Facebook: Επενδυτική ευκαιρία ή προϊόν δημιουργικού marketing? – Σελίδα 2 – The Analyst
ΔΙΕΘΝΗ

Facebook: Επενδυτική ευκαιρία ή προϊόν δημιουργικού marketing?

Η ανάπτυξη της Facebook υπήρξε θεαματική σε σύγκριση με τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου, ενώ κατάφερε να αυξήσει τους εγγεγραφθέντες χρήστες της κατά 71% το 2010 ( το ίδιο διάστημα που η αύξηση του πληθυσμού των «ηλεκτρονικά συνδεδεμένων» παρουσίασε άνοδο 13,8%).

.

Ανάπτυξη facebook έναντι άλλων social media

Ανάπτυξη χρηστών της facebook έναντι άλλων social media

 .

Τα έσοδα της εταιρείας, κατά κύριο λόγο προέρχονται από διαφημίσεις. Η μεγάλη ευκολία δημιουργίας και η προσιτή τιμή μιας διαφημιστικής καμπάνιας, χάρισαν στη Facebook ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς ηλεκτρονικής προβολής. Βέβαια, σύμφωνα με ερευνητικά κέντρα του χώρου, η αποτελεσματικότητα της προβολής μέσω Facebook δεν κινείται σε υψηλά επίπεδα, σε αντίθεση πχ. με την προβολή μέσω Google (χαμηλό click through rate – δείκτης που μετράει τα κλικ ανά 100 προβολές μιας διαφήμισης).

Δύναμη της πάντως, ο «σεβασμός» απέναντι στην κουλτούρα του διαδικτύου, όπου κυριαρχεί το motto «internet για όλους», μια εναντίωση στον περιορισμό πρόσβασης του ηλεκτρονικού πληθυσμού σε διάφορες πηγές γνώσεων και επικοινωνίας. Στο κομμάτι αυτό, η Wikipedia αποτελεί λαμπρό παράδειγμα μιας εταιρείας που στήριξε την ανάπτυξη της, διατηρώντας ως βάση την ελεύθερη και μη εμπορική πρόσβαση των επισκεπτών της. Η Facebook επίσης κινείται προς την ίδια κατεύθυνση, με τον Δ.Σ. της εταιρείας να δηλώνει πως «Το Facebook είναι και πάντα θα είναι δωρεάν» και ως εκ τούτου αποκλείει τις φήμες που κάποτε κυκλοφορούσαν περί «κλειδώματος» των εγγραφών.

.

Τζίρος
(προβλέψεις, σε εκ. δολάρια)
Χρονιά Τζίρος Δείκτης Ανάπτυξης
2006 $52
2007 $150 188%
2008 $280 87%
2009 $775 177%
2010 $2,000 158%
2011 $4,270 114%

 .

Όπως φαίνεται από τον παραπάνω πίνακα, η εταιρεία αναπτύσσεται σταθερά, ενώ το 2012 ο Τζίρος άγγιξε τα $5 δις δολάρια, μια τάση που συνεχίζεται και το 2013.

Τα καθαρά κέρδη της Facebook το 2010 ήταν της τάξης των $372 εκ., ενώ αυξήθηκαν κατά 80% το 2011, στα $668 εκ. Το 2012 παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον (τουλάχιστον από λογιστική πλευρά), καθώς τα καθαρά κέρδη της εταιρείας, μειώθηκαν δραματικά στα $32 εκ., μια μείωση κατά 95%.

Με μια πιο προσεκτική ματιά στο ισοζύγιο της εταιρείας, διαπιστώνει κανείς πως η μείωση στα καθαρά κέρδη δεν οφείλεται σε κάποια κακοδιαχείριση του management ή στη μείωση πωλήσεων ή στην πληρωμή αποζημιώσεων για κάποια χαμένη δίκη. Η μείωση οφείλεται σε αυξημένες και κατακόρυφες επενδύσεις. Τα διαχειριστικά έξοδα καθώς και οι δαπάνες ερευνών και ανάπτυξης, εμφάνισαν τη μεγαλύτερη αύξηση, ενώ οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις αυξήθηκαν κατά 400%, στα $2 δις (από τα $400 εκ. που ήταν περίπου το 2011).

