.
Τα χρήματα του ταμείου ανασυγκρότησης και ανάπτυξης θα προσφέρουν ελάχιστα – ενώ τα δάνεια θα προστεθούν στο χρέος μας. Πόσο μάλλον όταν τα ελλείμματα 2020 και 2021, οι ζημίες δηλαδή που προκάλεσε η κυβέρνηση σας στο κράτος μας, ήταν 30,4 δις € – όταν ακόμη και την πενταετία ΣΥΡΙΖΑ, μόλις 5,13 δις €. Ελπίζουμε πάντως να μην θελήσετε να προβάλετε το χρέος ως ποσοστό του ονομαστικού ΑΕΠ, συμπεριλαμβάνοντας τον πληθωρισμό – αφού κάτι τέτοιο θα θύμιζε τον Αλογοσκούφη που συμπεριέλαβε τη μαύρη οικονομία, για να μειώσει το δείκτη και να αποκρύψει τη σπατάλη, με τα γνωστά επακόλουθα.
.
Κοινοβουλευτική Εργασία
Κατ’ αρχήν, είναι απαράδεκτο να μας στέλνετε τα στοιχεία την τελευταία στιγμή – προφανώς δεν είμαστε έτσι σε θέση να τα μελετήσουμε σωστά και να συμβάλουμε εποικοδομητικά στη συζήτηση.
Σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν γίνεται κάτι τέτοιο – ελπίζοντας να μην οφείλεται σε σκοπιμότητα.
Στο θέμα μας τώρα, με τον πληθωρισμό στο 10% σε ετήσια βάση, τα 13,5 δις € που θα λάβουμε έως το τέλος του έτους, θα γίνουν αμέσως 12,2 δις – ενώ τα υπόλοιπα 4,25 δις € θα είναι ακόμη λιγότερα.
Επομένως, θα πρέπει να αναπροσαρμοσθούν τα ποσά τιμαριθμικά, για να καλυφθεί το κόστος των δράσεων – ενώ επί πλέον θα αυξηθούν τα επιτόκια των δανείων που μοχλεύουν τα παραπάνω ποσά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την σύμβαση του Ταμείου Ανάκαμψης που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2021, με το Ν4822/2021, προβλεπόταν στην παρ. 5 στο προοίμιο της Σύμβασης ΕΕ-Ελλάδας τα εξής:
(α) Το ποσόν των 13.515.279.418 €, ήτοι το 76%, διαθέσιμο με νομική δέσμευση έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022.
(β) Επί πλέον 4.254.663.184 €, δηλαδή το 24% μπορεί να δοθεί μεταξύ της 1ης Ιανουαρίου του 2023 και της 31ης Δεκεμβρίου του 2023, υπό κάποιους όρους.
Αναφέρεται επίσης το ποσόν των δανείων, το οποίο είναι μεγίστου ύψους 12.727.538.920 € – όσο δηλαδή η μόχλευση κατά 0,72 φορές της μη επιστρεπτέας χρηματοδότησης.
Συνεχίζοντας, η Ελλάδα μπορούσε να πάρει συνολικά 3.964.672.598 € για το 2021 με βάση την σύμβαση. ‘Oσα προεγκρίθηκαν δηλαδή και δεν πληρώθηκαν το 2021, αλλά το 2022;
Όταν ακούγονταν από εσάς πολύ υψηλότερα ποσά, έως και 7,9 δις € για το 2021, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά; Μήπως προεξοφλούσατε λέγοντας αυτά τα ποσά την ιδιωτική συμμετοχή, με μόχλευση 1,86 – όπως τουλάχιστον φαίνεται από τον πολλαπλασιασμό 3,9Χ1,86;
Στον προϋπολογισμό του 2022 πάντως είχαν εγγραφεί πληρωμές 3,19 δις €. Εάν πρόκειται για την επιχορήγηση χωρίς τα δάνεια, τότε πρέπει να λάβουμε ακόμη 1,48 δις € το 2022;
Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2023 που μόλις κατατέθηκε, αναφέρεται πως εισπράχθηκαν 307 εκ. € το 2021 που δεν υπήρχαν πριν – ενώ προβλέπονται 3,2 δις το 2022 και 3,46 δις το 2023, οπότε καθυστερεί η είσπραξη των 13,5 δις για τα έργα που έχετε εντάξει.
