Η Ευρώπη
Περαιτέρω, σύσσωμοι οι ηγέτες της Ευρώπης και τα ανώτατα υπαλληλικά στελέχη της, όπως αυτοί που επισκέφθηκαν τη νέα κυβέρνηση της Ελλάδας, έχουν δηλώσει σε γενικές γραμμές τα ίδια – ότι δηλαδή η χώρα μας θα πρέπει να τηρήσει τις δεσμεύσεις της, τις οποίες ανέλαβαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένων των βουλευτών που τις επικύρωσαν. Επίσης ότι δεν πρόκειται να συμφωνήσουν σε διαγραφή του χρέους, ενώ τυχόν χρεοκοπία της Ελλάδας δεν πρόκειται να έχει επιπτώσεις στην Ευρωζώνη – από την οποία η χώρα μας θα αποπεμφθεί, με βάση μελέτες που έχουν καταρτισθεί (άρθρο).
Φυσικά έχουν τα μέσα για να εκβιάσουν την Ελλάδα σε μία εκούσια έξοδο της από τη νομισματική ένωση, το κυριότερο των οποίων είναι η μη παροχή ρευστότητας στις τράπεζες – μία ενέργεια που θα ισοδυναμούσε με την ανεξέλεγκτη χρεοκοπία της χώρας μας, μεταξύ άλλων προκαλώντας τραπεζικές επιθέσεις (Bank runs), μαζικές εκροές κεφαλαίων, κατάρρευση της πραγματικής οικονομίας, εκτόξευση της ανεργίας, φτώχεια και εξαθλίωση.
Σύμφωνα τώρα με το γράφημα που ακολουθεί, οι διεθνείς τράπεζες δεν πρόκειται να αντιμετωπίσουν κανένα πρόβλημα, από την ενδεχόμενη στάση πληρωμών της Ελλάδας – ειδικά οι γερμανικές, καθώς επίσης οι γαλλικές, οι οποίες δεν είναι πλέον καθόλου εκτεθειμένες στη χώρα μας, έχοντας καταφέρει να μηδενίσουν σχεδόν τις απαιτήσεις τους, με τη βοήθεια των πακέτων στήριξης.
.
.
Η εικόνα στο παραπάνω γράφημα αφορά τις γαλλικές τράπεζες – ενώ είναι η ίδια σχεδόν για τις γερμανικές, οι οποίες έχουν πια ελάχιστες απαιτήσεις απέναντι στο ελληνικό δημόσιο. Σε απόλυτους αριθμούς, από τα 15 δις € που απαιτούσαν τόσο οι γερμανικές, όσο και οι γαλλικές τράπεζες από το κράτος μας, έχουν απομείνει μόλις 181 εκ. € στις γερμανικές και 102 εκ. € στις γαλλικές.
.
.
Οι απαιτήσεις τους βέβαια από τον ιδιωτικό τομέα, συμπεριλαμβανομένων των παραγώγων, είναι αρκετά υψηλότερες – υπολογιζόμενες στα 15 δις € για τις γερμανικές και 5 δις € για τις γαλλικές.
Το γεγονός τώρα πως εξετάζονται και οι απαιτήσεις απέναντι στον ιδιωτικό τομέα της Ελλάδας σημαίνει ότι, γίνονται σκέψεις που αφορούν και τη δική του χρεοκοπία – ενώ συμπεραίνεται πως Γάλλοι και Γερμανοί συνεργάζονται αρμονικότατα μεταξύ τους, με το Γάλλο πρόεδρο να έχει αναλάβει το ρόλο του καλού (καρότο), όταν η καγκελάριος έχει επωμισθεί το ρόλο του κακού (μαστίγιο).
Περαιτέρω, με βάση την πρόσφατη μελέτη του Καθολικού Πανεπιστημίου της Λυών, στην οποία υπάρχουν πολλά άλλα γραφήματα (πηγή), το ρίσκο μίας ελληνικής χρεοκοπίας θα επιβαρύνει κυρίως τους ευρωπαίους φορολογουμένους, μέσω των διακρατικών δανείων, του EFSF και της ΕΚΤ – πολύ λιγότερο τους αμερικανούς, από τη συμμετοχή τους στο ΔΝΤ. Έχει επιμερισθεί δε στις χώρες της Ευρωζώνης, σε δις €, ως εξής:
.
Χώρα | Διμερή δάνεια | Εγγυήσεις | Target 2 | Ομόλογα | Σύνολο |
EFSF | EKT | ΕΚΤ | |||
Αυστρία | 1.555 | 4.235 | 1.198 | 0.574 | 7.562 |
Βέλγιο | 1.942 | 5.291 | 1.512 | 0.725 | 9.470 |
Κύπρος | 0.110 | 0.000 | 0.092 | 0.044 | 0.247 |
Εσθονία | 0.000 | 0.390 | 0.118 | 0.056 | 0.564 |
Φιλανδία | 1.004 | 2.735 | 0.767 | 0.368 | 4.873 |
Γαλλία | 11.369 | 31.020 | 8.651 | 4.148 | 55.209 |
Γερμανία | 15.165 | 41.308 | 10.981 | 5.266 | 72.720 |
Ιρλανδία | 0.347 | 0.000 | 0.708 | 0.340 | 1.395 |
Ιταλία | 10.008 | 27.259 | 7.511 | 3.602 | 48.380 |
Λετονία | 0.000 | 0.000 | 0.172 | 0.083 | 0.255 |
Λουξεμβούργο | 0.140 | 0.381 | 0.124 | 0.059 | 0.704 |
Μάλτα | 0.051 | 0.138 | 0.040 | 0.019 | 0.247 |
Ολλανδία | 3.194 | 8.699 | 2.443 | 1.171 | 15.507 |
Πορτογαλία | 1.102 | 0.000 | 1.064 | 0.510 | 2.676 |
Σλοβακία | 0.000 | 1.503 | 0.471 | 0.226 | 2.200 |
Σλοβενία | 0.243 | 0.717 | 0.211 | 0.101 | 1.272 |
Ισπανία | 6.650 | 18.113 | 5.394 | 2.587 | 32.744 |
Σύνολα | 52.900 | 141.800 | 41.709 | 20.000 | 256.409 |
.
Από τον πίνακα συμπεραίνουμε πως οι μεγάλες χώρες της Ευρώπης, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία θα επιβαρύνονταν με τη μερίδα του λέοντος – ενώ οι υπόλοιπες πολύ λιγότερο.