Μολονότι δεν είναι απόλυτα σαφές τι είδους επενδύσεις είναι αυτές, το σίγουρο είναι πως ανάμεσα τους ήταν και εξαγορές διαφόρων brands, ηλεκτρονικού τύπου. Και είναι φανερό πως, όπως η Google, έτσι και η Facebook θα κινηθεί προς την κατεύθυνση ανάπτυξης παρουσίας και σε άλλες χώρες, με τη ίδρυση τυχόν υπομονάδων, που σκοπό θα έχουν την περαιτέρω διείσδυση σε αυτές.

Από επενδυτικής άποψης πάντως, το «ρίσκο» είναι σε λογικά επίπεδα, με τον δείκτη συνολικού χρέους προς ενεργητικό (debt/asset ratio) να είναι στο 22% το 2012 – όταν ο ίδιος δείκτης παρουσιάζει την Google να κυμαίνεται στο 23,5%. Βέβαια, όπως ισχύει για όλες της εταιρείες τεχνολογίας, ένα αστέρι εύκολα δύει, αφού η αξία του ενεργητικού εύκολα μπορεί να αλλάξει – αποτελούμενο κατά κύριο λόγο από άυλα αγαθά (goodwill, intangible assets κα.), που με την εμφάνιση κάποιου νέου trend ή τεχνολογικού επιτεύγματος, μπορούν εύκολα να αλλάξουν την αντιλαμβανόμενη αξία τους εκ μέρους των αγορών.

Όμως, προς στιγμήν τουλάχιστον, η αγορά φαίνεται να έχει προεξοφλήσει την αξία της Facebook ως εξαιρετικά μεγάλη (δηλ. με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης), με τον δείκτη P/E (τιμή ανά μετοχή σε σχέση με τα κέρδη ανά μετοχή) να βρίσκεται σήμερα στα επίπεδα των 210 μονάδων, όταν σε μια παραγωγική τεχνολογική εταιρεία (που διαθέτει υλικό εμπόρευμα) όπως είναι η Apple, ο δείκτης βρίσκεται μόλις στις 13.73 μονάδες!

Και εάν κανείς επεκταθεί στο κομμάτι της κεφαλαιοποίησης, που στην ουσία και πάλι φανερώνει την αντιλαμβανόμενη αξία της εκάστοτε εταιρείας εκ μέρους των αγορών-επενδυτών (Κεφαλαιοποίηση = τιμή ανά μετοχή Χ συνολικό αριθμό μετοχών), θα αντιληφθεί πως μέσα σε ένα χρόνο, η αξία της Facebook αυξήθηκε από τα $104 δις (τον Μάιο του 2012, ακριβώς πριν τη δημόσια εγγραφή της) στα $114 δις (σήμερα).

Μήπως λοιπόν είναι μια ευκαιρία, σαν αυτή της Google, που η τιμή της μετοχής της το 2005 ήταν στα $200 ανά μετοχή, ενώ τώρα βρίσκεται στα $1,070 ανά μετοχή? Το παρακάτω διάγραμμα συγκρίνει την πορεία του δείκτη Nasdaq με την αντίστοιχη πορεία της Facebook.

.

Διακυμάνσεις της μετοχής από την είσοδο της στον Nasdaq τον Μάιο του 2012, σε σύγκριση με τον NASDAQ

Διακυμάνσεις της μετοχής από την είσοδο της στον Nasdaq τον Μάιο του 2012, σε σύγκριση με τον NASDAQ

.

Μολονότι τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας, καθώς και οι προοπτικές (ακολουθεί και μια μικρή ανάλυση της αγοράς των social media για να μπορέσουμε να έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα) μας δίνουν την εντύπωση μιας επενδυτικής ευκαιρίας, το παραπάνω διάγραμμα μπερδεύει κάπως τα πράγματα και ξεθωριάζει την λάμψη του «αστεριού». Ο δείκτης Nasdaq παρουσιάζει μια συνεχή άνοδο, βάση της οποίας είναι τα χαμηλά βασικά επιτόκια (0,25%) που έχει επιβάλλει η Fed και που επιτρέπει στις Τράπεζες και στα Fund, να δανείζονται «φθηνά» και να δημιουργούν μια φούσκα στις αγορές, όπου διοχετεύουν μεγάλα μερίδια χρημάτων.

Και παρά την άνοδο του Nasdaq, η Facebook εμφάνισε αρκετές διακυμάνσεις και μάλιστα απότομες,  ενώ ακολούθησε τελικά το δείκτη, αλλά με απόδοση χαμηλότερη κατά 20% (μια ευκαιρία θεωρείται συνήθως καλή, όταν ξεπερνάει σε αποδόσεις τουλάχιστον τους βασικούς δείκτες).


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.