Πού είναι εδώ η αλήθεια και πού το ψέμα; Πώς αιτιολογούνται όλα αυτά, εάν είναι πράγματι έτσι;
Κατά την άποψη μας βέβαια, τα χρήματα του ΤΑΑ θα προσφέρουν ελάχιστα – ενώ τα δάνεια θα προστεθούν στο χρέος μας.
Πόσο μάλλον όταν τα ελλείμματα 2020 και 2021, οι ζημίες δηλαδή που προκάλεσε η κυβέρνηση σας στο κράτος μας, ήταν 30,4 δις € – όταν ακόμη και την πενταετία ΣΥΡΙΖΑ, μόλις 5,13 δις €.
Ελπίζουμε πάντως να μην θελήσετε να προβάλετε το χρέος ως ποσοστό του ονομαστικού ΑΕΠ, συμπεριλαμβάνοντας τον πληθωρισμό – αφού κάτι τέτοιο θα θύμιζε τον Αλογοσκούφη που συμπεριέλαβε τη μαύρη οικονομία, για να μειώσει το δείκτη και να αποκρύψει τη σπατάλη, με τα γνωστά επακόλουθα.
Σύμφωνα τώρα με όσα προλάβαμε να δούμε στην παρουσίαση, τα εξής:
(α) Έχουν προεγκριθεί 3,9 δις €
(β) Έχουν εισπραχτεί έως τώρα περί τα 3,5 δις € – από τα οποία 1,72 δις € επιχορήγηση και 1,84 δις € δάνεια.
(γ) Σύμφωνα με το συνημμένο 5, έχουν πληρωθεί 1,82 δις € σε σύνολο έργων 13,4 δις – οπότε απομένουν ακόμη 11,7 δις €, αλλά στη σελίδα 2 αναγράφεται 11,08 δις €.
Τι ακριβώς ισχύει; Εάν έχουν εισπραχθεί 3,5 δις € γιατί έχουν πληρωθεί 1,82 δις €; Τα υπόλοιπα πού είναι;
(δ) Έχουν ενταχθεί 372 έργα αξίας 13,5 δις € – όσο δηλαδή ολόκληρο το ποσό των πρώτων δυο χρόνων (σελ. 5). Επομένως έχετε δεσμεύσει την επόμενη κυβέρνηση για να τα εφαρμόσει – κάτι που θεωρούμε ανεπίτρεπτο.
Εκτός αυτού, για να εισπραχθούν υπάρχουν προαπαιτούμενα – όπως ακριβώς στα μνημόνια. Αυτός είναι ο λόγος που νομοθετεί η κυβέρνηση σαν να μην υπάρχει αύριο, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά; Ποια είναι αλήθεια η πραγματική ωφέλεια των «μεταρρυθμίσεων» με τα 355 νομοθετήματα της σελ. 12;
Ο σκοπός σας είναι να πάρετε ότι μπορέσετε από το ΤΑΑ, αδιαφορώντας για το τι θα κοστίσει στους Έλληνες, όπως γινόταν σε μεγάλο βαθμό με τα ΕΣΠΑ; Να δίνεται 10 για να παίρνετε πέντε;
Από τις μεταρρυθμίσεις πάντως που είδαμε στο συνημμένο 2, καταλάβαμε την αιτία της κατάθεσης ορισμένων περίεργων νομοσχεδίων, αφού πρόκειται για προαπαιτούμενα – ενδεικτικά τα εξής:
(α) Ο κώδικας της ΑΑΔΕ – της νέας Διεθνούς Οικονομικής Εποπτείας, όπως η παλαιά του 1897.
(β) Τα επιχειρηματικά πάρκα – ένα προβληματικό νομοσχέδιο, το 7ο από τον υπουργό ανάπτυξης.
