηρούν την αξία τους και δεν είναι επισφαλείς – όπου εύλογα συμπεραίνεται ότι, τυχόν επιστροφή της Ελλάδας στην ανάπτυξη, θα καθιστούσε αυτόματα φερέγγυες τις τράπεζες της.

Η απάντηση εξαρτάται λοιπόν σε μεγάλο βαθμό από την πορεία της ελληνικής οικονομίας, καθώς επίσης από τις μελλοντικές της προοπτικές – από παράγοντες δηλαδή που δεν ήταν καθόλου θετικοί στην Ελλάδα, έχουν επιδεινωθεί δυστυχώς από τα τέλη του 2014, ενώ οι σημερινές εξελίξεις (κλείσιμο τραπεζών, κεφαλαιακοί έλεγχοι), έχουν ολοκληρώσει την καταστροφή.

Εάν σε αυτήν τη μάλλον σκοτεινή εικόνα προσθέσει κανείς τη μειωμένη ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας, η οποία δεν οφείλεται μόνο στην ίδια αλλά, επίσης, στο μισθολογικό dumping της Γερμανίας (ανάλυση), όπως και τις φανερές επισφάλειες των τραπεζών (γράφημα, κόκκινες στήλες), τότε δεν είναι καθόλου δύσκολο να συμπεράνει πως η φερεγγυότητα των ελληνικών τραπεζών δεν είναι η καλύτερη.

.

ΓΡΑΦΗΜΑ - Ελλάδα, τράπεζες

.

Περαιτέρω, όσον αφορά την αφερεγγυότητα των ελληνικών τραπεζών, δεν είναι προφανώς μόνο υπεύθυνη η Ελλάδα – αλλά, επίσης, η Τρόικα (Κομισιόν, ΕΚΤ, ΔΝΤ), η οποία κατέστρεψε μεθοδικά με την πολιτική των μνημονίων τη χώρα μας (ανάλυση), χωρίς να αυξήσει καν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της ή να δημιουργήσει θετικές μελλοντικές προοπτικές.

Όταν δε οι εταίροι της, κρίνοντας από μία αναφορά του γερμανικού Spiegel (πηγή) γράφουν ότι, “η ΕΚΤ έχει αναλάβει ολοκληρωτικά τη χρηματοδότηση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος με το πρόγραμμα ELA, χωρίς να έχει καμία δημοκρατική νομιμοποίηση ή έλεγχο, χρεώνοντας τους Γερμανούς φορολογουμένους“, τότε χάνει κάθε ελπίδα αλληλεγγύης – αφού δεν κατανοείται καν το γεγονός ότι, η ΕΚΤ κάνει απλά τη δουλειά της, όπως είναι υποχρεωμένη ως η πραγματική κεντρική τράπεζα της Ελλάδας (ενεργώντας πλέον έκνομα μετά το σταμάτημα του ELA).

Σε κάθε περίπτωση, για την πράγματι θλιβερή κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, οπότε των εμπορικών τραπεζών δεν φταίει η Ελλάδα μετά το 2010, αλλά η σκιώδης διακυβέρνηση της – η Τρόικα, υπό την ηγεσία της Γερμανίας.

.

Οι καταθέσεις

Με βάση την παραπάνω οριακή εικόνα της φερεγγυότητας των τραπεζών, υπενθυμίζοντας πως έχουν επιβαρύνει το δημόσιο χρέος σχετικά πρόσφατα με σχεδόν 50 δις €, ενώ υπάρχουν επί πλέον οι κρατικές εγγυήσεις, το μέλλον τους εξαρτάται επίσης από την παραμονή ή μη της χώρας στην Ευρωζώνη – αν και είναι αδύνατον να φαντασθούμε πως υπάρχει τρόπος να αποβληθεί ακούσια η Ελλάδα, ενώ δεν πιστεύουμε πως κάποια κυβέρνηση της θα προσπαθήσει να την απομακρύνει εκούσια από την ΕΕ, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις εξόδου της από την Ευρωζώνη. Στα πλαίσια αυτά τα εξής:

(α)  Στη εντελώς θεωρητική περίπτωση της εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη, οι τράπεζες θα εθνικοποιούνταν (ανάλυση), οι καταθέσεις θα μετατρέπονταν σε δραχμές εάν δεν δημεύονταν και η ανάληψη τους θα διαρκούσε πολλά χρόνια, όπου φυσικά θα έχαναν ένα μεγάλο μέρος (έως και 90%) της αγοραστικής τους αξίας – κρίνοντας από το παράδειγμα της Αργεντινής.

(β)  Στη φυσιολογική παραμονή της Ελλάδας εντός της Ευρωζώνης, σε συνθήκες χρεοκοπίας όπως αυτές που βιώνουμε, η τύχη των καταθέσεων θα εξαρτηθεί από τη φερεγγυότητα ή μη της κάθε μίας επί μέρους τράπεζας – αφού δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε την πραγματική ποιότητα των εγγυήσεων της ελληνικής κυβέρνησης, για τις καταθέσεις κάτω των 100.000 € ή τις ευθύνες της Ευρωζώνης.

