Η πικρή αλήθεια για το ασφαλιστικό (γ) – The Analyst
Κοινοβουλευτικές Εργασίες

Η πικρή αλήθεια για το ασφαλιστικό (γ)

.

Καλά είναι να λέμε την αλήθεια στον κόσμο. Τουλάχιστον να είναι προετοιμασμένος για το ζοφερό μέλλον που του επιφυλάσσουν τα κόμματα του μνημονιακού τόξου. Για παράδειγμα, πώς είναι δυνατόν να μειώνονται οι εισφορές και να αυξάνονται οι συντάξεις; Δεν απευθυνόμαστε σε ανόητους.   

.

Κοινοβουλευτική εργασία

Πολύ φοβάμαι πως η κυβέρνηση δεν οδηγεί μόνο την Ελλάδα σε πόλεμο με την πολιτική του κατευνασμού που ακολουθεί απέναντι στην Τουρκία ή με το μη καθορισμό ΑΟΖ, αλλά και σε εμφύλιο πόλεμο με το μεταναστευτικό. Θερμή παράκληση λοιπόν να συνέλθει, όσο υπάρχει ακόμη χρόνος.

Θα ξεκινήσω τώρα τη δευτερολογία μου στο ασφαλιστικό με την αναφορά του υπουργού στο ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με την οποία ακούει μεν τα άλλα κόμματα, αλλά από την αξιωματική αντιπολίτευση περιμένει υπευθυνότητα και συγκεκριμένες προτάσεις – η οποία φυσικά ήταν προσβλητική για εμάς.

Προσβλητική επειδή από την πρώτη ημέρα στη νέα Βουλή, αντιμετωπίσαμε κάθε νομοσχέδιο με απόλυτη υπευθυνότητα – ψηφίζοντας όλα εκείνα τα άρθρα που ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση, χωρίς καμία απολύτως   κομματική σκοπιμότητα. Προσβλητική, αφού σε εκείνα τα άρθρα που δεν ψηφίζαμε θεωρώντας τα λανθασμένα,  διατυπώναμε πάντοτε προτάσεις για την αλλαγή τους στις επιτροπές – τις οποίες όμως σπάνια λάμβανε και λαμβάνει υπ’ όψιν της η κυβέρνηση.

Πώς όμως αλήθεια να προτείνουμε λύσεις σήμερα στο ασφαλιστικό, μετά από δεκαετίες κακοδιαχείρισης της χώρας εκ μέρους της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ; Δεν γνώριζαν τι θα συμβεί όταν σπαταλούσαν τα χρήματα των Ταμείων, όταν το ΠΑΣΟΚ έχασε μεγάλο μέρος των αποθεματικών τους στο Χρηματιστήριο το 1999, όταν η ΝΔ υπερχρέωσε τη χώρα το 2009, όταν το ΠΑΣΟΚ την οδήγησε στην παγίδα του ΔΝΤ, όταν και τα δύο κόμματα μαζί τη χρεοκόπησαν με το PSI, καθώς επίσης όταν ο ΣΥΡΙΖΑ της έδωσε τη χαριστική βολή;

Ή μήπως τώρα έμαθε ο υπουργός πως το διανεμητικό σύστημα ασφάλισης που ανέκαθεν είχε η Ελλάδα, με το οποίο οι νέοι εργαζόμενοι πληρώνουν τις συντάξεις των παλαιοτέρων, δεν είναι βιώσιμο όταν η ανεργία υπερβαίνει το 12%; Ακόμη χειρότερα πως καταρρέει, όταν φτάνει στα επίπεδα του 30%, όπως μερικά χρόνια πριν; Πόσο μάλλον όταν δεκάδες χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις χρεοκοπούν, με τους ιδιοκτήτες τους να αδυνατούν να πληρώσουν ακόμη και τις δικές τους εισφορές;

Από την άλλη πλευρά, ο ΣΥΡΙΖΑ που συνεχίζει να υποστηρίζει το διανεμητικό σύστημα, δεν γνωρίζει πως με την ανεργία στο 17% και με τις επιχειρήσεις να κλείνουν ή/και να φεύγουν η μία μετά την άλλη, δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει; Πόσο μάλλον σε ένα νεοφιλελεύθερο περιβάλλον, όπως αυτό που έχει επικρατήσει στην Ευρώπη και μας επιβάλλουν οι δανειστές; Αυτό που εφάρμοσε βασιλικότερα του βασιλιά και ο ίδιος, προδίδοντας την πατρίδα και τις ίδιες τις πολιτικές αντιλήψεις του;

Δεν γνωρίζει πως τα διανεμητικά συστήματα λειτουργούν σωστά μόνο όταν υπάρχουν πολλοί εργαζόμενοι και λίγοι συνταξιούχοι, ενώ στην Ελλάδα συμβαίνει σήμερα το ακριβώς αντίθετο;

Ασφαλώς είναι κοινωνικά αλληλέγγυο το αναδιανεμητικό σύστημα, αλλά είναι σε θέση να το έχει μία χρεοκοπημένη χώρα, με άδεια Ταμεία, υπό την οικονομική κατοχή των δανειστών της; Ή μήπως ο ΣΥΡΙΖΑ νομίζει πως πείθει κανέναν, σχετικά με τους ανόητους ισχυρισμούς του ότι μας έβγαλε από τα μνημόνια;

Η ΝΔ τώρα, με δειλά βήματα, προσπαθεί να εισάγει το κεφαλαιοποιητικό σύστημα – όπου το βασικό χαρακτηριστικό του δεν είναι η κοινωνική αλληλεγγύη, αλλά η επίτευξη της μέγιστης οικονομικής ανταποδοτικότητας.

