Το δράμα της Νιγηρίας - The Analyst
ΓΕΩΟΙΚΟΝΟΜΙΑ & ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΑΚΡΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

Το δράμα της Νιγηρίας

Email this page.
Print Friendly, PDF & Email
Νιγηρία

Δεν είναι μόνο μία από τις πιο πλούσιες ενεργειακά και ανερχόμενες πληθυσμιακά, «αναδυόμενες» χώρες του πλανήτη, αλλά και μία από τις πιο επικίνδυνες – ειδικά εάν οδηγηθεί σε εμφύλιο πόλεμο, με ηθικό αυτουργό το ΔΝΤ

*Στο σχέδιο-εικόνα: O πρόεδρος (αρχηγός του κράτους στη Νιγηρία) Goodluck Jonathan.

(To άρθρο αποτελείται από 2 Σελίδες)

«Ο οικονομολόγος του ΔΝΤ και καθηγητής του Harvard κ. J. Sachs, ο οποίος απέκτησε την αμφίβολη δόξα, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, επιβάλλοντας στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης (Πολωνία, Ουκρανία κλπ.) την πολιτική σοκ του «Ταμείου», με βάση την οποία ληστεύθηκε η ανυπολόγιστη δημόσια περιουσία τους από τις μεγάλες πολυεθνικές της Δύσης, ήταν αυτός που εφάρμοσε τα ίδια μέτρα στη Νιγηρία.  

Μεταξύ άλλων, «έπεισε» την κυβέρνηση της πλούσιας σε πετρελαϊκά αποθέματα χώρας, να αυξήσει την τιμή της βενζίνης στο 1 $ το λίτρο – όταν στις άλλες χώρες παραγωγής πετρελαίου, όπως στο Ομάν, στο Κουβέιτ, στο Μπαχρέιν, στο Κατάρ και στη Σαουδική Αραβία, οι τιμές είναι κατά πολύ χαμηλότερες, μεταξύ 0,17 $ και 0,22 $ (με κριτήριο τους χαμηλούς μισθούς στη Νιγηρία, η τιμή στην Ελλάδα θα ήταν της τάξης των 15 € το λίτρο).

Ουσιαστικά, με τη συγκεκριμένη ενέργεια αυξήθηκε τρομακτικά το φορολογικό βάρος της αδύναμης αφρικανικής χώρας – με την κατά το ΔΝΤ αιτιολογία ότι, με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να καταπολεμηθεί η διαφθορά της κρατικής βιομηχανίας πετρελαίου!» (W. Engdahl)     

 .

Άρθρο

Η χώρα των 175 εκ. κατοίκων, η οποία θεωρείται ως η οικονομική ελπίδα της Αφρικής, έχει βυθιστεί πλέον στη βία, στην εγκληματικότητα και στoν φόβο – έχοντας κυριολεκτικά «καταληφθεί» από τρομοκρατικές ομάδες, η δύναμη των οποίων αυξάνεται συνεχώς.

Μεταξύ άλλων, σχηματίζονται καθημερινά στους δρόμους τεράστιες ουρές  αυτοκινήτων, κυρίως στην οικονομική μητρόπολη της χώρας (Lagos), στην οποία η κυκλοφορία είναι τερατώδης – ακόμη και στους δρόμους με έξι λωρίδες, στους οποίους τα αυτοκίνητα παραμένουν ακίνητα για πολλές ώρες.

Η αιτία της όλης κατάστασης δεν είναι τόσο οι υποδομές της χώρας, όσο τα αναρίθμητα οδοφράγματα, πίσω από τα οποία οι δυνάμεις ασφαλείας ψάχνουν επιμελώς για εκρηκτικά, για αυτόματα πυροβόλα, καθώς επίσης για κάθε είδους άλλα όπλα – τα οποία χρησιμοποιεί η ισλαμική οργάνωση της Νιγηρίας με την ονομασία «Boko Haram» (σημαίνει «η γνώση είναι αμαρτία»), στα πλαίσια της λυσσαλέας μάχης της με στόχο την ίδρυση μίας μουσουλμανικής άγιας πόλης στα βόρεια της χώρας.