Με κριτήριο το προηγούμενο γράφημα, η πλέον φερέγγυα φαίνεται να είναι η Εθνική, ακολουθούμενη από την Alpha Bank – αν και οι συνθήκες έχουν αλλάξει σημαντικά. Εάν κάποια τράπεζα τώρα ή όλες μαζί δεν είναι φερέγγυες, τότε ίσως απαιτηθεί η διάσωση τους – όπου προηγούνται οι μέτοχοι, μεγαλύτερος των οποίων είναι το ΤΧΣ, οι κάτοχοι ομολόγων τους και, τέλος, οι καταθέτες.

Θεωρητικά λέγεται πως το ανώτατο ποσοστό που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ενδεχόμενη διάσωση των τραπεζών, όσον αφορά τους καταθέτες, δεν θα υπερέβαινε το 10% για αυτές που είναι κάτω των 100.000 € – αν και κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος, βλέποντας πως η δημοκρατία τείνει να αποτελέσει παρελθόν, ενώ το χάος δεν αφορά μόνο την ελληνική πολιτική ηγεσία.

Όσον αφορά τώρα το ύψος των αναλήψεων, μετά την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων, η τοποθέτηση τους μόνο στα 60 € ημερησίως είναι πράγματι ανησυχητική – αφού καθορίζεται από την κεντρική τράπεζα, με κριτήριο τις ρεζέρβες του συστήματος, οι οποίες φαίνεται πως είναι επικίνδυνα χαμηλές.

.

Επίλογος

Κατά την άποψη μας, τελικά θα επικρατήσει η κοινή λογική στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, ειδικά εάν αναβαλλόταν θαρραλέα το ατυχές δημοψήφισμα από την κυβέρνηση, θα δημιουργηθεί μία διακομματική διαπραγματευτική ομάδα, η οποία θα εγγυάται τη διαχρονική τήρηση όσων συμφωνηθούν με τους δανειστές, ενώ θα υπάρξει μία σημαντική διαγραφή του δημοσίου χρέους.

Η αισιοδοξία μας στηρίζεται στο ότι, το εγχείρημα του ευρώ είναι πολύ σημαντικό για να το διακινδυνεύσει κανείς (ήδη αντιμετωπίζουν μεγάλες εκροές οι ιταλικές τράπεζες, οι μετοχές των οποίων πιέζονται αρκετά στο χρηματιστήριο των Η.Π.Α.), οι γεωπολιτικές απειλές δεν είναι αμελητέες, η ειρήνη είναι σπουδαιότερη από την οικονομία, ενώ κανένας δεν θέλει να δημιουργηθεί μία επόμενη Ουκρανία στη Μεσόγειο – μία ανεξέλεγκτη πύλη παράνομων μεταναστών, από επικίνδυνες περιοχές του πλανήτη.

Οφείλει λοιπόν να είναι κανείς ψύχραιμος, προετοιμασμένος ασφαλώς για τα χειρότερα, αλλά ευχόμενος τα καλύτερα – διατηρώντας την ελπίδα πως, αυτή τη φορά, η Ελλάδα θα ασχοληθεί σοβαρά και υπεύθυνα με την επίλυση των πραγματικών οικονομικών, πολιτικών, πολιτισμικών και κοινωνικών προβλημάτων της, σε συνθήκες εθνικής ομοψυχίας, καθώς επίσης με την ουσιαστική βοήθεια της Ευρώπης, χωρίς το ΔΝΤ.

.

Σημείωση: O Πρόεδρος της Δημοκρατίας προκηρύσσει με διάταγμα δημοψήφισμα για κρίσιμα εθνικά θέματα, ύστερα από απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας του όλου αριθμού των βουλευτών (151), η οποία λαμβάνεται με πρόταση του υπουργικού Συμβουλίου.

Σύμφωνα με τον προσφάτως ψηφισθέντα νόμο, το δημοψήφισμα προκηρύσσεται μέσα σε ένα μήνα από τη λήψη της σχετικής απόφασης της Βουλής, ενώ για να θεωρηθεί έγκυρο το αποτέλεσμα της λαϊκής ετυμηγορίας στο δημοψήφισμα για κρίσιμα εθνικά θέματα, θα πρέπει η συμμετοχή των ψηφοφόρων θα είναι στο 40% (πηγή) 

.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Συντάξτε την άποψή σας

Σχόλια

Γίνε Μέλος
Αγοράζοντας μια συνδρομή, στηρίζεται τη προσπάθειά μας και γίνεστε ενεργό μέλος της ομάδας μας (κίνημα). Θα λάβετε και τα δύο παρακάτω πλεονεκτήματα:

1. Θα μπορείτε να μελετάτε τα άρθρα/αναλύσεις χωρίς να βλέπετε διαφημίσεις (χωρίς περισπασμούς δηλαδή).

2. Θα μπορείτε να τα εκτυπώνετε ή/και να τα αποθηκεύετε σε μορφή PDF (για να τα έχετε πάντα δικά σας).

Αντιαμβανόμαστε πως δεν μπορεί ο καθένας να γίνει συνδρομητής. Για το λόγο αυτό, όσοι από εσάς είσαστε σε θέση να υποστηρίξετε το όραμά μας, θα βοηθάτε και εκείνους που δεν μπορούν να συνδράμουν άμεσα.
×
Don`t copy text!