(γ) Η διάσπαση του ΟΣΕ με την απόσχιση της ΕΡΓΟΣΕ – προφανώς με την προετοιμασία για ΣΔΙΤ στη συντήρηση/υποδομή.
(δ) Το νέο πλαίσιο για τις επιβατικές μεταφορές και την επιδότησή του, όπου παρεμπιπτόντως επιδοτούμε την κοινωφελή ΟΑΣΑ του Υπερταμείου και άλλα πολλά – για την παιδεία, την υγεία, τον ΟΑΕΔ, τα λιμάνια κοκ.
Ενδεχομένως λοιπόν δεν είναι τυχαίο το ότι, λίγες χώρες έχουν υποβάλλει τόσα έργα και έλαβαν χρήματα από το ΤΑΑ – κυρίως η Ελλάδα, η Ισπανία και η Ιταλία που αντιμετωπίζουν ανάλογα οικονομικά προβλήματα.
Ειδικότερα, πολλές χώρες έχουν μικρές προεγκρίσεις και πληρωμές, αφού προφανώς δεν έχουν ενδιαφερθεί να υποβάλλουν έργα έναντι προαπαιτουμένων – ενώ σε κάποιες άλλες, όπως στις Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ολλανδία, Πολωνία, Βουλγαρία και Σουηδία, δεν έχει εγκριθεί τίποτα
Έχει υπολογισθεί αλήθεια τι μας κοστίζουν οι μεταρρυθμίσεις του Ταμείου Ανάκαμψης; Προφανώς όχι, αφού δεν προσκομίστηκε τίποτα με την κύρωση της σύμβασης – ούτε τώρα που γνωρίζετε τα έργα.
Καταλαβαίνει αλήθεια η κυβέρνηση σας πόσο χρέωσε την Ελλάδα με τη βίαιη απολιγνιτοποίηση; Με το χρηματιστήριο της ενέργειας που λυμαίνεται το καρτέλ; Πόσα χρέωσε με την πολιτική της για τα αχρείαστα lockdowns;
Όσον αφορά την εφαρμογή του προγράμματος, κάνει ότι θέλει η επιτροπή – αφού φαίνεται καθαρά στο οργανόγραμμα που θα καταθέσουμε στα πρακτικά ότι, αυτή συνδιαλέγεται με την ΕΕ και η κυβέρνηση εφαρμόζει!
Για διάφορες δε διατάξεις που ψηφίστηκαν, αποφασίζει η Ειδική Επιτροπή Συντονισμού κατά παρέκκλιση! Είμαστε σοβαροί;
Τέλος, από τα έργα που είδαμε στα συνημμένα 5 και 2, μας έκαναν εντύπωση τα εξής:
(α) Ε65: Γνωρίζαμε ότι είχε ενταχθεί, παρά το ότι είναι ένα πανάκριβο και αχρείαστο έργο. Βλέπουμε όμως πως στην κατηγορία του (κατηγορία 4.6) δόθηκαν μόνο 159 εκ. € από 2,6 δις €. Τα άλλα θα δοθούν από το ΠΔΕ;
(β) Αναφέρεται μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα με 780 εκ. σε σύνολο επενδύσεων 4,5 δις € στη σελ. 15, συνημμένο 6 – όταν στο συνημμένο 5 με τα ποσά, η κατηγορία αυτών των έργων, η 4.6, η ίδια με του E65 έχει συνολικά 2,6 δις €! Τι συμβαίνει εδώ; Τα άλλα θα είναι με ΣΔΙΤ;
(γ) Η ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων, το «Εξοικονομώ» στην κατηγορία 11.2, έχει μικρή απορρόφηση – μόνο 596 εκ. € από 2,6 δις € έργα. Πού οφείλεται;
(δ) Τι περιλαμβάνει το έργο «Γενετική Βελτίωση Ζώων» που είδαμε στην σελίδα 10 της παρουσίασης; Είμαστε στα καλά μας;