Η «κτηνωδία» της οργάνωσης αυτής φάνηκε στις πρόσφατες επιθέσεις της σε δύο μικρά χωριά, όπου κατακρεούργησε περί τους 250 κατοίκους – χωρίς να εμποδιστεί καθόλου από το στρατό της Νιγηρίας. Πολλοί θεωρούν πλέον ότι, πολλές περιοχές της χώρας, μεταξύ των οποίων ο πάμπτωχος μουσουλμανικός βοράς, έχουν πλέον ξεφύγει από τον έλεγχο της κυβέρνησης – έχοντας ουσιαστικά βυθιστεί σε έναν θρησκευτικό πόλεμο, με τους φανατικούς ισλαμιστές να μάχονται για να αποφευχθεί η «Δυτικοποίηση» του κράτους τους.

Στη χώρα αυτή φαίνεται να έστειλε η υπό κατάρρευση Τουρκία, με τις επίσημες αερογραμμές της, πολεμικά όπλα – σύμφωνα τουλάχιστον με την πρόσφατη υποκλαπείσα συνομιλία του πρωθυπουργού της.

Εκτός αυτού, ήταν ένα από τα κράτη που επισκέφθηκε σχετικά πρόσφατα η διευθύντρια του ΔΝΤ (άρθρο μας), στα πλαίσια της δεύτερης αποικιοκρατικής εποχής, στην οποία βασικός αντίπαλος της Δύσης στην ήπειρο είναι η Κίνα.

Η «συμβουλή» της δε στην κυβέρνηση, σύμφωνα με την οποία σχεδόν τριπλασιάστηκαν μέσα σε μία νύχτα οι τιμές της ενέργειας και οι μεταφορές, επιδεινώνοντας τρομακτικά το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων, φαίνεται να είναι η γενεσιουργός αιτία της βίας που έκτοτε επικράτησε – όπως άλλωστε συνέβη στο παρελθόν στην Ινδονησία, κατά τη διάρκεια της ασιατικής κρίσης (1997-1998).

Σύμφωνα δε με αρκετούς παρατηρητές, οι κάτοικοι της Νιγηρίας είναι εξαιρετικά δυσαρεστημένοι με την ανεπαρκή και ανίκανη κυβέρνηση – καθώς επίσης με την αχόρταγη εγχώρια ελίτ, η οποία υπηρετεί τα συμφέροντα των ξένων επενδυτών.

Σε κάθε περίπτωση το ότι η Νιγηρία διαθέτει τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά αποθέματα της Αφρικής μετά τη Λιβύη, ενώ οι πολίτες της πληρώνουν τη βενζίνη στην ίδια σχεδόν τιμή με αυτή στις Η.Π.Α., έχοντας όμως πολύ χαμηλότερα εισοδήματα, δημιουργεί εύλογες απορίες – πόσο μάλλον όταν η τιμή των καυσίμων στις γειτονικές χώρες είναι κατά πολύ φθηνότερη.

Από την άλλη πλευρά, παρά το ότι το Lagos έχει τους περισσότερους εκατομμυριούχους της Αφρικής, η πλειοψηφία των κατοίκων του αμείβεται με λιγότερα από δύο δολάρια την ημέρα – με την ανεργία των νέων στη χώρα να έχει ξεπεράσει το 47%, με χιλιάδες νεκρούς ετήσια, καθώς επίσης με το νερό να αποτελεί πολυτέλεια για το 80% του πληθυσμού. Ο δείκτης του χρηματιστηρίου της χώρας πάντως έχει ανοδική πορεία – η οποία πιθανότατα δεν θα αντιστραφεί.

.

Η εξέλιξη του δείκτη της Νιγηρίας NSE 30

Η εξέλιξη του δείκτη της Νιγηρίας NSE 30

.

To άρθρο αποτελείται από 2 Σελίδες (…)

Συμφωνείτε ή διαφωνείτε; Συντάξτε την άποψή σας

Απόψεις και σχόλια

/* ]]> */