Παραπληροφόρηση – The Analyst

Παραπληροφόρηση

Email this page.

ΕΙΚΟΝΑ---πληρωμένα-μέσα,-παραπληροφόρηση

Tα «διάσημα» ΜΜΕ σπάνια αναλύουν σωστά και υπεύθυνα τα διάφορα θέματα, συνήθως για λόγους κόστους, ενώ λίγες φορές δεν προσπαθούν να χειραγωγήσουν τους αναγνώστες τους – με στόχο την εξυπηρέτηση της πολιτικής και οικονομικής εξουσίας  

 .

«Εάν δεν διαβάζεις εφημερίδα (ή εάν δεν ακούς τα νέα στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο σήμερα), δεν είσαι πληροφορημένος. Εάν διαβάζεις εφημερίδα, είσαι παραπληροφορημένος» (Mark Twain).

.

Άποψη

Οι Πολίτες ενός κράτους, μετά τις σπουδές τους, όπου είναι τυχεροί εάν η χώρα τους διαθέτει ένα σωστό σύστημα παιδείας, στελεχωμένο με «δασκάλους-λειτουργούς», εκπαιδεύονται, μεταξύ άλλων (ανάγνωση βιβλίων κλπ.), από δύο διαφορετικές πηγές:

(α)  Από τους πολιτικούς, όταν δεν κρίνουν με βάση τα λόγια τους, αλλά με τις πράξεις που βλέπουν – με το εάν τηρούν τις προεκλογικές τους δεσμεύσεις, κυρίως όμως με το εάν εφαρμόζουν αυτά που διακηρύσσουν δημόσια, στην προσωπική τους ζωή,

(β)  Από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, όταν η χώρα τους διαθέτει δημοσιογράφους που έχουν σπουδάσει κάποια επιστήμη, ενώ γνωρίζουν πως επιτελούν ένα λειτούργημα – γεγονός που σημαίνει ότι, ενδιαφέρονται περισσότερο για την αντικειμενική ενημέρωση και λιγότερο για τους διαφημιζομένους πελάτες των μέσων στα οποία εργάζονται, χωρίς να διαπλέκονται με την πολιτική ή/και με την οικονομική εξουσία (άρθρο).

Η ευθύνη των Πολιτών, στην προκειμένη περίπτωση, είναι η σωστή επιλογή – τόσο όσον αφορά τα πολιτικά κόμματα, καθώς επίσης τους πολιτικούς, όσο και τα ΜΜΕ. Επειδή δε ζούμε σε μία εποχή που κυριαρχεί ο ήχος, κυρίως όμως η εικόνα, σε μία χρονική περίοδο δηλαδή που όλο και περισσότεροι δεν θέλουν να κουράζονται για να εκπαιδευτούν, οπότε δύσκολα επιλέγουν το διάβασμα, η τηλεόραση έχει αποκτήσει μία ισχυρότατη θέση.

Βέβαια οι εφημερίδες, είτε στις έντυπες, είτε στις διαδικτυακές τους εκδόσεις (οι τελευταίες προσελκύουν συνεχώς περισσότερους αναγνώστες), παραμένουν σημαντικές, όσον αφορά την ενημέρωση – επίσης για την εκπαίδευση, όταν αναλύουν σωστά και υπεύθυνα τα θέματα, με τα οποία ασχολούνται κάθε φορά.

Οι επιλογές όμως των Πολιτών πολύ συχνά δεν είναι το αποτέλεσμα μία συστηματικής έρευνας, με στόχο τον εντοπισμό εκείνων των εφημερίδων ή των διαδικτυακών σελίδων που πράγματι τους ενημερώνουν αντικειμενικά, καθώς επίσης τους εκπαιδεύουν σε συγκεκριμένους τομείς – αλλά αυτό της δημοτικότητας των ΜΜΕ (mainstream media).

Το γεγονός αυτό, ειδικά σε θέματα που αφορούν τη μακροοικονομία, τα οποία γίνονται περισσότερο κατανοητά στη γραπτή τους μορφή (πολύ δύσκολα μπορεί να αναλύσει κανείς προφορικά οικονομικά θέματα, σε καμία περίπτωση δε στα τηλεοπτικά παράθυρα), είναι ιδιαίτερα αρνητικό – αφού τα «διάσημα» ΜΜΕ σπάνια αναλύουν σωστά και υπεύθυνα τα διάφορα θέματα, ενώ ελάχιστες φορές δεν προσπαθούν να χειραγωγήσουν τους αναγνώστες τους, έχοντας τους δικούς τους ιδιοτελείς στόχους (συνήθως την εξυπηρέτηση της πολιτικής και οικονομικής εξουσίας).

Ειδικά όσον αφορά τις οικονομικές αναλύσεις, η αιτία λόγω της οποίας δεν υπάρχουν συχνά στα «διάσημα» ΜΜΕ, έντυπα ή διαδικτυακά, είναι το κόστος τους – αφού απαιτούνται τουλάχιστον δώδεκα ώρες για τη συγγραφή τους, από άτομα που διαθέτουν την ανάλογη επιστημονική παιδεία (όχι από ημιμαθείς δημοσιογράφους), καθώς επίσης αρκετός χρόνος έρευνας και διαβάσματος.

