Ο κλάδος των social media
Ο κλάδος στον οποίο ανήκει η Facebook, δείχνει να ανθεί. Το διάγραμμα που ακολουθεί, φανερώνει πως οι νέες ευρεσιτεχνίες (και μάλιστα αυτές που τελικά βλέπουν το φως των αγορών) αυξάνονται διαμετρικά – εν μέρη λόγω του trend, αλλά και επειδή το κόστος εισόδου στην αγορά γενικότερα είναι αρκετά περιορισμένο για τέτοιου είδους εταιρείες (με άυλο εμπόρευμα).
.

Τάση ανάπτυξης του κλάδου των social media (νέες πατέντες)
.
Η Facebook Inc. φαίνεται να στηρίζει τις προσδοκίες της στην περαιτέρω επέκταση του διαδικτύου ως κύριου (στο μέλλον) μέσου διαφήμισης, με τα παραδοσιακά μέσα να χάνουν συνεχώς έδαφος, αφού είναι πολύ πιο κοστοβόρα. Η διαδικτυακή διαφήμιση είναι ακόμη αρκετά οικονομική και αυτό από μόνο του φανερώνει τις προοπτικές της (συγκρίνοντας δηλαδή το κόστος των παραδοσιακών μέσων, όπως πχ. είναι η τηλεόραση ή τα flyers, με το κόστος προβολής στο διαδικτύου – πάντα στο συγκρίσιμο πεδίο του κόστους ανά άτομο στο οποίο προβλήθηκε η διαφήμιση).
.

Μερίδιο διαφήμισης ανά μέσον
.
Από το παραπάνω διάγραμμα, μπορεί κανείς επίσης να δει τις προοπτικές (πιθανές) ανάπτυξης του κλάδου της ηλεκτρονικής διαφήμισης – ο κλάδος που η Facebook έχει αποφασίσει να αγκαλιάσει. Παράλληλα, η Facebook επεκτείνεται και στα applications, μια αγορά εξαιρετικά επικερδής.
Υπολογίζεται πως η Facebook έχει ήδη μπει δυναμικά στον πόλεμο μεριδίων για τα λεγόμενα Display ads, τις διαφημίσεις ηλεκτρονικών banner δηλαδή. Το ποσοστό που φανερώνει ο παρακάτω πίνακας μάλλον είναι υπερβολικά αισιόδοξο, αλλά η εταιρεία σίγουρα διαθέτει ένα μερίδιο μεταξύ 6-14%.
.
.
.
Επίλογος
Δύσκολα κανείς μπορεί να αποφασίσει σχετικά με την πραγματική αξία της συγκεκριμένης εταιρείας, καθώς επίσης για τις προοπτικές της. Μολονότι φαίνεται να είναι υπερβολικά υπερτιμημένη (βάση οικονομικών στοιχείων), προοπτικές ανάπτυξης υπάρχουν και μάλιστα τεράστιες.
Σίγουρα, με κριτήριο το τζίρο και με μια επένδυση της τάξεως των $2 δις, χωρίς να κινηθεί στα «κόκκινα» των ζημιών (φυσικά κανείς ίσως να περίμενε περισσότερα, αφού τα κεφάλαια που εισέρρευσαν με την αρχική δημόσια εγγραφή της ήταν από τα μεγαλύτερα στην ιστορία του Nasdaq), η εικόνα είναι θετική. Θετικό δεν είναι όμως πως, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, βασίζει όλη της σχεδόν την ανάπτυξη σε διαφημιστικά έσοδα (η Google διαθέτει για παράδειγμα πλήθος εφαρμογών και ποικίλων προϊόντων που παράγουν έσοδα).
Επιπλέον, η ανάπτυξη της έχει περιορισμούς, αφού η Κίνα, με τον υπέρογκο πληθυσμό της (με σχέση ιδιαίτερη όσων αφορά την τεχνολογία) και την αναπτυσσόμενη οικονομία της (τουλάχιστον σε σύγκριση με τις άλλες χώρες), την έχει καταχωρίσει στη λίστα απαγορευμένων – κάτι που μπορεί ανά πάσα στιγμή να συμβεί και σε άλλες χώρες, ακόμη και στην Ευρώπη.
.
Table of high-ranking websites blocked in mainland China
Alexa Rank |
Website |
Domain |
Category |
Duration of blockage |
2 |
Google Docs |
google.com |
Sharing |
2011, May (or earlier) to present |
2 |
Google Drive |
google.com |
Sharing |
2012, May to present |
2 |
Google Encrypted |
google.com |
Search |
2011, March to present (or earlier) |
2 |
Google+ |
google.com |
Social |
2011, July to present |
2 |
Google Sites |
google.com |
Web Hosting |
2011, March (or earlier) to present |
2 |
Picasa |
google.com |
Sharing |
2009, July to present |
1 |
|
facebook.com |
Social |
2008, July to present |
3 |
YouTube |
youtube.com |
Sharing |
2009, March to present |
4 |
Yahoo! Taiwan |
yahoo.com |
Portal |
2011, May (or before) to present |
4 |
Yahoo! Hong Kong |
yahoo.com |
Portal |
2011, March (or before) to present |
6 |
Mobile Wikipedia |
wikipedia.org |
Other |
2011, May (or earlier) to 2012 |
8 |
|
twitter.com |
Social |
2009, June to present |
.
Αρνητικό στοιχείο αποτελεί και το γεγονός ότι, μέχρι στιγμής οι αποδόσεις της είναι χαμηλότερες του δείκτη Nasdaq και πως η ¨φούσκα¨ των αγορών της Αμερικής, μπορεί ανά πάσα στιγμή να «σκάσει», με άσχημες συνέπειες για την ίδια.
Ενδεχομένως λοιπόν, η ευκαιρία μπορεί να υπάρχει (άλλωστε το «marketing» των Αμερικανών κατάφερε να πείσει τους επενδυτές πως η αρχική αξία της Facebook ήταν $104 δις), αλλά μόλις η «φούσκα» των αγορών τελικά «σκάσει». Παράλληλα, η παρακολούθηση των μεγάλων μεριδιούχων της εταιρείας, θα φανερώσει το πότε θα είναι η κατάλληλη στιγμή, με τις Fidelity, Black Rock, Vanguard και Morgan Stanley να έχουν ήδη λάβει θέσεις.
.
Σημειώσεις:
*Στη περίπτωση της Twitter, η μαύρη αγορά λογαριασμών με αρκετούς followers έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις. Ο τρόπος με τον οποίο κατασκευάζονται αυτοί οι λογαριασμοί είναι με την χρήση robots (προγραμμάτων που κατασκευάζουν τυχαίους λογαριασμού και εν συνεχεία ανεβάζουν αυτόματα υλικό, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις απαντούν και σε μηνύματα πραγματικών χρηστών, βάσει ενός προγράμματος αυτόματων απαντήσεων που περιλαμβάνει έναν αριθμό απαντήσεων στη βάση του εκάστοτε εισερχομένου μηνύματος). Στη συνέχεια, όταν κάποιοι λογαριασμοί φθάσουν έναν αριθμό followers, μεταπωλούνται, αφού το twitter επιτρέπει την εύκολη μετάβαση και αλλαγή περιεχομένου των λογαριασμών.