Η μυστηριώδης επίθεση εναντίον του Κατάρ – The Analyst
ΔΙΕΘΝΗ

Η μυστηριώδης επίθεση εναντίον του Κατάρ

.

239

.

Ο ξαφνικός αποκλεισμός της χώρας θα μπορούσε αφενός μεν να πυροδοτήσει έναν μεγάλο πόλεμο στην περιοχή, αφετέρου να λειτουργήσει ως ένας μαύρος κύκνος – προκαλώντας και στις δύο περιπτώσεις αλυσιδωτές αντιδράσεις, με απρόβλεπτα οικονομικά και γεωπολιτικά επακόλουθα.

.

(Το άρθρο αποτελείται από 2 σελίδες

.

Ανάλυση     

Την περασμένη Δευτέρα, ενωρίς το πρωί, η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Μπαχρέιν και η Αίγυπτος διέκοψαν ξαφνικά τις διπλωματικές σχέσεις τους με το Κατάρ – ενώ την ίδια στιγμή αποκλείσθηκαν τα εναέρια, τα θαλάσσια και τα εδαφικά σύνορα της μικρής χώρας του Κόλπου. Στους Πολίτες του που διαμένουν σε αυτές τις χώρες δόθηκε προθεσμία δύο εβδομάδων να τις εγκαταλείψουν, οι Μαλβίδες, η Υεμένη και η Λιβύη συμμετείχαν αμέσως μετά στο μποϊκοτάζ, ενώ η αμερικανική εταιρεία αξιολόγησης S&P υποτίμησε την πιστοληπτική ικανότητα του Κατάρ στο ΑΑ- με αρνητικές προοπτικές.

Μερικές ημέρες αργότερα, την Πέμπτη, το εθνικό τηλεοπτικό δίκτυο του Κατάρ, καθώς επίσης ο σταθμός Al-Jazzera και οι ιστοσελίδες τους, δέχθηκαν μαζικές επιθέσεις στον κυβερνοχώρο, κατά τις δικές τους δηλώσεις – με αποτέλεσμα να διακόψουν τη λειτουργία τους για μερικές ώρες, μεταξύ άλλων για λόγους ασφαλείας. Η αιτία όλων αυτών των ενεργειών ήταν η κατηγορία, σύμφωνα με την οποία η χώρα χρηματοδοτεί τη διεθνή τρομοκρατία – κάτι που θα μπορούσε να είναι αληθινό, επειδή η ηγεσία της διατηρεί στενές σχέσεις με τη Χαμάς, τη Χεζπμολάχ και τους Αδελφούς Μουσουλμάνους που τους είχε στηρίξει κατά τη διάρκεια της Αραβικής Άνοιξης στην Αίγυπτο.

Ένας επόμενος λόγος είναι οι σχετικά φιλικές σχέσεις που διατηρεί το Κατάρ με το Ιράν, παρά την αντίθεση του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC) – κάτι που όμως δεν είναι παράλογο, αφού το Ιράν μοιράζεται μαζί με το Κατάρ το ίδιο κοίτασμα φυσικού αερίου. Πόσο μάλλον όταν είναι η βασική πηγή του πλούτου του, διαθέτοντας με 28 δις κυβικά μέτρα τα τρίτα μεγαλύτερα αποθέματα στον πλανήτη.

Qatar world cup 2022 stadium and workers

Από την άλλη πλευρά η ουδετερότητα αυτή του Κατάρ αναγγέλθηκε τόσες φορές και με τέτοιον θριαμβευτικό τρόπο εκ μέρους του, ώστε να ενοχλήσει σε μεγάλο βαθμό τη Σαουδική Αραβία – η οποία αντιμετωπίζει μεγάλα οικονομικά προβλήματα (ανάλυση), ενώ δεν είδε με καθόλου καλό μάτι την ανάληψη του παγκοσμίου κυπέλλου ποδοσφαίρου του 2022 από τη μικρή χώρα (στη φωτογραφία το στάδιο που κατασκευάζεται).