Με δεδομένο δε το ότι σπάνια πληρώνεται ο συγκεκριμένος μεγάλος «όγκος δουλειάς», δεν «φιλοξενούνται» από τα γνωστά ΜΜΕ, αλλά από ορισμένες «σελίδες», οι οποίες δεν έχουν ιδιοτελείς στόχους – με την έννοια ότι, συνήθως δεν εξασφαλίζουν καν το κόστος λειτουργίας τους, αφού δεν προτιμούνται από τις διαφημιστικές εταιρείες, μεταξύ άλλων επειδή δεν έχουν αρκετούς επισκέπτες.

Οι διαφημιστικές εταιρείες δεν ενδιαφέρονται άλλωστε για την ποιότητα των αναγνωστών, αλλά για τον απόλυτο αριθμό τους – τον οποίο αυξάνουν έντεχνα τα γνωστά ΜΜΕ, με βαρύγδουπους τίτλους, αδιαφορώντας για την «κενότητα» του περιεχομένου τους.

Από την άλλη πλευρά, οι αναγνώστες δεν είναι πρόθυμοι να πληρώνουν για την ενημέρωση ή για την εκπαίδευση τους, την οποία απαιτούν σχεδόν δωρεάν. Ακόμη και οι σημαντικές εφημερίδες λοιπόν έχουν ένθετα (βιβλία, ταινίες κοκ.) που κοστίζουν πολύ περισσότερο, από την τιμή πώλησης τους – στην προσπάθεια τους να προσελκύσουν αναγνώστες όχι με κριτήριο το περιεχόμενο τους, αλλά με τα «καταναλωτικά αντικείμενα» που προσφέρουν.

Περαιτέρω ορισμένα «διάσημα» ΜΜΕ, όταν εξυπηρετούνται οι δικοί τους ιδιοτελείς στόχοι ή όταν δεν πληρώνουν το χρόνο που απαιτεί μία σοβαρή, υπεύθυνη έρευνα, αποκρύπτουν πληροφορίες, παραλείπουν σημαντικές λεπτομέρειες ή απλά γράφουν ότι ακούγεται (φήμες) – με αποτέλεσμα να παραπληροφορούνται οι Πολίτες.

Στο παράδειγμα των Η.Π.Α., οι εφημερίδες (NYT, Business Insider κοκ.) έγραφαν πως ο ρυθμός ανάπτυξης του 4ου τριμήνου του 2014 ήταν 2,2%, προβλέποντας 2,3% για το 2015 – ενώ η ανεργία μειώνεται, η οικονομία ανακάμπτει εντυπωσιακά κοκ. Όταν αργότερα όμως η έκθεση της κεντρικής τράπεζας της Ατλάντα πρόβλεψε 0,3% (πηγή) δεν δόθηκε καμία σημασία (γράφημα) – ενδεχομένως επειδή ήταν πολύ απαισιόδοξη ή μη σύμφωνη με τα συμφέροντα της κυβέρνησης

.

ΓΡΑΦΗΜΑ - ΗΠΑ, FED, οικονομία, ΑΕΠ

.

Εν τούτοις, είναι φανερή η αδυναμία της αμερικανικής οικονομίας – όπως διαπιστώνεται τουλάχιστον από έναν κατάλογο με 43 σημαντικούς οικονομικούς δείκτες (πηγή), οι οποίοι τεκμηριώνουν πως, εάν δεν «παραποιηθούν» ξανά τα στατιστικά στοιχεία, όπως συνήθως συμβαίνει στις Η.Π.Α., οι δείκτες της ανάπτυξης, της ανεργίας κοκ. θα επιδεινωθούν

Ολοκληρώνοντας, χωρίς να επεκταθούμε σε λεπτομέρειες τεκμηρίωσης, το ίδιο συμβαίνει σε πάρα πολλές άλλες χώρες, οι οποίες συνήθως μιμούνται τις Η.Π.Α. – με αποτέλεσμα η «παραπληροφόρηση» να αποτελεί ένα από τους μεγαλύτερους κινδύνους του σημερινού συστήματος.

Ανοιχτή Συνδρομή
Εμείς την ορεξη και την εργατικότητα την έχουμε. ‘Οραμα διαθέτουμε. Γνώσεις αρκετές. Στηρίξτε τη προσπάθειά μας να γίνουμε ο καταλύτης, για τη συλλογική εξέλιξη της κοινωνίας και της χώρας μας.
*Σχεδιάζουμε να "ανταμείψουμε" τους Συνδρομητές μας σύντομα για την υποστήριξή τους.
Αντιαμβανόμαστε πως δεν μπορεί ο καθένας να γίνει συνδρομητής. Για το λόγο αυτό, όσοι από εσάς είσαστε σε θέση να υποστηρίξετε το όραμά μας, θα βοηθάτε και εκείνους που δεν μπορούν να συνδράμουν άμεσα.
×

Συμφωνείτε ή διαφωνείτε; Συντάξτε την άποψή σας

Απόψεις και σχόλια

/* ]]> */