Στέλιος Μπουτάρης – Σελίδα 2 – The Analyst

Στέλιος Μπουτάρης

235 total views, 2 views today

Αν εξετάσουμε τις κορυφαίες σε κύκλο εργασιών Οινοποιίες της χώρας μας (Τσάνταλης, Μπουτάρης, Κουρτάκης, Μαλαματίνας, ΙΝΟ, Καβίνο, Ευβοική και τα Κτήματα Λαζαρίδη και Χατζημιχάλη) ποιοι είναι εκείνοι που πιθανόν θα αντιμετωπίσουν τα μεγαλύτερα προβλήματα και γιατί; Η μαζική κατανάλωση κρασιού χύμα, κυρίως σε ασκούς, σαν συνέπεια της οικονομικής κρίσης, ποιους θα επηρεάσει περισσότερο;

Η οικονομική κρίση επηρεάζει τους πάντες.  Πιο πολύ, αυτούς που έχουν υψηλό δανεισμό, αλλά κυρίως αυτούς που δεν έχουν «χτίσει» ονομαστική ζήτηση και δεν έχουν σταθερή ποιότητα τα τελευταία χρόνια.  Στην κρίση ο καταναλωτής θέλει κάτι καλύτερο σε καλύτερη τιμή.  Μόνο αυτοί που θα κατορθώσουν να ανταπεξέλθουν σε αυτή την ανάγκη του καταναλωτή θα τα καταφέρουν.  Κάθε εταιρεία πρέπει να αποκτήσει σαφές positioning των προϊόντων της και να τα υποστηρίξει.  Συνεχείς αλλαγές στην στρατηγική κάνουν μόνο κακό.

Το χύμα, είναι επόμενο να αποκτάει όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην Ελληνική αγορά.  Είναι τραγικό να το λέμε, όμως είναι αλήθεια!  Σαν κατηγορία το χύμα έχει «εξελιχθεί» πολύ παραπάνω από το εμφιαλωμένο: Βελτιωμένη ποιότητα, καλύτερες συσκευασίες (bag in box), περισσότερα σημεία διάθεσης, ανταγωνιστικότερες τιμές.

Τι έχουμε κάνει εμείς οι οινοποιοί εμφιαλωμένων για τα δικά μας προϊόντα;  Μιλήσαμε στον καταναλωτή;  Τον εκπαιδεύσαμε; Υποστηρίξαμε τις μάρκες μας; Λανσάραμε καινούργια προϊόντα και νέες συσκευασίες;  Εξετάσαμε τη διάρθρωση της τιμής μας και του κόστους μας;  Ψάξαμε εναλλακτικά δίκτυα διάθεσης; Αντίθετα, ειδικά οι μικροί παραγωγοί, όταν δεν πουλάμε ένα κρασί εμφιαλωμένο προς 5 ευρώ τη φιάλη, το συσκευάζουμε σε ένα κουτί και το πουλάμε χύμα προς 1…

.

Οι συγχωνεύσεις ή οι συνεργασίες σε διάφορες μορφές αποτελούν μια πιθανή λύση; Ποιοι θα έπρεπε να συγχωνευτούν ή να συνεργαστούν για να επιβιώσουν;

Η κρίση ανέδειξε πολλά προβλήματα ειδικά στη διάθεση του κρασιού στην Ελλάδα.  Κατά αρχήν, πρέπει να καταλάβουμε ότι πρέπει να βρούμε νέους τρόπους διάθεσης.  Το περιβάλλον έχει αλλάξει ( απελευθέρωση των μεταφορών, συμμάζεμα του τραπεζικού συστήματος, κλπ ) και πρέπει να δούμε τις ευκαιρίες που δημιουργούνται.

Θα χώριζα τα οινοποιεία σε τέσσερις κατηγορίες:

Α) National ( πχ, Μπουτάρης, Τσάνταλης) : Είναι μεγάλοι για την Ελλάδα, χωρίς όμως τα μερίδια ένος leader, και πολύ μικροί για την Ευρώπη.  Πρέπει να μεγαλώσουν, είτε με συγχωνεύσεις, είτε μπαίνοντας στο άρμα ενός μεγάλου διεθνούς παίκτη ( πχ Constellation ) Σε διαφορετική περίπτωση, θα αργήσουν να ξεπεράσουν την κρίση και να βρουν τα κεφάλαια για να μπουν σε μια νεα τροχιά ανάπτυξης.  Εναλλακτικά, να συνεργαστούν με μικρότερα οινοποιία, ειδικά στον τομέα της διάθεσης, προκειμένου να μειώσουν το κόστος τους.

Β)  Regional ( πχ Χατζημιχάλης) : θα έλεγα ότι βάλλονται πιο πολύ από όλους, μια που έχουν αυξημένα σταθερά έξοδα και περιορισμένες πωλήσεις.  Αντοχή στη κρίση με ξεκαθάρισμα της στρατηγικής τους είναι η μόνη λύση.  Εναλλακτικά, συνεργασία με άλλα οινοποιία στην παραγωγή και κυρίως στη διάθεση.

Γ)  Estate ( πχ Γεροβασσιλείου ) : Τα Κτήματα αυτά έχουν συνήθως χτίσει αυξημένη ονομαστική ζήτηση, έχουν ξεκάθαρη στρατηγική, χαμηλά κόστη, και εξωστρέφεια.  Επίσης είναι αρκετά προσωποπαγείς εταιρείες, όποτε δύσκολα μπορούν να συγχωνευτούν ή να συνεργαστούν με άλλα οινοποιεία.  Πολύ προσωπική δουλεία, έμφαση στην ποιότητα και εξαγωγές είναι οι μόνες λύσεις.  Συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο διανομής και ίσως με άλλους παραγωγούς για τις εξαγωγές είναι επίσης εναλλακτικοί δρόμοι ανάπτυξης.

Δ) Artisanal ( πχ Καρυδάς ) Η πλειοψηφία την Ελλήνων οινοποιών!  Ο μόνος δρόμος είναι η περισσότερη προσωπική εργασία.  Προσωπική πώληση στην τοπική κοινωνία, ή σε κάποιον φίλο εστιάτορα στην Αθήνα και, αν είναι τυχεροί, κάποιος πελάτης στη Γερμανία.  Επίσης, το πιο σημαντικό, πώληση από το οινοποιείο σε ιδιώτες.  Πρέπει να πείσουν με την ποιότητα τους αλλά και με το concept που θα δημιουργήσουν ότι ο καταναλωτής αξίζει να τους αγοράσει. Απαιτείται δημιουργία εικόνας και concept, αλλιώς θα πρέπει να αλλάξουν δουλειά!

.

Κρασιά Κυρ-Γιάννη
Μερικά από τα κρασιά του Κτήματος Κυρ-Γιάννη

.

«Στην κρίση ο καταναλωτής θέλει κάτι καλύτερο σε καλύτερη τιμή» λέει ο Στέλιος Μπουτάρης στην εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξή του. Ποιος αλήθεια μπορεί να αμφισβητήσει την πραγματικότητα που εκφράζει η διαπίστωση αυτή; Και δεν είναι μόνο αυτό: Όλα ανεξαιρέτως όσα ανέφερε ο Στέλιος Μπουτάρης αποτελούν πράγματι μια φρέσκια ματιά πάνω στο ελληνικό κρασί και στα προβλήματά του και όσοι ασχολούνται μαζί του, είτε επαγγελματικά είτε σαν απλοί οινόφιλοι, αξίζει τον κόπο να την μελετήσουν!

.

Advertisements

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.