Είναι όμως αλήθεια η κατάλληλη χρονική στιγμή να το κάνει; Δεν έχει σήμερα περισσότερο ανάγκη από ποτέ την κοινωνική αλληλεγγύη η Ελλάδα; Ή μήπως είναι αυτή η εντολή των δανειστών που ασφαλώς δεν ενδιαφέρονται πόσοι Έλληνες θα επιβιώσουν, αφού ο στόχος τους είναι η χώρα και τα περιουσιακά της στοιχεία;

Μεταξύ άλλων πάντως η ΝΔ έχει στόχο τον εμπαιγμό των Ελλήνων – οι οποίοι, στη δύσκολη στιγμή που βρίσκονται σήμερα, θα επιλέξουν τη χαμηλότερη ασφαλιστική κλίμακα αδιαφορώντας για το μέλλον τους. Έτσι θα νομίζουν πως θα έχουν μικρότερες επιβαρύνσεις και μεγαλύτερα έσοδα, αυξάνοντας την κατανάλωση τους – οπότε το ρυθμό ανάπτυξης και το ΑΕΠ, εάν φυσικά δεν υπάρξουν όλες οι άλλες αρνητικές εξελίξεις που έχουμε επισημάνει.

Η μη σύνδεση βέβαια των ασφαλιστικών εισφορών με τις αμοιβές των ελευθέρων επαγγελματιών είναι θετική, αλλά εξουδετερώνεται από την αύξηση της ελάχιστης εισφοράς στα 220 € από 185 € – καθώς επίσης από τη μείωση του ποσού των συντάξεων κατά 200 εκ. €. Όσον αφορά την κάλυψη της 13ης σύνταξης που είναι περί τα 2,4 δις € και των αναδρομικών, έστω των 3,7 δις € από το 0,5% του ΑΕΠ που αναφέρεται στο νομοσχέδιο, μόνο με θαύμα θα μπορούσαν να επιτευχθούν – αφού το 0,5% είναι μόλις 1 δις €, ενώ απαιτούνται συνολικά 6,1 δις €.

Ποιά είναι εν προκειμένω η λύση που ζητάει ο υπουργός; Είναι μία και μοναδική, είτε με διανεμητικό σύστημα, είτε με κεφαλαιοποιητικό: η ανάπτυξη της χώρας με ρυθμούς άνω του 4-5%, όπως θα ήταν φυσιολογικό μετά από 10 χρόνια βαθιάς ύφεσης. Με απλά λόγια, όταν ένα γλυκό έχει μείνει το μισό, όσο δίκαια και αν το μοιράσεις, δεν πρόκειται να χορτάσει κανείς – οπότε ο μοναδικός τρόπος είναι να μεγαλώσει το γλυκό…..κανένας άλλος!

Κατά τη δική μας πάντως άποψη, το καλύτερο συνταξιοδοτικό σύστημα είναι αυτό της Δανίας – το πιο βιώσιμο συνταξιοδοτικό σύστημα του πλανήτη. Επιγραμματικά, αποτελείται από τις δημόσιες συντάξεις που συμπληρώνονται από υποχρεωτικά συνταξιοδοτικά εταιρικά προγράμματα – ενώ για τα φτωχά νοικοκυριά προβλέπεται το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.

Αυτό το σύστημα θα έπρεπε να υιοθετήσει η Ελλάδα και αυτή είναι η πρόταση μας στον υπουργό – γνωρίζοντας όμως πως δεν μπορεί να το κάνει. Δεν μπορεί, επειδή η κυβέρνηση δεν έχει την ικανότητα να το συνοδεύσει με ένα αποτελεσματικό οικονομικό πρόγραμμα για την Ελλάδα που θα παράγει πλούτο – εφαρμόζοντας απλά τα μνημόνια των δανειστών.

Κλείνοντας, θα θέλαμε να προσθέσουμε πως το άρθρο 39 του νόμου Κατρούγκαλου (πρακτικά) είναι το 35 στο σημερινό νομοσχέδιο και αφορά τις εισφορές των ελευθέρων επαγγελματιών που ήταν 20% επί του μισθού, οι ίδιες για όλους – αν και το τελικό ποσόν είναι πάλι αναλογικό.

Τα αντισυνταγματικά άρθρα του νόμου Κ. ήταν τα 39, 40 και 41 που στο σημερινό αντιστοιχούν στα 35, 36 και 37 (πρακτικά).

Εν τούτοις, επειδή ο τρόπος που ξεπερνά την αντισυνταγματικότητα το σημερινό νομοσχέδιο είναι νομικίστικος, θα μπορούσε να εκπέσει ξανά.

Ειδικότερα, το ΣΤΕ έκρινε πως η αντισυνταγματικότητα ήταν η ισοπέδωση σε έναν φορέα/ασφαλιστικές παροχές και η ΝΔ το μόνο που αλλάζει είναι να υιοθετεί 6 κατηγορίες εισφορών. Δηλαδή, το μόνο που αλλάζει σε αυτήν την περίπτωση είναι το ποσόν της σύνταξης – όμως, δεν υπάρχουν άλλες διαφοροποιήσεις, όπως πχ. ως προς την ηλικία συνταξιοδότησης, τις παροχές υγείας κλπ.  Επομένως, θα μπορούσε να κριθεί ξανά αντισυνταγματικός.

Καλά είναι πάντως να λέμε την αλήθεια στον κόσμο. Τουλάχιστον να είναι προετοιμασμένος για το ζοφερό μέλλον που του επιφυλάσσουν τα κόμματα του μνημονιακού τόξου. Για παράδειγμα, πώς είναι δυνατόν να μειώνονται οι εισφορές και να αυξάνονται οι συντάξεις; Δεν απευθυνόμαστε σε ανόητους.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Συντάξτε την άποψή σας

Σχόλια

Don`t copy text!