Παράλληλα, οι υπόλοιπες χώρες της περιοχής αντιμετωπίζουν το Κατάρ με μεγάλη δυσπιστία – μεταξύ άλλων επειδή μέσω του AlJazzera επηρεάζει έναν σημαντικό αριθμό ανθρώπων. Το γεγονός δε ότι, στον τηλεοπτικό σταθμό εκφράζονται απόψεις που διαφέρουν από αυτά που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ των κρατών του Κόλπου, αποτελεί μία επί πλέον ενόχληση – ενώ σε γενικές γραμμές οι γείτονες του Κατάρ πιστεύουν πως η χώρα παίζει σε μία ανάρμοστα «υψηλή κατηγορία», δηλώνοντας το επί πλέον όσο πιο ηχηρά μπορεί.

Από την άλλη πλευρά το Κατάρ, στο οποίο εργάζονται πάνω από 10.000 Έλληνες με πολύ υψηλές αμοιβές, είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον πλανήτη – ενώ η κρατική αεροπορική εταιρεία του, η Qatar Airways, είναι μία από τις πλέον φημισμένες διεθνώς, με έναν καινούργιο στόλο αεροσκαφών και με εξαιρετικές υπηρεσίες.

Η Qatar Airways τώρα, λόγω του μποϊκοτάζ, θα μπορούσε να αντιμετωπίσει μεγάλα προβλήματα – αφού έχουν απαγορευθεί οι πτήσεις της στις χώρες που διέκοψαν τις διπλωματικές σχέσεις με το Κατάρ, ενώ έκλεισαν τον εναέριο χώρο τους για τα αεροπλάνα της.

237

Ως εκ τούτου έχουν τη δυνατότητα να πετάξουν στην Ευρώπη μόνο μέσω του Ιράν και της Τουρκίας (χάρτης) – ενώ οι δυτικές αεροπορικές εταιρείες, όπως η Lufthansa και η British Airways, διατηρούν τις πτήσεις τους στην πρωτεύουσα της χώρας (Ντόχα). Η Qatar Airways αναγκάσθηκε να καταργήσει δεκάδες μικρές διαδρομές, οι οποίες μεταφέρουν πολλούς ενδιάμεσους επιβάτες στο αεροδρόμιο της Ντόχα – με την απώλεια εσόδων της από όλα αυτά να υπολογίζεται στο 30%, ενώ οι πτήσεις της μέσω άλλων χωρών θα της κοστίσουν πολύ χρόνο και κηροζίνη.

Οι μεταφορές LNG

Όσον αφορά τις μεταφορές υγροποιημένου φυσικού αερίου, τα πλοία LNG μπορούν να χρησιμοποιούν μεν τις διεθνείς θαλάσσιες οδούς, αλλά δεν επιτρέπεται πλέον να ανεφοδιάζονται στο Dschabal Ali όπως συνηθιζόταν – ενώ οι κρατικές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν βρει εναλλακτικές δυνατότητες πρόσβασης στην Ευρώπη και στην Ασία, οι οποίες κοστίζουν περισσότερο, αλλά είναι εφικτές όσο είναι ανοιχτό το κανάλι του Σουέζ.

Η Αίγυπτος πάντως θα δυσκολευθεί να κλείσει τη δίοδο, επειδή τότε θα ερχόταν σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους εισαγωγείς, καθώς επίσης με τις Exxon Mobil και Shell – κάτι που δεν φαίνεται πιθανό, μεταξύ άλλων επειδή ο σημερινός υπουργός εξωτερικών των Η.Π.Α. υπηρέτησε προηγουμένως την Exxon Mobil, ως γενικός διευθυντής για μία δεκαετία. Στην ανατολική Ασία πάντως έχουν δημιουργηθεί προβληματισμοί, επειδή η Ιαπωνία, η Ν. Κορέα και η Κίνα ανήκουν στους μεγάλους εισαγωγείς υγροποιημένου φυσικού αερίου από το Κατάρ – οπότε αντιμετωπίζουν καχύποπτα τις εξελίξεις στην περιοχή.

Συνεχίστε στη 2η σελίδα (…) 


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Discover more from The Analyst

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading